diepvriesvoer niet veilig


Bertus zei:
Eitjes hebben een hardere schaal.
Zelfs in maagzuur gebeurt er niets.
Worden ze weer uitgepoept.
Heej, dit doet mij denken aan mijn huidige masteronderzoek! Zelfs een aardig deel van de plantenzaden overleefd de maag. Artemia-eitjes kunnen het ook overleven (over gelezen in wetenschappelijke literatuur). Of ze de magnetron overleven? Zal er inderdaad aan liggen hoe lang het wordt. Het zal inderdaad dan vrij intens verhit moeten worden wil je alle microben en andere dingen doden. Als zo'n eitje bevriezing overleefd, is de kans groot dat het schaaltje dusdanig hard is dat je het stevig moet verwarmen voordat het kapot gaat.

Ik denk persoonlijk dat het risico op infectie in de bak altijd zal bestaan. Door een plantje, door voer, door nieuwe vissen.. Voorzichtigheid is altijd geboden, maar ik vind persoonlijk de voordelen van diepvriesvoer toch wel zeker opwegen tegen dat ene nadeel. Tot nu toe ben ik nog zelden iemand tegen gekomen met (haak)wormen door (waarschijnlijk) diepvriesvoer. Nouja, zelden? Letterlijk alleen deze ene keer ;)

- Mascha
 
Mja.. zo heb ik dankzij diepvriesvoer enkele Planaria's in de bak zitten. In de "normale" bak is dit niet zo'n probleem maar in de kweekbak heb ik daar al een groep jonge Danio's mee verloren. Je zou er bijna enkel droogvoer mee gaan gebruiken.
 
Gummiebeer zei:
Mja.. zo heb ik dankzij diepvriesvoer enkele Planaria's in de bak zitten. In de "normale" bak is dit niet zo'n probleem maar in de kweekbak heb ik daar al een groep jonge Danio's mee verloren. Je zou er bijna enkel droogvoer mee gaan gebruiken.

In droogvoer heb ik al diverse soorten motten + larven gehad...
 
In DELFT,tegen over de CALVE pindakaas huizen,moesten we vogelnesten onder de dakpannen weghalen.
Diee drukten de pannen omhoog.
Daar stikte het van de meelwormen, die van het overgewaaide stof leefden.
Had een emmer half vol.
Droogvoer wat oud is kunnen ook insecten in komen.
 
Tegenwoordig vraag je je af waar je nog wel veilig voer kan betrekken voor onze vissen.. De poeltjes waar ik vroeger levend voer ving zijn of gedempt of er is verontreiniging. En aangezien er in de Achterhoek en waarschijnlijk ook in het Oosten een karpervirus is uitgebroken durf ik niet meer met een gerust hart levend voer te scheppen in stadsvijvers. Als dan ook al droogvoer niet te vertrouwen is... :(
 
kellemes zei:
SaskiaZ zei:
In droogvoer heb ik al diverse soorten motten + larven gehad...

En dan bedoel je levende motten en larven?

Ja. Niet dat mijn (roof)vissen dat nu zo erg vinden, maar ik bedoel maar. Ik heb ook eens een bijbaantje gehad in een tuincentrum, vogelvoer (van die sticks bv) rook ik op een gegeven moment al van verre als er motten bij inzaten. Dat kwam dan zo van de leverancier af heh...
 
Gummiebeer zei:
Tegenwoordig vraag je je af waar je nog wel veilig voer kan betrekken voor onze vissen.. De poeltjes waar ik vroeger levend voer ving zijn of gedempt of er is verontreiniging. En aangezien er in de Achterhoek en waarschijnlijk ook in het Oosten een karpervirus is uitgebroken durf ik niet meer met een gerust hart levend voer te scheppen in stadsvijvers. Als dan ook al droogvoer niet te vertrouwen is... :(

Dat is Niet bij nieuw voer.
Als jij het in een dichte bus hebt,is er niets aan de hand.
En niet te oud.
 
Toch is droogvoer het veiligst, krijg je geen plagen van in de bak.
En ja, misschien gebeurt het gelukkig niet al te vaak, en is het ook een toevalligheid dat de dierenarts zelf ook diverse malen problemen heeft gehad met diepvriesvoer, en ook alleen droogvoer geeft aan zijn vissen.
Maar ja, ik zelf vind het erg dat het mij is overkomen.
Ik weet dat ze dol zijn op dat diepvriesvoer, en vind het erg dat ik het niet meer durf te geven.
Ook de magnetron geeft niet voldoende oplossing, omdat je het waarschijnlijk niet voldoende verhit.
Levend voer zijn ze ook dol op, maar daar is het risico nog groter.
Ik ben een angsthaas geworden na wat mij is overkomen, en dat het ook bevestigd is door een dierenarts heeft me helemaal bang gemaakt.
Ik heb nog nooit larven en motten in droogvoer gezien, maar zou me dat overkomen, breng ik de pot terug.
Maar ik heb ooit een reportage gezien hoe droogvoer gemaakt wordt, en ook vriesdroog producten, en ik heb daar alle vertrouwen in.
 
De potten zijn gesealt,he.
Dus blijven langer goed.
 
Heb ooit potje gevriesdroogd tubifex van een huismerk gekocht, zaten kleine insecten(geen idee wat) in. Vissen aten het op, maar uiteindelijk het pot weggegooid.

Doe mij maar droogvoer van een goede A-merk, zoals Hikari of JBL :)
 
lekkie0104 zei:
Heb ooit potje gevriesdroogd tubifex van een huismerk gekocht, zaten kleine insecten(geen idee wat) in. Vissen aten het op, maar uiteindelijk het pot weggegooid.

Doe mij maar droogvoer van een goede A-merk, zoals Hikari of JBL :)
Ook daar zal vast verschil in zitten, ik heb ook A merken in huis, zeker nu ik geen diepvriesvoer meer geef, dus moet het vriesdroogvoer wel goed zijn. ;)
 
Zijn er nergens geen onderzoeken van welke ziekten of beestjes er kunnen overleven aan temperaturen onder de -10�, wat een koelkast toch zeker is? Denk niet dat er echt veel overleeft hoor.

Ik vind allesinds geen :p
 
Tja, toch is het zo dat de eitjes van wormen er goed tegen kunnen, maar goed, een gewwarschuwd mens telt voor 10 zeggen ze.
Ik heb het toch echt zelf ondervonden, en mijn vriezer is -22, en ook daar kunnen ze tegen, want ik heb die ankerwormen wel gehad voor ik ook maar wat dan ook aan de bak veranderd had.
 
Wormen kunnen lang in je aquarium verscholen zitten of zelf gewoon de eitjes tot de situatie goed is en dan heb je opeens een plaag. Het zomaar op diepvries voer steken is wat kort door de bocht naar mijn mening. Zeg natuurlijk niet dat wormen enzo niet kunnen overleven aan -18� in mijn vriezer maar zeg alleen dat ik er niet veel over vind op internet :) Kan wel zijn dat sommige soorten overleven maar zie liever bewijs dan random statements.
 
Convantol zei:
Wormen kunnen lang in je aquarium verscholen zitten of zelf gewoon de eitjes tot de situatie goed is en dan heb je opeens een plaag. Het zomaar op diepvries voer steken is wat kort door de bocht naar mijn mening. Zeg natuurlijk niet dat wormen enzo niet kunnen overleven aan -18� in mijn vriezer maar zeg alleen dat ik er niet veel over vind op internet :) Kan wel zijn dat sommige soorten overleven maar zie liever bewijs dan random statements.

Ach ja, wat bewijs mijn verhaal hier!
Ik heb een stabiele bak, al een jaar geen schommelingen in temperatuur, laatste maanden niks veranderd aan vissenbestand, en dan ineens wormen.
En ik heb het vaker gehoord.
Het is ook niet scheer en inslag gelukkig, maar ja, toen ik met mijn verhaal bij een dierenarts kwam, die ook diverse aquaria heeft, en de zelfde ervaring heeft gehad, en ook met speciaalzaken dit besproken heb,en deze ook niet weerspreken dat dit mogelijk is, zeg natuurlijk niet dat het niet waar is.
Maar ik vind het wel bijzonder jammer DAT het WEL mogelijk is.
Ik ontzeg mijn vissen nu toch voer wat ze erg lekker vinden, maar na 7 weken ellende kijk ik toch beter uit.
De schrik zit er bij mij in.
Maar ik ga hier niet verkondigen dat niemand het meer moet gebruiken, ik vertel alleen maar dat het mogelijk is, meer en minder niet. ;)
 
Het is een oud topic, wat ik bijna geheel heb doorgelezen.
Ik wil ook het beste voor mijn visjes.

Hier komt het dilemma; Ze zijn zo gek op diepvries voer, alle verschillende soorten.
Terwijl gevriesdroogd toch vaak blijft liggen, en zelfs wordt uitgespuugd door vissen.
Ook verschillende soorten gevriesdroogd spul.

Is het het risico niet waard?

Je kan bijvoorbeeld katten ook beter binnen laten, dan worden ze iig niet aangereden.
Maar dan zitten ze achter het raam weg te kwijnen en naar andere katten te kijken tot ze dood zijn.

Ik gebruik diepvriesvoer van Jarathana, ik kan helaas nergens terugvinden hoe het verpakt/geproduceerd wordt. Ze zijn wel heel open over de voedingsstoffen en bijproducten.

En waarom zijn er dan toch nog steeds zoveel hobbyisten èn gerenommeerde winkels die het blijven aanbieden?

We zijn nu een hele tijd verder, sinds de laatste post. Hebben jullie hier nu andere gedachten over? Ik hoor graag ervaringen.
 
Het is een oud topic, wat ik bijna geheel heb doorgelezen.
Ik wil ook het beste voor mijn visjes.

Hier komt het dilemma; Ze zijn zo gek op diepvries voer, alle verschillende soorten.
Terwijl gevriesdroogd toch vaak blijft liggen, en zelfs wordt uitgespuugd door vissen.
Ook verschillende soorten gevriesdroogd spul.

Is het het risico niet waard?

Je kan bijvoorbeeld katten ook beter binnen laten, dan worden ze iig niet aangereden.
Maar dan zitten ze achter het raam weg te kwijnen en naar andere katten te kijken tot ze dood zijn.

Ik gebruik diepvriesvoer van Jarathana, ik kan helaas nergens terugvinden hoe het verpakt/geproduceerd wordt. Ze zijn wel heel open over de voedingsstoffen en bijproducten.

En waarom zijn er dan toch nog steeds zoveel hobbyisten èn gerenommeerde winkels die het blijven aanbieden?

We zijn nu een hele tijd verder, sinds de laatste post. Hebben jullie hier nu andere gedachten over? Ik hoor graag ervaringen.

Ik heb hetzelfde dilemma. Ik heb nooit ziektes gehad bij vissen totdat ik begon met bijna dagelijks diepvriesvoer geven. Dan ga je toch denken wat doe ik anders nu dan eerst en waardoor kan het komen en kwam ik wel op het diepvriesvoer uit, geen idee of dit ook echt de oorzaker is natuurlijk.

Ik ga nu het geven van diepvriesvoer verminderen naar 1 dag per week ipv 5/6 dagen
 
Ik deed idd heel af en toe diepvriesvoer.
Maar begon door te krijgen dat ze het wel veel lekkerder vinden.
Daarnaast heb ik wat ringbandsnoekjes, die willen eigenlijk alleen 'echt' voer.
Dus nu zit ik wel aan om de dag voeren, en dan wel zo'n diepvriesblokje.
 
Ik voer zowel diepvriesblokjes (met name voor de jongsten) als droogvoer, courgette en andere groentes, maar ik koop ook eens in de zoveel tijd een zakje met zeevruchten, officieel voor op pizza enzo. Vooral de mosselen zijn ze helemaal gek op. Ik eet zelf de inktvis en garnalen op , maar die kun je natuurlijk ook gewoon geven. Het zou me niet verbazen als het onder de streep nog goedkoper is ook.
Het is meteen ook een uitdaging voor ze, zo'n gehele mossel is toch een andere aanpak dan hapklaarvoer. De taaiere delen zijn ze de rest van de dag zoet mee om daar stukjes van af te krijgen.
 
Ik heb niet alles gelezen, maar zag in de eerste pagina al wat staan over microgolf/magnetron die levende eitjes zou doden door straling die van binnenuit verwarmt.

Daar klopt dus niets van, sorry.

Een magnetron straalt op een golflengte van 2.4Ghz (wat trouwens hetzelfde is als WiFi, grappig he? Kan ook storing veroorzaken als je interne magentron faraday kooi defect is, of lekt). Deze straling botst op vloeibaar water, en dus door deze straling gaan watermoleculen bewegen, de straling gaat constant heen en weer en daardoor de watermoleculen ook. Deze worden warm door de trillingen en geven die warmte af aan het voedsel waardoor je eten dus warm wordt. Omdat de trillingen dus botsen op voedsel, verliezen de trillingen ook aan kracht. Na een paar cm diepte is het al praktisch weg, daarom is je eten vaak ook nog koud in het midden of onderop. De enige manier waarop je eten warm wordt, is als de hete trillende deeltjes aan de buitenkant door geleiding hun warmte afstaan naar binnen toe. Daarom moet je eten vaak minimaal een minuut of 4-5 om goed door en door warm te worden.

Niet van binnenuit dus.

Dieren, eitjes, bactieren etc. gaan dus ook niet perse dood van de straling, maar van de hitte. De ontdooi stand voor een paar seconden zal dus ook geen enkel eitje doden. Anders zou iedereen binnen WiFi bereik ook sterven (en is ook de reden waarom je geen 5000watt WiFi antenne wilt plaatsen). De enige manier om eitjes te doden is het keihard blasten op vol vermogen totdat het kookt. De voedingswaarde die dan nog overblijft is inderdaad twijfelachtig...

Persoonlijk heb ik nooit slechte ervaringen gehad met diepvries of levend voer, maar dat er eitjes van parasieten in kunnen zitten is eigenlijk gegarandeerd. Net als dat iedere gezonde vis daar weinig last van mag hebben.
 

Terug
Bovenaan