advies en tips nodig met mijn aquarium


tengymortier

Member
Lid geworden
12 maart 2024
Berichten
24
Leeftijd
29
ik heb 2 aquaria staan
mijn eerste en oudste nu een jaar oud ongeveer : deze is mijn gewone aquascape begonnen met geen wijsheid en kennis over het hele gebeuren
nu ben ik iets geleerder heb intussentijd mijn 2de shrimpstank erbij genomen deze op osmose water alles goed en wel voorlopig

ik zet strx foto's van beide tank op deze topic ik heb tips nodig i.v.m. met de co2 en met het overtollig (mossgroei)
een 3de tank is in opstart enkel nog mar montecarlos geplant voor een mooi tapijt te 'proberen' crieeren
heb christmis moss bij deze ook die ng moet geplaats worden moor ik vroeg me af waar en zal het ook niet overtollig worden ? moss is mooi maar moeilijk onderhoud vind ik groeit overal
 
Ik vindt mos makkelijk in onderhoud want je kan het heel goed kortknippen of plukken. Ik zie overigens nog geen foto s.
 
Bij iedereen groeit het mos de bak uit, bij wijze van spreken, behalve bij mijšŸ˜µā€šŸ’«.
 
Hallo ik had enkel foto's op de gsm en ik.had de eerste topic geschreven op de pc .. ik trek foto's nu hoe het vandaag is van de 2 bakken .. het is ook idd veel alg heb ik gistern weggeschraapt en vers water gedaan .. dit zou met producten kunnen vermeden worden denken jullie ? . Maar tg heb ik het gevoel dat het moss groeit op plaatsen waar ik ze nooit geplaats had .. is dit door het trimmen en het mos die daar terecht kwam i dont know
 
Ja 10.45 schieten de lampen aan dan toon ik gerust mijn 2 aquaria plus de ene in opstart . Grtn
 
Bij deze heb ik foto's van mijn aquaria die eerste zieje het mos ng op de steen . Moet ik dit eraf schrapen of product gebruiken waĀ“t het is wel in de hele aquarium . Heb een tijdje slecht circulatie ghad .. daarom een inwaarse filter geplaatst
 

Bijlagen

  • 20240316_111141.jpg
    20240316_111141.jpg
    3 MB · Weergaven: 54
  • 20240316_111148.jpg
    20240316_111148.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 51
  • 20240316_111158.jpg
    20240316_111158.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 51
  • 20240316_111228.jpg
    20240316_111228.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 47
  • 20240316_111223.jpg
    20240316_111223.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 45
  • 20240316_111206.jpg
    20240316_111206.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 43
  • 20240316_111209.jpg
    20240316_111209.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 51
De 2de tank is een shrimp tankje dat ik ng moet uitkuisen [sorry voor dit :-d] de 3de tank is in opstart laat ik apar weekje zo maar iemand advies ivm laatste tankje welke plantjes ik ng aan de rechterkant kan plaatsen gemiddelde hoogte liefst thx
 
Bij deze heb ik foto's van mijn aquaria die eerste zieje het mos ng op de steen . Moet ik dit eraf schrapen of product gebruiken waĀ“t het is wel in de hele aquarium . Heb een tijdje slecht circulatie ghad .. daarom een inwaarse filter geplaatst
Wat me opvalt, is dat de dropcheckers echt blauw zijn. Hoe is deze in de loop van de dag, de kleur? Gebruik je co2? Wat zijn je waterwaardes en waar meet je mee?
 
Als ik het zo bekijk kan de alg op foto 1 en 2 ook weleens blauwalg zijn. Lastig te zien en is het een vettig laagje?
 
Ja de dropchecker is jou goed opgevallen ... ze is net opnieuw gevuld geweest met verse vloeistof .. zie al weer verandering in komen .. en ja ik heb product voor blauwalg eens geprobeert toendertijd ik dacht dat het blauwalg was. Heeft waarschijnlijk geholpen. Maar tussentijd sinds ik de buitenfilter met watervalletje heb verplaats was de circulatie aanzienlijk minder .. nu gaat dit an weer wat beter .. zie ik aan de plantjes snoei ik de plantjes die te dikke laag hebben ?
 
Je kan met blauwalg ook de bak geheel verduisteren en dat is beter dan middeltjes gebruiken en vooraf het meeste handmatig wegzuigen.
 
Slecht nieuws xs in mojn shrimp bakje had ik 5 guppys die er nu al 3 maand inzaten ... nooit problemĀ“ ghad vandaag sta ik op en alle 5 dood xs ?? Zou iemand oorzaak weten in de tank veranderde nx
 
Neen maar ik dacht voor ik ze kocht in de winkel ze iĀ“ ander waterwaardes zaten .. dus ik vroeg dit aan de verkoopster of dit wel klopte omdat ik ze vorige week in die winkel in een ander bak zaten vroeg ik kan dit wel zei ze ja hoor ze passen zicht wel aan op de waardes . Idd ze hebben toch wel 2 maaĀ“d erin gezeten dus door waterwaardes kan het denkek niet
En niet echt een speciaal ander gedrag gzien kan dit door te weinig te eten ? Xs ik gaf wel gnoeg eten hoor me ze aten enkel dit die in de midden dreef drijvend wouden ze niet z'n op de bodem af en toe maar.. het waren poecilliedae guppys ofz xd
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240320_141759_Picture Fish.jpg
    Screenshot_20240320_141759_Picture Fish.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 14
Ik neem aan dat de lfs ongeveer hetzelfde water heeft als jij in je bak dus dat zal geen probleem zijn tenzij de waterwaarden erg afwijken. Maar dan nog is 5 in 1 x wel erg merkwaardig.
Meet je geen no2 of nh3/4?
 
Nja ik zal eerlijk zijn heb zo een pro testset van veel geld . Die waarschijnlijk wel nauwkeurig werkt maar je moet per waarde 5 ml pakken en per waarde testen en gh zen kh vind ik moeilijk te zien in 5ml water ... ik vind deze strips beter denkek of ben ik mis ? Met strips kan je in 10 sec vergelijken .. met die testkit is het mss wel nauwkeuriger maar lastiger :)0) te doen xd srry .. ik wil altijd rap rap zijn met alles
1 overleefde van de vissen en kweet niet echt nu wat ermee gdn heb het in een netje beetje op het wateropvlak juist eronder gehouden zal zien nu als ik thuis kom
 
Strips staan erom bekend dat ze minder nauwkeurig zijn. kh en gh zijn makkelijk te testen omdat je moet druppelen tot een duidelijke kleuromslag en dan heb je de waarde te pakken.
 
Ik heb ng een vraag mijn indicator blijft deze keer wer groen en er is evenveel co2 als altijd aanwezig xd hoe kan dat plus ze zeggen met vloeibare co2 de indicator niet verandert van een bepaald merk maar in de 1ne tank werkt het wel en in de andere niet terwijl ik zelde hoeveelheid geef waĀ“neer het del groen kwam
 
De carbo heeft echt geen invloed op de indicator hoor want dat is geen echte co2 en de indicator meet enkel de echte co2.
 
Ah zo . Welke co2 moet ik dan gebruiken ik heb 3% en 6% staan in die oxydators kzou graag een geavanceerd setje kopen voor mijn nieuwe setups maar kost geld en ksnap het niet goed waj je allemaal nodig hebt dan daarvoor
 
Mijn ervaring is nogal eens dat mensen met CO2 bezig gaan,terwijl dat helemaal niet nodig blijkt te zijn.

Wat voor planten heb je Ć¼berhaupt?
 
Planten die allesinds co2 nodig hebben .. als ik teweinig bij doe of die oxydators er nie inzet. Merkje dit al snel aan de planten ..
 
Das raar?
Een oxydator zorgt toch juist voor extra O2? Dan werkt dat toch tegen de CO2?
Geen kritiek, ik vraag het me alleen af hoe het dan zit?
 
Co2 en zuurstof gaan prima samen in onze bakken dus extra zuurstof zal geen of weinig invloed hebben op de co2.
 
Ah zo . Welke co2 moet ik dan gebruiken ik heb 3% en 6% staan in die oxydators kzou graag een geavanceerd setje kopen voor mijn nieuwe setups maar kost geld en ksnap het niet goed waj je allemaal nodig hebt dan daarvoor
Het beste is co2 in gewone drukflessen als je dit nodig mocht hebben en vaak kun je ook op marktplaats wel voordelig iets scoren.
 
Heeft er iemand ook ervaring met de wbrg slim led lampen. Ik gebruik ze al efkes sinds begin in alles goed maar ik snap een instelling niet echt voor 4500k te nemen
 
Ah zo . Welke co2 moet ik dan gebruiken ik heb 3% en 6% staan in die oxydators kzou graag een geavanceerd setje kopen voor mijn nieuwe setups maar kost geld en ksnap het niet goed waj je allemaal nodig hebt dan daarvoor
Bij CO2 moet je denken aan een groot aquarium met een CO2 set bijvoorbeeld en een gevulde CO2 fles. CO2 in gasvorming.
Ook kun je denken aan diy CO2 met een omgekeerd bakje zoals @triple gebruikt.
 
Een oxydator heeft niks met CO2 te maken @tengymortier . Die oxydator is zo te zeggen een alternatief voor een luchtpompje om bijvoorbeeld in de zomermaanden wat extra zuurstof aan het water te geven vanwege het warme(r) aquariumwater.
 
Das raar?
Een oxydator zorgt toch juist voor extra O2? Dan werkt dat toch tegen de CO2?
Geen kritiek, ik vraag het me alleen af hoe het dan zit?
Ik geloof dat een oxydator geen grote oppervlakte beweging geeft in vergelijking met een bruissteentje en dat daarom minder snel co2 verloren gaat.

 

Terug
Bovenaan