Als ik het zo doe, gaat het dan goed?


Avana

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2022
Berichten
176
Leeftijd
60
Ik moet mezelf bezig houden anders gaat het fout. Dus ik heb bedacht om guppy’s te gaan kweken. Niet die er niet toe doen, maar mooie, raszuivere. Graag advies of ik op deze manier goed bezig ben. Of misschien nog andere ideeën. Ik heb niet veel ruimte (2-kamerwoning) dus de kweekopstelling komt in de woonkamer.

Ik wil 3 verschillende soorten guppen kweken:

1: een nieuwe lijn opzetten gecombineerd uit 2 soorten (noem het zwart speciaal en een ander nog aan te schaffen)
2: bestaande lijn proberen te verbeteren (noem het zwart)
3: bestaande lijn proberen te verbeteren (noem het rood)

Naast deze bakken heb ik 2 grotere bakken (125ltr en 240 ltr).

Ik wil een stelling kopen die 350 kilo per plank kan dragen (122 breed, 61 diep en te hoog). Ik heb bedacht dat ik hier 3 planken kan gebruiken i.v.m. met mijn geringe lengte en moeite met bukken. Ik had bedacht om 3 glazen bakken van 100x40x50 te kopen en de bakken te scheiden (met u-profiel en glasplaat) in 60cm en 40 cm. Dus ik had bedacht;

3 bakken van 60 cm met de te kweken vrouwen en mannen (geselecteerd 1 man en 3 dames) (met veel guppygras enzo omdat ik geen ruimte heb voor bevalbakken)
1 bak van 40 cm voor alle baby’s uit de 3 bakken
1 bak van 40 cm voor rijpe mannen
1 bak van 40 cm voor rijpe vrouwen

Volwassen mannen naar bak van 125 liter
Volwassen vrouwen naar balk van 240 liter
(uit deze bakken selecteren en de rest verkopen of weggeven).

In alle bakken dubbele sponsfilters met luchtpomp (1 pomp voor meerdere bakken).

Welke verlichting kan ik het beste boven deze bakken hangen? Betaalbaar en energiezuinig?
Denk ik zo goed? Graag tips, advies.
 
Zelf zou ik niet gaan kruisen en je kweekguppen importeren uit Thailand vandaan, op facebook is een grote guppenkweker uit Thailand actief die raszuivere guppen aanbied
 
Dank je wel voor je reactie. Maar waarom zou je dat zo doen?
 
Ik heb nu guppen van een hobby kweker uit Nederland die vorige maand prijzen heeft gewonnen met z’n guppen. Zijn die slechter dan guppen uit Indonesië? Welke kweker bedoel je uit Indonesië?
 
Ik heb nu guppen van een hobby kweker uit Nederland die vorige maand prijzen heeft gewonnen met z’n guppen. Zijn die slechter dan guppen uit Indonesië? Welke kweker bedoel je uit Indonesië?
Trouwens; Heb de naam van deze hobbykweker van @stanovic

Mijn vraag gaat ook niet zo zeer over waar ik guppen moet kopen maar over hoe mijn idee over een kweekopstelling klopt met wat zou werken.
 
Ik heb nu guppen van een hobby kweker uit Nederland die vorige maand prijzen heeft gewonnen met z’n guppen. Zijn die slechter dan guppen uit Indonesië? Welke kweker bedoel je uit Indonesië?
Nee die kweker is ook een goede kweker, zit hier ook op het forum, denk ook dat je beter aan hem die vragen kan stellen
 
Nee die kweker is ook een goede kweker, zit hier ook op het forum, denk ook dat je beter aan hem die vragen kan stellen
Uiteraard kan ik hem berichten maar ik weet dat hij nu weinig tijd heeft en wil
Hem er niet mee lastig vallen en ik hoop eigenlijk op meerdere meningen, adviezen.
 
Op zich heb je de kweekopstelling prima in orde volgens jouw plan. Idd, ik heb niet altijd fatsoenlijk tijd maar dat komt helaas vanwege mijn ziekenhuisgebeuren waarin ik me bevind. Qua verlichting voor het kweken van guppen behoef je niet zo zwaar aan te tillen. Je behoeft niet specifiek naar een aquariummerk om te kijken. De led balkverlichting bij de action voldoet prima. Het is meer naar het cool white toe qua kleurtemperatuur. Hetgeen ook een betere weergave van de kleuren van de vissen heeft. Ik werk zelf al jaren met vrij goedkope en duurzame verlichting en tot op heden heb ik er goede resultaten mee. Maar goed, het is uiteraard aan jezelf om die keuze te gaan maken. Creativiteit doet besparen in jouw portemonnee.
 
Op zich heb je de kweekopstelling prima in orde volgens jouw plan. Idd, ik heb niet altijd fatsoenlijk tijd maar dat komt helaas vanwege mijn ziekenhuisgebeuren waarin ik me bevind. Qua verlichting voor het kweken van guppen behoef je niet zo zwaar aan te tillen. Je behoeft niet specifiek naar een aquariummerk om te kijken. De led balkverlichting bij de action voldoet prima. Het is meer naar het cool white toe qua kleurtemperatuur. Hetgeen ook een betere weergave van de kleuren van de vissen heeft. Ik werk zelf al jaren met vrij goedkope en duurzame verlichting en tot op heden heb ik er goede resultaten mee. Maar goed, het is uiteraard aan jezelf om die keuze te gaan maken. Creativiteit doet besparen in jouw portemonnee.
Dank je wel Stan. Hier kan ik wat mee! En de verlichting van de action is wat mij betreft prima!
Ps ik bedoelde Hendrikus… is ook druk
 

Terug
Bovenaan