beginnen met planten voeding.


M

marco v.s.

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een aquarium van 160l (100x40x40).
In dit aquarium zitten 15 killi visjes.
In dit aquarium zit een grindlaag.
In dit aquarium zit alleen de plant Anubias. (alles op houtstronken)zie foto
Ook heb ik pas een co2 installatie met een bellen teller(zonder ph meter).
Ik voeg verder geen voedingstoffen toe en ik voer alleen vlokken.
Op dit aquarium zit een Eheim pomp dat 440l per uur pomp.

Nu wil ik gaan beginnen met voedingsstoffen toe te gaan voegen.
Nu heb ik de natuurlijke wijze doorgelezen. en nu wil ik gaan beginnen met deze methode. http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 765&page=1

Ook wil ik planten gaan toevoegen die signaalplanten worden genoemd zoals:
Hygrophila polysperma
glossostigma elatinoides
ammania en rotala soorten

En ik wil natuurlijk nog meer planten toevoegen voor een mooie bak.

Alleen nu weet ik niet welk merk voedingsstoffen ik moet nemen.
En waar ik deze kan gaan bestellen. kan iemand hier mij wat informatie over geven?

Hier nog even een foto van hoe me aquarium er uit ziet en hier zie je ook dat er alleen de plant Anubias in het aquarium voor komt op houtstronken.
752553_0_82_overzicht_aquarium.jpg


Mvg.Marco
 
Mijn plantenkennis reikt niet zover,dus daar kan ik je niet mee verder helpen maar ik zou eerst voor drijfplanten zorgen. Dat zal de bak een stuk prettiger maken voor de killi's.
 
Qua voeding zou je je killi's een groot plezier doen met levend en bevroren voer.
Het zijn carnivoren die het veel beter doen met voedseldieren.
Vlokken gaan je bak ook veel meer vervuilen.

Ik volg Jones ook ivm drijfplanten.
Niet alleen je killi's maar ook je anubias gaat dit appreci�ren.
Als ik het goed zie heeft die last van algen.
Het is geen plantje wat veel licht nodig heeft, daarvoor groeit het te traag.

Welk merk je gebruikt gaat met de planten die je wil hebben niet zoveel uitmaken.
Je kan HIER eens kijken naar een korte vergelijking.
Ik wissel zelf af met 3 verschillende soorten plantenvoeding, waaronder die van Seachem en ben er heel tevreden over.
 
Ik gebruik de plantenvoeding van aquariumbemesting.nl en die bevalt erg goed. Dit is een poeder voor een stockoplossing of tegenwoordig ook vloeibaar te verkrijgen.
Als je wel co2 gebruikt en vrij veel licht dan zou ik snel flink war drijvers gaan gebruiken.
De Drijfbamboe is een leuke drijver die hele lange stengels gaat vormen.
Ik denk dat met het licht dat ik zie en de co2 je snel anders tekorten gaat krijgen.

Ik kan niet zien welke alg op de Anubias zit maar dit is al een teken dat er ergens een tekort van is.
Ik zou dus proberen het licht flink te verminderen door drijvers en de lampen niet te lang te laten branden.
 
Aller eerst bedankt voor de reacties,

Ik ga zo snel mogelijk achter drijfplanten aan. Om er voor te zorgen dat er minder licht in de bak komt en omdat het beter is voor de killi�s.
Ook ga ik beginnen met levend voer. Omdat het ook beter is voor de killi�s maar ook omdat ik heb gelezen in natuurlijke wijze dat als je diepvries laat ontdooien dat er een restje water ontstaat dat zeer rijk aan nitraat en fosfaat is. En wat weer goed is voor de planten.

Ik heb even op google gekeken naar wat voor alg er op de Anubias zit. Het gaat om borstel-alg.



Als ik klik op HIER zoals backplay vermeld kom ik bij vele voedingsmiddelen die je kan toedienen. Maar veel van deze middelen zijn zo opgebouwd dat alles in 1 product zit. Maar wat nu als je ergens een tekost van hebt. Dan moet je dus daar meer van toedienen. En dan moet je dus eerst weer een middel kopen wat alleen die stof heeft waar tekort van is in het aquarium.

Is het dan niet beter om alles apart toe te dienen in het aquarium? Op deze manier kan je toch veel beter het aquarium in balans houden. En wanneer er ergens een tekort van is kan je makkelijk ergens wat meer van geven.

Of zit ik hier helemaal naast?


Mvg. Marco
 
Voor een goede groei is de no3 en de po4 belangrijk en de sporenelementen.
Maar ik weet niet in hoeverre jij wil toevoegen om te bemesten??
Ik voeg wekelijks dus po4 en no3 toe met sporen elementen, maar ik volg dan ook de Estmative Index.

Borstel alg is toch de penseelalg?? Van die kleine grijs/zwarte plukjes?? Die krijg je in de regel door een co2 tekort.
De middelen in die link zijn plantenvoeding en daarnaast moet je soms dus no3 en po4 toevoegen. Maar of dat nodig is weet ik niet omdat we de waterwaarden nog niet kennen.
Het zou mooi zijn als je de waterwaarden ook zou kunnen vertellen. Of laten meten als je die niet weet.
 
Oke is goed.

Dus ik zou dus een flesje van NO3(nitraat) en een flesje van PO4(fosfaat) moeten hebben. En ik zou dan nog graag micro elementen willen toevoegen.

Ik weet dat er kant en klare flesjes zijn om toe te voegen maar ik wil er diep op in gaan hoe alles in zijn werk gaat als je dit toe voegt wat er dan gebeurt en wat gebeurt er als je dit toevoegt, wat gebeurt er dan weer met dat, en hoeveel moet je weer van dit en dat toevoegen om tot de juiste hoeveelheid van dat te komen.

Ik ben iemand die liever alles tot in de puntjes wil uitzoeken zodat alles goed verloopt dan dat ik zomaar een beetje van dit en een beetje van dit in me aquarium gooi.


jessicapilon, Zijn test strips goed genoeg om de juiste hoeveelheid NO3 en PO4 te testen in het aquarium?

Mvg Marco
 
Ik zou me nu nog geen zorgen maken over het al dan niet toevoegen van verschillende voedingsmiddelen.
Met de plantjes die je nu hebt en wil gaan halen zal een algemene plantenvoeding wel volstaan.
Ja kan wat lateriet of kleiballetjes bij de wortels doen bij planten die daar baat bij hebben.

Het verhaal van fosfaat en nitraat in het dooiwater klopt niet helemaal.
JurgenD en anderen hebben dat eens nagemeten en de invloed daarvan is minimaal.
Je kan dan beter het soort voedseldier aanpassen.
Het ene vervuild al meer als het andere, en een deel van die vervuiling zal zich dan omzetten naar voeding die je planten gaan gebruiken.
Zoek maar eens wat info over mineralisatie in een aquarium.
Garnalen en slakken kunnen daar ook een handje in helpen.

Als je van alle andere voedingsstoffen wil gaan toevoegen kan je best een goede testset kopen.
Meet dan wekelijks het verbruik van de planten en pas dan de voedingsstoffen en desnoods de voeding voor de vissen aan.
Met zomaar wat van alles erin te gooien ga je je aquarium geen plezier doen.
 
dat lateriet moet ik door de bodum heen doen? wat doet dit dan weer met andere voedingsstoffen die je toevoegd?

Garnalen zou ik er ook nog wel in willen doen maar ik denk dat mijn killi's ze dan opvreten.


en wat versta jij dan onder goede testsets?
zou je een link kunnen sturen van wat jij nu bedoeld?

Mvg. Marco
 
Ik gebruik lateriet in capsules en steek die dan bij de wortels.

Die van mij bleven van de garnalen af, er was ��n vrouwtje dat wel op de Rilli's jaagde.
Maar die zijn veel te groot en te snel, heeft er nooit ��n opgegeten.
Verder zitten er nog Japonica's en en Lanchesteri's in, en daar blijven ze van af.

Qua watertesten hangt het er maar vanaf hoeveel je wil uitgeven.
Dat kunnen digitale meters zijn die je waardes onmiddellijk geven, photometers en druppeltesten.
Als je het schappelijk van prijs wil houden zijn druppeltesten goed.
JBL is voor mij de beste prijs/kwaliteit, er zijn er betere maar daar betaal je dan ook naar.
Er zijn er goedkopere, maar dan meet je ook minder goed.
ZO IETS bijvoorbeeld. Er zijn ook kleinere versies.
 
ik heb even opgezocht wat lateriet is. ik had hier nog niet eerder van gehoord dus hier even een stukje tekst van wat ik had gevonden:

Tropische Lateriet (vergelijkbaar met FRK of Franse rode klei) is een bodemmateriaal waar de planten ook in de natuur op zouden groeien. Lateriet is bijzonder goed in staat voedingsstoffen en sporenelementen uit het water op te nemen en in nuttige en bruikbare vorm aan de planten af te geven.

Lateriet is een materiaal dat erg rijk aan ijzer is. IJzer is een van de belangrijkste sporenelementen voor planten en bindt bovendien fosfaten uit het water, welke anders de groei van algen kunnen bevorderen. Samen met ons product Leem is dit een erg goede basis voor een voedingsbodem in het aquarium.




Krijg je hier door niet dat je verloop van tijd(1 tot 2 jaar) dat alles dicht gaat slippen?
Ik heb ook gelezen dat de plant: Hygrophila polysperma na verloop van tijd afsterft door lateriet. deze plant geeft een stof af wat het lateriet weer opneemt. er komt zoveel van deze stof op de plek te zitten waar de plant staat in het aquarium dat de plant hier niet tegen kan. plaats je een andere plant op deze plek dan groeit deze wel gewoon goed. deze plant wil ik nu net gaan toevoegen in mijn bak omdat je goed kan zien aan deze plant of er een kalium tekort is.

nu staat er ook dat lateriet fosfaat uit het water bind, er staat ook dat fosfaat voor algen kan zorgen. Maar fosfaat is toch juist goed? en fosfaat wil je dan niet uit het aquarium hebben als je je best doet om het erin te krijgen met middelen.


Nu weet ik niet of dit zo is. maar ik hoor graag jullie mening hier over. en hoe lateriet bij jullie heeft gewerkt. en of het lateriet inderdaad de fosfaat uit het water trekt. wat niet de bedoeling is lijkt mij.

Graag jullie mening.

Mvg. Marco
 
Ik gebruik de laterietballetjes van Bertus. Deze steek ik bij mijn crypto's en echinosoorten in de bodem. Die planten doen het er erg goed op.
De rest van de planten gaan ook goed , dus neem aan dat er genoeg fosfaat aanwezig is.
 
marco v.s. zei:
Is het dan niet beter om alles apart toe te dienen in het aquarium?
Bij de natuurlijke methode voeg je de meeste voedingsstoffen ook toe op verschillende manieren.
En is het de bedoeling dat er in het water zelf, maar heel weinig voedingsstoffen aanwezig zijn.
Een deel van de stoffen wordt gemaakt door de omzetting van vissen en bacterieen.
De stoffen die je niet extra kunt ' generen ', zou je in zeer lage hoeveelheden kunnen toevoegen.
Dit zijn de stoffen die meestal worden aangeduid als spoorelementen..

In jouw geval, zou ik niet kiezen voor de lastige of duurdere producten zoals Colombo, Dennerle of Festal.

Lateriet zit bijna altijd alleen heel diep, onderin de bodem.
Het heeft daar zo goed als geen invloed op de watersamenstelling.

De natuurlijke methode lijkt een beetje op de Walstad of el natural aquaria.
Als je daar op googled, vind je nog vrij veel extra informatie.

In jouw geval zou ik ook gebruik gaan maken van wat zuurstofplanten.
 
De wallstadmethode werkt toch met een hele zware bodem van potgrond of tuinaarde?
 
Backplay heeft al iets gezegd over het meten. Maar de strips zijn erg onnauwkeurig en geven niet meer dan een hele ruwe indicatie weer. Ik zou dan voor de druppeltests gaan.
 

Terug
Bovenaan