cichliden in 200x60x60cm van Roberto1983


Misschien heb je er wel wat aan om op internet de info vd nederlandse vereniging cichliden liefhebbers N V C ook door te spitten dan weet je erna nog meer , wij noemden ons cichlidenboeren altijd grote bakken, dus 2m en groter.
De hobby toch🤗
 
Geophagus en Heros houdt ik hier gewoon op kraanwater, (Verduijn en VKC ook trouwens)
Wildvang discus is een ander verhaal, maar voor de rest kun je eigenlijk alle za cichliden wel op gewoon kraanwater houden

Nitraatwaarde vind ik zelf belangrijker, en houd deze op max 10ppm
 
Geophagus en Heros houdt ik hier gewoon op kraanwater, (Verduijn en VKC ook trouwens)
Wildvang discus is een ander verhaal, maar voor de rest kun je eigenlijk alle za cichliden wel op gewoon kraanwater houden

Nitraatwaarde vind ik zelf belangrijker, en houd deze op max 10ppm

Oke, goed om te weten! Denk dat ik nitraat al redelijk kan opvangen door niet te overbevolken, qua filtratie zit ik wel zo'n beetje aan de max tenzij ik met een bioloog ga werken maar daar is ons aquarium niet op gemaakt.
 
Nitraat onder 10 ppm houden, is dat met verversen van het water of op een andere wijze?
 
Werk hier inderdaad met een bioloog met een inhoud van 25% van het aquarium, icm continue waterwissel van +- 30% per week.
Snelgroeiende planten zoals braziliaanse klimop en Vallisneria nemen ook behoorlijk wat nitraat op. Al hoef ik die met dank aan de Heros nauwelijks tot niet te snoeien 😉
 
Valt reuze mee, maar persoonlijk vind ik wildvang het mooist en die zijn wat gevoeliger voor nitraatwaardes. En een vis van 75 tot 150gram produceert zeker meer dan een groepje kardinalen
 
Dat is wel een super aanbod, in ieder geval bedankt daarvoor! Ik woon in Hengelo (OV), weet niet waar jij woont? Ik vrees alleen dat ik daarna ook aan een 3.5 meter moet na de jouwe gezien te hebben,
en daar hebben wij echt (echt) de ruimte niet voor :ROFLMAO:
Onderweg effe bij mij stoppen.
 
Wildvang is toch meer voor gevorderde hobbyisten dan, ts zou wel gebaat zijn met vis die op kraanwater gehouden kan worden begreep ik.
 
Onderweg effe bij mij stoppen.

Ligt inderdaad mooi op de route.
Moet ook echt nog een keer een bakkie bij jou komen doen @rjoemman

ik voel een meeting aankomen :ROFLMAO:
Verduin is echt een takke eind voor ons, maar vkcichliden is voor ons een stuk beter behapbaar, denk dat we daar binnenkort eens gaan snuffelen :cool:

Wildvang is toch meer voor gevorderde hobbyisten dan, ts zou wel gebaat zijn met vis die op kraanwater gehouden kan worden begreep ik.

zeker :)
 
Maakt het nog heel veel uit welk hout er precies in komt? Ik vind mooie stukken mangrove hout, maar ook driftwood, kienhout, spiderwood en Talawa hout...keuze van smaak of niet alles even geschikt?
 
Zelf heb ik een grote wortel van een schietwilg in de bak staan, is iets lastiger om aan het zinken tekeningen, maar geeft wel een heel mooi natuurlijk effect.
Wortel van een rodendendron, eiken of beukenhout kan ook heel mooi zijn.

Wat de natuur je bied, dat koop je niet 😉
 
Ik post hier maar weer even mijn gedachtengang, voor mezelf maar ook gezien ik veel leer van oude topics hier, en mogelijk in de toekomst dit ook voor anderen in dezelfde zoektocht zo kan zijn. Deze week veel tijd besteed aan inlezen, en stiekem een paar dagen geflirt met het idee van malawi's...prachtige vissen en ik vind maansteen in een aquarium heel mooi, maar vind de kans op agressie toch te groot, de malawi's iets te druk en met mijn geluk wordt mijn maansteen toch helemaal groen, dus toch maar weer terug naar zuid-amerika.

In onze zoektocht naar zo min mogelijk agressie, en kijkend naar het aanbod/stocklist van zaken als VKC en Utaka hebben we het idee om de nadruk te leggen op Krobia's in plaats van Heros. We vinden zowel de Krobia xinguensis als de Krobia cf. Guianensis Para River erg guitig;

1688204972852.jpg
en
1688204991958.jpg


En ze schijnen erg rustig en tolerant te zijn? Over de Krobia xinguensis lees ik dat ze in een groepje kunnen, maar niet in hoe groot zo'n groep dan kan zijn, en of de combi met de Guianensis Para River mogelijk is, en zo ja in welke aantallen.
Nou spreekt het karakter ons erg aan, maar zijn ze qua uiterlijk niet de meest spannende visjes, dus overwegen we de combi met een klein aantal Hero's red spotted, of een Geophagus variant (Hecklii, Mirabilis, Megasema, Sveni..?)

En het idee van een schooltje van iets blijft ook jeuken, nou beseffen we dat de mooie felle neontetra's echt niet handig zijn, dus nu aan het kijken naar Hyphessobrycon columbianus, worden zo'n 5 tot 7 centimeter, en de Hyphessobrycon erythrostigma, worden ook ongeveer 7 centimeter. Nog steeds zwemmend buffet, of wellicht mogelijk?

Hopelijk binnenkort een adres voor onze sluiers, dan kunnen we iets concretere stappen zetten. Nog een andere vraag, hoelang blijft de inhoud van een filter werkzaam onder een aquarium waar geen vissen in zitten? Moeten we heel erg vaart maken zodra onze sluiers eruit zijn, of kan de bak een tijdje op alleen water draaien?

Fijn weekend allemaal! :)
 
Ik had 4 krobia in mijn bak. Ze zwemmen nu bij Judith. Zijn hele lieve vissen en kunnen best wel met meer. Zes of acht.
Due van mij exact als op jou foto. Ipv Oranje zijn ze er ook in paars.
Van mij kwam bij utaka Amersfoort vandaan. Een winkel met verstand van zaken en kwaliteit vissen.
 
Ik had 4 krobia in mijn bak. Ze zwemmen nu bij Judith. Zijn hele lieve vissen en kunnen best wel met meer. Zes of acht.
Due van mij exact als op jou foto. Ipv Oranje zijn ze er ook in paars.
Van mij kwam bij utaka Amersfoort vandaan. Een winkel met verstand van zaken en kwaliteit vissen.

Ja ik wil binnenkort eens bij Utaka op bezoek, ze zitten alleen best wel eindje bij me vandaan, dus ik ga het liefst zo goed mogelijk voorbereid en niet 3 of 4 keer op en neer moeten om steeds weer nieuwe vragen te stellen daar 🙈
Ik zit er een beetje mee dat ik over een paar weken een periode van 2 weken wat minder thuis ben, mijn vriendin is dan wel thuis maar ik wil haar niet 2 weken met voor haar totaal onbekende vissen achterlaten, dus mijn idee was
om mijn sluiers zeer binnenkort kwijt te raken, dan de tijd te nemen om de inrichting voor te bereiden, en daarna 2 weken later als ik weer terug ben te beginnen met vissen toe te gaan voegen, maar verlies ik op die manier niet
mijn bacteriecultuur in mijn filters? Of blijft dat aanwezig zolang het systeem circuleert en ik de filters niet schoonmaak?
 
Ik ben met een soortgelijke zoektocht als de jouwe bezig en ben wel wat tegengekomen waar jij mogelijk ook wat aan hebt:
Thorichtys elliotti aka Thorichthys maculipinnis aka Cichlasoma ellioti aka Heros maculipinnis
temp 22-28
7-8,5
8-12,0
12-15,0
groep
substraatbroeder met biparenterale broedzorg. Territorium 30 cm groot
1,5
omnivoor, geen gekweekte rode mysis
Sterk gelijkend op Thoichthys meeki. Opvallend bij Thorichthys maculipinnis zijn de rode buik, de fluoriserende blauwe vlekken bij de bek die doorgaan op de buik en de grote zwarte stip op de zijkant van het lichaam. Net als alle Thorichthys soorten (behalve de Thorichthys callolepsis) heeft ook Thorichthys maculipinnis een zwarte, op een oog gelijkende vlek op de kieuwdeksels.
vreedzaam, zelfs met nest


Gymnophagus rhabdotus aka Stripefin eartheater aka Geophagus rhabdotusaka Geophagus brachyurus
Rio Grande do Sul, Zuid-Brazilië, Uruguay river, Argentinië.
temp 20-25
pH 7-7,5
gH tot 20
formaat 15 tot 20
substraatbroeder, biparenterale broedzorg
min aquarium grootte 1,5
omnivoor
rustige en vreedzame vis, het zijn wel territoriumvormers

Geophagus pindare
formaat tot 18 cm
holenbroeder
pH 6,5-7
temp 23-27

Deze vissen kunnen met andere vissen, mits zij dezelfde omstandigheden verlangen en rustig niet te klein zijn. Harde, goed verankerde planten kunnen erbij.

Deze kwam ik tegen als mogelijke kanshebbers voor mijn 2m (450l) bak, dus wellicht ook voor jou interessant.
Je mag me ook een pbtje sturen als je wilt of hier antwoorden en vragen. Twee weten nu eenmaal meer dan één!
 
Ik ben met een soortgelijke zoektocht als de jouwe bezig en ben wel wat tegengekomen waar jij mogelijk ook wat aan hebt:
Thorichtys elliotti aka Thorichthys maculipinnis aka Cichlasoma ellioti aka Heros maculipinnis
temp 22-28
7-8,5
8-12,0
12-15,0
groep
substraatbroeder met biparenterale broedzorg. Territorium 30 cm groot
1,5
omnivoor, geen gekweekte rode mysis
Sterk gelijkend op Thoichthys meeki. Opvallend bij Thorichthys maculipinnis zijn de rode buik, de fluoriserende blauwe vlekken bij de bek die doorgaan op de buik en de grote zwarte stip op de zijkant van het lichaam. Net als alle Thorichthys soorten (behalve de Thorichthys callolepsis) heeft ook Thorichthys maculipinnis een zwarte, op een oog gelijkende vlek op de kieuwdeksels.
vreedzaam, zelfs met nest


Gymnophagus rhabdotus aka Stripefin eartheater aka Geophagus rhabdotusaka Geophagus brachyurus
Rio Grande do Sul, Zuid-Brazilië, Uruguay river, Argentinië.
temp 20-25
pH 7-7,5
gH tot 20
formaat 15 tot 20
substraatbroeder, biparenterale broedzorg
min aquarium grootte 1,5
omnivoor
rustige en vreedzame vis, het zijn wel territoriumvormers

Geophagus pindare
formaat tot 18 cm
holenbroeder
pH 6,5-7
temp 23-27

Deze vissen kunnen met andere vissen, mits zij dezelfde omstandigheden verlangen en rustig niet te klein zijn. Harde, goed verankerde planten kunnen erbij.

Deze kwam ik tegen als mogelijke kanshebbers voor mijn 2m (450l) bak, dus wellicht ook voor jou interessant.
Je mag me ook een pbtje sturen als je wilt of hier antwoorden en vragen. Twee weten nu eenmaal meer dan één!

Hey @Lysia

Wat gezellig dat je een soortgelijke zoektocht aan het doen bent, voel je vrij om in te haken en te posten wat je wil in dit draadje, ik ben in tegenstelling tot sommige vissen niet heel erg territoriaal :)
Je hebt geloof ik niet zelf ook een topic lopen? Ben je toevallig ook op zoek naar rust in de bak, of selecteer je meer op het uiterlijk?
 
He gelukkig dat ik erbij mag!

Ik had een draadje gestart: https://aquaforum.nl/threads/vragen...dicrozoster-surinamensis.180506/#post-2446121 en ook eentje op https://www.hetncf.nl/forum/viewtopic.php?t=3873&sid=c2a0ad3967bbaa3a22ffcda5001cecc1&start=10
Daar had ik al wat feedback gekregen en ook verwerkt, maar ik ben ook (een beetje) eigenwijs. Ik ga niet zo groot zo groot als ik in eerste instantie wilde, maar niet zo klein als sommigen willen.

Ik selecteer op vreedzaamheid/ grootte broedterritorium (voor zover bekend) én op uiterlijk. Ik vind de geo"s zo mooi, ik was helemaal weg van de Geophagus Altifrons, maar dat wordt 'm echt niet met een broedterritorium van 1- 1,5m. Dan zitten de cory's, zwaarddragers wimpelalen en de vlindervis op 50 cm in een hoekje. Ik vermoed dat ze daar niet blij mee zijn...
Ik heb nu een shortlist gemaakt (na eindeloos zoeken en vergelijken van de info van verschillende websites van:
Geophagus argyrostictus Geophagus brasiliensis Geophagus brachybranchus Geophagus megasema Thorichtys elliotti
De Gymnophagus rhabdotus is afgevallen omdat hij zo'n voorhoofdsknobbel krijgt, dat vind ik niet mooi, maar aangezien smaken verschillen, heb ik 'm er bij jou wel opgezet.
 
He gelukkig dat ik erbij mag!

Ik had een draadje gestart: https://aquaforum.nl/threads/vragen...dicrozoster-surinamensis.180506/#post-2446121 en ook eentje op https://www.hetncf.nl/forum/viewtopic.php?t=3873&sid=c2a0ad3967bbaa3a22ffcda5001cecc1&start=10
Daar had ik al wat feedback gekregen en ook verwerkt, maar ik ben ook (een beetje) eigenwijs. Ik ga niet zo groot zo groot als ik in eerste instantie wilde, maar niet zo klein als sommigen willen.

Ik selecteer op vreedzaamheid/ grootte broedterritorium (voor zover bekend) én op uiterlijk. Ik vind de geo"s zo mooi, ik was helemaal weg van de Geophagus Altifrons, maar dat wordt 'm echt niet met een broedterritorium van 1- 1,5m. Dan zitten de cory's, zwaarddragers wimpelalen en de vlindervis op 50 cm in een hoekje. Ik vermoed dat ze daar niet blij mee zijn...
Ik heb nu een shortlist gemaakt (na eindeloos zoeken en vergelijken van de info van verschillende websites van:
Geophagus argyrostictus Geophagus brasiliensis Geophagus brachybranchus Geophagus megasema Thorichtys elliotti
De Gymnophagus rhabdotus is afgevallen omdat hij zo'n voorhoofdsknobbel krijgt, dat vind ik niet mooi, maar aangezien smaken verschillen, heb ik 'm er bij jou wel opgezet.

Ahja, ik ga je draadje volgen :)
Lastige zoektocht is het, zeker als je niet zo dichtbij ergens woont om de vissen even in het echt te gaan bekijken. Dan ook nog al die flut benamen haha, waardoor ik niet goed kan onthouden hoe elke vis eruit ziet, en telkens weer moet googlen.
De Geo's zijn inderdaad bijzonder fraai, sommigen worden wel serieus groot...Nouja, binnenkort maar eens wat vissen in het echt gaan bekijken I guess. Die wimpelalen die je hebt zien er ook erg leuk uit!
Zo'n uitgegroeid voorhoofd hoeft van mij ook niet perse nee 🙈
 
De wimpelalen heb ik nog niet, die komen als de planten na de verhuizing goed geworteld zijn. Dat gaat dus nog even duren.
Ik heb er een excellbestand met daarin de waarden per site per vis en een foto erbij, ik werd er ook een beetje gek van. En dan verschillende foto's en verschillende namen en ook nog eens verschil in inzicht....Ik heb bij dit soort keuzes een beetje overzicht nodig.
 
Helder, en jemig wat een mooi bakkie heb je! :love: Ik ga je topic eens even helemaal doorspitten.

Het frustrerende is dat ik zoveel tegenstrijdige informatie erover vind, jij spreekt over een stuk of 10-12, of op groter formaat 5, maar in een ander topic lees ik weer;



Schrikt toch enigszins af.

Ondanks dat we de Pterophyllum scalare Red Back erg mooi vinden, lijkt het me ook wel wat om het gewoon bij 1 soort (of eigenlijk vorm) vis te houden.
Het mooist vinden we de Severum gold en red spotted, en de Geophagus Hecklii als iets minder kleurrijke tegenhanger. Ook de Heros Efasciatum Rotkeil vinden we erg mooi. Zucht keuzes :ROFLMAO:
Ik heb koppel Heros inirida en een koppel redspotted in mijn 2m bak. Geen agressie naar elkaar. Ik hou ze met geo redhead en heckelii heb het al minimaal 1.5 jaar zo en geen gevechten mogen mee maken gelukkig ook niet met eitjes


Heros kan zonder problemen met Manen. Ja ja zelf ervaren. Enige reden van afstaan is dat de manen te klein bleven tov heros dus het zag er niet echt uit in mijn bak. Maar ze laten elkaar met rust
 
Ik heb koppel Heros inirida en een koppel redspotted in mijn 2m bak. Geen agressie naar elkaar. Ik hou ze met geo redhead en heckelii heb het al minimaal 1.5 jaar zo en geen gevechten mogen mee maken gelukkig ook niet met eitjes


Heros kan zonder problemen met Manen. Ja ja zelf ervaren. Enige reden van afstaan is dat de manen te klein bleven tov heros dus het zag er niet echt uit in mijn bak. Maar ze laten elkaar met rust

Hey, dank voor je reactie!
Ik denk dat we de manen definitief laten schieten, wordt het simpelweg te veel van. Denk dat we gaan voor een klein aantal Hero's, klein aantal geo's, aangevuld met Krabia, 1 of 2 niet al te grote Lnummers en misschien nog een klein schooltje van iets kleiners (col. roodstaartzalm, bloedvlektetra of zwaarddrager).

Heb je toevallig een eigen topic dat ik gemist hebt? Je profiel is zo ingesteld dat ik je posts niet kan inzien...

Jij misschien enig idee hoe ik het best met onze filters om kan gaan? Behoud ik onze bacteriecultuur als we in het ergste geval het aquarium een paar weken zonder vissen laten draaien? Of beter bv alvast een aantal kleinere vissen toevoegen, in afwachting van de rest?
 
Hey, dank voor je reactie!
Ik denk dat we de manen definitief laten schieten, wordt het simpelweg te veel van. Denk dat we gaan voor een klein aantal Hero's, klein aantal geo's, aangevuld met Krabia, 1 of 2 niet al te grote Lnummers en misschien nog een klein schooltje van iets kleiners (col. roodstaartzalm, bloedvlektetra of zwaarddrager).

Heb je toevallig een eigen topic dat ik gemist hebt? Je profiel is zo ingesteld dat ik je posts niet kan inzien...

Jij misschien enig idee hoe ik het best met onze filters om kan gaan? Behoud ik onze bacteriecultuur als we in het ergste geval het aquarium een paar weken zonder vissen laten draaien? Of beter bv alvast een aantal kleinere vissen toevoegen, in afwachting van de rest?
Ik heb geen topic.

@jessicapilon kan je haarfijn uitleggen je laatste vraag. Hij weet nml alles van Aquaria. Hij is zeg maar de sensei van aquariumhobby
 
Je laat het beste je filter draaien, een goed ingedraaid filter is veel waard en bespaart je een berg ellende. Wel af en toe de bacteriën voeren met een beetje vissenvoer.
Houd je er rekening mee dat veel cichliden een hiërarchie in hun groep maken en dat als de groep te klein is, er eentje het moet ontgelden? Dat wil nog weleens uiteindelijk tot de dood leiden. Dat betekent een groep van 5-8 vissen. Bij sommige soorten ontstaat er een koppeltje, waarna je de rest kunt uitvangen en hen samen kunt laten, maar dat is niet bij allemaal een koppel voor het leven.
 
Durf je ook nog iets te zeggen over het tempo waarin nieuwe vissen de oude zouden moeten vervangen om de filters werkend te houden? Best zo snel mogelijk of prima om rustig de tijd voor te nemen?
 
Zolang je je filter blijft 'voeren' en laat draaien, blijven de bacteriën leven. Dat is ook het principe van 'indraaien': je bouwt de bacteriekolonie op, zodat dat niet meer hoeft te gebeuren als de vissen erin komen.
 
Weet iemand wat op de website van seriouslyfish bij minimale aquariumgrootte bijv 1,80 + 60 betekent?
 

Terug
Bovenaan