Bioloog reinigen


cemedia

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
626
Leeftijd
31
Locatie
Steenwijkerwold
Goedendag allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuw aquarium van +/- 160*60*70 (L*B*H). Het is verstandig om hieronder een bioloog te plaatsen plaats van 1 of 2 flinke externe filters (denk ik).

Nu vraag mij af.. hoe maak je de PVC pijpen van een bioloog schoon? Mijn filterslangen kan ik makkelijk los koppelen en mee naar de bijkeuken nemen, maar met verlijmd PVC gaat dat niet. Bovendien spoelt het vuil dan of je aquarium in of het bioloog, toch?

Hoe doen anderen dit?

Coen
 
Als ik kijk naar hoeveel troep er uit mijn filterslangen komt verbaasd me dat.. hecht het niet goed op PVC oid? Na het reinigen van m’n slangen komt er altijd veel meer water uit mijn spraybar.
 
Ik ben toevallig net bezig met het pvc leidingwerk na bijna 10 jaar. Er zit nauwelijks wat in. Gebruik overigens geen spraybar maar gewoon een pvc 90gaden knie als uitstroom.

Horizontale stuk tussen overloop en bioloog.
 

Bijlagen

  • IMG_9215.jpeg
    IMG_9215.jpeg
    1.1 MB · Weergaven: 31
Als dat na 10 jaar is is dat heel veel minder dan in m’n slangen..
 
Ik heb er overigens wel een paar overschuif moffen tussen. Kan het altijd uit elkaar halen. Nooit gedaan, maar het kan😅
 
Goedendag allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuw aquarium van +/- 160*60*70 (L*B*H). Het is verstandig om hieronder een bioloog te plaatsen plaats van 1 of 2 flinke externe filters (denk ik).

Nu vraag mij af.. hoe maak je de PVC pijpen van een bioloog schoon? Mijn filterslangen kan ik makkelijk los koppelen en mee naar de bijkeuken nemen, maar met verlijmd PVC gaat dat niet. Bovendien spoelt het vuil dan of je aquarium in of het bioloog, toch?

Hoe doen anderen dit?

Coen
Niet.
Ik heb nu 7 jaar m'n aquarium en nog nooit de buizen schoon gemaakt.
M'n filter media staat op rekjes in het bioloog en kan met een slang eronder om de derrie eruit te hevelen.
 
is het troep in de slangen of een nuttige laag biofilm wat helpt met het afbreken van afvalstoffen ;). Hoe vuiler het filter er uitziet, hoe beter het werkt. Zolang het maar niet dichtslibt.
 
Zelfs in het meest extreme geval heb je het over een milimeter of 2 aan aanslag in een (donkere) pvc buis. Dat is nihil, lekker zo laten.
 
is het troep in de slangen of een nuttige laag biofilm wat helpt met het afbreken van afvalstoffen ;). Hoe vuiler het filter er uitziet, hoe beter het werkt. Zolang het maar niet dichtslibt.
Daar verschillen de meningen over gelukkig
 
is het troep in de slangen of een nuttige laag biofilm wat helpt met het afbreken van afvalstoffen ;). Hoe vuiler het filter er uitziet, hoe beter het werkt. Zolang het maar niet dichtslibt.
Los van of het nuttig is of niet, ik merk wel enorme verbetering in de uitstroom na het reinigen van de slangen als deze vies zijn. Maar, zoals gezegd is een buis bij een bioloog natuurlijk veel breder waardoor er meer ruimte over blijft,
 
Ik hoor graag jouw mening (en ik hoop onderbouwing). Wellicht is de mijne niet de juiste en ik leer graag bij.
1, ik meet wekelijks digitaal mijn po4 en no3.
Ik merk als ik mijn media uitschud en het slib afhevel dat mijn po4 zakt en 2 tot 4 weken erover doet om weer terug te komen op de "normale" waarde.
2, mede dankzij mijn fleecerollers (en dus meer mechanische filtratie waarbij de export van afval hoog is) ligt mijn NO3 dermate laag dat ik met mijn vissenbestand en voeding toe kan met wekelijks 25% verversing
3, als ik een week mijn overloop niet schoon maak en de rottende bladeren etc er voor laat liggen is mijn NO3 merkbaar hoger.
Dit is ongeacht de periode in het jaar reproduceerbaar.

Het is allemaal geen wetenschap, maar na ruim 3 jaar een gedetailleerd logboek bijhouden heb ik wel wat trail&error op papier staan
 
@tuinkabouter

Dank je voor de uiteenzetting. Je weet zo te zien heel goed waar afval zich ophoopt en wat je moet doen om eea onder controle te houden. Je hebt dat beter inzichtelijk dan de meeste anderen.

Maar volgens mij ging de discussie over aanslag in de buizen en slangen. Daar heb je een turbulente waterstroom langs de wanden zodat een eventuele aanslag (biofilm) continu wordt voorzien van nieuwe voeding. De vraag was of het zin heeft om deze aanslag te verwijderen of niet. Ik heb het nooit gedaan en eigenlijk bij mijn weten nooit een negatief effect ervaren. Ik hoor graag jouw mening.
 
@tuinkabouter

Dank je voor de uiteenzetting. Je weet zo te zien heel goed waar afval zich ophoopt en wat je moet doen om eea onder controle te houden. Je hebt dat beter inzichtelijk dan de meeste anderen.

Maar volgens mij ging de discussie over aanslag in de buizen en slangen. Daar heb je een turbulente waterstroom langs de wanden zodat een eventuele aanslag (biofilm) continu wordt voorzien van nieuwe voeding. De vraag was of het zin heeft om deze aanslag te verwijderen of niet. Ik heb het nooit gedaan en eigenlijk bij mijn weten nooit een negatief effect ervaren. Ik hoor graag jouw mening.
Jij begint over een "vies" filter wat beter zou werken, vandaar mijn opmerking en toelichting.

"Troep" of biofilm in de slangen/leidingen voegen mijn inziens niets meer toe aan je filter capaciteit.
Buiten dat een filter in de regel een overdaad aan materiaal heeft (meer bacterie huisjes dan er bewoond worden door bacteriën), leeft er ook meer dan genoeg in de bodem.
Schone slangen en leidingen zorgen voor meer debiet en dus meer water met afvalstoffen wat langs de media in het filter en langs de bacteriën in de bodem.

Met een rager door je slangen kan leiden tot krassen waar weer makkelijker vuil in kan nestelen, dus na aansluiten kan je het gewoon het best met rust laten.
En als je werkt met PVC is het zaak goed af te bramen (met speciaal gereedschap) om zo cavitatie, geluid en vuil ophoping te voorkomen.
 
Je hebt gelijk, dat is inderdaad het tweede deel van mijn antwoord. Dank voor je uiteenzetting.

Jij merkt dus vooral een toename van fosfaat en nitraat als je vuil in het filter laat zitten. Als je vuil niet zou verwijderen, bereikt dat dan niet uiteindelijk een evenwicht wat alsnog niet schadelijk is voor vissen en planten of ervaar je daar negatieve effecten van?
 

Je hebt gelijk, dat is inderdaad het tweede deel van mijn antwoord. Dank voor je uiteenzetting.

Jij merkt dus vooral een toename van fosfaat en nitraat als je vuil in het filter laat zitten. Als je vuil niet zou verwijderen, bereikt dat dan niet uiteindelijk een evenwicht wat alsnog niet schadelijk is voor vissen en planten of ervaar je daar negatieve effecten van?
Begint inmiddels meer op een EU te lijken dan op het antwoord hoe je alles schoon houd met een bioloog maar goed.

Wat ik heb opgemerkt en de laatste 3 jaar ook terug is te zien in m'n foto's en logboek is dat er altijd weer een evenwicht komt.
Ik denk zelf dat het aardig uitdagend is om NO3 en/of PO4 op een LC50 niveau te krijgen, dan heb je meerdere stations gemist zegmaar..
Of een hogere NO3/PO4 "slecht" is voor vissen weet ik niet, wat ik wel opmerk is dat lagere waardes (lager dan EI) resulteren in betere plantengroei bij mij.
Ook een lagere TDS en KH helpen hier bij, ik kan het dus niet volledig toeschrijven aan "schoner" water.

Maar zodra ik ging werken met fleecerollers ipv conventionele mechanische filtratie nam de plantengroei toe.
dit kan komen door betere doordringing van het licht (minder zweefvuil=minder demping) of doordat er minder in het water zit waardoor de planten beter hun voeding op kunnen nemen.
 
Het verhaal van tuinkabouter is niet gek. Zichtbare viezigheid in je filter is voornamelijk afbrekend organisch materiaal en uiteindelijk eindigt dat in nitraat en fosfaat in je water. Dat is niet slecht zo lang je genoeg planten hebt of waterwissels doet.
 
Het verhaal van tuinkabouter is niet gek. Zichtbare viezigheid in je filter is voornamelijk afbrekend organisch materiaal en uiteindelijk eindigt dat in nitraat en fosfaat in je water. Dat is niet slecht zo lang je genoeg planten hebt of waterwissels doet.
Ookal heb je geen planten, ik heb mensen voorbij zien komen met 150ppm NO3 in het water zonder enig probleem.
Maar of dat super gezond is voor je vissen is een 2e
 

Terug
Bovenaan