Botia's vs zebraslakken


Kwalvis

Member
Lid geworden
17 augustus 2023
Berichten
9
Locatie
België
Hey allen!

Ik heb sinds enkele weken terug een aquarium en daar plaatste ik zebraslakken in. Leuke beestjes hoor. Ik had deze nog nooit eerder en ik ben er zwaar fan van. Ze houden mijn aquarium namelijk blinkend proper en algenvrij. Ze werken harder dan onze laatste kuisvrouw en drinken niet al onze koffie op tijdens de werkuren. Ik wil ze daarom graag houden!

Maar - en de titel van de topic verraadt het reeds - ik speel met het plan om terug botia's los te laten in de zwembak. Ik heb vroeger altijd clownbotia's en blauwe botia's gehad (die modesta's met een rode staart). Maffe beesten. Altijd zin in avontuur en ze woelen daarbij graag alles om. Komt daar nog eens bij dat ze notoire slakkenvreters zijn. Net als mijn Franse schoonmoeder.

Ik wil dat mijn kuisploeg niet aandoen! De botia's welteverstaan. Mijn schoonmoeder kennen ze helaas reeds.

Maar ik bedacht me dan wel iets.. ik heb drie zebraslakken (Neritina Natalensis) en ik vermoed dat het drie vrouwtjes zijn want ze zijn alle drie zeer groot (voor iemand me van seksisme beschuldigt: de vrouwtjes worden groter dan de mannetjes).

Als ik nu eens jonge clownbotia's toevoeg aan de aquarium (180 liter) ?

Zou het kunnen dat ze de slakken ongemoeid laten? Omdat deze veel te groot zijn voor hun kleine snuitjes? Het zijn echt volgroeide slakken. Op het Internet las ik dat de zebra renslak 2 tot 3 cm groot kan worden, maar deze zijn groter (zeker 5 cm). Echt big boys met een gezonde eetlust. Niet moeilijk dat ik geen algen heb!

Bedankt aan allen die antwoorden en mij van advies voorzien!

Groetjes uit België

p.s. In bijlage een foto van Balthazar, de meest fotogenieke van de drie zebraslakken
 

Bijlagen

  • Balthazar The Snail.jpg
    Balthazar The Snail.jpg
    192.2 KB · Weergaven: 45
Dat is een hele mooie slak!

Ik heb nooit botia’s gehouden, maar zouden botia’s niet gewoon aan een slak gaan knagen? Hapjes eruit nemen? Een slak is een slak, hoe groter, hoe beter zou ik zelf als botia denken. Meer slakkenvlees. 😋
 
Dat is een hele mooie slak!

Ik heb nooit botia’s gehouden, maar zouden botia’s niet gewoon aan een slak gaan knagen? Hapjes eruit nemen? Een slak is een slak, hoe groter, hoe beter zou ik zelf als botia denken. Meer slakkenvlees. 😋

Wow. Easy there Hannibal Lecter :D

Mijn balthazar is bang van jou geworden.

Maar serieus, je maakt wel een goed punt. Ze kunnen er inderdaad aan gaan knagen.. verdoeme. Daar had ik geen rekening mee gehouden
 

Terug
Bovenaan