Cichliden gestorven


Ilenaaa95

Member
Lid geworden
21 januari 2024
Berichten
12
Leeftijd
29
Hallo,

Ik vroeg me af of er iemand weet wat er met mijn visje gebeurd kan zijn?
Ik heb een cichliden aquarium, met een mix van Malawi en mbuna.

Nu was er gisteren een vis die precies niet meer kon zwemmen. Ze hing ondersteboven op de bodem. Had totaal geen balans meer en werd door de andere lastig gevallen doordat ze zwak was.
Ik heb haar uit de bak gevist en in een quarantainebak geplaatst. Ik had op dat moment enkel esha 2000 in huis en Colombo morenicol. Ik heb haar toen proberen te behandelen met esha maar het heeft niet mogen baten..
Ik zag uitwendig niks aan de vis.. Het leek op een vis met buikwaterzucht, alleen dreef ze niet maar lag ze op de bodem..
Ik heb haar laten steken in een bakje met water omdat ik wou kijken of ze er vandaag uitwendig toch anders uitzag. Nu zijn haar kieuwen heel donker geworden en zijn ze enorm enorm zichtbaar langs de deksels. Weet ook niet of dat iets normaal is na sterfte.

Het valt me wel op dat er andere vissen vrij vaak schuren in het zand. Ik weet dat ze hun kieuwen daarmee spoelen, of parasieten enzo weg schuren.

Ik wil eigenlijk de hele bak preventief behandelen voor parasieten en dergelijke, maar ik heb ook visjes zwemmen van een dag of 4 oud. Mogen deze mee behandeld worden? Is de esha goed hiervoor?

Ik heb ook een vraag over voeding. Ik wil de cichliden graag mossel, diepvries voer en levend voer geven, maar hoe werkt dat precies?
Hoeveel moet ik cichliden voeren op een dag? Het valt op dat wanneer ze honger hebben ze elkaar lastig vallen...

Ik zou de algeneters en de L-nummers ook graag groenten geven, maar moet dat eerst gekookt/geblancheerd worden?

Alvast bedankt!
 
Achteraf lastig te zeggen maar ik denk iets met de zwemblaas.
 
Ik zou geen hele bak behandelen als je niet weet waartegen.
Malawi staan over het algemeen wel bekend als temperamentvol. Honger of niet. Vergeet stres niet als mogelijke oorzaak.
Wellicht is het handig iets meer te delen over de bak en inwoners. Zoals formaat van het aquarium, filter, verversen, inrichting en vissenbestand.

Diepvriesvoer kan je gewoon ontdooien, even afspoelen en erin kieperen. Voer
Mag vrij snel op zijn. Het buikje van de vissen moeten gemiddeld plat zijn. Zijn ze ingevallen voer je te weinig, zijn ze rond voer je te veel.
 
Groenvoer voor de groen-minnende vissen kun je in de diepvries leggen en dan voeren, of even blancheren. Je verzwaart het best even met een vork oid zodat het op de bodem komt te liggen en niet aan de oppervlakte blijft drijven.
In principe zijn alle groenten geschikt, maar courgette, broccoli, bloemkool vinden ze bij mij erg lekker.
 
Het is zo lang geleden dat ik iets had aan mijn vissen ( ook Malawi cichliden. Mbuna.) dat ik het niet meer weet. Uit mijn herinnering...Malawi bloat komt regelmatig voor. Schuren kunnen parasieten zijn.
Wat je kunt doen is op het internet vragen stellen. Malawi bloat zou ik zeker opzoeken. Vraag bv 'mijn Malawi cichliden schuren'. Om veel tegen te gaan deed ik regelmatig zout in mijn bakken.
Ik gebruikte gewoon keukenzout. Heel goed dat je een zieke vis scheidt van de rest van je vissen. Het zoutgehalte in je bak kun je meten. Vraag het internet hierover. Ik gebruikte een microsiemens
meter hiervoor, maar er zijn vast betere manieren om je zoutgehalte ( of misschien de geleidbaarheid) te meten. VG, John.
 

Terug
Bovenaan