Crystal Red indraaitijd


EmBillie

Member
Lid geworden
26 september 2023
Berichten
23
Leeftijd
31
Goedemorgen allemaal,

Ik ben een aantal jaren terug lid geweest van dit forum maar met de hobby gestopt vanwege tijdsgebrek. Ik heb 5 jaar geen aquariums meer gehad in de tussentijd, wat ik erg heb gemist.
Het was al die tijd toch enorm aan het kriebelen, en begin september heb ik dan toch een nieuw bakje gekocht waar crystal reds in komen. Ik heb er ontzettend veel zin in en kan nu al genieten van het idee dat ik straks weer wat garnaaltjes rond heb scharrelen!

Nu heb ik begin september het bakje gekocht, ingericht en laten indraaien vanaf 6 september. Ik heb er een Dennerle Shrimp King bodem in liggen, kienhout, spiderwood en aardig wat planten. Het filter is een binnenfilter wat keramisch filtermateriaal bevat en tevens ook zuurstof aanvoert. De bak is sinds het indraaien gevuld met osmosewater aangelengd met Gh+, waardoor ik nu op de volgende waarden zit:
Gh 5
Kh 0-1
Ph 6
No2 0
TDS 244 microsiemens

De nitrietpiek kwam al op dag 8, en nam daarna stabiel en ook vrij snel af waardoor de bak met nauwelijks 3 weken indraaien de nitriet al op 0 heeft staan. Naar mijn ervaring van jaren terug is dat best heel snel gegaan voor een volledig nieuw bakje. En ik begin liever fatsoenlijk dan gehaast dus ik bereid me graag het beste voor wat ik kan. Vandaar de volgende vragen voor een goede opfriscursus :)

Zijn er nog bepaalde testen die jullie aanraden om eerst te doen voordat er crystal reds in komen naast deze testen?

Gezien de nitriet nu al een paar dagen stabiel 0 is, is het aquarium dan nu al geschikt voor een groepje CR’s? Ik lees zoveel tegenstrijdige berichten, de een zegt dat zolang de nitriet 0 is het prima is, de ander zegt dat het beter is om 6 volle wekende wachten vanwege biofilm. Waar ik overigens ook al flink wat van heb op de ramen. Gevoelsmatig voelt het gewoon nog erg vroeg omdat alles zo snel lijkt te zijn gegaan.

En natuurlijk nog even een foto van mijn nieuwe bakkie!
Leuk om weer terug te zijn. Ik kijk uit naar het lang kunnen genieten van deze oude nieuwe hobby :) alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Groetjes, Emma.
 

Bijlagen

  • 9A6B99E5-2C92-4B19-8C44-D419E40F6DF7.jpeg
    9A6B99E5-2C92-4B19-8C44-D419E40F6DF7.jpeg
    3.4 MB · Weergaven: 49
Soms komt er nog een nitrietpiek en met dit soort garnalen zou ik zeker 4-6 weken indraaien want better safe dan sorry denk ik.
Voor je ze gaat kopen zou ik zeker nog even je water testen of een flinke verversing doen.
Veel plezier met je bakje natuurlijk.
 
Als eerste , leuk bakje en inrichting zo !
Wat John zegt 3wk is erg kort, zou toch voor die 4-6wk gaan, en in de laatste week voordat de garnalen erin komen ook wat blad toevoegen zodat ze daar ook gelijk aan kunnen beginnen.
 
Bedankt voor jullie antwoorden!
Dan kijk ik over 2-3 weken wel weer of de boel mooi stabiel is gebleven.
Ik haal straks sowieso nog even wat tests voor ammonium en nitraat, toch handig om te hebben.

Heeft het nog enige toegevoegde waarde om een beetje voer in het garnalenvoerbakje te leggen en daarbij de komende weken stelselmatig te controleren in welke mate de waarden er van gaan schommelen? Gewoon om zeker te zijn dat voor het plaatsen van de garnalen de bacteriën in staat zijn om ‘afval te verwerken’?

Ik heb al catappa en een kaneelstokje in huis. Als ik deze al in de bak leg zonder bewoners, zou het dan nog wat toe kunnen voegen of juist een extra belasting zijn? Ik heb overigens al een tijdje een klein aantal detritus wormpjes op de ruiten, vandaar dat ik nog niet eerder een beetje voer in het aquarium heb gedaan en ik heb ook regelmatig dood plantenmateriaal verwijdert. Inmiddels zijn ze toch al sterk vermindert in aantal. Een wormenbak vind ik niet zo’n aantrekkelijk gezicht :)
 
Het is wel hanig om af en toe wat voer in de bak te doen zodat de bacteriecultuur te eten heeft en een beetje kan wennen aan de hoeveelheid voer en zich kan aanpassen.
 
Catapa blad duurt heel lang voordat dat vergaan is en kan best 1 of 2 week van te voren in de bak.
 
Nou super, dan ga ik dat allemaal doen. Bedankt!
Net nog even wat druppeltesten gekocht, de ammoniak/ammonium staat op 0 en nitraat staat ook op 0.
Ik heb na het testen een stukje garnalenvoer in het garnalenschaaltje gelegd, eens kijken wat de waterwaarden daar de komende twee weken mee gaan doen.
 

Terug
Bovenaan