Dode garnaal


Kraakdh

New member
Lid geworden
23 november 2023
Berichten
3
Leeftijd
37
Goedemorgen,
Ik vind bijna iedere morgen een dode cardina garnaal hier info wat ik heb

Osmose water
Gh 170 ppm
Ph 6.5
Nitriet 0
Ammonia 0
Kh 1
Temp 25 gr
Heb afgelopen tijd niets veranderd Of vernieuwd
Voeg co2 toe. Zitten op ph verlagende bodem.
Voer iedere morgen denerle compleet eten ze op en 1 x mineraal van glass garten staafje die eten ze bijna niet.

M’n andere garnalen bakken heb ik geen last van.

Weet echt niet wat ik verkeerd doe hebben jullie misschien een idee? Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • IMG_1202.jpeg
    5 MB · Weergaven: 31
Met de Gh van 170 bedoel je denk ik de geleidbaarheid. Hoelang heb je deze garnalen nu?
Ik weet niet hoe hoog je co2 gehalte is want te hoog kan ook negatief zijn. Met co2 zou ik met een dropchecker gaan werken.
 
Even voor de zekerheid, het gaat niet om het verschalen?
 
Ja, dat is erg lastig te zeggen. Ik weet dat de cardina garnalen erg gevoelig zijn. Maar bij de ene gaat het super.
En bij een ander sterft de populatie langzaam uit.

Wat ik wel weet, is dat garnalen liever een rommelige bak hebben. Dus beetje overwoekerd en wat troepjes op de bodem.
Maar niet vuil.

Die mineral moet je ook alleen geven als je geen ander voer geeft. Want de voorkeur gaat uit naar makkelijk voer.
Denk maar jezelf. Een sandwich van witbrood of neem je een volkoren boterham.

Dat mineraal spul eten ze dan wel.
 
Ja, dat is erg lastig te zeggen. Ik weet dat de cardina garnalen erg gevoelig zijn. Maar bij de ene gaat het super.
En bij een ander sterft de populatie langzaam uit.
Ik heb veelal een groep van rond de 100 en soms vindt ik dagelijks dode en dan loopt het aantal tientallen terug en dan groeit de groep weer door de kleintjes en blijft het weer instand.
Ze zijn inderdaad gevoelig en vaak is de uitval niet te verklaren.
 
Elke ochtend een enkele dode garnaal wijst vaak op een zuurstoftekort in de nacht. Plaatsen van een oxidator heeft bij geholpen toen ik er eerder dit jaar last van had in 3 bakken.
 
Hier hetzelfde verhaal bij een groep CR en tangerine, van 15 naar 100 naar 40, waarbij er aan de dode garnalen niks te zien is.
Voor de zekerheid crusta chitin+ gaan geven, afname is wel iets minder geworden maar of het de oorzaak is.

Andere groep TB welke in principe hetzelfde voer krijgen neemt enkel explosief toe,

Zal voor de zekerheid de oxydatoren weer eens vullen, wilde dit eigenlijk alleen voor de zomer blijven doen...
 
Ik denk dat je in een gewone nano niet snel met deze temp een zuurstoftekort zult hebben door gasuitwisseling. Beschreven problemen herken ik ook maar zijn soms gedurende het hele jaar af en toe en niet alleen met warmer weer maar soms ook met koud weer.
 

Terug
Bovenaan