Advies gezocht welke LED uitbreiding


mikkelnl

Active member
Lid geworden
19 oktober 2023
Berichten
38
Locatie
Zuidplas
Hoi!

Ik heb een Ciano aquarium. Hierbij zit een vrij standaard led lamp, en ik denk dat het erg basic en wit is:

Heb best een volle bak met planten, ook wat rood spul, dus ik denk dat extra licht verstandig is.
Er zijn twee opties om uit te breiden:
  1. Nog een CLE 120 plaatsen.
  2. Een CLE 120 PLANTS plaatsen.
De PLANTS extra led is volgens Ciano speciaal voor planten (want blauw 455 nm, en rood 660 nm):

Ik neig naar de CLE PLANTS als extra lamp naast de standaard lamp...

Benieuwd naar jullie advies tussen die twee lampen!

Dank!
 
De witte uitvoering heeft een kelvin van 9000K en dat is best wel wit.
Zou er dus inderdaad een rode kunnen bijplaatsen van 6500K om het minder koel te maken
 
Hoi!

Ik heb een Ciano aquarium. Hierbij zit een vrij standaard led lamp, en ik denk dat het erg basic en wit is:

Heb best een volle bak met planten, ook wat rood spul, dus ik denk dat extra licht verstandig is.
Er zijn twee opties om uit te breiden:
  1. Nog een CLE 120 plaatsen.
  2. Een CLE 120 PLANTS plaatsen.
De PLANTS extra led is volgens Ciano speciaal voor planten (want blauw 455 nm, en rood 660 nm):

Ik neig naar de CLE PLANTS als extra lamp naast de standaard lamp...

Benieuwd naar jullie advies tussen die twee lampen!

Dank!
Een lamp van 7200 kelvin heb je nu, begrijp ik? Dat is erg veel. Voor een planten bak zou ik kiezen voor een gemiddelde van zo'n 5000 kelvin maximaal.

Omschrijvingen-kleurtemperaturen.jpg
 
Op de Lido120 van Juwel heb ik de Led Nature en de Led Solar hangen en sinds ik de Solar (rode) lamp erbij heb gehangen doen mijn planten het beter vergeleken met de combi Nature en Day. Dat was veel te fel licht. Denk dus dat jij ook zoiets zou moeten zien te halen qua combi. De colour is iets van 4500 Kelvin, en de Natur is 6500Kelvin.
 
Hoi!

Ik heb een Ciano aquarium. Hierbij zit een vrij standaard led lamp, en ik denk dat het erg basic en wit is:

Heb best een volle bak met planten, ook wat rood spul, dus ik denk dat extra licht verstandig is.
Er zijn twee opties om uit te breiden:
  1. Nog een CLE 120 plaatsen.
  2. Een CLE 120 PLANTS plaatsen.
De PLANTS extra led is volgens Ciano speciaal voor planten (want blauw 455 nm, en rood 660 nm):

Ik neig naar de CLE PLANTS als extra lamp naast de standaard lamp...

Benieuwd naar jullie advies tussen die twee lampen!

Dank!
Ik zie bij de specificatiea van deze lampen geen gegevens over bijvoorbeeld het aantal lumen per watt, de CRI waarde en de kelvin waarde. Probeer dit te achterhalen zodat je een goede keuze kan maken
 
Ik zie bij de specificatiea van deze lampen geen gegevens over bijvoorbeeld het aantal lumen per watt, de CRI waarde en de kelvin waarde. Probeer dit te achterhalen zodat je een goede keuze kan maken
Nou ja, dit staat er wel bij: 2600 Lumen, 34 Watt en 7200 Kelvin.


Lumen per liter water is een interessanter iets omdat je daarmee je lichtsterkte kan aanpassen aan de lichtvraag van je plantenkeus. Iets wat trouwens met een balk voor Ts. niet erg hoog blijkt te zijn? Maar ik ken z'n plantenbestand noch het aantal liters in z'n bak niet.
 

Terug
Bovenaan