Corydoras Verstekeling


Fusty

New member
Lid geworden
29 mei 2023
Berichten
4
Ha visexperts. Ik heb even een account aangemaakt omdat ik zit met een klein probleempje. Vandaag heb ik de eerste vissen aan mijn aquarium toe kunnen voegen. Ik heb een groepje van 6 Corydoras Habrosus opgepikt. Nu blijkt er echter één verstekeling in de club te zitten. Het lijkt erop dat ik 5 Habrosus heb en wellicht 1 Pygmaeus (ik ben zeker geen expert, maar hij ziet er zeker anders uit).
Nu heb ik begrepen dat deze vissen zonder school niet bepaald gelukkig zijn en dus vraag ik mij af wat ik het beste kan doen. Vanwege de ruimte wil ik eigenlijk niet een school Pygmaeus toevoegen. Het is een 60l bak en ik wil de komende weken nog wat andere vissen gaan halen.

Mijn vraag is dus eigenlijk: wat zouden jullie doen? Deze vis solo laten zwemmen? Hem terugbrengen? Iets anders?

Alvast bedankt voor jullie tijd.
 
terugbrengen
 
terugbrengen en 5 habrosus erbij, 5 is wel erg weinig
 
Ik vraag mij af of de vis wel begrijpt dat ie van een ander soort is.
waarschijnlijk gaat ie scholen met de rest
 
terugbrengen en 5 habrosus erbij, 5 is wel erg weinig
Voor zover ik heb gelezen is tussen de 5 - 7 een aardig minimum. Mikte dus op 6, maar ja.

Ik vraag mij af of de vis wel begrijpt dat ie van een ander soort is.
waarschijnlijk gaat ie scholen met de rest
Dat zou mooi zijn.

Tot nu toe lijkt het op terugbrengen, in ieder geval!
 
Ik heb een flinke school met corydoras aeneus, c. paleatus, c. panda en c. adolfi (1). totaal 15- 20 vissen. Ze trekken lekker met elkaar op, maar als het paartijd is, zoeken ze de eigen soort op. (Behalve de adolfi, maar ja die is ook maar alleen en moet dus wat minder kieskeurig zijn.) Maar dit zijn wel allemaal cory's die zich vooral op de bodem bevinden.
Als je pygmeus dus met de rest optrekt, hoef je 'm voor zijn welzijn niet terug te brengen.
Maar dat zou ik toch doen, omdat je hier niet voor gegaan bent en het een rommelig beeld geeft en dat is voor jouw welzijn dan weer minder. En inderdaad, nog een stuk of wat habrosus erbij kan zeker geen kwaad.

P.S. je hond heeft een schattig kapsel, maar ook voor honden is roken niet echt gezond....:rolleyess:
 
Ik heb een flinke school met corydoras aeneus, c. paleatus, c. panda en c. adolfi (1). totaal 15- 20 vissen. Ze trekken lekker met elkaar op, maar als het paartijd is, zoeken ze de eigen soort op. (Behalve de adolfi, maar ja die is ook maar alleen en moet dus wat minder kieskeurig zijn.) Maar dit zijn wel allemaal cory's die zich vooral op de bodem bevinden.
Als je pygmeus dus met de rest optrekt, hoef je 'm voor zijn welzijn niet terug te brengen.
Maar dat zou ik toch doen, omdat je hier niet voor gegaan bent en het een rommelig beeld geeft en dat is voor jouw welzijn dan weer minder. En inderdaad, nog een stuk of wat habrosus erbij kan zeker geen kwaad.

P.S. je hond heeft een schattig kapsel, maar ook voor honden is roken niet echt gezond....:rolleyess:
Goede info, dank. Ik zal inderdaad even aankijken of hij optrekt met de rest of niet.
 
Ik ben benieuwd of jij gaat uitvinde ofti met de rest meezwemt
 
Ik ben benieuwd of jij gaat uitvinde ofti met de rest meezwemt
Vandaag heb ik hem lekker in de gaten gehouden. Hij zwemt een stuk actiever dan de Habrosus en gaat vaak zelf op pad. Ik zie hem echter ook regelmatig met de Habrosus optrekken! Hij zwemt mee over de bodem, ze gaan gezamenlijk naar boven en rusten ook zo nu en dan gezamenlijk op de bodem. Het lijkt er dus op dat hij zichzelf enigszins identificeert als een Habrosus haha. Voorlopig laat ik het dus maar zo. Scheelt weer een stressrit in een zak terug naar een winkel.
 
Corydoras hebben verschillendr gedragingen waaronder het school gedrag. Dit herken ik zelf als ze tegen het glas rond zwemmen omhoog en naar beneden. En dat met zn alle tegelijk.

Een andere gedraging is het chillen, dan gaan ze met een groepje op de bodem rondhangen.

Ook kunnen ze scharrelen. Dan zoeken ze over de bodem naar voedsel. Dit doen ze ook samen.

Het is belangrijk voor de corydoras dit in scholen te doen omdat ze zich onveilig kunnen voelen in hun 1tje.

Ook communiceren ze met elkaar. Hoe ze dat precies doen weet ik niet maar bij een sociaal sociaal dier is het een noodzaak sociale interacties te hebben met soort genoten.

In mijn ervaring doen verschillende soorten dit ook samen. Alleen gaat hun voorkeur wel naar hun eigen soort.

Als je de mogelijkheid hebt om hm terug te brengen zou ik daar voor kiezen.
Als je het niet over je hart kan verkrijgen is het geen ramp in iedergeval. Maar meer nemen is vaak geen optie. En dan zit je er wel voor de rest van de vis zn leven aan vast. Óf je zou dan heel toevallig iemand moeten vinden met meer van die vissen. Mocht je de vis niet meer willen in de toekomst.
 

Terug
Bovenaan