De Wio Vistas 60F shallow van Jellybean


Jellybean

Member
Lid geworden
7 maart 2024
Berichten
9
Leeftijd
34
Hoi!

Ik had mijn bak al gedeeld bij het voorstellen maar werd er op gewezen dat je hem ook hier kan posten. Bij deze. Het is lang geleden dat ik een aquarium heb gehad. Mijn laatste bak was een Lido 120 maar die heb ik tijdens onze eerste zwangerschap weg gedaan ivm aanstaand tijdgebrek. Gelukkig is de rust nu enigszins teruggekeerd en heb ik weer tijd om deze hobby op te pakken. Dus een plannetje gemaakt en beetje bij beetje de onderdelen gekocht. Het plan was om een dark-start te doen omdat ik geen zin had in dagelijkse waterwissels en ik had geen haast.

Inmiddels zijn we na een dark-start 3/4 weken verder en heb ik gisteren de planten geplaatst en CO2 aangesloten. Nu hopen dat het goed gaat.
Hieronder wat gegevens:

Bak: Wio Vistas 60F (60x30x22cm)
Filter: Biomaster Filtosmart Thermo 200
CO2 kit: 500gr hervulbaar met ANM ventiel, drukregelaar en inline diffusor(set van De Maanvis, Nijmegen)
Verlichting: Chihiros AII Series AII601
Substraat: Dennerle Scapers soil
Hardscape: Seiryu stenen, spiderwood en wat klein steenspul van Dennerle
Inflow/Outflow: Standaard glazen lily pipe set van Azaqua

De volgende planten staan erin:

- Monte Carlo en Marsilea Hirsuta door elkaar
- Staurogyne Repens
- Bucephalandra sp green
- Hydrotocyle Tripartita
- Limnobium Leavigatum
- Blyxa Japonica
- Christmas moss

Voorlopige visbestand wat op de planning staat:

- Chili Rasbora
- Dario Dario
- Neocaridina garnalen

En natuurlijk de foto:

1224324.jpg
 
Mooi bakje! Wanneer kunnen de visjes erbij in?🙂
 
Mooi bakje! Wanneer kunnen de visjes erbij in?🙂

Volgend weekend gaan we nog een lang weekend weg dus ik hoop daarna. Ik ga de komende dagen goed de waterwaardes in de gaten houden en als dat allemaal stabiel is dan komen de vissen erin.
 
Wauw dat ziet er mooi uit!
Veel plezier op je weekendje weg.
 
We zijn weer wat verder. Het begint allemaal aardig te groeien. Nog wel flink last van schimmel op het hout. Met name aan de linkerkant. Ook tot de conclusie gekomen dat de wortels van de drijfplanten wel erg lang worden dus daar ga ik een alternatief voor zoeken. Tips zijn welkom.

Inmiddels ook de eerste bewoners gevonden. 15x Blue Dream garnalen en 2 Scarlet Badis. Er komen vrijwel zeker nog Chili Rasbora bij.


1000013699.jpg


1000013700.jpg


1000013705.jpg
 
mooi hoor! Heel stylisch 🥰
 
Wauw prachtig zeg 😍
 
We zijn weer even verder dus tijd voor een update. Het gaat goed. Helaas lijkt 1 Dario Dario het niet te gaan halen. Die was vanaf het begin al slecht in orde. Ik heb het idee dat hij z'n staartvin niet goed meer kon gebruiken. De ander is erg brutaal en kon ik al vrij snel met de hand/pincet diepvries artemia voeren. Komt ook steeds meer op kleur. Levende baby artemia is hier lastig te vinden. Daphnia gelukkig wel dus dat krijgen ze ook af en toe. Droogvoer eten ze (nog) niet dus dat wordt nog een dingetje als we op vakantie gaan.

1. De outflow heb ik veranderd van lily pipe naar spin pipe omdat de lily pipe wel erg veel stroming gaf en dat vinden Dario Dario en Chili Rasbora niet leuk.
Ik denk wel dat ik de outflow en inflow nu tegenover elkaar moet gaan plaatsen ipv naast elkaar.
2. Er komen morgen of overmorgen chili rasbora als nieuwe bewoners bij.
3. Gisteren 10 extra blue dream garnalen toegevoegd. Ik zag ze te weinig.
4. Heb last van een dun kaamlaagje waar ik nog een oplossing voor moet zoeken.

Het is zo langzaam wel tijd voor een extra snoeibeurt. Dat heb ik vooralsnog alleen bij de drijfplanten gedaan. We blijven lekker rommelen :)

PXL_20240423_163551892.jpg


PXL_20240423_163415159.jpg


PXL_20240423_163536459.jpg
 
Kaamlaag kun je met een skimmer verwijderen. Gaat best snel, daarna kun je de skimmer er weer uit halen als je al die apparaten niet zo zichtbaar wilt hebben. Als er weer een kaamlaag komt kun je de skimmer weer even installeren.
Levende baby artemia zou je normaal gesproken via jouw lfs kunnen bestellen. Misschien dat ze een minimale hoeveelheid moeten afnemen en dat ze het daarom niet bestellen. Zelf kweken is niet zo moeilijk, daar zijn sets van te koop.
 
Laatst bewerkt:
Hele mooie bak hoor 👍, plaatje om te zien.
 
Schijnbaar heb ik een nieuwe, zeldzame levensvorm gekweekt. Slijmzwam! Vorige week al een klein plekje die snel weg was. Vanochtend deze ontdekt. Interessant!

1000014358.jpg
 
Nou ik zou daar niet blij mee zijn en het snel eruit halen zoals in het artikel staat. Daar staat ook de oorzaak te lezen en dat ze rap kunnen groeien:

 
Nou ik zou daar niet blij mee zijn en het snel eruit halen zoals in het artikel staat. Daar staat ook de oorzaak te lezen en dat ze rap kunnen groeien:

Ik haal het er gelijk uit inderdaad, ondanks dat het niet schadelijk is. Kan er verder toch weinig aan doen want alles is nu al "besmet". Alleen de hele bak opnieuw doen zal het volledig weghalen en dat gaat niet gebeuren. Dus dan maar omarmen en ermee leren leven :p
 
Ja of hopen dat er niet teveel sporen zijn of gaan ontpoppen en je er van verschoont blijft. Als ik lees wat de oorzaak is dan zou ik daar wel even goed naar kijken en kijken of dat verbeterd kan worden.
 
Had ik ook in mijn India-bak en heb er ook enkele kleine in mijn Borneo-bak. Kan geen kwaad, persoonlijk vind ik het wel mooi en apart om te zien. Bij mij was/is de oorzaak teveel voeren denk ik. Als je het niet wilt hebben is afzuigen denk ik de minst dramatische methode.
 

Terug
Bovenaan