Corrydoras Venezuela witte dotten op mond en staartvin


MadhouseNL

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2022
Berichten
54
Leeftijd
35
Beste ,

Deze vis treft het niet , eerst had deze vis een gescheurde vin en nu een soort rare plek op de zijkant van z’n mond en een witte dot achter op z’n staart . Hij lijkt verder wel gewoon vrolijk rond te zwemmen , maar ik maak me toch zorgen . Wat kan ik het beste doen ? Ik wil niet dat de vis lijd

Ps ik heb een quatantaine aquariumpje gekocht met pompje en verwarming . Ook heb ik een flesje esha2000 staan voor het geval dat
 

Bijlagen

  • IMG_0869.jpeg
    IMG_0869.jpeg
    856.3 KB · Weergaven: 55
  • IMG_0867.jpeg
    IMG_0867.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 58
  • IMG_0866.jpeg
    IMG_0866.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 56
  • IMG_0865.jpeg
    IMG_0865.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 61
  • IMG_0873.jpeg
    IMG_0873.jpeg
    919.4 KB · Weergaven: 54
  • IMG_0874.jpeg
    IMG_0874.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 51
  • IMG_0876.jpeg
    IMG_0876.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 55
Probleem is volgens mij dat deze soort nog veel te veel verwant is aan de natuurlijk habitat, volgens mij heb ik eerder aangegeven dat het een vrij nieuwe import is, en ja dat kan al enkele jaren geleden zijn maar toch, het is een vis voor een speciaalbak.
Ze zijn mooi en apart maar hebben een draaiende amazone / speciaal bak nodig waar de water waarde's in overeenstemming zijn.
Het is niet zomaar een visje wat je erbij houdt.
 
Ik las eerder je vorige topic over deze vis, en ik vind dat hij het nog lang volhoudt. Hmmmm.

Het lijken me infecties waar hij mee te kampen heeft. Kan zijn dat het een oudere vis is, die gewoon wat kwetsbaarder is en daardoor dingen begint te mankeren. Kan ook zijn dat je filtering voor verbetering vatbaar is. Je ziet ziektes bijna altijd ontstaan in situaties van "onderfiltering".

Dus wat ik me dan afvraag:
- Hoe groot is je bak?
- Wat zwemt er allemaal in?
- Welk filter draait erop en wat zit er precies in aan materialen?
- Hoe vaak en op welke manier onderhoud je het filter?

@frog Waar baseer je je vermoeden op dat deze corydoras anders is (m.b.t. de vereiste waterwaarden) dan de soorten die al langer in de hobby zijn?
 
Volgens mij zijn er juist weinig corydoras zijn die het niet in een gemiddeld aquarium van 23 graden met het juiste voer goed zullen doen. Probleem is vaak dat ze het verkeerde voer krijgen, of niet de afwisseling erin.
Enige wat ik juist niet bij mijn vissen in zou gooien is Esha2000.
Zou deze apart zetten op temp. 23/24 stuk catappa blad erbij en luchtpompje, dagelijks verversen en misschien een zoutbadje, al denk ik dat die al aardig op z'n eind zit.
 
Ik las eerder je vorige topic over deze vis, en ik vind dat hij het nog lang volhoudt. Hmmmm.

Het lijken me infecties waar hij mee te kampen heeft. Kan zijn dat het een oudere vis is, die gewoon wat kwetsbaarder is en daardoor dingen begint te mankeren. Kan ook zijn dat je filtering voor verbetering vatbaar is. Je ziet ziektes bijna altijd ontstaan in situaties van "onderfiltering".

Dus wat ik me dan afvraag:
- Hoe groot is je bak?
- Wat zwemt er allemaal in?
- Welk filter draait erop en wat zit er precies in aan materialen?
- Hoe vaak en op welke manier onderhoud je het filter?

@frog Waar baseer je je vermoeden op dat deze corydoras anders is (m.b.t. de vereiste waterwaarden) dan de soorten die al langer in de hobby zijn?
Hi Gino ,

- De bak is 60L
- temperatuur 25/26 graden.
- Bewoners : 5x japonica garnaal , 2x ramirezi electric Blue , 3x corrydoras venezuela , 3x ottocinclus
- ik draai een Fluval 107 extern filter, natuurlijke filtratie dmv bactostones , overige filtratie dmb , 2xbiofoam , biofoam+ , 2x biofoam max en 1 x quick clear . ik heb ooit begrepen dat de carbon en fosfat clear eruit moest blijven omdat anders de planten niet zo best groeien ( correct me if im wrong)
- ik reinig het filter gemiddeld om de 3 a 4 weken
- ik doe elk weekend een waterwissel van zon 1/3 aan water
- ik geef wissel kwa voer af met red power granules ,artemia pallets ,tabbletten dierlijk van voervoorvis , afgewisseld met spirulina( voor oa de ottocinclus en japonica,) en probeer in het weekend als tractatie diepvries voer te geven.

Ik ben benieuwd of je iets raars ziet in deze omschrijving?

De vis doet trouwens gewoon zijn ding , en de andere corrys doen het prima . maar als ik iets kan doen waardoor ik het leven van die ene corry kan verbeteren doe ik dat graag
 
Gino

Niet elke coryadoras is zo maar geschikt voor een net opgestarte bak/ of een draaiende bak, maar naar mijn bescheiden mening zijn de soorten uit Venezuela gewoon moeilijker te houden, maar dat is mijn eerdere persoonlijke ervaring.
 
3 corydoras is te weinig, hierdoor voelen ze zich sowieso niet happy, filter is met een capaciteit van 550 l/h meer dan voldoende.
Temperatuur zou ik iets omlaag doen is zowel voor je corydoras als otocinclus beter, voor je ramirezi iets minder maar 24 zou voor iedereen goed te doen moeten zijn.

Voer is volgens mij wel goed, wel matig met diepvriesvoer voeren. Spirulina tabletjes heb ik vroeger ook gevoerd maar mijn ervaring is, is dat ze er liever niet aan beginnen (de meeste vissen en garnalen hier). Garnalen tabletten zijn ze ook gek op, ook de oto's.
 
wat is de reden dat je je filter iedere 3 a 4 weken schoonmaakt? Tenzij de doorstroom erg verminderd lijkt me dat veel te vaak. Op die manier is het voor de bacteriënhuishouding moeilijk om op peil te blijven.
 
3 corydoras is te weinig, hierdoor voelen ze zich sowieso niet happy, filter is met een capaciteit van 550 l/h meer dan voldoende.
Temperatuur zou ik iets omlaag doen is zowel voor je corydoras als otocinclus beter, voor je ramirezi iets minder maar 24 zou voor iedereen goed te doen moeten zijn.

Voer is volgens mij wel goed, wel matig met diepvriesvoer voeren. Spirulina tabletjes heb ik vroeger ook gevoerd maar mijn ervaring is, is dat ze er liever niet aan beginnen (de meeste vissen en garnalen hier). Garnalen tabletten zijn ze ook gek op, ook de oto's.
hoi Blup , bedankt voor je advies! Hier kan ik zeker wat mee , hoeveel Corry’s zou jij eventueel nog toevoegen? ( het is maar een bakje van 60l en ik wil niet over bevolken )
 
wat is de reden dat je je filter iedere 3 a 4 weken schoonmaakt? Tenzij de doorstroom erg verminderd lijkt me dat veel te vaak. Op die manier is het voor de bacteriënhuishouding moeilijk om op peil te blijven.
Omdat ik merk dat het filter best vervuild raak en er vervolgens meer baard en staghorn alg begint te groeien . Wat zou een beter tijdsbestek zijn?
Ik heb wel eens begrepen dat je filter schoonmaken best moet kunnen omdat de bacteriën ook in de bak zelf en bodem en dergelijke leven . Ook voeg ik na een waterwissel of filter schoonmaak een klein beetje bactostart toe om de boel een beetje te ondersteunen
 
hoi Blup , bedankt voor je advies! Hier kan ik zeker wat mee , hoeveel Corry’s zou jij eventueel nog toevoegen? ( het is maar een bakje van 60l en ik wil niet over bevolken )
Zou minimaal 5/6 aanhouden.

Bactostart zou je niet nodig hoeven hebben. filtersponzen kun je onder de kraan uitspoelen (er vanuit gaand dat je in NL woont) (niet te schoon maken). In een 60 liter aquarium zou ik zelf het filter schoonmaken en de waterwissel niet op dezelfde dag uitvoeren.

Hoelang staat je licht aan, wat voor licht, gebruik je CO2, welke en hoeveel plantenvoeding? << belangrijk om de oorzaak van je alg te achterhalen (meestal een onbalans in deze dingen)
 
Omdat ik merk dat het filter best vervuild raak en er vervolgens meer baard en staghorn alg begint te groeien . Wat zou een beter tijdsbestek zijn?
Ik heb wel eens begrepen dat je filter schoonmaken best moet kunnen omdat de bacteriën ook in de bak zelf en bodem en dergelijke leven . Ook voeg ik na een waterwissel of filter schoonmaak een klein beetje bactostart toe om de boel een beetje te ondersteunen
Ik maak het filter schoon als de doorstroom verminderd, dat is meestal na een maand of 4-5. In de bodem zitten ook bacteriën en in het water zelf in beperkte mate, maar voor de stabiliteit is een filter waar zo min mogelijk aan gezeten wordt wel bevorderlijk. Het verband tussen een schoner filter en staghorn/baardalg ken ik persoonlijk niet.
 
- ik draai een Fluval 107 extern filter, natuurlijke filtratie dmv bactostones , overige filtratie dmb , 2xbiofoam , biofoam+ , 2x biofoam max en 1 x quick clear . ik heb ooit begrepen dat de carbon en fosfat clear eruit moest blijven omdat anders de planten niet zo best groeien ( correct me if im wrong)
- ik reinig het filter gemiddeld om de 3 a 4 weken
Mooi filter voor deze bak. :)Ik denk wel dat er een paar dingen aan te verbeteren zijn:

- Bactostones werken helaas niet zo goed (ook al zegt HS Aqua van wel) en kun je beter vervangen door spons.
- De sponzen zo min mogelijk schoonmaken. Alleen een beetje uitknijpen in een emmer water wanneer ze zo dicht zitten dat het filter niet goed meer doorloopt. Probeer de sponzen daarbij niet "schoon-schoon" te maken, want die bruine drab doet je filterwerk. :) Is niet per se afval zeg maar.

En minder nodig, maar gewoon een extra tip: je mechanische filterblok (quick-clear) haalt deeltjes uit het water maar zorgt ook voor meer onderhoud van het filter als geheel, telkens als het verstopt raakt. En daarmee voor instabiliteit. Als je in plaats daarvan je voorfiltering aan de buitenkant doet (stuk spons of een netje over de filterinlaat), scheelt dat werk en kun je weer extra spons in je filter stoppen.

Ik heb wel eens begrepen dat je filter schoonmaken best moet kunnen omdat de bacteriën ook in de bak zelf en bodem en dergelijke leven . Ook voeg ik na een waterwissel of filter schoonmaak een klein beetje bactostart toe om de boel een beetje te ondersteunen
Bacteriën zitten in principe overal in de bak ja, maar in het filter wordt verreweg de meeste "productie" gedraaid. Daar krijgen bacteriën door de harde stroming veel meer voedsel dan elders. Dus dan wil je daar voldoende stoelen hebben staan voor ze. :) Elders in de bak gebeurt een stuk minder.

Je kan jezelf trouwens geld besparen hoor, want die flesjes voegen (voor zover ze überhaupt iets doen) aan je bestaande filtering niets toe. De stoelen zijn al bezet...
 
Volgens mij zijn er juist weinig corydoras zijn die het niet in een gemiddeld aquarium van 23 graden met het juiste voer goed zullen doen. Probleem is vaak dat ze het verkeerde voer krijgen, of niet de afwisseling erin.
Enige wat ik juist niet bij mijn vissen in zou gooien is Esha2000.
Zou deze apart zetten op temp. 23/24 stuk catappa blad erbij en luchtpompje, dagelijks verversen en misschien een zoutbadje, al denk ik dat die al aardig op z'n eind zit.
Hoe pak ik dit aan kwa zoutbadje ? Ik heb begrepen dat Corry’s nogal gevoelig zijn . En ik heb dit nog nooit eerder gedaan , kan iemand mij instrueren hoe je precies te werk moet gaan ?

Ik heb een quarantaine bak die ik kan optuigen hiervoor en daar esha 2000 aan toevoegen echter begrijp ik dat dit dus juist afgeraden word?
 
Is er Niemand die me kan helpen?
 
@jessicapilon weet misschien wie je daar vooruit mee kan helpen. Ik heb het ook nog nooit gedaan, dus ik kan je daar niets over vertellen.
 
@jessicapilon weet misschien wie je daar vooruit mee kan helpen. Ik heb het ook nog nooit gedaan, dus ik kan je daar niets over vertellen.
Ik ben geen expert en kan alleen onderstaande algemene info vinden:

 
ik weet niks van zoutbadjes, maar een vis in deze toestand zou ik euthanaseren. Ook vanwege de eventuele besmetting naar anderen toe of de hoeveelheid ziektekiemen in de bak die misschien vrij komen van deze vis en de anderen verzwakken.
Ik weet niet of ik het helemaal goed zeg, maar ik zou bang zijn dat andere vissen ziek worden of dat de bak uit balans raakt door zo’n vis. Hij ziet er erg ziek uit.
 
Sluit je aan bij een facebook groep: bv Planet Corydoras of Corydoras Nederland
 
Kun je wat recente foto's van het visje delen? We zijn inmiddels al een maand verder, en toen zag hij er al uit alsof hij een trein was tegengekomen. Die ingescheurd vinnen, zie ik niet meer goed komen, scheuren lopen door tot aan de wortel van de vinnen.

Als de schimmel ook nog steeds blijft, en de andere vissen er geen last van hebben, zou ik er persoonlijk voor kiezen om hem te laten gaan.

Aankomende 6 weken zeker geen nieuwe vissen introduceren, en goed observeren wat er met de andere vissen gebeurd.
 
Kun je wat recente foto's van het visje delen? We zijn inmiddels al een maand verder, en toen zag hij er al uit alsof hij een trein was tegengekomen. Die ingescheurd vinnen, zie ik niet meer goed komen, scheuren lopen door tot aan de wortel van de vinnen.

Als de schimmel ook nog steeds blijft, en de andere vissen er geen last van hebben, zou ik er persoonlijk voor kiezen om hem te laten gaan.

Aankomende 6 weken zeker geen nieuwe vissen introduceren, en goed observeren wat er met de andere vissen gebeurd.

Dit is hem op dit moment , ik was eigenlijk van plan om hem vandaag in een quarantaine bak te plaatsen . Hij eet verder prima , maar lijkt wel wat minder actief dan de andere te zijn . Ik wil alleen niet dat ie lijd .

Hij heeft op dit moment een witte prop op z’n rug vin. Wat in mijn ogen lijkt op een schimmel ?

(Misschien vinden jullie me een sukkel maar Ik word eigenlijk een beetje verdrietig bij het feit dat ik een vis moet euthanaseren , ik zou ook echt nieuw weten hoe ik zoiets moet doen ….
 

Bijlagen

  • IMG_0972.jpeg
    IMG_0972.jpeg
    528.3 KB · Weergaven: 34
Voor niemand is euthanaseren leuk, we houden allemaal van onze visjes. Maar daar hoort ook bij om verstandige keuzes te maken wat betreft het welzijn. In de natuur was deze vis allang uit zijn lijden verlost.
Mocht je informatie willen, Nickey heeft een goed filmpje waarin ze respectvol uitlegt hoe je een vis in laat slapen.
 
Ik zou hem ook afmaken. Die schimmelplek is op z'n minst deels bacterieel en zit dan al in het lichaam. Is alleen intern met antibiotica te behandelen en die zijn nauwelijks te krijgen.

Er is structureel iets waar deze cory last van heeft en waar hij nu aan onderdoor aan het gaan is. Niet meer rekken zou ik zeggen... Hij voelt zich vast niet fijn.
 
Daarbij zie ik dat hij zijn 'snorharen' niet meer heeft en dat maakt het lastig om goed en snel voedsel op te kunnen sporen in de bodem.
 
ik kon het niet laten om de vis zo te euthanaseren en heb hem toch nog in een quarantaine bakje gezet , met 3 kwart van de normale dosis esha 2000 , helaas tref ik net de vis zonder leven aan . Geen idee waarom nu zo plots ik had wat water uit het aquarium overgegoten zodat de schok niet te groot was en eerst ook het water op temp laten komen voordat ik de vis had overgezet zelfs nog wat red powergranules toegevoegd voor de vitamine . Ik wil jullie Iedergeval ontzettend bedanken voor alle tips en adviezen .
 
Vervelend om te horen.
Maar persoonlijk had ik het beestje bij de foto van 11-dec al uit z'n lijden verlost
 
Jammer van de vis maar je hebt je best gedaan en het hoort ook weer bij de hobby.
 
Jammer van de vis. Mocht je in de toekomst zoiets zien, gelijk eruit halen en in een zoutbadje stoppen.
Zowel corydoras als l-nummers kunnen daar prima tegen.

(ook zonder snorharen kunnen ze prima eten)
 
Deze Cory had er duidelijk de kracht niet meer voor. Wel mooi om te zien hoe begaan je bent met je vissen.
 
Bedankt voor al jullie medeleven 🙏🏻
 

Terug
Bovenaan