Brakwater aquarium (kogelvis(sen))


H

Harrum

Guest
Beste visliefhebbers,

In het verleden heb ik aquaria gehad met diverse garnalen; van hieruit ben ik bekend met indraaien en het houden van een zoetwater aquarium en het houden van nitrietgevoelige beestjes.
Dus een stukje achtergrondkennis is aanwezig.

De hobby heeft een tijdje stilgelegen maar ik ben van plan weer een aquarium op te starten, en verder te gaan waar ik gebleven was; toendertijd wou ik graag aan de slag met kogelvissen. Het gedrag, karakter de nieuwsgierigheid van de beesten is iets wat me aanspreekt. Daarnaast lijkt het me interessant om een keer roofvissen te houden (mbt voeren e.d.).

Mijn interesse heeft het om een brakwater aquarium op te starten; ik ben bekend met SG metingen e.d. vanuit het bierbrouwen dus een gedeelte van de kennis is gelukkig al aanwezig. Ik ben bereid om een one species only aquarium te houden en eventueel zelfs een solitair dier als jullie dit aanraden maar wil toch even jullie gedachten aftasten.

Ik zoek iets wat in een Lido 120 of vergelijkbare bak kan; misschien hebben jullie een tip voor een leuke vergelijkbare bak (beetje vierkant en modern design).
Zat te denken aan een minimaal dubbel capaciteitsfilter, deels ph regulerend grind, voldoende stenen/planten om zichtlijnen te breken.
Op dit moment denk ik aan een tweetal Figure 8 kogelvissen in een soortgelijke bak of 1 nigroviridis (Green spotted puffer).
Van deze 2 kogelvissen wat heeft jullie voorkeur? Ik denk dat er in een soort gelijke bak dan weinig ruimte en tolerantie is voor andere visjes?
De figure 8 alleen lijkt mij net wat klein/weinig vulling activiteit.vulling in een dergelijk aquarium? Maar lijkt me wel net iets makkelijker te houden.

En waar moet ik rekening mee houden qua beplanting? Ik vermoed dat niet elke gangbare zoetwater plant de omstandigheden trekt?
Ik hoor graag jullie ideeën en sta open voor andere suggesties.
 
Qua planten moet je niet teveel verwachten in brakwater. Javavaren en anubias doen het wel redelijk
 

Terug
Bovenaan