Aparte opvoerpomp voor CO2 reactor


wur_jdg

Member
Lid geworden
16 december 2023
Berichten
14
Leeftijd
23
Beste aquarianen,

In onze Juwel Rio 400 gaan we CO2 toepassen met een in-line reactor. Om een constante stroom door de reactor te garanderen gaan we een aparte opvoerpomp aanschaffen. We willen graag de Aqua Medic Reactor 1000 gebruiken, waarbij aangegeven staat dat het debiet 1000 - 2500 l/h dient te zijn. De andere filter die we hebben is de Fluval FX4 (bruto 2650 l/h). Ik weet niet wat een gepast debiet zou zijn voor de opvoerpomp, kunnen jullie hierbij helpen? Kan bijv. 1000 l/h goed zijn, of raden jullie aan wel naar 1500 te gaan?
 
Ik las in een ander topic van je, dat de verlichting boven je rio 400 ongeveer 18 lumen per liter geeft. Bij 18 lumen per liter heeft het denk ik weinig zin om CO2 toe te voegen.
 
:)Ik las in een ander topic van je, dat de verlichting boven je rio 400 ongeveer 18 lumen per liter geeft. Bij 18 lumen per liter heeft het denk ik weinig zin om CO2 toe te voegen.
Een gedachte....
Wat ik me afvraag is of het niet beter is om in plaats van een CO2 reactor een wat betere verlichting aan te schaffen.

Correctie, ik lees elders dat je al een reactor hebt.
 
Laatst bewerkt:
Een gedachte....
Wat ik me afvraag is of het niet beter is om in plaats van een CO2 reactor een wat betere verlichting aan te schaffen.

Correctie, ik lees elders dat je al een reactor hebt.
Hoi Friesian, bedankt voor het meedenken! Ik heb inderdaad het CO2-systeem al halverwege compleet, en dat gaat er wel komen. Extra verlichting is nu hetgeen waar ik dan naar kijk, ik krijg graag hulp op het daarop bedoelde onderwerp.

Verder graag nog hulp voor het bepalen van het debiet van de doorvoerpomp.
 
Hoi Friesian, bedankt voor het meedenken! Ik heb inderdaad het CO2-systeem al halverwege compleet, en dat gaat er wel komen. Extra verlichting is nu hetgeen waar ik dan naar kijk, ik krijg graag hulp op het daarop bedoelde onderwerp.

Verder graag nog hulp voor het bepalen van het debiet van de doorvoerpomp.
Als er toch al nieuwe verlichting moet komen is het zaak om te kijken naar de, al of iet instelbare, Kelvin waardes maar ook naar lichtsterkte mogelijkheden. Deze worden veelal aangeduid in Lumen. Niet de beste eenheid om dit aan te geven maar wel de meest gebruikte. Wil je later planten die een hoge lichtsterkte vragen dan zal dit een sterkte vragen van 45+ lumen of meer per liter water. Dat zullen zeker niet de goedkoopste licht uitvoeringen zijn. Maar de kwaliteit is in dit geval veel belangrijker als de prijs!! Kijk dus eerst want desbetreffende artikel biedt en dan pas naar de prijs. Want je moet je realiseren dat maar al te vaak er weer vervangen of bijgekocht moet worden omdat de al aanwezige goedkopere verlichting dan toch niet brengen kan wat er gevraagd wordt. Daytime, JMB zijn bijvoorbeeld merken, maar er zijn er meer, die dit kunnen bieden.
 
Als er toch al nieuwe verlichting moet komen is het zaak om te kijken naar de, al of iet instelbare, Kelvin waardes maar ook naar lichtsterkte mogelijkheden. Deze worden veelal aangeduid in Lumen. Niet de beste eenheid om dit aan te geven maar wel de meest gebruikte. Wil je later planten die een hoge lichtsterkte vragen dan zal dit een sterkte vragen van 45+ lumen of meer per liter water. Dat zullen zeker niet de goedkoopste licht uitvoeringen zijn. Maar de kwaliteit is in dit geval veel belangrijker als de prijs!! Kijk dus eerst want desbetreffende artikel biedt en dan pas naar de prijs. Want je moet je realiseren dat maar al te vaak er weer vervangen of bijgekocht moet worden omdat de al aanwezige goedkopere verlichting dan toch niet brengen kan wat er gevraagd wordt. Daytime, JMB zijn bijvoorbeeld merken, maar er zijn er meer, die dit kunnen bieden.
Dankjewel! Ik ga me niet richten op de plantensoorten die die hoge lichthoeveelheden vragen. Zijn de lampen van Daytime en JMB ook te monteren op de Multilux-balk van Juwel (standaard)?
 
Dankjewel! Ik ga me niet richten op de plantensoorten die die hoge lichthoeveelheden vragen. Zijn de lampen van Daytime en JMB ook te monteren op de Multilux-balk van Juwel (standaard)?
 
Daar ga je van schrikken als je daar een goeie complete set van zou willen voor je bak.
de profielen moeten nl ook gevuld worden met lichtunits. En dat kan wel aardig aan de prijs worden.
je kunt ook kijken naar HVP verlichting voor je Rio. Die hang je gewoon in de originele balk van je aquarium volgens mij.
 
Daar ga je van schrikken als je daar een goeie complete set van zou willen voor je bak.
de profielen moeten nl ook gevuld worden met lichtunits. En dat kan wel aardig aan de prijs worden.
je kunt ook kijken naar HVP verlichting voor je Rio. Die hang je gewoon in de originele balk van je aquarium volgens mij.
Toch is het raar, zonder trouwens af te doen aan je advies, dat er juist bij verlichting altijd maar weer op de prijs gehamerd word. De bak zelf mag wat kosten terwijl we weten dat verlichting een van de belangrijkste onderdelen van het aquarium houden is. Zeker wanneer we weten, zoals bij Ts., dat het om het houden van (lichtsterk vragende)planten gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog

Terug
Bovenaan