Aphyosemion australe kweekbak


remcovoortman

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2014
Berichten
543
Leeftijd
23
Locatie
Achterhoek
Ik ga de Aphyosemion australe killivis kweken en hierover een fotodagboek bijhouden. :D
Het begon allemaal met de bak van mijn overleden schildpad.

DSC04376_zpsb2d8a0cc.jpg

eerst wilde ik deze bak gebruiken maar het blijkt toch niet zo een geschikte, daarom nu aan het zoeken voor een 'echt' aquarium.

Ik ben er achter gekomen hoe je ze moet kweken met behulp van deze site: http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... n-australe :c

Ik heb dus alvast een afzetmop gemaakt (vind hem zelf best goed gelukt voor de eerste keer :rolleyes: ):
DSC04377_zps2291f0da.jpg



verder heb ik al wel een bak op het oog(60 liter juwel) en ga deze waarschijnlijk ook kopen.

Groetjes Remco :zwaai:
 
Mooie mop, mijn ervaring is wel dat het vooral bodemleggers zijn.
Je kan dan ook een paar moppen op de bodem laten hangen.
 
Leuke mop ja en ik heb destijds ook zoiets gemaakt. Ik liet de eitjes er gewoon inzitten en van tijd tot tijd zwommen er jongen tussen het drijfgroen.
 
Australe doet het prima met moppen hoooor.
Ik heb zelf een speciaalbak met de Australe's en het zijn net konijnen ;) haha

Succes ermee !
 
Dat schildpaddenbakje zou ik nog niet afschrijven, door de geringe hoogte kan het handig zijn voor oppervlaktevisjes, als opkweekbakje of ei-afzetbakje. (denk aan goerami's, kempvissen, of oppervlaktekilli's)
Veel succes met de kweek. Ik heb deze soort ook nog gehad, maar zonder enig kweeksucces. Afzetmoppen gebruik ik ook niet, wegens overvloed aan drijfplanten. Maar dat is elk zijn eigen voorkeur natuurlijk.
 
Kleine update:
Ik heb inmiddels ook een mop voor op de bodem gemaakt maar zijn 2 moppen genoeg voor 60 liter water?
En ik ga straks waarschijnlijk de bak al ophalen :D , ga dan meteen wat water uit de andere bakken enten en nitrivec erin zodat de killivissen er binnenkort al in kunnen.
En nog een paar vraagjes,
wat is de ideale temperatuur voor de kweek van deze killivissen?
hoeveel vrouwen zou ik gaan houden bij de man?
en kan er een gewone filter-verwarming en zuurstof bellenblaas ding (ben de naam ff kwijt :juggle: ) in?


Groetjes Remco
 
Ik had destijds in de Aqua65 er maar 1 in zitten hoor. Die was zo n 15 a 20 cm lang en werkte prima verder. Af en toe zag ik de kleine glimmende eitjes erin zitten dus.
Kan denk ik normale verwarming in en een zuurstofsteentje lijkt me niet nodig eigenlijk.
Ik had dit verder niet erin.
 
En het aantal vrouwen en de temperatuur?
 
Neem gewoon losse eitjes. Dan een fles van 1 ltr en doe er 35 gr zout in met een puntje eitjes.
Zuurstofsteentje erbij voor de stroming en klaar is kees.
Dat eten ze graag dagelijks hoor.
Losse eitjes koop ik bij killivissen en corydoras.
 
Heb gisteravond de bak opgehaald, hij was trouwens best wel goedkoop.
Een 60 later van juwel
Inclusief meubel-zuurstofsteentje-2 decoratie beeldjes -en een filter.
Voor maar 26 euro!!!!!!
Vandaag gaat er waarschijnlijk water in en plaats ik fff een foto.

Groetjes Remco
 
waarom dan toch 26 en geen 25 haha dat vind ik altijd zo raar bij particulieren verkoop :p

Maar ben wel ontzettend benieuwd!
 
anoukguppylover, het was via marktplaats en er had al iemand 25 euro geboden dus bood ik 26 euro en daar gingen ze mee akkoord, vandaar 26 euro.
 
yes, het nieuwe aquarium staat in te draaien!!! :D
heb de filter de moppen (nitrivec) en de verwarming er ook al in zitten.

Bij aankomst:
DSC04379_zps5f2686cb.jpg

DSC04380_zpsfae6b071.jpg

Nu:
DSC04381_zpsc5461fa7.jpg

DSC04383_zps29199934.jpg

DSC04382_zps4fd9a8e7.jpg

Ben zo blij, kan echt niet wachten tot er killi's in kunnen :rolleyes: .

Groetjes Remco
 
Hoi,

Weer eens een update:
ik heb vandaag een drietal Aphyosemion Australe opgehaald (1/m 2/v)en de man ziet het al heelemaal zitten met 1 van de vrouwen en de vrouw ziet het ook al wel zitten dus na ongeveer 10 minuten in de bak gingen ze meteen paren in de afzetmop,
Hieronder een video(vanaf 40 seconden begint het paren echt):

[video]https://www.youtube.com/watch?v=D5s0CINX69I[/video]


Groetjes Remco
 
Visjes zien er goed uit. Zou nog wel veel waterplanten en misschien hout toevoegen om schuilplekken te cre�ren voor vrouwen en licht te dempen.
 
Waarom doe je ze in een leeg aquarium? (op die mop na dan)

Gr, Thomas
 
ThomasD zei:
Waarom doe je ze in een leeg aquarium? (op die mop na dan)

Gr, Thomas

Omdat ik bang ben dat als ik er planten in zet dat ze daar eieren in gaan leggen en dat ik de eiren dus kwijtraak :O ,
dit gaat trouwens heel goed met alleen de mpoppen, want ik heb er gisteren 15 bevruchte eieren uit kunnen halen die nu op een stukje nat kokosnootvezel liggen. :D
Dus vandaar.

Groetjes Remco
 
Even een update:

Ik vond de bak toch zo kaal en dus ben ik even naar de LFS geweest en heb daar heel fijn zwart grind(komen de kleuren van de killi's mooier uit :D )gehaald maar ook een mooi stuk (Mangrove denk ik)hout met een anubias nana :) .
Met de eierproductie gaat het touwens heel erg goed.
Foto plaats ik even als het hout gezonken is en het water weer helder is

Groetjes Remco
 
Nou lijkt het mij ook nog wel leuk om wat dkk's(dwergklauwkikkers)bij toe te voegen omdat ik ze zo leuk vind en zij ook nog eens afrikaans zijn :) , ik heb al op het forum gelezen dat deze in in 50-60 liter bak met bijvissen(killi's) gehouden kunnen maar ook dat je er drijfplanten voor nodig hebt... weet iemand nog een mooie drijfplant die niet zulke extreem lange wortels heeft? en zou diegene dan ook weten hoe ik er aan kan komen? :S

Groetjes Remco
 
Remco,

Hou je ook je waterwaardes in de gaten?
Hoe mee je deze?
 
ik meet deze niet echt maar als het nodig is fiets ik ff naar de lfs,
verder gaat het nog goed in het aquarium het zijn erg gezonde nieuwschierige visjes.
Maar zeebaars zou jij een idee hebben voor drijfplanten zonder extreem lange wortels??

Remco
 
ok dan kan je te laat zijn als het fout gaat zou wel een test setje kopen voor je waterwaardes in ieder geval regelmatig observeren .

Ik neem vaak waterpest of hoornblad of cabomba en laat dit los in de bak drijven en de bosjes gaan mooi oppervlakte plant vormen.
Heb je gelijk zuurstopfplant en drijfplant. :D
 
testset word mij heelaas te duur af....
Is er ook echt een 'drijfplant' zonder hele fijne blaadjes wortels maar juist een beetje grov?

Remco
 
yes yes yes yes yes,

Heb vanmidag een bakje(met dekseltje) met 5 eieren in het kweekaquarium gehangen en wat denken jullie,
Jonge killi's :D :D :D !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
4 zelfs,
Maar wanneer kan ik beginnen met artemia voeren want dat moet ik nog wel eerst kweken.
Maar ja, een geweldig begin dus :)

Remco
 
Meestal hebben ze eten in de dooierzak voor een dag of 2. Je ziet snel genoeg dat het zakje "leeg" raakt.
Artemia kan al na 24 uur uitkomen als je het doet op zo n 24 graden. Ik deed de fles met eitjes meestal even in een emmer en daar een verwarmingsbuis bij om het water op wat hogere temp te krijgen.
Werkt verder prima hoor.
Succes met de jongen hoor.
 
Ik liet de Killi s gewoon in het drijfgroen de eitjes leggen en met regelmaat bleven er jongen over hoor. Zelfs in de drukke gezelschap bak als je maar voor beschutting zorgt.
 
Update:

Met de jongen gaat het goed, er zijn er alleen nog maar 2 over :engel: , maar ze krijgen elke dag verse artemia en ze groeien goed naar mijn idee. :D

Dat dwergklauwkikkeridee word toch niks, nu kan ik via corydora.nl wel epeiplaty annulatus kopen, kun je deze het best 1/2 1/3 of met meer vrouwen/mannen houden? :S

Groetjes Remco
 
Een paar foto's:
20150113_180605_zpsd470zihx.jpg

Net Breeder en bakje waar de jongen in zitten:
20150113_180620_zpsys8jabai.jpg

Vrouw aan het eten:
20150113_180632_zpspoxgjr0p.jpg

P.s. sorry voor de slechte kwaliteit foto's, ben niog niet zo goed in vissen fotograferen.

Remco
 
Zijn meerdere drijfplanten zonder extreem lange wortels. Ik zou voor silvinia natans gaan. Gr
 
Natans kan ook erg snel groeien. Is een leuke drijver hoor.
Die van de drijfbamboe zijn langer maar daar legden ze hier wel de eitjes direct in (hygoriza aristata).
 
Ik heb inmiddels al weer meer jongen, nu weet ik alleen niet precies hoeveel want ik ben een paar dagen naar duitsland en zie de visjes dus even niet.

Groetjes Remco
 

Terug
Bovenaan