Afrikaanse chiclide - witte stip of toch iets anders?


Jasper96

Well-known member
Lid geworden
2 februari 2024
Berichten
78
Leeftijd
28
Ik heb zoals sommige van jullie weten sinds kort een malawi bak.
Het gaat om een juwel rio 450.
Er zitten nu ongeveer 35-40 chicliden in. Variërend tussen klein en volgroeid.
Ik heb hier en daar groepjes gekocht en deze samen gevoegd.
Alles gaat prima, iedereen zwemt lekker rond.

Alleen zag ik 1 van de kleinere een beetje op de bodem hangen vandaag. Bij nadere inspectie een aantal witte stipjes ontdekt.
Op de andere vissen zie ik helemaal niets.

Is het witte stip of toch iets anders?
Ik heb de vis voor de zekerheid in quarantaine gezet.
De vis was erg makkelijk te vangen dus hij lijkt wel iets te mankeren.

20240317_130547.jpg20240317_130521.jpg20240317_130545.jpg
 
Zie je dat de vinnen ook een beetje aan het wegrotten zijn, soms is een vis gewoon ,,op,, door wat voor omstandigheid ook.
Dan kun je weer beter beginnen😀
 
Dit soort symptomen (niet goed doen, witte stip-achtige plekjes) had ik bij mijn zwaarddrager-explosie en dat heb ik opgelost door een heel aantal vissen weg te doen en door frequente ww.
In jouw geval (nieuwe bak, nieuwe vissen) kan het zijn dat je filter het niet helemaal bij kan benen. Nog steeds is daarvoor de therapie: ww.
Ik zou daar eens mee beginnen, dat kan hoe dan ook geen kwaad, en als je vissen duidelijk op knappen (meestal is het de zwakste die de eerste is), zul je dat een tijdje moeten volhouden en/of extra filter erbij en/of vissen eruit.
 
Zijn rechter borstvin lijkt gehavend en hij lijkt mager te zijn. Eet hij verder goed? Van wat ik zie denk ik ook niet aan witte stip.
 
Ze eten allemaal goed gelukkig. 1 groepje waar hij toevallig van is komen van een handelaar. Wellicht te weinig voer gekregen daar? Zodra ik eten in de bak kiep dan gaan ze allemaal los. Ik ga eens beginnen met flinke waterwissel.
 
De foto's zijn helaas te onscherp om goed te kunnen beoordelen wat die witte plekken zijn. Evt proberen scherpere foto's te maken in de quarantainebak? Of een filmpje waarop we de vis een tijdje kunnen zien zwemmen.

Hoe lang heb je deze vis al en wanneer heb je voor het laatst vissen toegevoegd?

PS ik hoop dat de quarantainebak een goed filter heeft, want als het stip zóú zijn, is apart zetten zonder filtering het slechtste wat je kunt doen. Dan is zo'n vis overgeleverd aan de stipparasieten tenzij je steeds maar weer grote waterwissels doet.
 
Sorry voor de late reactie. De vissen zijn allemaal enkele dagen geleden samen gevoegd van verschillende bronnen.
Ik denk dat de stipjes die te zien waren gewoon vuil was. Voer of zand o.i.d. Wellicht ben ik iets te voorbarig geweest maar zodra ik witte stipjes zag, gingen alle horror scenario's weer door me hoofd, een herhaling van mijn andere juwel 450 een aantal weken terug.
De chiclide waar het iets minder mee ging gaat het nu goed mee. Al zie ik nog geen verbetering in het vinnetje. Zou dit kunnen komen door vechten met een andere vis? Ik zie namelijk geen andere vissen met beschadigde vinnen.

Ik denk ook dat er nu toch iets te veel vis in zit dus er gaan een stuk of 5-10 kleintjes naar een vriend van me die ook wilt beginnen met een malawi bak. Ik heb er ongeveer 40 inzitten nu en dat is denk ik iets te veel van het goeie.
Ik ben nu 2 x per dag water het wisselen, ongeveer 30 procent en het no3 blijft erg hoog. Zo hoog dat er nu zelfs alg op het glas begint te groeien. Wat kan ik nog meer doen om het no3 gehalte te verlagen?
Ik voer niet teveel, ik voer 1 x per dag diepvries of granulaat en niks bereikt de bodem.

Quarantaine bak heeft een intern filter van eheim en een spons filter.

Ik heb een extern filter van eheim, waarvan ik vermoed dat hij het aantal vis misschien niet kan bijbenen.
Ik heb nog een oase buiten filter. Zou ik deze samen met de eheim kunnen gebruiken? En waar plaats ik dan het beste de water in en uitlaten?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu 2 x per dag water het wisselen, ongeveer 30 procent en het no3 blijft erg hoog. Zo hoog dat er nu zelfs alg op het glas begint te groeien. Wat kan ik nog meer doen om het no3 gehalte te verlagen?
Ik voer niet teveel, ik voer 1 x per dag diepvries of granulaat en niks bereikt de bodem.

Quarantaine bak heeft een intern filter van eheim en een spons filter.

Ik heb een extern filter van eheim, waarvan ik vermoed dat hij het aantal vis misschien niet kan bijbenen.
Ik heb nog een oase buiten filter. Zou ik deze samen met de eheim kunnen gebruiken? En waar plaats ik dan het beste de water in en uitlaten?
Zoveel water wisselen? O_o Hoe hoog is de NO3?

Van belang voor zowel je hoofdbak als je quaraintainebak is dat de filters vol bruine smurrie zitten en zoveel mogelijk met rust gelaten worden. Dan is al dat verversen en ziektegebeuren (bij voldoende capaciteit) op een gegeven moment niet meer aan de orde. Al blijven volle cichlidenbakken wel een uitdaging.

Plaatsing uitlaat kun je het beste zo doen dat het veel beweging geeft van het wateroppervlak. Bij een hoge bezetting is de zuurstofvoorziening belangrijk om op peil te houden. Inlaat maakt niet zoveel uit. Ik heb ze zelf zo hoog mogelijk in de bakken hangen, om het effect van eventuele lekkage te beperken. De ene uitlaat blaast bij mij langs de achterwand over de hele lengte, en de andere schuin tegen de voorruit vanaf de andere kant. Zoiets zou je kunnen doen, maar je hebt wel meer manieren om de stroming vorm te geven.

Zorg vooral voor een dusdanige stroming dat er geen plekken zijn in je bak (op de bodem) waar vuil blijft ophopen.
 
Laatst bewerkt:
no3 ligt steeds toch wel tussen 30 en 40 volgens jbl kaartje op kleur. Na water wissel gaat dit terug richting de 5-10 maar dan is het savonds weer rond de 30.
 
Als je test nog goed is, is dat wel een hele snelle toename. o_O Wow.

Maar op zich mag de NO3 best een eindje oplopen hoor. Rond de 150 ppm is geen probleem. Kun je met minder (maar grotere) waterwissels hetzelfde effect bereiken.
 
Maar hoe zit het dan met de extreme alg groei op het glas opeens? Op internet las ik dat dit door het no3 kan komen. Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Gister alles met een spons weg gepoetst en vanmorgen zat het er weer.
Aquarium staat verder niet bij een raam in de buurt en krijgt in principe helemaal geen zonlicht.
 
Algen vinden voeding en verlichting fijn. Als een van beide ontbreekt, groeien ze vrijwel niet. Dus de verlichting terugschroeven kan al veel verschil maken. Ik merk met mijn eigen bakken bijv. dat ik de lampen ongeveer tot 20 procent kan zetten zonder algen te krijgen. Ga ik naar 25-30 dan mag ik weer gaan krabben.
 
Ik heb een led systeem met een controller met allemaal vershcillende setups voor bijv discus, chicliden etc. Ik heb hem nu op chicliden staan. Ik kan volgensmij handmatig een programma erin zetten. Maar dan moet ik hem inpluggen op de computer. Dat moet ik even uitvogelen. Maar het licht staat wel redelijk lang aan inderdaad. De controller simuleert zons ondergang en opgang.
 
Ah, het scheelt dat je het zelf in kunt stellen dan. Kun je daar een beetje mee spelen.
 
@Gino88 bij een plotselinge verandering in de bak (bijv een toename van het aantal vis) kan het filter het niet altijd bijbenen. Gedeeltelijk speelt dat hier een rol.
@Jasper96 Om je NO3 en je algengroei naar beneden te krijgen, zou je drijfplanten in je bak kunnen doen. Ik weet dat Malawi's normaal gesproken geen plantenbakken zijn, maar in dit geval zou het weleens een goede bondgenoot kunnen zijn. Drijfplanten gebruiken NO3 en dimmen je licht door hun aanwezigheid. En bij te grote toename zijn ze makkelijk te verwijderen.
In een Juwel doet Limnobium levigatum het niet echt goed (de lampen zitten te dicht bij het oppervlak vermoed ik) maar er zijn nog een hoop andere mogelijkheden. Eendenkroos raad ik niet snel aan, maar in dit geval zou het weleens een goed idee kunnen zijn. (Stuur een pbtje als je er niet aan kunt komen).
 
Deze drijfplanten zal je denk ik niet bij de hornbach krijgen?
 
Ik heb geen flauw idee wat je precies bij de Hornbach kunt kopen en niet. Hij zit voor mij nogal ver weg (Best is de dichtstbijzijnde met een uur reistijd) dus ik kom daar niet veel.
En wat bedoel je precies met 'deze'? Er zijn nog een heel aantal andere drijfplanten als de 2 die ik noemde, maar daar heb ik geen ervaring mee.
 
Ja met deze bedoelde ik dan die wat jij noemde. Volgensmij hebben ze daar helemaal geen drijfplanten.
 
Heb je een Juwel bak?
Ik wil je rustig wat opsturen, zowel Limnobium als kroos groeit altijd erg enthousiast bij mij.
 
De alg vinden ze heerlijk om te eten en als je de rest vd vissen leuk,, ziet zwemmen dan is dit gewoon het begin.
1 x per week verversen maar niet 2x daags
 
@Gino88 bij een plotselinge verandering in de bak (bijv een toename van het aantal vis) kan het filter het niet altijd bijbenen. Gedeeltelijk speelt dat hier een rol.
Ik weet niet in hoeverre dat hier van invloed is. Daarvoor is de info te beperkt. Op zich moeten filters die langere tijd onafgebroken (niet schoongemaakt) draaien, veranderingen in bezetting oftewel voedselaanbod goed kunnen hebben. Bacteriekolonies blijven zich namelijk nog heel lang --hoewel steeds minder-- delen na het bereiken van voedselplafond X en bouwen zo een marge in.

In dit soort dichtbevolkte bakken is sowieso de capaciteit van de filters vaak wat aan de magere kant... Eén potfilter redt die tientallen mbuna's niet. Of in ieder geval niet zonder een vergrote kans op ziektes.
 
Ik weet niet in hoeverre dat hier van invloed is. Daarvoor is de info te beperkt. Op zich moeten filters die langere tijd onafgebroken (niet schoongemaakt) draaien, veranderingen in bezetting oftewel voedselaanbod goed kunnen hebben. Bacteriekolonies blijven zich namelijk nog heel lang --hoewel steeds minder-- delen na het bereiken van voedselplafond X en bouwen zo een marge in.

In dit soort dichtbevolkte bakken is sowieso de capaciteit van de filters vaak wat aan de magere kant... Eén potfilter redt die tientallen mbuna's niet. Of in ieder geval niet zonder een vergrote kans op ziektes.
Ik had begrepen dat dit een nieuwe bak was (misschien uit een ander topic?), maar als ik het verkeerd begrepen heb, dan sorry.
 
Even een toevoeging:

Qua filters maak ik bv het spons bakje 1x in de 6-8 wkn schoon (spons uitspoelen en filterwatten vervangen). De rest laat ik altijd met rust.

Drijfplanten zou idd kunnen helpen tegen NO3, maar.............veel Malawi bakken hebben een aardige tot behoorlijke stroming in de bak staan. Om zoveel mogelijk gas uit te wissellen (zuurstof, co2) en om afvalstoffen in beweging te houden zodat de filters dit op kunnen pikken. Want cichliden zijn vervuilers!

Door deze aardige stroming zullen drijfplanten doorgaan ook door de bak tuimelen, iets wat ikzelf niet echt aantrekkelijk vind en de drijvers doorgaans niet waarderen 😅. Hou hier wel rekening mee.

Ik vermoed zelf dat je aan de ondergrens zit qua filtratie voor je bezetting. Je zou er in mijn ogen dan goed aan doen om of een extra potfilter aan te schaffen (2de hands?) of je populatie wat te verkleinen.

Ik zelf zit altijd tussen de 15-25 ppm in mijn Mbuna speciaalbak en wissel 1x per week 50% water.
 
Ah, het scheelt dat je het zelf in kunt stellen dan. Kun je daar een beetje mee spelen.
Toch nog maar 3 "iets grotere" algeneters toegevoegd die me hopelijk helpen het glas een beetje zuiver te houden/maken.
Licht is nu flink verminderd en staat veel minder lang aan. Gister het glas schoongemaakt en vandaag is er niets meer bij gekomen gelukkig.
 
Wat voor algeneters? Want de meeste 'algeneters' eten helemaal geen alg.....
 
Wat voor algeneters? Want de meeste 'algeneters' eten helemaal geen alg.....
Het gaat om L001. Ze worden erg groot maar wanneer ze te groot worden dan gaan ze naar de persoon waar mijn andere monster pleco ook naartoe is.
 
Ik ben er bang voor dat het dus tóch witte stip is.
Ik zie nu steeds meer op meerdere vissen.
Vandaag maar weer een costapur f kuur begonnen omdat deze het water niet zo extreem groen maakt als esha exit bijv.
 

Bijlagen

  • 20240322_001436.jpg
    20240322_001436.jpg
    2.9 MB · Weergaven: 16
Helaas heeft costapur niet helemaal gewerkt. Vandaag toch maar weer begonnen met Esha.
Het vreemde is dat alle kleintjes die stip hadden nu geen stip meer hebben.
Echter hebben een paar van de iets grotere vissen er nu wel extreem last van.
De stipjes lijken zelfs meer geworden, het zijn er extreem veel. Ondanks dat ik al een aantal dagen medicijn gebruik.
Kan het zijn dat mijn sponsfilter het medicijn eruit filtert?
20240328_152248 (1).jpg
 
Heb je er een carbospons of zakje in? Want als dat zo is: ja dan wordt je medicijn in je filter afgebroken.
 

Terug
Bovenaan