Draaien vijvers ook in gedurende de koude wintermaanden ?


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Volgens de aannemer die ons terras en vijver komt aanleggen zou alles klaar zijn rond eind oktober. Net voor de start van de winter dus.
Te laat om er nog vissen in te zetten en uiteindelijk heb je er zelf toch niks meer aan of er nu vissen inzitten of niet in die koude donkere maanden.
Ik vraag me wel af of bacteri�n gedijen gedurende de koude ? En dan bedoel ik of vijvers in koude temperaturen indraaien of dat enkel kan als de temperatuur hoger is dan bv. 10 graden Celsius.

Ook vraag ik me af of een vijver van 5000 liter hoeft in te draaien voor 3 goudvissen ?
Uiteindelijk zal het wel niet bij 3 blijven, ik denk dat er nog ongeveer 5 shubunkins en een zonnebaars bijkomen in de loop van volgende zomer.
 
Tegen de tijd dat het water warm genoeg is om er vissen in te doen is je vijver ingedraaid.

Zet er wel meteen een aantal (of alle) planten in die je erin wilt hebben.
 
Dargine zei:
Tegen de tijd dat het water warm genoeg is om er vissen in te doen is je vijver ingedraaid.

Zet er wel meteen een aantal (of alle) planten in die je erin wilt hebben.
:thumbs:
 
Ja, ik zou er veel waterplanten in willen. Kun je meen paar soorten adviseren ?

Nog een vraagje, vanaf wanneer is de watertemperatuur ok om de vissen te verhuizen ? Hangt dit af van je aquariumtemp ?

Ik heb plastic boxen van ongeveer 200 liter die ik deels zou kunnen vullen met aquariumwater, vissen eri en tijdje. Laten buitenstaan zodat ze kunnen wennen aan de buitentemperatuur of is dat geen goed idee ?
 
Herbstnebel zei:
Ja, ik zou er veel waterplanten in willen. Kun je meen paar soorten adviseren ?

Zelf even kijken op welke diepte je ze kan plaatsen, ik weet niet hoe diep je waterplanten komen:

Menyanthes trifoliata
Hesperantha coccinea var. major
Hydrocharis morsus-ranae
Pontederia cordata
Elodea sp.
Oenanthe fistulosa var. flamingo
Primula japonica var. miller's crimson
Hippuris vulgaris
Preslia cervina 'alba'
Butomus umbellatus
Lysichiton camtschatcensis
Equisetum japonicum
Hydrocotyle vulgaris
Aponogeton distachyos
Lobelia var. 'queen victoria'
Ceratophyllum demersum

Dit is wat ik o.a. in de vijver heb.


Herbstnebel zei:
Nog een vraagje, vanaf wanneer is de watertemperatuur ok om de vissen te verhuizen ? Hangt dit af van je aquariumtemp ?

Als het temperatuur verschil niet te groot is inderdaad. Laat ze overwennen door af en toe wat water uit de vijver bij de vissen te doen.
 
Vijver zal 2 dieptezones hebben, 120 en 80cm. Verder zal ik nog remanent ondiepere zones creeren met holle betonblokken waar ik dan mandjes met bv moeraslplanten e.d. op kan plaatsen.

Bedankt voor je lijstje, tzijn er een hele hoop :)
 
De vijver is gevuld. Nog een paar details afwerken en een lekje dichten aan de UVC lamp en tis klaar.

De 4 goudvissen zitten erin, nu maar afwachten of ze de winter doorkomen.

DSCN0500.JPG


DSCN0501.JPG


DSCN0502.JPG
 
Ziet er goed uit, blijft dat rooster erop zitten?
 
Ja, voor een paar jaartjes toch. Er komen hier nogal wat kleine kinderen spelen en als er al eentje zou invallen dan blijft die op het rooster liggen ipv dat ie verdrinkt. Het trekt op niks maar liever dat dan een verdronken kind h�.
 
Dat rooster, komt die nou enkele cm's onder het wateroppervlak? Of lijkt dat ip de foto's zo, met name de 2e foto, daar lijkt het pvc pijpje boven het rooster te zitten.
 
Als de vijver vol is komt het rooster een 5-tal centimeter onder het wateroppervlak. De vijver is nog niet geheel vol, heb een paar lekjes gehad die nu opgelost zijn en het rooster komt nu ogeveer gelijk met het wateroppervlak.

De regenwolken zullen hun werk nu wel doen :)
 
Herbstnebel zei:
Als de vijver vol is komt het rooster een 5-tal centimeter onder het wateroppervlak. De vijver is nog niet geheel vol, heb een paar lekjes gehad die nu opgelost zijn en het rooster komt nu ogeveer gelijk met het wateroppervlak.

De regenwolken zullen hun werk nu wel doen :)

Is het roestige ijzer geen probleem voor je vissen dan?
 
Gezond is het niet en een kindje kan verdrinken in 5 cm. water, dus ik zou het rooster boven het wateroppervlak laten.
 
Jones zei:
Gezond is het niet en een kindje kan verdrinken in 5 cm. water, dus ik zou het rooster boven het wateroppervlak laten.

Ik zou dat toch ook niet doen.

Roest is Fe3+. Alleen Fe2+ kan door planten verwerkt worden.

Fe3+ kan Fe2+ worden, mits de omstandigheden 'juist' zijn. O.a. je omgeving moet zuurstofloos of toch op zijn minst zuurstofarm zijn.

Ik denk dat je dat niet wil in een vijver. Stikkende visjes is nooit plezant.

Fe3+ gaat dus niet over in Fe2+, slaat neer op de bodem. En aldaar is het een fantastisch broedplaats voor alg. Waaronder blauwalg.

Tenzij die hoeveelheid Fe3+ te verwaarlozen is natuurlijk, maar gezien de grootte van die rooster, zou ik me toch zorgen maken.

Ik zou dat toch allemaal eens laten berekenen door een biochemicus of zo.
 
Roestige spijkers en schroeven gaan je vissen toch ook niet van dood?
 
Corry zei:
Roestige spijkers en schroeven gaan je vissen toch ook niet van dood?

Van een beetje nitriet gaan je vissen ook niet dood. Van te veel wel.

Dat rooster is een klein beetje groter dan een roestige spijker.

Ik weet niet of die rooster te veel roest zou produceren alvorens het gevaarlijk zou worden. Maar ik vermoed van wel. Om zeker te zijn zou ik het echt wel even laten narekenen door iemand die dat kan.
 
Herbstnebel zei:
Ja, voor een paar jaartjes toch. Er komen hier nogal wat kleine kinderen spelen en als er al eentje zou invallen dan blijft die op het rooster liggen ipv dat ie verdrinkt. Het trekt op niks maar liever dat dan een verdronken kind h�.

En moeten die beugels en vallend kind houden?
Dat vouwt toch gelijk om laag?

en is het rooster betonstaal?
Zou het dan behandelen, tegen roest.

Plastificeren?
 
Nog een probleem is blikseminslag. Vissen gaan daar niet dood van, maar met zo'n rooster vlak onder het oppervlak voorzie ik wel serieuze problemen.
 
Corry zei:
Herbstnebel zei:
Ja, voor een paar jaartjes toch. Er komen hier nogal wat kleine kinderen spelen en als er al eentje zou invallen dan blijft die op het rooster liggen ipv dat ie verdrinkt. Het trekt op niks maar liever dat dan een verdronken kind h�.

En moeten die beugels en vallend kind houden?
Dat vouwt toch gelijk om laag?

en is het rooster betonstaal?
Zou het dan behandelen, tegen roest.

Plastificeren?

Galvaniseren wordt wel eens gedaan, maar da's echt slecht voor de beestjes.

Verven zou ook kunnen, maar dat bladert vroeg of laat af, komt in je vijver terecht en gaat wederom voor onheil zorgen.

Plastificeren dan maar? Op de duur wordt dat plastic toch weg gebeten hoor.

Ik zou het gewoon even laten uitrekenen of het gevaarlijk is in zijn huidige vorm.

En anders naar andere oplossingen zoeken: hekje er rond. Dat moet niet hoog zijn. Het dient vooral om kleine kinderen te beschermen.
 
Roestvrij staal of zeewaardig aluminium zou je mss. wel kunnen gebruiken.

Maar ik vermoed dat beide oplossingen peperduur zijn.
 
Corry zei:
Herbstnebel zei:
Ja, voor een paar jaartjes toch. Er komen hier nogal wat kleine kinderen spelen en als er al eentje zou invallen dan blijft die op het rooster liggen ipv dat ie verdrinkt. Het trekt op niks maar liever dat dan een verdronken kind h�.

En moeten die beugels en vallend kind houden?
Dat vouwt toch gelijk om laag?

en is het rooster betonstaal?
Zou het dan behandelen, tegen roest.

Plastificeren?

Die beugels gaan een kind niet tegen houden. De mat zal doorbuigen en vallen. Als je dit al wilt toepassen zorg dan voor bijvoorbeeld een stapelstenen als steunpunt onder het rooster. Plaats deze stenen dan niet tegen de rand maar iets meer naar het midden zodat deze de krachten beter kunnen opvangen. I.p.v stenen kun je uiteraard ook staanders gebruiken.
 
Coulibaly zei:
Corry zei:
Herbstnebel zei:
Ja, voor een paar jaartjes toch. Er komen hier nogal wat kleine kinderen spelen en als er al eentje zou invallen dan blijft die op het rooster liggen ipv dat ie verdrinkt. Het trekt op niks maar liever dat dan een verdronken kind h�.

En moeten die beugels en vallend kind houden?
Dat vouwt toch gelijk om laag?

en is het rooster betonstaal?
Zou het dan behandelen, tegen roest.

Plastificeren?

Galvaniseren wordt wel eens gedaan, maar da's echt slecht voor de beestjes.

Verven zou ook kunnen, maar dat bladert vroeg of laat af, komt in je vijver terecht en gaat wederom voor onheil zorgen.

Plastificeren dan maar? Op de duur wordt dat plastic toch weg gebeten hoor.

Ik zou het gewoon even laten uitrekenen of het gevaarlijk is in zijn huidige vorm.

En anders naar andere oplossingen zoeken: hekje er rond. Dat moet niet hoog zijn. Het dient vooral om kleine kinderen te beschermen.


Laat hem eerst eens antwoorden.
 
Euh, het is gewoon betonijzer. We hebben er al een gewicht 40 kg opgelegd en dat houdt het.
De gebuur van mijn schoonouders heeft qua grootte dezelfde vijver en heeft er tot op heden hetzelfde in liggen. Bij hem ligt het er nu al 8 jaar in zonder noemenswaardige problemen en volgend jaar laat hij het eruit omdat zijn zoon ondertussen groot genoeg is en kan zwemmen.
Bij mij zal het er maximum 5 jaar inloggen, en als mijn jongste even snel groeit als mijn oudste en even snel leert zwemmen zal het er hooguit 3 jaar inliggen.
 
Herbstnebel zei:
Euh, het is gewoon betonijzer. We hebben er al een gewicht 40 kg opgelegd en dat houdt het.
De gebuur van mijn schoonouders heeft qua grootte dezelfde vijver en heeft er tot op heden hetzelfde in liggen. Bij hem ligt het er nu al 8 jaar in zonder noemenswaardige problemen en volgend jaar laat hij het eruit omdat zijn zoon ondertussen groot genoeg is en kan zwemmen.
Bij mij zal het er maximum 5 jaar inloggen, en als mijn jongste even snel groeit als mijn oudste en even snel leert zwemmen zal het er hooguit 3 jaar inliggen.

Ik zou toch eens iemand laten berekenen wat het effect van de roest op je vijver gaat zijn.

Zou zomaar kunnen dat je vissen het niet lang gaan uitzingen en dat je in no time met een vijver vol blauwalg zit.

Er zijn ook andere oplossingen voor je probleem hoor. Snap best dat je kinderen wil beschermen tegen de vijver. Maar ik heb mijn bedenkingen of het wel op de juiste manier is gebeurd.
 
Je ziet het wel meer,hoor,met bouwstaal.
 
Corry zei:
Je ziet het wel meer,hoor,met bouwstaal.

Dat weet ik. Daarom is het niet goed.

Je ziet ook wel meer mensen een goudvis in een kleine bokaal houden.

En die zijn dan 'trots' wanneer ze die een jaar of 2 in leven kunnen houden.

Er zijn blijkbaar ook zo'n roosters verkrijgbaar in kunststof. Heel sterk en ongevaarlijk voor de visjes.
 
Jaja. nou, laat hem dat nou zelf uitzoeken,he.

Of het wel of niet goed is,komt hij vanzelf wel achter.
 
Corry zei:
Jaja. nou, laat hem dat nou zelf uitzoeken,he.

Of het wel of niet goed is,komt hij vanzelf wel achter.

Ga je dan niet voorbij aan het doel van dit forum?

Als ik iets fout doe, dan wil ik dat maar wat graag horen.
 
Jones zei:
een kindje kan verdrinken in 5 cm. water, dus ik zou het rooster boven het wateroppervlak laten.
Dat was ook mijn insteek met deze vraag. Wellicht cre�er je op deze manier een schijnveiligheid.
 
MarcelK zei:
Jones zei:
een kindje kan verdrinken in 5 cm. water, dus ik zou het rooster boven het wateroppervlak laten.
Dat was ook mijn insteek met deze vraag. Wellicht cre�er je op deze manier een schijnveiligheid.

Zeker. Ik zou sowieso nooit een kleuter alleen laten bij een vijver. Raster of geen raster, hekje of geen hekje.
 
Er schijnen gevallen bekend te zijn geweest van kinderen die in een vijver waren gevallen met zo'n rooster en vervolgens met de voetjes vastzaten in dat rooster,niet meer omhoog konden komen en verdronken.

Ik heb weleens vijvers gezien met een houten verhoging rond de vijver(ongeveer 20cm) en dan een soort deur (compleet met scharnier systeem en slotje over de vijver heen. Het RVS 5x5cm rooster bleef 10cm boven het wateroppervlak en het zag er best mooi uit en alles behalve storend.
 
Zou zelf ook het rooster boven het water houden en beter bevestigen.
Misschien een idee om het te laten poedercoaten?
 
Seabait zei:
Zou zelf ook het rooster boven het water houden en beter bevestigen.
Misschien een idee om het te laten poedercoaten?

Dat zal met dit rooster niet meer gaan. Het oppervlak moet dan immers 100% rein zijn en dat hangt nu vol roest.

Gaat te veel werk zijn om die roest te verwijderen, als het al gaat lukken in zijn geheel.

En bij poederlakken wordt het ook langdurig verhit. Daar is dat ijzer niet tegen bestand. Dat gaat minstens vervormen.
 

Terug
Bovenaan