Dubai 80 (Killerfish)


Zandstrand weer enigszins netjes.. echter krijg ik het grind er nooit 100% af/uit.
Om te beginnen met een totaalfoto, zojuist gemaakt met lichte weerspiegeling van de ramen en mn pc :oops:
20170627_191444.jpg


Vanmiddag zag het strandje er zo uit:
20170627_170537.jpg


En slechts een paar uurtjes later ligt het er al zo bij:
20170627_191449.jpg


En mijn oog is, mede door dit forum, best wel heel erg gevallen op de Aphyocharax rathbuni, welke ik voor €1,50 p/s kan halen bij de lfs. Ik heb mijn hengeli's en espei's net 2 maand, maar als ik deze een beetje gunstig kan verkopen, ga ik wss van vis veranderen. Voor diegene die ze niet kennen, het gaat om deze vissen. Foto's komen van internet. Ik denk dat deze met de ledverlichting, en dus gedempte verlichting die ik hiermee heb, ze er super gaaf uit gaan zien. Beetje zoals onderstaande foto... Nog niet zeker, maar staan zeker op mijn wensenlijstje :D
f76eb8e51994187de15f148fb769ee2a.jpg

Aphyocharax_rathbuni9_1ef0478b96852dbdeefa8a2a1c50b872.JPG
 
Blijft mooi als je iets te wensen hebt, kun je daar weer naar uitkijken. Heb zelf ook al verschillende keren over ander visbestand nagedacht en wat ik zou willen. Maar blijf dan toch de eenvoudige roodkopzalm en kardinalen stiekem het mooist vinden. Verder kaapslopez maar dan zou ik ook scape en temperatuur moeten aanpassen.
 
Ik denk er misschien iets te vaak over :oops: maar inderdaad. Blijft leuk om er naar uit te kijken.
Ben zelf wel meestal van de wat specialere soorten, vissen die mijn lfs niet heeft zwemmen maar voor mij moet bestellen :)
Kaap Lopez zijn zeker gaaf! Heb ze hier ook gehad en blijven zeker gave vissen!

Ga de inrichting waarschijnlijk ook een klein beetje veranderen qua planten. Iets meer eenheid qua planten, maar ben er nog niet helemaal over uit hoe.
Zit nu te denken aan alleen maar Anubias rechts op het hout, de grote varens naar links en wellicht nog iets onder het rechter stuk hout als schuilplaats voor mijn cory's. Ben daar nu niet helemaal tevreden mee en merk mijn corydoras ook niet. Tis een te grote, open ruimte en ze zitten dan ook meestal links in de bak met en allen. Komt geen licht onder en is lastig (zelfs met een lamp) op de foto te krijgen, maar een beetje voor het beeld. Dezelfde ruimte zit zowat onder het hele rechter stuk hout
14986400598191062537938.jpg
 
Vanmiddag de hengeli's verkocht. Plan is om morgen de nieuwe vissen te gaan bestellen bij de lfs, omdat ruinemans na volgende week 2 weken dicht zal zitten ivm vakantie.
Langzaam ook al voorbereidingen aan het treffen, uitgebreidere update volgt!
 
Het blijft zeer interessant om te volgen Mike benieuwd naar je nieuwe visjes.:thumbs:
 
Tnx. Is ook altijd wel wat te beleven bij mij :D

Om een iets uitgebreidere update te geven. Zondag een 60cm aquarium opgehaald voor het filter. Kastje en alle toebehoren op marktplaats gezet en ondertussen aan de slag met de voorbereidingen. Plan is om het filterhuis te verzagen en hem zo om te bouwen dat het een interne skimmer wordt. Op onderstaande foto eea uitgetekend. Het lichtblauwe is het filterhuis vanaf meerdere kanten en zal linksachter in mijn bak gemonteerd worden. De filterkam zal aan de rechterzijde zitten, van vooraf gezien. De binnenkant van het filter haal ik leeg met de originele delen en ik plaats een doorzichtige plexiglas plat (de gele lijn), waarbij het water dan omlaag gestuurd wordt. In dit rechtervak, van vooraf gezien, komt halverwege een rooster om hier fijne filterwatten op te kunnen plaatsen, de groene lijntjes en golfjes. Deze watten kan ik dan eenvoudig verschonen om de zoveel tijd. Onder het plaatje kan het water dan weer omhoog, langs mijn thermostaat (paarse ding) om vanaf boven in mijn skimmer (roze ding) gezogen te worden. Deze zal tegen de achterzijde van het glas komen en middels een buisje/slangetje naar het gat in het filterhuis worden geleid. Vandaar het roze strookje op het bovenaanzicht. Deze uitstroom weet ik nog niet precies hoe ik hem zal richten. Het gaat dan om de zijden van het filterhuis dat ernaast op de foto staat. Het rooster onder de uitstroom zal ik dichtmaken door aan de binnenzijde een plaatje tegen aan te plakken, zodat al het water via de gleuven rechts (donkerblauw op de tekening) moet stromen en dus geskimd gaat worden.
20170704_140252.jpg
20170704_135024.jpg


Het aquarium dat ik erbij gehaald heb zal voor nu ook even gebruikt gaan worden en zal ik wellicht gaan houden als reservebak. De bak heb ik zo schoon mogelijk gemaakt om er daarna 3 zijden van zwart te verven, op dezelfde manier als mijn dubai. De eerste laag zit er nu op en hoop vandaag de andere lagen ook er op te kunnen smeren. Als ik genoeg verf heb, wil ik de bodem ook zwart maken zodat ik hier geen bodem in hoef te plaatsen als tijdelijk onderkomen van de vissen. Zo is het een stuk rustiger voor de vissen en voelen deze zich hopelijk een stuk meer op hun gemak dan een helemaal open glasbak. Komende week nog even het eea afmaken voor school en dan volgende week zal ik of woensdag of donderdag beginnen met mijn dubai. Deze bak staat dan klaar om in gebruik genomen te worden en hier zullen de vissen, voor zover ik ze nog over heb, zich wel even in redden.
20170704_132449.jpg

20170704_133606.jpg
 
Grote werkzaamheden daar bij jou en mooie vooruitzichten voor ons om te volgen op de voet.veel succes maatje.:)
 
Even een vraagje waar ik benieuwd naar ben, wat is de meerwaarde van deze skimmer op bv de eheim 350 skimmer. Het gaat toch om de afzuiging van de kaamlaag aan het oppervlak van het water.
 
Even een vraagje waar ik benieuwd naar ben, wat is de meerwaarde van deze skimmer op bv de eheim 350 skimmer. Het gaat toch om de afzuiging van de kaamlaag aan het oppervlak van het water.

De skimmer die ik nu op de bak heb, is niet echt geschikt vind ik voor continue gebruik vind ik. Ik merk dat het vrij kleine sponsje eigenlijk al na een paar dagen weer verzadigd is en dus omgespoeld moet worden. Daarbij is de zuiging dusdanig (of zijn mijn vissen/garnalen de oorzaak) dat het drijvende deel steeds onder water wordt getrokken en de skimmer dus niet meer skimt. Ja hij trekt water naar binnen, maar niet meer rechtstreeks van het oppervlak. Daarnaast wil ik proberen meer de techniek te verbergen in de bak, waarbij ik de javavaren trident wil gebruiken, icm het hout, om de intake en techniek compleet te verbergen. Deze varen wil ik met visdraad vastzetten tegen dit filter, al moet ik eerst even kijken waar het hout komt. Rechts gaat het filter waarschijnlijk uit de bak. Ik vind de techniek allemaal te zichtbaar nu namelijk :juggle: Het filter komt dus deels ook in de plaats van het interne stuk rechts denk ik, maar hoe of wat moet ik even uitdokteren als de bak leeg is en ik met het hout enzo kan gaan schuiven. Dan pas kan ik goed zien hoe alles komt/ik alles wil gaan zetten. Het rechter stuk hout is ontzettend gaaf namelijk, maar laat (persoonlijk) te veel ruimte open aan de rechter zijde en onderkant. Ik wil kijken of ik deze op de een of andere manier ook links kan plaatsen, maar zoals gezegd wil ik hier even mee gaan puzzelen als de bak leeg is. Wellicht zet ik ergens in het onderste deel ook wel de zaag om hem dichter bij de bodem en het glas aan de zijkant te krijgen, maar dit moet ik nog even aankijken.

Daarnaast is de 60cm volledig geverfd en gevuld met water. Tot halfvol is hij sowieso waterdicht, ik test nu de rest. Haal hem voor de zekerheid vanavond leeg en vul hem morgen weer. Heb ik hem gelijk schoongespoeld, want dat had ik ook nog niet gedaan :rolleyes:
Vind het stiekem wel heel gaaf met 3 zwarte zijkanten en twijfel om dit ook bij de dubai te doen... Hier kunnen mijn vissen zich in ieder geval wel even in redden straks en ook mijn interne filter is makkelijker aan te sluiten dan de curver bak van de vorige keer :D
20170704_195337.jpg
 
Even een vraagje waar ik benieuwd naar ben, wat is de meerwaarde van deze skimmer op bv de eheim 350 skimmer. Het gaat toch om de afzuiging van de kaamlaag aan het oppervlak van het water.

In principe heb je helemaal geen skimmer nodig. Als je deze continue moet gebruiken is er echt iets niet in balans in de bak.

Ik geef toe. Ik heb ook een eheim 350 erin hangen. Gebruik deze af en toe. Blaadjes na snoeien afzuigen. En bij sterke temperatuur veranderingen wil er wel eens een kaamlaagje komen. Half uurtje aan en weg is het.
Het sponsje is zeker erg klein voor continue gebruik. De afgezogen blaadjes vis ik er meestal met een pincet uit. Dan hoef ik het ding niet uit elkaar te halen.
 
In principe heb je helemaal geen skimmer nodig. Als je deze continue moet gebruiken is er echt iets niet in balans in de bak.

Ik geef toe. Ik heb ook een eheim 350 erin hangen. Gebruik deze af en toe. Blaadjes na snoeien afzuigen. En bij sterke temperatuur veranderingen wil er wel eens een kaamlaagje komen. Half uurtje aan en weg is het.
Het sponsje is zeker erg klein voor continue gebruik. De afgezogen blaadjes vis ik er meestal met een pincet uit. Dan hoef ik het ding niet uit elkaar te halen.
Vandaar ook mijn vraag, ik heb ook zo'n 350. Ik heb deze pas 1x een half uur gebruikt in anderhalf jaar tijd, daarna geen kaamlaag meer gehad. Toen ik het stukje van Mike aan het lezen was had ik meer de indruk dat het een aanvullend filter is voor de zweefdeeltjes uit het aquarium te halen. Dus eigenlijk gewoon een filter naar eigen wens omgebouwd, ik wilde weten of ik het zo goed gelezen had of iets over het hoofd gezien had dat ik niet begreep.

Grt Martijn
 
De skimmer die ik nu op de bak heb, is niet echt geschikt vind ik voor continue gebruik vind ik. Ik merk dat het vrij kleine sponsje eigenlijk al na een paar dagen weer verzadigd is en dus omgespoeld moet worden. Daarbij is de zuiging dusdanig (of zijn mijn vissen/garnalen de oorzaak) dat het drijvende deel steeds onder water wordt getrokken en de skimmer dus niet meer skimt. Ja hij trekt water naar binnen, maar niet meer rechtstreeks van het oppervlak. Daarnaast wil ik proberen meer de techniek te verbergen in de bak, waarbij ik de javavaren trident wil gebruiken, icm het hout, om de intake en techniek compleet te verbergen. Deze varen wil ik met visdraad vastzetten tegen dit filter, al moet ik eerst even kijken waar het hout komt. Rechts gaat het filter waarschijnlijk uit de bak. Ik vind de techniek allemaal te zichtbaar nu namelijk :juggle: Het filter komt dus deels ook in de plaats van het interne stuk rechts denk ik, maar hoe of wat moet ik even uitdokteren als de bak leeg is en ik met het hout enzo kan gaan schuiven. Dan pas kan ik goed zien hoe alles komt/ik alles wil gaan zetten. Het rechter stuk hout is ontzettend gaaf namelijk, maar laat (persoonlijk) te veel ruimte open aan de rechter zijde en onderkant. Ik wil kijken of ik deze op de een of andere manier ook links kan plaatsen, maar zoals gezegd wil ik hier even mee gaan puzzelen als de bak leeg is. Wellicht zet ik ergens in het onderste deel ook wel de zaag om hem dichter bij de bodem en het glas aan de zijkant te krijgen, maar dit moet ik nog even aankijken.

Daarnaast is de 60cm volledig geverfd en gevuld met water. Tot halfvol is hij sowieso waterdicht, ik test nu de rest. Haal hem voor de zekerheid vanavond leeg en vul hem morgen weer. Heb ik hem gelijk schoongespoeld, want dat had ik ook nog niet gedaan :rolleyes:
Vind het stiekem wel heel gaaf met 3 zwarte zijkanten en twijfel om dit ook bij de dubai te doen... Hier kunnen mijn vissen zich in ieder geval wel even in redden straks en ook mijn interne filter is makkelijker aan te sluiten dan de curver bak van de vorige keer :D
Bekijk bijlage 16887
Duidelijk verhaal, dus eigenlijk meer filter dan skimmer. En stukje techniek wegwerking.
 
Inderdaad deels skimmer, maar ook vooral om de deeltjes uit het water te halen. Rechtsachter wil ik 1vd externe filters zo plaatsen dat de stroom (net als nu) rii kam van het interne filter blaast om het water mooi schoon te houden. Dat het dan als skimmer werkt is een mooie dubbele functie :) Daarnaast wil ik gelijk wat techniek wegwerken, want dit is vooral links vrij zichtbaar. Dit zal allemaal in de box verwerkt worden en de uitstroom wil ik dan op de volgende manier gaan plaatsen (als dit lukt).
De uitstroombocht (wijs ik met mn vinger naar :) ) wil ik bovenin door midden gaan zagen (groene streep op de rechter foto) en met een buis/slang verlengen tot voor in de bak. Ik wil deze dan boven het waterniveau laten lopen om hem in de bak zelf niet zichtbaar te maken. De blauwe lijn is zoals het filter nu loopt, de rode zoals ik hem wil laten lopen. Ik zit ook met de gedachte om de rechterkant ook zwart te verven, net als de achterkant, en met planten deze hele hoek te bekleden. Mocht ik dit gaan doen, laat ik het filter wellicht wel zoals de blauwe lijn, omdat je deze dan toch niet meer ziet en het me ook geen werk kost. Hier twijfel ik nog een beetje over dus..
20170705_120212.jpg
20170705_120451.jpg


En zoals ik dus al zei is de techniek vrij zichtbaar. De intake rechtsvoor wil ik ergens anders gaan plaatsen/meer verbergen in de bak en ook links wil ik proberen het meeste te verstoppen
20170705_120015.jpg
20170705_120024.jpg
20170705_120050.jpg
 
Benieuwd naar het eind resultaat Mike.
 
Dat zal wel goedkomen denk ik, als ik nu naar jouw mooie bak kijk!
Dat denk ik ook wel, al is de vraag altijd hoe het er dan uiteindelijk uitziet. Heb bij de LFS hele gave planten gezien en deze wil ik eigenlijk gaan verwerken. Eerst de scape maken en dan maar eens kijken waar ik ze er in zou kunnen zetten. Heb ze dan ook nog niet gehaald, doe ik wel als ik zeker ben dat ik ze kwijt kan. Gaat dan om de Cryptocoryne walkeri, met het mooie paarsachtige blad, foto is bij de LFS gemaakt
20170705_165345.jpg
 
Dat denk ik ook wel, al is de vraag altijd hoe het er dan uiteindelijk uitziet. Heb bij de LFS hele gave planten gezien en deze wil ik eigenlijk gaan verwerken. Eerst de scape maken en dan maar eens kijken waar ik ze er in zou kunnen zetten. Heb ze dan ook nog niet gehaald, doe ik wel als ik zeker ben dat ik ze kwijt kan. Gaat dan om de Cryptocoryne walkeri, met het mooie paarsachtige blad, foto is bij de LFS gemaakt
Bekijk bijlage 17026
Das zeker een mooie plant Mike en die heb ik ook samen met de Cryptocoryne wendtii groen.Ik heb er van elk 3 stuks en allen staan ze als voorgrondplant.
Mijn planten groeien allemaal als kool en mijn rode tijgerlotus is 1 en al pracht.
Normaal gezien gaan ze morgenavond mijn 2de bak van 120cm leveren en dan kan het feest hier beginnen.
 
Ah kijk, een goede keuze dus. Denk ook wel dat ik ze ga halen, alleen vind ik het zonde als ik ze haal en vervolgens niet echt kan gebruiken in mijn scape.

Gaaf! Ga je een topic bijhouden over de opbouw van je nieuwe 120?! Jij ook succes dan!
 
Ah kijk, een goede keuze dus. Denk ook wel dat ik ze ga halen, alleen vind ik het zonde als ik ze haal en vervolgens niet echt kan gebruiken in mijn scape.

Gaaf! Ga je een topic bijhouden over de opbouw van je nieuwe 120?! Jij ook succes dan!
Ja daar ga ik ook een eigen topic voor aan maken maar heb het al zo druk gehad dat ik het topic van mijn Dubai 100 niet kunnen updaten heb.
Zal ik dit weekend proberen te doen en mijn planten snoeien want die groeien verder aan het wateroppervlak.
Ook voor jou succes gewenst met je mooie bak.
 
Zoals aangegeven gisteren dus de kast in elkaar gezet. Beginnend bij een doos
242421killerfish_0_85_1261.jpg


En eenmaal in elkaar ben ik er erg blij mee. Maar liefst 20 cm groter van binnen, dus veel meer ruimte.
Daarnaast vind ik het greeploze ook super vet!
292768killerfish_0_85_1261.jpg


En dit is ook te zien in vergelijking
288276killerfish_0_85_1261.jpg


Setup before (links) en after (rechts)
346394killerfish_0_85_1261.jpg
559156killerfish_0_85_1261.jpg


En bij een nieuwe kast hoort een strakke inrichting, dus de kabels allemaal netjes weggewerkt
116164killerfish_0_85_1261.jpg


En natuurlijk verlichting in de kast, zowel onder
254535killerfish_0_85_1261.jpg


Als boven. Nu is het zo dat de controller helaas kapot is en alleen groen licht geeft.
Een nieuwe is besteld, maar voor nu maar even met groen licht aan de slag
567718killerfish_0_85_1261.jpg


En een totaalfoto. Hierbij wordt de lege plek naast de kleibollen nog opgevuld door plantenvoeding
395248killerfish_0_85_1261.jpg


Zowel in de vorige, als deze kast, netjes alles gelabeld met een duidelijke plek
854948killerfish_0_85_1261.jpg


En nog even een before
583181killerfish_0_85_295_1.jpg


En after van de bak
Mike ik heb je topic nog eens bekeken en ik kwam hier op uit waar ik naar zocht (En natuurlijk verlichting in de kast, zowel onder als boven) mag ik je vragen hoe groot die led verlichting zijn en hoe je die aansluit en waar je die hebt gekocht en wat die kosten want ik wil dit ook gaan doen bij mijn 2 onderkasten.Bedankt groeten Johnny.
 
Eh... een quote van mij zonder reactie :S
 
Ah, ik zie het :oops: ga mn best doen vnv of morgen even te reageren met foto's. Op het moment onderweg naar mn werk en aangezien dit de horeca is; geen idee hoe laat ik er weer ben...
 
Geen probleem maat ik zie je antwoord dan wel verschijnen,veel werk genot.:thumbs:
 
@Altispinosa Wellicht dat deze post van mij kan helpen.

Wat betreft mijn bak, de inhoud heb ik overgeheveld naar 3 andere bakjes welke momenteel staan te draaien voor de inwoners en planten
20170710_130950.jpg


De 60cm huisvest mijn vissen met enkele kleine plantjes, draaiend op 1 van de tetratec filters. De superfish die er voor staat staat vol met planten en enkele meegelifte garnalen
20170710_191241.jpg


Daarnaast draait er een andere superfish met sponsfilter naast mijn bed met de meeste garnalen en helena's
20170710_191324.jpg


Mijn dubai stond op een gegeven moment zonder planten en de vissen waren klaar om gevangen te worden. Dit ging gelukkig lekker snel en een stuk makkelijker dan verwacht. Binnen no-time zwom alles in de andere bakken
20170710_133343.jpg


Nadat de bak in ieder geval leeg was, begonnen met het verzagen van het interne filter... pakte helaas niet helemaal uit zoals gehoopt...
20170710_163216.jpg


Dus dat plan maar geschrapt en mijn eigen interne module in de bak gekit. Alle gaten, behalve de kam bovenin, dichtgekit om hem voornamelijk als skimmer te gebruiken en voor drijfvuil, maar geen aanzuiging van andere kanten. Dit om de simpele reden dat dat water dan niet gefilterd zou worden en niet langs mn verwarming zou komen. Intern namelijk het eea aangepast dan de standaard uitvoering... Magneten houden het filter op zijn plek terwijl de kit droogt.
20170710_163229.jpg


Ja, er staat nog water in de bak. Mijn andere tetratec draait hier nog op samen met de resterende garnalen die ik niet zo goed gevangen kreeg. Anyway, net de bak weer volgegooid met water om hem te spoelen en tevens het grind te reinigen. Moet je natuurlijk niet afgeleid worden door je telefoon. Vergat de emmer onder de kraan, maar gelukkig stond deze net iets schuin en liep het water zo via de afvoer weg. Ik kwam hier echt heel goed weg :oops: Water liep links gelukkig weer uit de emmer en precies door de gootsteen
20170710_185846.jpg


En met een smerige bak vnawege het omgewoelde grind bedoel ik ook echt smerig.. Laat nu het drijfvuil naar de bodem zakken om met mijn stofzuigertje het grind schoon te maken. Tegelijk spoel ik dan de bak even door voor het beetje kit dat ik heb gebruikt. Kan ik zo, als ik nog zin heb, even de hardscape goed zetten :) Wordt vervolgd...
20170710_190348.jpg
 
Mike kun je me foto's laten zien van de Led verlichting die je onderin je onderkast hebt bevestigd want dat was wat ik je vorige keer vroeg,dat zou ik ook willen doen bij mijn 2 onderkasten maar had het graag gezien van jou als voorbeeld begrijp je.
 
@Altispinosa, heb ik je verkeerd begrepen. Dit meer wat je bedoeld?

Boven
20170710_210123.jpg

Onder
20170710_210129.jpg
 
Dat bedoelde ik nou Mike,is dat gewoon een rol led die je op de gewenste lengte hebt af geknipt of hoe ziet die er dan uit.

Johnny.
 
Ja, was over van een strip die ergens anders een bestemming had. Is om de 5cm ofzo op maat te knippen. Wordt inderdaad geleverd op zo'n rol
 
Ik heb ikea kastverlichting. Gaat aan met sensor zodra de deur open gaat. Heel makkelijk.

Plaatje van Ikea.

striberg-led-strip-grijs__0481008_PE619362_S4.JPG
 
Ja, was over van een strip die ergens anders een bestemming had. Is om de 5cm ofzo op maat te knippen. Wordt inderdaad geleverd op zo'n rol
Ik heb zo'n nieuwe rol liggen en ik dacht dat dat wel te gebruiken was maar heb ik dan een transfo nodig of hoe werkt dat dan ?
 

Terug
Bovenaan