Bestand 300*75*65 (1400 liter)


coenb

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2009
Berichten
778
Locatie
Huissen
Omdat ik nieuw ben in de "maanvis wereld" wil ik hier kijken naar het samenstellen van een nieuw bestand.

Hoofdbewoners worden dus Pterophyllum ..

Eerst even mijn aquarium:
Techniek:
Momenteel heb ik er 4 ledbalken boven liggen:
2* African cichlid JMB en 2 *simu-sticks GHL (beide met een separate aansturing een timer van JMB en een profilux 3 voor de simu-sticks)

Ik filter over 3 potfilters, omdat mijn aquarium erg laag geplaatst is (40 cm) heb ik geen ruimte voor een bioloog.
3 * Eheim Pro-3 (2 *2080 1200XL en een 2075 600 liter). Dus bij elkaar 3000 liter per uur, verder zit er nog een kleine stromingspomp in.

De techniek moet natuurlijk aangepast worden aan de nieuwe bewoners (minder stroming??, andere verlichting??) Suggesties zijn welkom

Nu over mijn bestand:
Ik zit te denken aan een flinke school Pt. Eimekei. 15 stuks?
Dan zoek ik nog bijvissen, wil rustige bijvissen in de diverse lagen, maar wel wat kleur
Bovenlaag:
Mesonauta insignis (koppel/harem??)


Middenlaag:
Dacht aan bv een schooltje (8-10 stuks) Hyphessobrycon rosaceus of erythrostigma

Bodem:
Mikrogeophagus soort (koppeltje), voor wat extra kleur op de bodem. Of is deze soort te klein... dan Geophagus soort (Geophagus sp. "Tapajos Orange Head" ??)
Sturisoma (of iets in deze richting), liefst wat verschillende soorten

Graag aanvullingen en suggesties!!!!!!!!

Dan nog wat over de waterwaardes. Ik denk dat mijn aquarium wat aangezuurd moet worden.. Mijn Ph staat nu rond 7,3-7,5 met een redelijk lage hardheid van kH=6 CO2 rond de 20.... (volgens of een Ph meter, of JBL teststrips, of druppeltest... geven allemaal net wat andere waardes... De Ph komt van 2 geijkte digitale meters)

Wat kan ik het beste als filter medium gebruiken?

Groetjes en ik hoop veel tips binnen te krijgen....

Coen

 
Laatst bewerkt:
Zo, dat is een flinke bak! Het beste kan je hem hierheen komen brengen, doe ik het wel voor jou allemaal :p.
Geintje!

Vissen
Je wilt dus Pt. Eimekei (maanvissen). Waar wil je ze vandaan halen? Als het gewoon nakweek is, van Jos Hut bijvoorbeeld, dan kan je ze (lijkt mij) makkelijk in dit kraanwater houden.
Scheelt een hoop rompslomp met aanzuren etc.. 15 moet makkelijk kunnen.

Bijvissen. Tja, ik denk dat het een groot gedeelte smaak is. Ik ben ook altijd wel fan van corrydorassen, want dat zijn echt koning-bodemschoonmakers. Ik heb 40 panda's in mijn aquarium zitten, en die vreten altijd de bodem schoon. Ideaal.

Filtering
Hoe kan het dat je aquarium maar 40cm hoog staat? Dat is echt te laag om het leuk te houden. Een Eheim 2075 is 45cm hoog he? En dan lopen de slangen ook nog schuin omhoog. Je aquarium komt ook meer tot zijn recht op 90cm hoogte.
Of je moet hem in een peuterspeelzaal neerzetten :).
Ik zou zwaar overwegen om zo'n aquarium hoger te plaatsen. Ik had zelf eerder ook mijn aquarium op een soort stevige tafel staan van 50cm hoog. Na lang denken heb ik een metalen frame van 70cm gekocht.
Dat is veel fijner werken!!

Misschien een gek idee. Maar wat staat er achter er je aquarium? (andere kant van de muur). Je kan ook gaten in de muur boren en daar je filters (of bioloog) neerzetten. Dat is te overwegen als je toch een 300cm aquarium plaatst.

Waarover je kan filteren. Ik raad altijd siporax buisjes aan. Daarin kunnen heeel veel bacteriën zich huisvesten, en dat is wat je wilt. Verder filterwatten en (Japanse)matten.
 
Is 3000liter per uur filtratie op een bak van 1400 liter niet heel weinig? Ik heb op mn 600 liter bak al 3000 liter per uur filtratie..
 
Rekening houdende dat niet alle 1400L hetzelfde uur rond gepompt zal worden is dit helaas te weinig. Ik zou een (extra.vervangende) pomp aanschaffen die minimaal 3 keer je hoeveelheid rond KAN pompen. (Houd ook rekeing met de hoogte en afstand, hierdoor verliest de pomp veel pompkracht)

Daarbij is het natuurlijk ook afhankelijk van wat er totaal aan vissenbestand in je bak komt te zwemmem.
 
De hoeveelheid rondgepomte liters per uur is niet waar het om gaat.
Het filtersubstraat volume is belangrijk.
Hoe meer substraat des temeer mogelijkheden voor opslag van je benodigde bacteriën, DAT is pas belangrijk.
 
De hoeveelheid rondgepomte liters per uur is niet waar het om gaat.
Het filtersubstraat volume is belangrijk.
Hoe meer substraat des temeer mogelijkheden voor opslag van je benodigde bacteriën, DAT is pas belangrijk.
Mee eens dat het volume even belangrijk is, maar daar wordt bij externe filters wel redelijk rekening mee gehouden naar mijn idee..
 
De hoeveelheid rondgepomte liters per uur is niet waar het om gaat.
Het filtersubstraat volume is belangrijk.
Hoe meer substraat des temeer mogelijkheden voor opslag van je benodigde bacteriën, DAT is pas belangrijk.

Ik denk inderdaad aan vissen van Jos Hut (hij heeft mij o0k attent gemaakt op dit forum ;-) ). Verder denk ik wel dat mijn filter "vermogen" genoeg is, heeft mijn Malawi bakken ook brandschoon gehouden. Of heeft zo'n bak met maanvissen echt veel meer filtering nodig?

Maar ben vooral benieuwd naar mijn suggesties van "bijvissen". Bodem alternatief zijn dus bv Corydoras (heb zelf ooit de "panda" gehad), erg leuke vissen.

Over de hoogte denk ik dat je nu vanaf de bank perfect in de bak kijkt. Verder is een 3 meterbak die hoger staat erg (eigenlijk te) dominant in de kamer. Nu kijk je heel erg mooi de bak in.

Inkijk zittend op de bank:

2016-01-10 20.47.38 (wedstrijd).jpg
 
Dat is fijn van je af kijken bij jou op de bank. Mooi hoor!
 
Qua bijvis ja, persoonlijk zou ik het zeker Zuid amerika houden en misschien kun je zelfs een biotoop maken?. Afhankelijk van je maanvis keuze zou zeker niet te veel doen al is 1400 natuurlijk veel maar helaas worden zlfs die nog vol douwt vaak. Doel niet op jou uiteraard.

Je kan kieze voor mooi grootte groep corydorassen en tetra soort zoals de bloedvlektetra's
 
Qua bijvis ja, persoonlijk zou ik het zeker Zuid amerika houden en misschien kun je zelfs een biotoop maken?. Afhankelijk van je maanvis keuze zou zeker niet te veel doen al is 1400 natuurlijk veel maar helaas worden zlfs die nog vol douwt vaak. Doel niet op jou uiteraard.

Je kan kieze voor mooi grootte groep corydorassen en tetra soort zoals de bloedvlektetra's

Ik hou wel van biotoop correcte bakken. Ook gerichte "vulling". Weet alleen de "vangplaats" van de Eimekei niet (weet iemand dat hier?).
 
Lago de serpa, wordt genoemd.
 
Ik hou wel van biotoop correcte bakken. Ook gerichte "vulling". Weet alleen de "vangplaats" van de Eimekei niet (weet iemand dat hier?).

Brazilie en volgens mij in de Lago de serpa, Ik zelf ben echt voorstander van biotoop bakken
 
Een grote school Gasteropelecus sternicla?
 
Een grote school Gasteropelecus sternicla?
Hoe groot worden deze vissen, toch rond de 5 cm? Is dat niet te klein? Dus eten voor de maanvis? zijn de Gasteropelecus Levis of de Carnegiella Strigata ook mogelijkheden??
 
Laatst bewerkt:
Carnegiella Strigata blijft voor zover ik weet kleiner dan degene die ik net noemde.

Ik heb er geen verstand van maar in de natuur leven die vissen ook samen met maanvissen en het lijkt me sterk dat dat een probleem word.
 
als je naar de vorm van deze dieren kijkt zegt de lengte weinig ;)
 
Een paar jaar geleden had ik een mooie groep spatzalmen bij mijn Eimekeis. Daar zijn een aantal grotere soorten van te krijgen. In mijn aquarium heb ik de oppervlaktevissen achterwege gelaten.

Hobbygroet Jos Hut
 
Ik hou wel van biotoop correcte bakken
en hoe strikt zie je het fenomeen biotoop?

Want bv. Mesonauta sp. en Pterophyllum sp. worden daadwerkelijk samen gevonden.
Bij bv. Mikrogeophagus sp. en Pterophyllum sp. is dat een stuk minder zeker.
En als je het hebt over de Tapajos Geophagus is vrijwel zeker dat je die niet vindt bij Pt. eimekei.
 
Met de voorgaande info en links en rechts wat extra info ben ik gekomen tot een nieuw "voorstel"

Pt. Eimekei (15)
Mesonauta egregius (koppeltje?) en/of Copella arnoldi (groepje: 3/4?)

Hyphessobrycon rubrostigma (volgens mij zelfde als Hemigrammus erythrostigma) schooltje 8-10?

Biotodoma cupido (koppel/harem/groepje??)
liefst ook nog een (meerdere??) Sturisoma (of iets in deze richting)

Wat denken jullie???



 
Vragen blijft hoe strikt je biotoop wilt zien. Als je dat aangeeft kan beter worden meegedacht.
 
Vragen blijft hoe strikt je biotoop wilt zien. Als je dat aangeeft kan beter worden meegedacht.
Is geen noodzaak, maar als er suggesties in die richting zijn helpt mij dat weer verder.
 
Met de voorgaande info en links en rechts wat extra info ben ik gekomen tot een nieuw "voorstel"
Pt. Eimekei (15)
Mesonauta egregius (koppeltje?) en/of Copella arnoldi (groepje: 3/4?)

Hyphessobrycon rubrostigma (volgens mij zelfde als Hemigrammus erythrostigma) schooltje 8-10?

Biotodoma cupido (koppel/harem/groepje??)
liefst ook nog een (meerdere??) Sturisoma (of iets in deze richting)

Wat denken jullie???

Denk trouwens zelf dat dit een "beetje" veel is voor in mijn bak...... DUS help mij :help:
 
Dat zijn 5 soorten en het zijn goede combinaties. En je hebt een hele plas water, dus het is zeker niet te veel van het goede.
Je noemt ook geen overdreven aantallen. Sterker nog: die aantallen Copella en Hyphessobrycon zijn zelfs mager gezien het formaat van je aquarium.

Hyphessobrycon rubrostigma is inderdaad een synoniem van H. erythrostigma.
 
ik denk het niet. je hebt namelijk ERG veel ruimte in de bak, zowel lengte als breedte.

cupido´s koop je meestal jong, dus in een groep kopen en kijken hoeveel koppels eruit komen.

mesonauta ken ik niet, zie wel dat het koppel vormers zijn.. wss hetzelfde verhaal als me de cupido´s.

de rubrostigma dienen een beetje als "bijvis"?.. ik denk dat een groter groepje daarvan niet misstaat.
 
Ik kreeg te horen dat de M. egregius misschien iets te fel is. Verder werd mij aangeraden om de groep H. erythrostigma groter te maken.

Jullie gedachten??
 
Durf te betwijfelen of de pt Eimekei van jos uit de lago de serpa komen. Op basis van verschillende foto ben ik tot de conclusie gekomen dat de Eimekei hoogst waarschijnlijk "santa isabel" scalares zijn deze lijken er het meest op, het zou eventueel nog kunnen dat het pt scalare rio cuiuni zijn. Beide soorten zouden Eimekei moeten heten maar omdat die naam niet officieel is zul je onder andere namen moeten zoeken ;)

Hier heb ik wat links voor je, de Eimekei van jos tonen grote gelijkenissen met de Santa isabel van skalarezucht.

http://www.skalarezucht.de/index.php/pt-scalar-santa-isabel-wf

Nog een linkie waar het een en ander word uitgelegd ;)

http://origin.misc.pagesuite.com/pdfdownload/1bdfe463-13a0-4504-a3f3-d91ee315b7d1.pdf


Met jou formaat bak kan je vele kanten op, je zou in plaats van de cupido ook aan een Satanoperca of Geophagus soortje kunnen denken. Mesonauta zijn idd wat fel maar dat zou met een bak van jou formaat geen problemen moeten geven. Verder zou ik altijd met meer vissen starten dan je wil overhouden, dus als je 15 Eimekei wil over houden zou ik met 20 beginnen als je rekening houd met eventuele uitval en achterblijvers heb je zo de meeste kans om 15 mooie vissen over te houden.

Koppel M egregius
15/20 Pt Eimekei
30/40 H. erythrostigma
10/15 B. cupido
6 Sturisoma sp

En dan is er nog ruimte over voor eventueel een groepje Corydoras(brochis) splendens en/of wat Lnrs
 
@roy_c Heel erg bedankt voor de links en het advies. Als je nog andere suggesties hebt.... graag .... ben me nu aan het oriënteren.

Qua biotoop correctheid gaat het er bij mij om dat ik iets samenstel wat in principe bij elkaar voor zou kunnen komen. Echt op vangplaats wordt dus lastig (alhoewel ik met mijn Malawi's flink op weg was ;-( )
 
Koppel heros is misschien ook wel leuk.
Cleithracara maronii is ook fraai en wordt wat ondergewaardeerd als je kijkt hoe vaak er voorbij wordt gelopen in de winkel.
 
Koppel heros is misschien ook wel leuk.
Cleithracara maronii is ook fraai en wordt wat ondergewaardeerd als je kijkt hoe vaak er voorbij wordt gelopen in de winkel.

Denk dat de heros te "assertief" gaat worden ..... wat ik zo lees.
 
Heros richten zich vooral op hun eigen soort en zullen de manen hoofdzakelijk negeren. Heb ze zelf in combinatie met mijn oude Manacapuru gehad en dat ging prima, zou dus ook een optie kunnen zijn ;)

Zelf vind ik de Satanoperca soorten mooi en leuk gedrag hebben. En de meeste soorten zijn nog prima te combineren met andere(kleinere) cichliden, van de S. rhynchitis en S. leucosticta weet ik het in ieder geval zeker. Maar ik ken ook iemand die de S. deamon in combinatie met Pt altum en B. cupido houd en dat werkt ook prima, die bak is wel nog een maatje groter dan die van jou. Op het moment heb ik S leucosticta bij mijn Eimekei zitten.
 
Heros richten zich vooral op hun eigen soort en zullen de manen hoofdzakelijk negeren. Heb ze zelf in combinatie met mijn oude Manacapuru gehad en dat ging prima, zou dus ook een optie kunnen zijn ;)

Zelf vind ik de Satanoperca soorten mooi en leuk gedrag hebben. En de meeste soorten zijn nog prima te combineren met andere(kleinere) cichliden, van de S. rhynchitis en S. leucosticta weet ik het in ieder geval zeker. Maar ik ken ook iemand die de S. deamon in combinatie met Pt altum en B. cupido houd en dat werkt ook prima, die bak is wel nog een maatje groter dan die van jou. Op het moment heb ik S leucosticta bij mijn Eimekei zitten.

Zijn inderdaad mooie vissen ....
 
zelf heb ik koppel heros icm guianacara.

zijn nog allemaal geen volgroeide dieren, maar hij moeit zich alleen met zn eigen vrouwtje en de rest kijkt die niet naar om.

zou in mijn optiek makkelijk kunnen.
 
Dit topic diagonaal doorgenomen.
Leuke vooruitzichten voor een heerlijke bakmaat!

Je bak is groot, dus zou ik durven voor een echte school gaan: 40 stuks of mss zelfs 50.
Of die soort echt zal scholen, is natuurlijk een andere vraag.

Ik zou niet te veel cichliden combineren. Als ze eenmaal in kweekstemming komen, zal je bak al gauw te klein zijn ;-)
 
Dit topic diagonaal doorgenomen.
Leuke vooruitzichten voor een heerlijke bakmaat!

Je bak is groot, dus zou ik durven voor een echte school gaan: 40 stuks of mss zelfs 50.
Of die soort echt zal scholen, is natuurlijk een andere vraag.

Ik zou niet te veel cichliden combineren. Als ze eenmaal in kweekstemming komen, zal je bak al gauw te klein zijn ;-)

Welke soort 40-50 stuks???
 

Terug
Bovenaan