EmotionalSupportPuppy

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2022
Berichten
1,071
Leeftijd
30
GOED! We gaan het maar doen;
Pomacea Diffusa, beter bekend als de Appelslak/Mystery Snail.

Er zijn nogal wat misverstanden omtrend dit prachtwezen, en ik wil de tijd nemen om het één en ander duidelijk te maken, voor zowel liefhebbers als totale nieuwelingen.
Ik ga niet in één keer alles opschrijven, want dan ben ik uren bezig. Ik begin met de dingetjes die het meest opvallen:

Pomacea Diffusa vs. Pomacea Bridgesii
tot relatief kort geleden werden deze twee soorten als één soort gezien, waarvan Diffusa bekend stond als ondersoort P. Bridgesii Diffusa, en Bridgesii als P. Bridgesii Bridgesii.
Na genenonderzoek is geconcludeerd dat het om twee nauwverwante, maar toch aparte soorten gaat. Vanwege het langtijdige misverstand worden de namen nog steeds wisselend gebruikt, echter.

Wat is het verschil tussen de soorten?
• P. Bridgesii wordt groter, met een schelp tot wel 65mm in hoogte. De schelp van P. Diffusa wordt bij de vrouwen doorgaans niet groter dan 45mm. Mannen blijven vaak nog wat kleiner.
• Beiden soorten eten DOOD plantaardig materiaal. Dit betekend dat ze afgestorven bladeren of volledig dode planten eten. Bij langdurig tekort aan voedsel vergrijpt P. Bridgesii zich vaak ook aan levende planten. P. Diffusa zal dan verhongeren. Ook wordt biofilm en ontbindend dierlijk eiwit gegeten.
• P. Bridgesii wordt zelden te koop aangetroffen, en men kan er in de hobby vanuit gaan dat een aankoop P. Diffusa betreft.
• De spiralen van de schelp van P. Bridgesii zijn meer afgerond, waar de spiralen van P. Diffusa vanaf de bovenkant gezien een haast-rechte hoek maken.
• De kleur van de eiertrossen verschillen iets, maar enkel een kenner zal ze kunnen onderscheiden.
• P. Bridgesii heeft in vergelijking een zeer beperkt natuurlijk habitat.

Hier houdt mijn verstand van P. Bridgesii op. Vandaar dat dit topic enkel voor P. Diffusa bedoeld is.

Wat is de P. Diffusa?
Pomacea Diffusa is een slak in de familie van de Appelslakken, en komt natuurlijk door vrijwel het gehele amazonegebied voor. Vanwege zijn gracieuze uiterlijk, mooie gevariëerde kleurslagen, en dieet, wordt hij wereldwijd gehouden als geliefd aquariumhuisdier.
De slak wordt zelden ouder dan een jaar, en zal na ongeveer drie maanden beginnen met reproductie. Eiertrossen beginnen klein, maar bij herhaalde leg groeit dit al snel uit tot trossen tot wel 5cm lang die tot wel 300 eieren bevatten.
Appelslakken zijn éénslachtig, wat betekend dat de soort zowel mannen als vrouwen heeft. Voortplanting heeft dus individuën van beide seksen nodig.

Huisvesting en verzorging:
P. Diffusa doet het goed op zoetwater van zo'n 20-27°C (groei wordt sneller, en levensduur korter, nagelang het water warmer wordt), bij pH 7+. Hard water is een pre, maar geen absolute eis. Ook in licht zuur water kan de slak overleven, maar zal het slakkenhuis snel gaan invreten, en is de aangroei zwak en doorzichtig. Dit komt de schoonheid van het dier niet ten goede, noch de langdurige gezondheid.
Voor bodembedekking is alles oké, maar een bodem van stenen kan bij hogere aquaria voor schade aan de schelp zorgen wanneer een slak van het glas naar beneden tuimeld en onjuist terecht komt. Vandaar dat een zandbodem is aan te raden.
De slak laat je plantjes met rust, en is uiterst vreedzaam. Daarom is hij makkelijk met vele verschillende medebewoners te houden. Bij huisvesting is het wél belangrijk medebewoners te selecteren die van de lange antennes van de slak afblijven. Deze kunnen teruggroeien, maar verlies van de antennes bemoeilijkt het zoeken naar voedsel, en constante aanvallen zorgen voor hoge stress in de slak.
Een gevariëerd diëet wordt gewaardeerd, en het is (zeker bij zachter water) aan te raden een bron van calcium zoals sepia aan het aquarium toe te voegen om de integriteit van het huis te waarborgen.
Verse geblancheerde groenten vallen vaak in de smaak. Sperziebonen, Courgette en Broccoli zijn absolute favorieten. Pas op met nachtschadevruchten zoals tomaat en paprika. Deze worden gegeten, maar moeten spaarzaam worden gevoerd. Nachtschade is namelijk giftig.
Bij kleinere aquaria wordt aangeraden niet meer dan 1 slak per 40 liter in een bak te houden. Bij grotere aquaria mag de concentratie iets groter zijn. Het is een goed idee meer vrouwen dan mannen in een bak te hebben (waarom volgt in het hoofdstukje geweidt aan de voortplanting), maar omdat de dieren vrij ongemakkelijk te seksen zijn is dit lastig te garanderen.

Mijn bedtijd is geärriveerd...ik zal spoedig terugkeren met een vervolg.
 
Laatst bewerkt:
Kleurslagen/Morphs.
P.Diffusa kent 8 erkende kleurslagen. Alle kleuren kunnen zonder problemen met elkaar kweken, en hierbij kunnen binnen een kleurslag variaties in kleur en schelptekening ontstaan. Sommige genen zijn hierin dominant en recessief, maar hier is weinig onderzoek over gedaan.
De kleurslag van een slak wordt bepaald door de combinatie van de lichaamskleur en kleur van de schelp.
Het lichaam is blank of donker van kleur, en de schelp kan Wit, Geel, Bruin-gestreept of Wit/Rood(roze)-gestreept zijn. Ook heeft het lichaam roze sproetjes, die het lijfje rossiger laten ogen naargelang de concentratie sproeten toeneemt.

De huidige hypothese is dat de genen een driezijdige combinatie vormen, die samen de kleur bepalen. (XxYyZz)
Hierbij wordt gedacht dat één allelenpaar de lichaamskleur bepaald, één de aanwezigheid van pigmentstrepen op de schelp, en één de aanwezigheid van pigment die de schelp zelf opkleurd.

Hierdoor ontstaan de volgende kleurslagen (Als er meer dan één benaming is staat de meest gebruikte vooraan):

Ivoor/Wit (Blank lichaam, blanke schelp)
Ivory_White_Mystery_Snail_3_1024x1024.jpg
Ivoren slakken hebben weinig tot geen pigmentering.

Blauw (Donker lichaam, blanke schelp)
Blue_Mystery_Snail_21_1_1024x1024.jpg
Blauwe slakken zijn eigenlijk donker gekleurd, maar de kleur van het lijf schijnt door de schelp door, waardoor de illusie van een blauwe kleur ontstaat.

Goud/Geel (Blank lichaam, gele schelp)
Gold_Mystery_Snail_6_26ef7b5b-65fb-4973-9d8b-f8b585452b35_1024x1024.jpg

Jade/Olijf (Donker lichaam, gele schelp)
Olive-Jade-Mystery-Snail-5_1024x1024.jpg
Wanneer een donker lijf door een gele schelp schijnt wordt de illusie van een groene kleur opgewekt.

Magenta/Zuurstok (Blank lichaam, Wit/Rood-gestreepte schelp)
Magenta-Mystery-Snail-10_1024x1024.jpg
Afhankelijk van de dichtheid van de rode strepen kan de slak van licht roze tot donkerrood opkleuren.
Let op: De kleur van de strepen zelf kunnen verschillen, en soms lijkt een magenta slak paars! De kleur van het lijf is echter lijdend. Is het lijf blank betreft het altijd een magenta slak.

Paars/Purper (Donker lichaam, wit/rood-gestreepte schelp)
Purple_Mystery_Snail_10_14c19ae1-d04d-4fe5-8f26-879660c65f1f_1024x1024.jpg
De doorschijning van zwart/bruin door de zuurstok-kleurige schelp zorgt voor een paarse gloed. Hoe donkerder het lijf, hoe voller de kleur.

Kastanje/Albino (Blank lichaam, Bruin-gestreepte schelp)
Albino_Mystery_Snail_4_1024x1024.jpg
Of de kastanje slak een ware albino betreft is mij onduidelijk. Het lijkt me sterk, aangezien er weldegelijk pigment aanwezig is in de schelp. Om verwarring te voorkomen tussen 'albino' en Ivoor raad ik daarom éénieder aan gewoon 'Kastanje' te gebruiken.

Zwart/Bruin (Donker lichaam, Bruin-gestreepte schelp)
Black_Mystery_Snail_12_1024x1024.jpg
Zwarte slakken zijn de wildvariant van P. Diffusa. De strepen op de schelp variëren van bruin naar bijna zilverkleuring. Hoe dichter bij zilver, hoe hoger de gradatie van de slak. (En dus ook hoe hoger de eventuele vraagprijs)
 
Hoi @EmotionalSupportPuppy , mooie foto's en leuk dat je hier tijd in stopt! Enige wat ik mis is een verwijzing naar eventuele onderzoeken en officiele kleur benamingen, aangezien ze vaak geel,wit blauw, roze, paars en groen genoemd worden. Ben heel benieuwd hiernaar, betreft ook een van mijn favoeriete slakken!

Zit er trouwens ook nog verschil tussen slakken met stipjes en zonder stipjes? (mijn 'blauwe' en 'paars/purper' missen deze volgens mij (is nader bestuderen :LOL: )
 
Hoi @EmotionalSupportPuppy , mooie foto's en leuk dat je hier tijd in stopt! Enige wat ik mis is een verwijzing naar eventuele onderzoeken en officiele kleur benamingen, aangezien ze vaak geel,wit blauw, roze, paars en groen genoemd worden. Ben heel benieuwd hiernaar, betreft ook een van mijn favoeriete slakken!

Zit er trouwens ook nog verschil tussen slakken met stipjes en zonder stipjes? (mijn 'blauwe' en 'paars/purper' missen deze volgens mij (is nader bestuderen :LOL: )

Onderzoek hiernaar blijft in grote lijnen uit, jammerlijk. De kleurslagen zijn simpelweg vrijwel alom geaccepteerd als je het internet raadpleegt. Zeker grote internationale handelaren (zoals de bron van de foto's) gebruiken vrijwel enkel deze benamingen. Er is wel een onderzoek gedaan naar de dominantie van de genenstrengen, maar de resultaten hiervan zijn niet openlijk beschikbaar en de professor die het online heeft gezet is niet bereikbaar :(

De sproetjes maken geen verschil voor zover het kleurslag betreft, maar er zijn kwekers die voor weinig en voor veel sproetjes kweken.

Ik moet nog een hoofdstukje over kweek toevoegen, maar daarna ben ik in principe klaar met dit topic. :)
 
Ga vooral door! zal wel ergens een onderzoek zijn wat diepgaand is. Enige wat ik destijds tegenkwam was voor de wetgeving (europees verbod...)
 
Anatomie en Voortplanting
P. Diffusa is vol-aquatisch, en brengt het leven vrijwel geheel onderwater door. Echter heeft de slak een long, wat ademhaling uit het water mogelijk maakt. De long is verbonden aan een speciaal orgaan met de naam Siphon (ook wel Snorkel genoemd). Vanaf een afstand oogt dit als een dikkere 'derde voelspriet'. De slak voelt hier ook wel eens mee rond, maar het orgaan is primair voor het innemen van lucht voor beademing, waarbij de slak zonder dit orgaan het gehele lijf uit het water zou moeten brengen.
De long en siphon maken het de slak mogelijk om korte afstanden over land te overbruggen, wat beweging van poel naar poel (of van poel naar legplaats voor eieren) mogelijk maakt. Tijd uit het water mag maar kort zijn, omdat anders de slak het risico loopt uit te drogen. Echter, wanneer het Operculum (het 'deur'-orgaan waarmee het huis kan worden afgesloten) dicht is getrokken, kan de slak dagen of zelfs weken uit het water overleven, in de hoop dat regen het water doet wederkeren.

P. Diffusa kan het gehele jaar door kweken, en doet dit wanneer voedsel in overvloed aanwezig is. Wanneer voedsel schaars is wordt energie van voedsel gebruikt voor de groei van het individu, om eiertrossen in de toekomst (wanneer de omstandigheden beter zijn) nóg groter te kunnen maken.
Slakken zijn geslachtsrijp wanneer ze ongeveer een kwart van hun maximale grootte hebben bereikt, en mannen zullen vanaf dit punt de dames gaan bestijgen. Wanneer een man een dame in het zicht heeft zal hij haar najagen tot hij haar heeft bestegen, of ze hem weet af te schudden. Na bestijging positioneert de man zijn rechterzijde over dat van de vrouw zó dat de schelpen overlappen. De man steekt zijn schede (een orgaan dat oogt als een veel korter kopie van de siphon) in het daarvoor bestemde gat en de paring begint. Het vrouwtje kan op verschillende manieren reageren. Sommige doen hun uiterste best de man van zich af te schudden, anderen gaan gewoon hun gangetje alsof hij niet bestaat. De paring duurt enkele uren, waarna de twee tijdelijk hun eigen weg weer gaan.
Na één tot enkele weken is de vrouw klaar om eieren te leggen en klimt ze uit het water. De eieren worden afgezet tegen blad of steen (of aquariumglas) in één grote klomp die wat van een druiventros weg heeft. Deze eiertros is de eerste 24 uur erg kwetsbaar, maar hardt langzaam uit. Na de uitharding kan een welwillend mens de tros voorzichtig verschuiven en komt hij los.
Wanneer de tros in gunstige omstandigheden blijft (hoge luchtvochtigheid en temperatuur) kleuren ze langzaam van zalmroze naar grijzig-bruin. De eieren komen na een week of drie uit, en de jonge slakjes laten zich in het water vallen. In het begin eet het jong enkel biofilm, maar al snel eet hij alles wat de ouders ook eten.

In het wild komen vrouwen en mannen elkaar slechts sporadisch tegen, en kan de paring niet of nauwelijks kwaad. In gevangenschap, echter, krijgt de vrouw zelden genoeg rust tussen paringen. Dit is stressvol voor de vrouw, en kan ook zorgen voor schade aan haar schelp. Vergaande stress of schelpschade kan het vrouwtje doen overlijden.
Zie hier een afbeelding van een man, en een afbeelding van een vrouw met schade aan haar schelp;

HsfTWDj.jpg
Man

MWAKzsQ.jpg
Vrouw

De opening van de vrouw komt niet (of zelden) tot buiten de schelp. Door het binnendringen van de man beschadigd de schelp. Als er te veel mannen in het aquarium zijn is het wijs een vrouw met schade aan de schelp apart te zetten tot ze is hersteld.

Om een slak te seksen kan het individu voorzichtig worden vastgehouden onder het wateroppervlak. Na een tijdje zal de slak het operculum openen en kan er onder schelp worden gekeken.

Kweken
Om deze slak tot voortplanting aan te zetten moet overvloedig gevoerd worden. Vooral eiwitrijk voedsel en voedsel met een hoog gehalte calcium zijn een vereiste, of de vrouw zal niet tot afzetten van eieren overgaan.
Zorg dat er enkele centimeters lucht onder de top van het aquarium is, zodat de vrouw ruimte heeft haar eieren af te zetten. Indien afzet niet gewenst is kan het waterniveau worden verhoogd tot er voor afzet geen ruimte meer is.
Eieren kunnen blijven waar ze zijn afgezet, of 24 uur na afzet voorzichtig worden verwijderd om apartgenomen te worden.
Zorg dat de eieren vochtig, niet nat, op dezelfde temperatuursomstandigheden als dat van de moeder worden bewaard. Afgesloten bakjes met eieren dienen elke 24 uur te worden belucht. De tros keren kan wenselijk zijn, maar is meestal niet verijst.
Na maximaal een maand komen de eieren uit en gaan de slakjes op zoek naar voedsel. Zorg ervoor dat pasgeboren slakjes water dicht bij de hand hebben, anders zal u zelf tijdig water aan moeten bieden.
In het begin is de schelp nog zeer kwetsbaar. Een pasgeboren slak dient dus niet opgepakt te worden.

D2664OF.jpg



Voor maximale overlevingskans kan jongbroed het best in een kleine bak worden gehuisvest, zodat niet al te ver hoeft worden gezocht voor voedsel. Uiteraard dienen er ook geen medebewoners te zijn die de slakjes voor voedsel aan kunnen zien.
 
Ik heb een gele appelslak al 7 maanden alleen in mijn bak zitten en ze blijft bijna wekelijks eieren leggen en heb inmiddels een broedsel per ongelijk uit laten broeden maar heb al 6 trossen verwijderd hoe kan het dat ze eieren blijft leggen terwijl bevruchting niet mogelijk is???
 
Ik heb een gele appelslak al 7 maanden alleen in mijn bak zitten en ze blijft bijna wekelijks eieren leggen en heb inmiddels een broedsel per ongelijk uit laten broeden maar heb al 6 trossen verwijderd hoe kan het dat ze eieren blijft leggen terwijl bevruchting niet mogelijk is???
Appelslakken kunnen zaad van een paring opslaan en daar meerdere maanden bevruchte eieren mee leggen. Waarschijnlijk is jouw dametje bevrucht alvorens ze aan jou is verkocht.
 

Terug
Bovenaan