babyslakjes van de blaashorenslak


Monique65

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2022
Berichten
117
Leeftijd
58
eergisteren mijn aquarium 1/4 à 1/3 waterverversing gedaan omdat dit aangeraden wordt voordat de vissen erin komen. Deze komen zaterdag 26 februari, zijn guppen.

Tot mijn schrik zag ik naderhand een slak, een volwassen blaashorenslak over de ruit van mijn aquariumbak kruipen. Direct eruit gehaald en balen.
Ondanks ruime een week de plantjes in aluinwater, zo ook het hout e.d.

En ja hoor er zitten nu babyslakjes op de ramen. Bijna niet te zien, maar ze zitten er wel.

Nu mijn vraag. Hoe haal ik deze slakjes weg. Met de ruitmagneet, hand ( moeilijk, zijn echt speldenpuntjes) of anders. Ik wil namelijk geen wildgroei.
Komkommer al gekocht en ga ik zo plaatsen in mijn bak. Maar die kleintjes, tel er wel 10 die ik zie. Dus zitten er vast veel meer.

Wie weet raad???????
 
Oké, ik heb de magneet gebruikt. Natuurlijk zijn de slakjes weg, maar of ze nu ergens anders gedreven zijn of in de magneet weet ik niet.
Heb de magneet wel geborsteld dus afwachten maar.
 
Let op dat als je dit met de magneet doet er tussen de magneet en het glas stukjes huisje kunnen zitten wat krassen kan geven op je ruit. Of je drukt ze met de magneet van je ruit maar goed dan vallen ze weer naar de bodem denk ik. Als ze klein zijn maar zichtbaar kun je ze vast beter met een stukje filterslang wegzuigen.
 
Bedankt John voor je reactie.

Ondertussen had ik het al gedaan met de magneet, daar ik niet zo`n filterslang heb. Dus moet die aanschaffen.

De slakjes zijn echt piepklein en doorzichtig dus hoop dat de schade meevalt.
Sinds 24 uur ligt er een stukje komkommer op en zit er nu 1 slak op van 1 mm.
Anderen zitten steeds op de ramen, beneden en halverwege.
Dooddrukken met de pincet kan natuurlijk ook schade geven aan het raam, dus geen optie. En ik wil niet steeds met mijn handen in het water.
Er zit ook een kaamlaag op, maar voor nu maak ik mij daar nog niet druk om.
Vandaar dat ik toch een verversing van 1/3 -1/4 had gedaan afgelopen vrijdag.

Ik ga nog wel NO3 en PO4 testen, omdat zaterdag de vissen komen.

Vind ik ook erg spannend.
Moet ze eerst overwennen en druppelmethode heb ik niet in huis. Dus nu twijfel ik of ik ze met zakje in het aquarium ga hangen of in een emmer en dan steeds wat water hevelen.
Komen 10 guppen binnen, weet ook niet of ze in verschillende zakken zitten of veel bij elkaar. Heb wel om info gevraagd per mail en wacht nu hun antwoord af. Duurt het te lang, dan ga ik bellen.
Daarnaast hoopte ik ze met de vangklok te hevelen, maar dan komt er water uit de zakken mee. Dus nu moet ik een groter netje aanschaffen, daar ik die alleen had om dode blaadjes e.d. uit de bak te halen.

De guppen komen van Heevis en hebben dan een flinke reis gehad naar ons in Exloo, Drenthe.
Enfin, geen man overboord, maar wel spannend. Wil niet dat er een vis dood gaat.

Hartelijke groet,
Monique
 
Liever geen Helena`s, daar ik ook garnaaltjes wil en de meningen zijn wat verdeeld over de Helena`s of zie die wel of niet opeten. Dus dan liever niet en ja die ramen komen ze niet op.

Ben wel blij met jullie reacties🥰
 
Btw, sommige mensen drukken die kleine slakjes plat op het raam maar ja zelf vindt ik dat een wat minder smakelijke bezigheid.
 
Precies, slakjes kunnen juist erg nuttig zijn. Ik heb al jaren blaashorenslakjes en ze worden hier geen plaag omdat ik spaarzaam voer. Het zijn ijverige beestjes.
Ja heb ik gelezen, maar wat is gewoon. Ik zie nu al zo`n 10 kleine puntjes. Dus denk dat zijn er veel meer.
Wat is dan een beetje normaal? De grote heb ik nog in een emmertje zitten, daar ik niet weet wat ik ermee moet doen. Ik hou niet van doden, maar wil ook geen plaag.

Dilemma, dilemma
Er mogen wel slakjes in, maar lees dat ze snel een plaag worden en dan wordt ik huiverig hiervoor. Maar ook al voer je niet teveel, dan blijven ze toch voortplanten?
 
Btw, sommige mensen drukken die kleine slakjes plat op het raam maar ja zelf vindt ik dat een wat minder smakelijke bezigheid.
Ja dat heb ik gelezen, je moet dan met je hand in het water en dat wil ik zo min mogelijk doen i.v.m. vervuilen water.
 
Helena s helpen niet veel als ze op de ramen zitten want die zitten volgens mij voornamelijk in de bodem.
Bij mij gingen de Helena's overal heen om slakken te pakken hoor, ook op de ramen.

Liever geen Helena`s, daar ik ook garnaaltjes wil en de meningen zijn wat verdeeld over de Helena`s of zie die wel of niet opeten. Dus dan liever niet en ja die ramen komen ze niet op.

Ben wel blij met jullie reacties🥰
Ik heb jarenlang garnalen en helena's samen gehad, en nog nooit een helena op een garnaal zien zitten.
De groep garnalen deed het prima tot ik paradijsvissen in de bak zette ;)
 
Liever geen Helena`s, daar ik ook garnaaltjes wil en de meningen zijn wat verdeeld over de Helena`s of zie die wel of niet opeten. Dus dan liever niet en ja die ramen komen ze niet op.

Ben wel blij met jullie reacties🥰

Helena’s zijn bij mij echt klauteraars. Klimmen overal op. Ik heb geen ervaring met garnalen en helena’s.
 

Terug
Bovenaan