Algen bollen


W

willy99

Guest
Heb maar een alg waar ik last van heb en welke ik zelfs niet kan benoemen.
Het zijn helgroene bollen die gemakkelijk een diameter van 3 cm halen.
Volgens mij starten die op de bladeren van traaggroeiende planten, om daarna los te laten en naar de bodem verhuizen.
Blijkbaar lusten mijn ancistrussen, garnalen en levendbarenden ze niet. Ze zijn reukloos.
Kan iemand ze benoemen en een mogelijke oorzaak aanhalen?
Mijn aquarium is ruim beplant met goed groeiende planten.
Verlichting jmb led 2 x 33w voor 450 liter aquarium. Van 8 tot 14 uur op 10%, dan van 14 uur tot 22 uur op 100%. Nadien op half uur van 100 naar 0.
Zou ik de periode van 100% nog moeten inkorten?
 
Weet je ook je waterwaarden, met name de PO4, en hoeveel ververs je per week (%)?
Ik weet even de naam van de alg niet welke vermoed, maar deze is vaak een oorzaak van verhoogde PO4 i.s.m. te weinig waterverversen.
 
Als voeding geef ik dagelijks de voorgeschreven hoeveelheid profito en een stockoplossing van kaliumnitraat en kaliumfosfaat berekend voor een 14 daagse verversing van 25%.
 
Po4 meet ik niet, de eendekroos welke vroeger welig groeide doet het nu niet meer.
En verversen 14 daags 25%, kh 7 a 9, Gh 14. Ph via co2 volgens kh tussen 7 en 7.1
 
Mocht je in de gelegenheid zijn zou ik de PO4 ook eens (laten) meten.
Ik had het zelfde met een verhoogde PO4 op de Anubias en de Javavarens, toen minder fosfaat toegevoegd en en paar handjes snelgroeiers geplaatst en het verdween als sneeuw voor de zon.
En zoals Cédric vraagt een foto wil ook wat verduidelijken, en zou blijken of we over hetzelfde praten.
 
20160924_213439.jpg
 
Misschien stoppen met kaliumnitraat en fosfaat toe te voegen?
 
Dat zou ik niet zomaar doen, mogelijk dat je dan van de regen in de drup komt.
Ik heb dit lang geleden wel eens voorbij zien komen, maar ik weet de naam, oorzaak en dus de remedie niet meer, even afwachten wat anderen ervan zeggen.
 
Snelgroeiers zoals cabomba en ambulia doen het ook niet goed, andere planten dan wel weer zeer goed.
 
Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van je plantenbestand maar 66 watt lijkt me vrij weinig licht voor 450liter, maar misschien ligt dat aan mij.
Voeg je eigenlijk ook CO2 toe aan de bak en heb je misschien ook een foto van de hele bak? Vooral van de bodem indien mogelijk... Welk bodemmateriaal heb je gebruikt?

En zoals Henko aangeeft denk ik ook wat penseelalg te zien op de rand van het blad van de plant en ook wat tussen de stenen ?
 
Laatst bewerkt:
inderdaad met easy carbo heb je dit probleem niet, heb 5 jaar dagelijks 80% van de voorgeschreven hoeveelheid toegediend, geen algen, maar mijn levendbarenden degenererenden allemaal. Mooie jongen, opgekweekt in aparte bak zonder easy carbo , overgezet in grote bak met easy carbo, 3 maand leven, uitmergelen en dood.
Nu zonder easy carbo supergezonde vissen. Kwam op die oorzaak omdat ik een druppel op mijn hand liet vallen welke een branderig gevoel gaf. Blijkt dat easy carbo bestaat uit een product waar ze bij de mens wratten mee weg branden.
Easy carbo is waarschijnlijk goed voor een beperkte kuur en niet voor lang gebruik.
 
Carbo werkt prima bij roodwieren inderdaad. Spuit eens met een spuitje wat carbo rechtstreeks op de alg en kijk maar of dat werkt.
 
Wat ook nog kan is een stootkuur bij deze algen. Dwz de eerste dag 5x de aanbevolen dosis en dan 4x enzovoorts.
 
Po4 tester gekocht deze morgen op jullie aanraden, resultaat: donkerder dan het donkerste op kleur schaal, hoger dan 1.8.
Nitriet ook nog eens gemeten, is 0, nitraat 10,,dus beide ok.
Ik ga morgen 50% verversen en stoppen met de stockoplossing waar fosfaat in zit. Misschien enkel het nitraat toevoegen? Of best stoppen met alles uitgezonderd Profito?
In mijn 450 vision zit waarschijnlijk (bijna zeker) iets teveel levendbarenden en ancistrussen. Heel veel vuurgarnalen, maar die doen waarschijnlijk weinig aan de vervuiling. Is wel zo dat de aangroei van de garnalen ook terug gelopen is sedert ik die fosfaten toevoeg,,ik dacht toeval, of misschien niet?
 
Volgens mij is hier geen sprake van roodwieren. Dit zijn groene algen die ontstaan door aanwezigheid van te veel organische stoffen, amoniak ed. Verder is er sprake van te weinig voedingsstoffen. De algen hechten zich graag op traag groeiende planten maar ook bijvoorbeeld op grind, vooral op helder verlichte plekken. Het gebrek aan voedingsstoffen merk je ook doordat snelgroeiers het minder goed doen. De Ts schrijft over Cabomba ed. Dit gebeurd wel veel in een opstartperiode, doordat bacteriën hun werkt doen kan zich dit ook wel stabiliseren maar als er een blijvend gebrek is aan meststoffen, ook CO2 zetten de problemen zich, soms in versterkte mate, voort. Van teveel licht (duur/intensiteit) is volgens mij geen sprake.
 
Je hebt een vrij grove bodem die misschien wat dichtslibt?
Op de foto zie ik vooraan het glas wat verkleuring in het bodemmateriaal daarom denk ik dat er wel wat vuil inzit, zoals je zelf aangeeft, zit er vrij veel vis in de bak dus dit zorgt ook voor flink wat vervuiling... Het lijkt me dat de algen profiteren van de omstandigheden in de bak ( vrij veel vuil in de bodem, misschien niet genoeg voedingsstoffen voor goede plantengroei, relatief weinig licht, hoge visbezetting,...)
Heb je een goede stroming in de bak eigenlijk?

Ik zou eens hevig snoeien in de aangetaste planten, zo krijg je misschien wat meer licht in de bak, zoveel mogelijk van de algen bollen manueel wegnemen en misschien de bodem zo goed mogelijk afhevelen in combinatie met een waterwissel.
Je visbestand wat uitdunnen zou ook geen kwaad kunnen denk ik maar misschien wil je dat liever niet doen...
Succes alleszins!
 
Ik was aan het typen terwijl jij je bericht had gepost, vandaar de overeenkomsten... ;)
 
Je hebt een vrij grove bodem die misschien wat dichtslibt?
Op de foto zie ik vooraan het glas wat verkleuring in het bodemmateriaal daarom denk ik dat er wel wat vuil inzit, zoals je zelf aangeeft, zit er vrij veel vis in de bak dus dit zorgt ook voor flink wat vervuiling... Het lijkt me dat de algen profiteren van de omstandigheden in de bak ( vrij veel vuil in de bodem, misschien niet genoeg voedingsstoffen voor goede plantengroei, relatief weinig licht, hoge visbezetting,...)
Heb je een goede stroming in de bak eigenlijk?

Ik zou eens hevig snoeien in de aangetaste planten, zo krijg je misschien wat meer licht in de bak, zoveel mogelijk van de algen bollen manueel wegnemen en misschien de bodem zo goed mogelijk afhevelen in combinatie met een waterwissel.
Je visbestand wat uitdunnen zou ook geen kwaad kunnen denk ik maar misschien wil je dat liever niet doen...
Succes alleszins!

Grove bodem die dichtslibt: Bodem is met grof materiaal bedoeld om niet dicht te slibben zoals met fijn zand. Ga wekelijks door de bodem en er ontsnappen inderdaad veel bellen. Bodem zal inderdaad vervuild zijn en zit er nu 10 jaar in en zou uw raad willen opvolgen maar probleem is dat mijn aquarium een echte kweekcentrale voor vuurgarnalen is en als ik hem volledig her inricht met nieuwe bodem ik duizenden garnaaltjes kwijt ben en niet weet of ik nog zelfde aantallen als nu ga halen. Ik spreek echt wel van een paar duizend garnaaltjes die ik jaarlijks uitvang. Wil dit echt niet verliezen.
Voedingstoffen voor planten krijgen ze genoeg (dacht zelfs teveel ) dagelijks normale dosis profito en dagelijks stockoplossing. (aangezien de PO4 druppeltest meer dan 1.8 aangeeft waar 0.4 het max. zou mogen zijn zou ik de fosfaat gifte tijdelijk gestopt hebben)
Licht: zeker niet weinig, eerder teveel en alle 14 dagen word hij bovenaan plantenvrij gemaakt. Zitten 2 jmb led lichtbalken in en als deze op 100% staan is de aquarium echt hel verlicht. De alg bolletjes ontstaan vooral op de javavaarn welke in direct licht staan.
Hoge visbezetting: inderdaad hoog.
Stroming: meer dan genoeg: 1 externe filter eheim prof 4+ en de interne jewel met pomp die dubbele capaciteit heeft t.o.v. de originele.
Ik geef wel voeding welke zinkt ten behoeve van mijn ancistrussen en vuurgarnaaltjes. Het is daar dat de bodem het meest belletjes loslaat bij het omwoelen. Ik geef o.a. al jaren opweekvoer voor heel jonge zalm en forel wat onmiddellijk zinkt, waarschijnlijk is dit door de grove bodem niet volledig te bereiken voor de vissen en garnalen.
Zou na jullie bedenkingen en deze getoetst aan de werkelijkheid met volgende willen starten: Morgen 50% water verversen.
Geen fosfaat meer toevoegen tot ik op 0.4 zit en dat opfokvoer voorlopig niet meer geven.
7 dagen later:
Bodem vooraan waar eten valt vrijmaken van planten en verwijderen. Vervangen door fijnere kiezel en planten opnieuw plaatsen.
 
Een maximum van 0,4 po4 is echt onzin. Iedereen die de EI gebruikt zit veeeel hoger. Vuil in de bodem kan zeker de oorzaak zijn voor algen want een verhoogde en niet altijd te meten nh3/4 is een trigger.

Gebruikers van de EI doseren in de regel al 2mg/L per week;).
 

Terug
Bovenaan