Advies zelfbouw met Cree COB leds of toch maar niet.


Jelle86

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2012
Berichten
250
Leeftijd
38
Locatie
Denekamp
Over een tijdje ga ik mijn aquarium 160*60*60 (waterhoogte) opnieuw aanpakken en hiervoor is de verlichting een van de onderdelen.
Ik twijfel nu over het kopen van kant en klare verlichting tov zelf wat maken.
Voor mijn gevoel betaal je bij een heleboel lampen ook voor het esthetische en een boel rompslomp als bluetooth koppeling, RGB kleur instellingen e.d. er omheen waar ik niet op zit te wachten. De lamp wordt in een kast gebouwd dus ik zie alleen het licht wat eraf komt.
De kleuren nu in mijn aquarium worden voornamelijk bepaald door de lampen die het meeste licht geven, de witte leds. En niet de paar RGB ledjes die er bij in hangen.
Zelf vind ik het licht van spots vaak mooier dan een lichtbalk omdat je dan iets meer de rimpeling van het wateroppervlak terug ziet in de verlichting.

Geld, ja altijd een ding maar als het echt wat toevoegt ben ik best bereid hier wat voor uit te geven. Ik heb liever niet dat het bij aanschaf al kantje boord is en al snel de beperkende factor al ben ik ook niet van plan moeilijke aqua scapes te gaan maken.

Nu zit ik te denken om kwalitatieve COB led spots van Cree te gebruiken zoals deze: CXB3070
5000K, CRI90, 8500lm
Ik kan hiermee makkelijk spelen qua hoekinval door de hoogte aan te passen of lenzen te plaatsen.
Met 3 spots op 100% zit ik dan op ruim 50lumen/liter wat meer dan genoeg moet zijn.
Met zo'n soort dimmer (Meanwell) kan dan alles aangestuurd worden en gedimt tot het juiste niveau. Evt met 0-10V automatisch laten veranderen over de dag.

Zijn er mensen die hier een idee over hebben of anders een goed alternatief weten?
Mijn dank is groot:)
 
Volgens mij is constant 100% vermogen niet zo heel goed voor de levensduur van je LEDs, dus misschien goed om wat over capaciteit te creëren?

Ik heb bridgelux thrive led strips, heb deze verlichting zelf gemaakt met hulp en advies van @jurjen13.

Wat ik ook fijn vond is dat mijn led strips nog individueel verplaatsbaar zijn waardoor je na installatie nog wat kunt spelen met de licht inval.
 
Volgens mij verschilt dat per led want ik heb het boven de zeewaterbak en die leds kun je op max 130% zetten maar hoe of wat dat weet ik ook niet precies.
Misschien dat @lbakker dat kan uitleggen.
 
Over een tijdje ga ik mijn aquarium 160*60*60 (waterhoogte) opnieuw aanpakken en hiervoor is de verlichting een van de onderdelen.
Ik twijfel nu over het kopen van kant en klare verlichting tov zelf wat maken.
Voor mijn gevoel betaal je bij een heleboel lampen ook voor het esthetische en een boel rompslomp als bluetooth koppeling, RGB kleur instellingen e.d. er omheen waar ik niet op zit te wachten. De lamp wordt in een kast gebouwd dus ik zie alleen het licht wat eraf komt.
De kleuren nu in mijn aquarium worden voornamelijk bepaald door de lampen die het meeste licht geven, de witte leds. En niet de paar RGB ledjes die er bij in hangen.
Zelf vind ik het licht van spots vaak mooier dan een lichtbalk omdat je dan iets meer de rimpeling van het wateroppervlak terug ziet in de verlichting.

Geld, ja altijd een ding maar als het echt wat toevoegt ben ik best bereid hier wat voor uit te geven. Ik heb liever niet dat het bij aanschaf al kantje boord is en al snel de beperkende factor al ben ik ook niet van plan moeilijke aqua scapes te gaan maken.

Nu zit ik te denken om kwalitatieve COB led spots van Cree te gebruiken zoals deze: CXB3070
5000K, CRI90, 8500lm
Ik kan hiermee makkelijk spelen qua hoekinval door de hoogte aan te passen of lenzen te plaatsen.
Met 3 spots op 100% zit ik dan op ruim 50lumen/liter wat meer dan genoeg moet zijn.
Met zo'n soort dimmer (Meanwell) kan dan alles aangestuurd worden en gedimt tot het juiste niveau. Evt met 0-10V automatisch laten veranderen over de dag.

Zijn er mensen die hier een idee over hebben of anders een goed alternatief weten?
Mijn dank is groot:)
Dat leds een hekel hebben aan een constant vermogen is tegenwoordig goed opgelost. Voorheen hadden complete balken daarvoor vaak een veiligheidsmarge ingebouwd. In mijn eigenbouw aquariumcomputer had ik ook iets dergelijks ingebouwd.
Wel is het bij eigenbouw belangrijk dat je ook goede koeling gebruikt. Leds hebben een hekel aan warmte. Maar al met al lijkt me dit een goed en leuk plan!
 
Overcapaciteit zit hier zeker wel op. Wanneer ze alle 3 los op een heatsink geplaatst worden kan ik ze vrij over het aquarium bewegen.
Met de voorgestelde driver zullen de leds nooit op 100% kunnen draaien aangezien de maximale output current 1400mA is.

Koeling is inderdaad niet te onderschatten maar ook niet moeilijk. 3 flinke heatsinks kunnen wel voldoen voor passieve koeling. Als het te lomp wordt kan er altijd een kleine pc fan op.
 
Zoals inmiddels meerder malen gemeld is is koeling heel er belangrijk voor LED's, als je niet in staat bent om ze goed te koelen dan is het verstandig om ze op maximaal 80% aan te sturen.
 
Zoals inmiddels meerder malen gemeld is is koeling heel er belangrijk voor LED's, als je niet in staat bent om ze goed te koelen dan is het verstandig om ze op maximaal 80% aan te sturen.
Nou, je moet altijd zorgen voor koeling ook bij lagere waardes als 80 % of zelfs veel lager. Leds worden voortdurend heet.
 
Deze leds gebruiken zonder koeling is geen optie. Zelfs op 10% geef ik ze nog geen minuut.
Technisch gezien is voor mij geen probleem dat komt wel goed.

Wat ik mij afvraag is de kant van de verlichting:
- Zie ik iets over het hoofd
- Zijn er betere opties
- hoe verhoud dit zicht tov gangbare modellen als Fluval Plant etc
 
Dit is helemaal niet mijn expertise maar ik moet denken aan verlichting waaruit ik kon kiezen bij het aquarium van Aquatlantis. Die hadden een optie de LED te koelen met water, hetgeen dan ook de bak verwarmde. Misschien heb je iets aan dit idee.
 
Deze leds gebruiken zonder koeling is geen optie. Zelfs op 10% geef ik ze nog geen minuut.
Technisch gezien is voor mij geen probleem dat komt wel goed.

Wat ik mij afvraag is de kant van de verlichting:
- Zie ik iets over het hoofd
- Zijn er betere opties
- hoe verhoud dit zicht tov gangbare modellen als Fluval Plant etc
Je krijgt 3 vrij felle licht punten. Hoe gaan je vissen dat vinden? En weet niet hoe hoog ze boven de bak komen maar denk dat je er ook rekening mee moet houden dat je niet een heel mooi uniforme lichtverdeling krijgt.
Het is ook niet echt mijn expertise maar dit zouden nog vragen zijn die ik mijzelf zou stellen.
 
Nou, je moet altijd zorgen voor koeling ook bij lagere waardes als 80 % of zelfs veel lager. Leds worden voortdurend heet.
Ik ben geen techneut maar de standaard led boven een Aquatlantis Fusion heeft ook geen koeling toch?
Deze hebben koelribben lees ik.

 
Ik ben geen techneut maar de standaard led boven een Aquatlantis Fusion heeft ook geen koeling toch?
Deze hebben koelribben lees ik.

Je kunt actief (water of ventilator) of passief (koelribben) koelen. Beide is zorgen dat de gegenereerde warmte gedissipeerd wordt.
De voorkeur heeft passieve koeling omdat dit minder kans van falen heeft. Dit betekend wel dat het koellichaam voldoende groot moet zijn om de warmte kwijt te kunnen.
 
Ik ben geen techneut maar de standaard led boven een Aquatlantis Fusion heeft ook geen koeling toch?
Deze hebben koelribben lees ik.

Je geeft zelf al antwoord op je vraag. Kant klare lichtbalken hebben veelal koelribben. Een rib vergroot het aluminium oppervlak waarover warmte afgevoerd kan worden.
 
Je krijgt 3 vrij felle licht punten. Hoe gaan je vissen dat vinden? En weet niet hoe hoog ze boven de bak komen maar denk dat je er ook rekening mee moet houden dat je niet een heel mooi uniforme lichtverdeling krijgt.
Het is ook niet echt mijn expertise maar dit zouden nog vragen zijn die ik mijzelf zou stellen.
Vissen zullen altijd felle verlichting ontwijken. Op mijn bak ik een lichtsterkte van zo ongeveer 49 lummen per liter. Een plantenbak. Je zag dan ook dat overdag de vissen tussen of onder de planten vertoefden. In de avond was het speelkwartier onder het gedempte licht. Met spotverlichting zijn er dus ook schaduwplekken die de vissen weten te vinden.
 
Ik heb besloten het te gaan proberen. Als het goed uit pakt is het prijs kwaliteit erg interessant. Zo niet dan is het best wel jammer geld haha.

Vermogen is uitgelegd op een vol aquarium echter is deze maar half gevuld. Dus qua opbrengst dit overbemeten maar ben ik in ieder geval niet beperkt.

Ik vraag mij wel af hoe de stelregel van lumen per liter werkt. Als ze op 100% 50Lumen per liter geven, is dit dan op 50% 25 lumen per liter?
 

Bijlagen

  • IMG_9626.jpeg
    IMG_9626.jpeg
    2.3 MB · Weergaven: 19
Ik heb ooit zelf LED spots gemaakt met hoog vermogen LEDs. Ging prima, maar zoals anderen al zeggen, koeling is het aller belangrijkste, samen met iets tegen de condens 's ochtends. Als ze eenmaal branden worden ze niet meer vochtig door de warmte.

Ik had destijds ze op oude CPU koelers geplakt met een 12v fan erop, maar dan nog werd die CPU koeler gewoon 50 graden ofzo. Is wel beduidend goedkoper ja... :)
 
Ik heb ooit zelf LED spots gemaakt met hoog vermogen LEDs. Ging prima, maar zoals anderen al zeggen, koeling is het aller belangrijkste, samen met iets tegen de condens 's ochtends. Als ze eenmaal branden worden ze niet meer vochtig door de warmte.

Ik had destijds ze op oude CPU koelers geplakt met een 12v fan erop, maar dan nog werd die CPU koeler gewoon 50 graden ofzo. Is wel beduidend goedkoper ja... :)
Ze hangen boven de bak dus condens is geen probleem.
Ik ga eerst een proberen met alleen passieve koeling dmv een of meerdere lange alu U profielen in elkaar en dan kijken hoe warm het wordt. Een ventilatortje erop kan altijd nog.
Verwacht dat ze niet veel meer dan 50% zullen draaien maar wil de koeling er wel op uitleggen dat ze niet direct kapot gaan op 100%.
 
Genoeg geknutseld voor vandaag. Morgen eens spanning derop en kijken wat de temperatuur doet.
 

Bijlagen

  • IMG_9627.jpeg
    IMG_9627.jpeg
    2.4 MB · Weergaven: 29
  • IMG_9628.jpeg
    IMG_9628.jpeg
    2.2 MB · Weergaven: 30
Zoiets had ik ook ooit bedacht maar dan met een vierkante buis en een opvoerpompje met 2 slangetjes die aqua water er doorheen pompt waardoor je koeling voor de lampen hebt en de warmte in je water dumpt wat ook stroom scheelt. Helaas nooit echt gebouwd haha
 
Ik ben heel benieuwd. Met deze voeding kun je maximaal 50w aan elke LED leveren. Reken erop dat 45E daarvan in warmte omgezet wordt. Met een profiel van 30 bij 50mm kun je ongeveer 5-10W aan warmte afvoeren mit de lucht er vrij omheen kan bewegen. Jij lijkt daar 80mm breed te hebben. Dan zal het iets meer zijn. Mits de wanddikte van het profiel toereikend is zul je ca 60cm lengte minimaal nodig hebben.
Met jouw extra profiel per LED verhoog je de afdracht, mits de warmte ongehinderd van het ene naar het andere profiel kan stromen. Van de andere kant kan de lucht waarschijnlijk niet vrij tussen bijde profielen door. Spannend! Het zou kunnen werken.
Ik zou niet meteen vol gas gaan. Begin gedimd en meet de temperatuur op de led. Als je kamer 20 graden is en de led 50 graden, dan betekent dat dat als je kamer in de zomer 30 graden is, je LED 60 graden is.
Een moderne LED mag in principe gewoon 100c worden, maar dat gaat wel van de levensduur af. De vuistregel is: elke 10c warmer is halvering van levensduur.

Verder zou ik toch kijken of je de LED op een of andere manier kunt afdekken. Er zal zeker vocht uit de bak opstijgen. Als de LED uit zijn dan zal het ook daarop neerslaan.
 
De gespecialiseerde levensduur verschilt per product. Vaak wordt die nogal optimistisch gekozen. Bijvoorbeeld dat het koelpatronen waar de LED op zit 25 graden is. De betere merken zullen een iets realistischer temperatuur kiezen.

Bij de LED van ts kon ik het niet zo 1, 2, 3 in het datablad vinden.
 
Ik kon ook geen levensduur vs temperatuur vinden. Wel staat het een en ander beschreven over temperatuur limieten zoals hieronder weergegeven. Daar kom ik niet in de buurt.

Gisteren ben ik wat aan het testen geweest. Op 100% werd een vermogen van ca 160W bereikt en stabiliseerde de temperatuur ergens tussen 60 a 70 graden. Op 50% werd hij niet meer dan handwarm.
De foto is genomen op 50%. Echter zie je op de foto nauwelijks verschil tussen 50 en 100%. In de woonkamer echter wel:)

Straks maar eens kijken waar ik op uitkom als alles draait. Wordt het meer dan handwarm zal er ook een ventilator op gezet worden.
Voor nu ben ik in ieder geval erg blij dat de temperaturen binnen de perken blijft.
 

Bijlagen

  • Operating limits.PNG
    Operating limits.PNG
    39.8 KB · Weergaven: 21
  • IMG_9630.jpg
    IMG_9630.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 21
  • IMG_9633.jpg
    IMG_9633.jpg
    3.1 MB · Weergaven: 21
Ja, dat maakt zin.
Laten we zeggen dat de balk 65 graden wordt, terwijl de directe omgeving 25 graden is. Dan heb je dus een verschil van 40 graden. Als je het vermogen halveert dan wordt het verschil dus de helft, dus 20 graden. Dat opgeteld bij een omgeving van 25 graden geeft 45. Een stuk minder au dan 65.
Daar komt bij dat de efficiëntie van de LED met ca 10% omhoog gaat door de lagere stroom en nog wat door de lagere temperatuur. Als je met 50% uitkomt zit je helemaal goed!

Wel nog even checken of de warmteoverdracht van de LED naar de balk op orde is. Anders heb je bij een balk van 70 graden een LED van bijvoorbeeld 120 graden.
 
Ik ben ook heel benieuwd wat die reflectoren voor je gaan doen. De meeste aquarium verlichting lijkt zo'n beetje alle kant uit te stralen. Dan heb je veel licht verlies. Maar het voordeel is dat je bovenin geen donkere plekken hebt.
Al is dat ook een voordeel. Als planten te dicht naar de lamp toe groeien krijgen ze wel heel veel licht.
Jij zult dat alleen hebben op een paar rondjes vlak onder je lampen.
 
Ik ben heel benieuwd. Met deze voeding kun je maximaal 50w aan elke LED leveren. Reken erop dat 45E daarvan in warmte omgezet wordt. Met een profiel van 30 bij 50mm kun je ongeveer 5-10W aan warmte afvoeren mit de lucht er vrij omheen kan bewegen. Jij lijkt daar 80mm breed te hebben. Dan zal het iets meer zijn. Mits de wanddikte van het profiel toereikend is zul je ca 60cm lengte minimaal nodig hebben.
Met jouw extra profiel per LED verhoog je de afdracht, mits de warmte ongehinderd van het ene naar het andere profiel kan stromen. Van de andere kant kan de lucht waarschijnlijk niet vrij tussen bijde profielen door. Spannend! Het zou kunnen werken.
Ik zou niet meteen vol gas gaan. Begin gedimd en meet de temperatuur op de led. Als je kamer 20 graden is en de led 50 graden, dan betekent dat dat als je kamer in de zomer 30 graden is, je LED 60 graden is.
Een moderne LED mag in principe gewoon 100c worden, maar dat gaat wel van de levensduur af. De vuistregel is: elke 10c warmer is halvering van levensduur.

Verder zou ik toch kijken of je de LED op een of andere manier kunt afdekken. Er zal zeker vocht uit de bak opstijgen. Als de LED uit zijn dan zal het ook daarop neerslaan.
Elke 10c boven welke waarde is dat dan?
Veel kantklare led balken bevatten een ingebouwde veiligheid. JMB had dit bijvoorbeeld. Wanneer bij voorbeeld een dimmer op 100% aangezet wordt staan de leds op rond de 95% licht sterkte.
 
Ik ben ook heel benieuwd wat die reflectoren voor je gaan doen. De meeste aquarium verlichting lijkt zo'n beetje alle kant uit te stralen. Dan heb je veel licht verlies. Maar het voordeel is dat je bovenin geen donkere plekken hebt.
Al is dat ook een voordeel. Als planten te dicht naar de lamp toe groeien krijgen ze wel heel veel licht.
Jij zult dat alleen hebben op een paar rondjes vlak onder je lampen.
Alle kanten opstralen? Er is wel degelijk sprake van een bundel in tegenstelling tot het TL licht wat we eerder al kenden. Over het algemeen wordt een stralingshoek van een led op 110 graden gesteld. Hoe de werkelijke lichtbundel zal zijn is dan ook afhankelijk van de opstelling die de leds op een ledbalk hebben. Maar ook of er sprake is van het gebruik van lenzen op de led. Overigens is er wel een norm voor de lichtbundel die sommige producenten ook wel aangeven op hun producten. Het gaat hier dan om de NEMA norm.

Beam HoekOmschrijvingNEMA-type
130+7Heel breed
100-1306Wide
70-1005Gemiddeld breed
46-704Midden
29-463Gemiddeld smal
18-292Smal
10-181Heel smal

Benieuwd trouwens naar het eindresultaat! Veel succes!
 
Ja, grappig dat er vaak zo over gepraat wordt. Eigenlijk is er helemaal niet echt een harde grens voor. Ja, er is een maximum temperatuur. Als die bereikt wordt dat gaat de LED per direct stuk. Daar moet je dus onder blijven. Maar als je vlak onder die temperatuur blijft dan kan hij het zomaar nog 1000-3000 uur doen. Echt bevorderlijk is dat natuurlijk niet. De levensduur is dan vele malen korter dan nodig, en ook de efficiëntie lijd eronder.

In de praktijk wordt er eerder een nominaal vermogen genoemd. Dat is dus het vermogen waarbij de LED optimaal werkt. Met adequate koeling kun je dat vaak verdubbelen.

Als een fabrikant een LED balk maakt dan kiest hij daar een bepaalde stroom voor die hij verantwoord vind. 100% betekent dan het maximale wat zij ventwoord vinden. De betere fabrikanten houden daarbij een ruime marge aan. Bij sommige goedkopere producten wordt eerder gekozen voor het maximum. Het wordt dan vaak loeiheet. Maar ook al leeft het korter, dan heb je toch enige tijd genoten van maximale prestaties voor weinig geld.
 
Alle kanten opstralen? Er is wel degelijk sprake van een bundel in tegenstelling tot het TL licht wat we eerder al kenden
Daar heb je gelijk in. Een TL straalt echt rondom, een LED niet. Maar wat ik ermee bedoelde te zeggen is dat een LED zonder extra optiek ook veel licht naar de zijkanten uitstraalt. Alleen licht in een bundel van ca 45 graden zal de bodem van de bak bereiken. De rest straalt vooral naar de achterwand en via de voorkant de woonkamer in. De standaard openingshoek van 110-130 graden geeft dus veel verlies.
 
Wel nog even checken of de warmteoverdracht van de LED naar de balk op orde is. Anders heb je bij een balk van 70 graden een LED van bijvoorbeeld 120 graden.
Zeker. netjes schoongemaakt en met koelpasta gemonteerd. Ook tussen de binnenste en buitenste U profiel.
De meeste aquarium verlichting lijkt zo'n beetje alle kant uit te stralen. Dan heb je veel licht verlies. Maar het voordeel is dat je bovenin geen donkere plekken hebt.
Al is dat ook een voordeel. Als planten te dicht naar de lamp toe groeien krijgen ze wel heel veel licht.
Jij zult dat alleen hebben op een paar rondjes vlak onder je lampen.
Dat is op zich niet helemaal waar zoals @benvo ook al schreef. Deze leds hebben een stalingshoek van 115graden. Het nadeel (en misschien ook wel voordeel) is alleen dat je ze dicht op je oppervlak moet zetten om het gehele oppervlak te belichten en er buiten.
Mijn reflectoren(geen lenzen gebruikt) hebben een stralingshoek van 53 graden.
Nu is het niet zo dat ik 1 klein rondje onder de led belicht maar ik plaats de lampen zo hoog zodat nog steeds het hele oppervlakte van het aquarium belicht wordt.
Visueel is het verschil dat het licht meer laminair naar beneden gaan en niet alles defuus is. in mijn ogen natuurlijker. Dit resulteert ook in meer schaduwvoring. dit is ook te zien onder het stuk hout bijvoorbeeld. Wanneer er een TL balk boven licht wordt dit veel vager en komt er meer licht onder.

Bijkomend voordeel voor mij is dat ik de lamp gewoon kan laten hangen bij onderhoud en toch goed bij de bak kan.

Benieuwd trouwens naar het eindresultaat! Veel succes!
Ik ook haha. thanx!

Ja, grappig dat er vaak zo over gepraat wordt. Eigenlijk is er helemaal niet echt een harde grens voor. Ja, er is een maximum temperatuur. Als die bereikt wordt dat gaat de LED per direct stuk. Daar moet je dus onder blijven. Maar als je vlak onder die temperatuur blijft dan kan hij het zomaar nog 1000-3000 uur doen. Echt bevorderlijk is dat natuurlijk niet. De levensduur is dan vele malen korter dan nodig, en ook de efficiëntie lijd eronder.

In de praktijk wordt er eerder een nominaal vermogen genoemd. Dat is dus het vermogen waarbij de LED optimaal werkt. Met adequate koeling kun je dat vaak verdubbelen.

Als een fabrikant een LED balk maakt dan kiest hij daar een bepaalde stroom voor die hij verantwoord vind. 100% betekent dan het maximale wat zij ventwoord vinden. De betere fabrikanten houden daarbij een ruime marge aan. Bij sommige goedkopere producten wordt eerder gekozen voor het maximum. Het wordt dan vaak loeiheet. Maar ook al leeft het korter, dan heb je toch enige tijd genoten van maximale prestaties voor weinig geld.
Tsja zo wordt het hier eigenlijk niet beschreven. Er is geen harde grens waarbij ze zeggen dat het kapot gaat, maar "Cree LED recommends a maximum Light Emitting Surface temperature of 135 °C to ensure optimal LED lifetime"
Laat dat nu niet te meten zijn. Het opp mag je niet aanraken en een infra rood thermometer werkt niet op lichtgevende en reflecterende oppervlaktes. Wordt verderop in de specs nog wel wat over geschreven overigens.
Dan blijft de maximale stroom tov de behuizing zoals in een eerdere grafiek weergegeven:
"The maximum current rating of the CXB3070 depends on the case temperature (Tc) when the LED has reached thermal equilibrium under steady-state operation. The graph shown below assumes that the system design employs good thermal management (thermal interface material and heat sink) and may vary when poor thermal management is employed"
Eigenlijk zeggen ze dus als je je hier aan houd kun je er van uit gaan dat je een optimale levensduur hebt.

Nou. ik wil mij in ieder geval niet kunnen branden aan een lampje, dus bij meer dan handwarm komt er een ventilator op.
 
Alle kanten opstralen? Er is wel degelijk sprake van een bundel in tegenstelling tot het TL licht wat we eerder al kenden. Over het algemeen wordt een stralingshoek van een led op 110 graden gesteld. Hoe de werkelijke lichtbundel zal zijn is dan ook afhankelijk van de opstelling die de leds op een ledbalk hebben. Maar ook of er sprake is van het gebruik van lenzen op de led. Overigens is er wel een norm voor de lichtbundel die sommige producenten ook wel aangeven op hun producten. Het gaat hier dan om de NEMA norm.

Beam HoekOmschrijvingNEMA-type
130+7Heel breed
100-1306Wide
70-1005Gemiddeld breed
46-704Midden
29-463Gemiddeld smal
18-292Smal
10-181Heel smal

Benieuwd trouwens naar het eindresultaat! Veel succes!
Je kan een stralingshoek hebben van 120º maar het meeste licht komt eruit in een bundel van 90º.

@Jelle86
Ik heb ook m'n eigen lampen gemaakt.
Bridgelux vero 18 (gen6) op een makersled heatsink aangestuurd met meanwell LDD-H drivers gevoed door een 48v voeding en gestuurd door m'n reefpi controller.
Aangevuld met luxeon leds (hyper violet, deep-red, royal blue).
Was toen de crème de la crème met 130+ Lm/W.
Ik heb het alleen opgebouwd zonder lenzen of reflectoren om de stralingshoek zo groot als mogelijk te houden.
Gezien ik er 12 op 2m heb is de dekking voldoende en lopen ze nu op ongeveer 10% van hun capaciteit (330mA per led en 40% aansturing)


Altijd een leuk project, je hebt veel meer waar voor je geld.
En de lessen die je leert zijn onbetaalbaar.
 

Terug
Bovenaan