Aponogeton


boudeman

Member
Lid geworden
14 maart 2021
Berichten
17
Ik wil een lans breken voor de aponogeton, oftewel Kaapse Waterlelie (wat geen waterlelie is).
Hij heeft een mooie en langdurige bloeiwijze.
Toen ik hem indertijd aanplantte in een jonge vijver deed hij het niet goed. Toen ik een aantal jaren later het opnieuw probeerde, sloeg hij wel goed aan.
De plant is in tegenfase met de andere planten.
In het voorjaar is het bij mij de plant die het eerste gaat bloeien. In de zomer stort hij in, maar dan bloeien andere planten. In het najaar begint hij weer en is het de plant die het laatste bloeit.
Momenteel (begin december) bloeit hij nog steeds en heeft nieuwe fris-groene bladeren.
 
17 maart 2023
De meeste vijverplanten doen nog niets. Nieuwe bladeren van de waterlelie zijn onder water zichtbaar, maar de aponogeton is al aan het bloeien.
 
Ik zit niet in de vijvers maar om welke variant gaat het dan want ze worden ook veel in aquaria gezien.
 
Aponogeton distachyos, en ik ben het helemaal met je eens @boudeman : hij heeft prachtige bloemen die nog eens extra opvallen omdat de rest het af laat weten.
 
Leuk! Ik heb net een andere aponogeton soort gekocht voor mijn aquarium en ik hoop dat die daar gaat bloeien. Ik vrees dat die niet in de vijver kan, maar wellicht probeer ik het een keer met een stekje
 
Inderdaad, Aponogeton distachyos, geplant op 1 m diepte.
 

Terug
Bovenaan