Achterwand zwart maken: folie vs verf


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
575
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Hoi!
  • Schoolbordverf creëert een volledig dekkende zwarte achterwand. Maar kan het er nog af? Met een verfkrabber makkelijk te doen of lastig?
  • Qua folie kan ik deze Juwel poster gebruiken: https://www.juwel-aquarium.de/en/equipment/decoration/poster/poster-3. Maar is die ook 0% lichtdoorlatend?
  • Of is privacyfolie beter? Daarvan staat er vaak bij als het 0% lichtdoorlatend is. Wel best duur.

En hoe zit het met het spiegeleffect, bij een zwarte achterwand?
Bedankt
Robert
 
Verf is er makkelijk af te halen met oplosmiddel, zeker als het verf op waterbasis is.


en qua folie..
hoeveel ben je nodig? Azaqua verkoopt per 10cm lengte https://www.azaqua.nl/overig-aquarium/achterwandfolie-zwart-per-10cm

folie heb ik gebruikt om een paludarium.. superstrak aan te brengen. Schoolbordverf nu op de Lido.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Schoolbord verf hier zelf al jaren op de bakken. Erg tevreden over maar nooit eraf gehaald. Beide goede opties denk ik. Let er wel op dat je zeker 3 lagen verf moet aanbrengen voordat het goed dicht zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Hier ook erg tevreden over de schoolbordverf van Action. Kost geen drolletje en blijft goed zitten. 2 lagen is voldoende. Wel is het belangrijk dat je het glas eerst goed schoonmaakt/ontvet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Hier gewoon raamfolie van de Hornbach. Kost misschien twee tientjes voor een meterbak, maar dan hoef je niet te kliederklooien met verf dus dat is me het wel waard.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Ik heb hem gister zwart gemaakt met schoolbordverf van de karwei en ben er super tevreden mee. 2 lagen en het is gedekt en een mooie matte achterkant.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Hier gewoon raamfolie van de Hornbach. Kost misschien twee tientjes voor een meterbak, maar dan hoef je niet te kliederklooien met verf dus dat is me het wel waard.
Dat geeft hier altijd luchtbellen onder de folie en een gefrustreerde John en dan ligt het zo in de kliko:eek:
 
Dat geeft hier altijd luchtbellen onder de folie en een gefrustreerde John en dan ligt het zo in de kliko:eek:
John, als je het goed doet… van tevoren ruit goed natspuiten met een zeepsopje en aanbrengen altijd met zn 2en, en dan met een raamwisser de folie aanbrengt krijg je normaal geen luchtbellen. krijg je dat wel…tja, dan doe je het gewoon verkeerd. Harde conclusie, maar zo is t wel. :sorry:
 
krijg je dat wel…tja, dan doe je het gewoon verkeerd. Harde conclusie, maar zo is t wel.
We hebben de poster bij de Splendid ook zo met twee man gedaan en dan met de SF of Juwel posterfix maar als hij erop zit toch her en der wat bellen dus het was weer een klusje om die goed weg te krijgen.
Kortom het is niet mijn hobby met 2 linkerhanden.
 
We hebben de poster bij de Splendid ook zo met twee man gedaan en dan met de SF of Juwel posterfix maar als hij erop zit toch her en der wat bellen dus het was weer een klusje om die goed weg te krijgen.
Kortom het is niet mijn hobby met 2 linkerhanden.
Ik heb een bloed hekel aan schilderen en ken het ook gewoon niet. Wat ik doe moet altijd over gedaan worden.
Maar met dat schoolbord verf niks aan de hand. 1 laag er op (heb geen geduld) met de föhn ff snel drogen en 2e laag er op en een mooie zwarte achterwand
 
Ik heb een bloed hekel aan schilderen en ken het ook gewoon niet. Wat ik doe moet altijd over gedaan worden.
Maar met dat schoolbord verf niks aan de hand. 1 laag er op (heb geen geduld) met de föhn ff snel drogen en 2e laag er op en een mooie zwarte achterwand
Zelfs dat was eerst een flop want ik had de achterwand niet ontvet. Toen alles eraf en de poster maar gebruikt.
 
Zelfs dat was eerst een flop want ik had de achterwand niet ontvet. Toen alles eraf en de poster maar gebruikt.
Ik ook niet hoor hahaha zal wel geluk hebben dan denk🤣
 
Bedankt voor jullie reacties!
Ik concludeer:
- de (action) schoolbordverf doet goed zijn werk, 2 lagen nodig. De action verf is op waterbasis, maar toch lijkt me dit niet gemakkelijk te verwijderen.
- in hoeverre de posters / folie lichtdoorlatend zijn is niet bekend. Ik vraag het na bij azaqua.nl hoe het zit met hun folie.
 
Gekozen voor de action verf. Vond de zwarte plakfolie te duur (met verzending rond de 35 eu).
3 lagen, drooge heel snel, dus kon achter elkaar doorverven.
Re zijkant en achterruit geverfd.

Mooie bonus: het neemt vrijwel de hele spiegeling van het glas weg.
 

Bijlagen

  • mrt 2023.jpg
    mrt 2023.jpg
    185.9 KB · Weergaven: 117
Werkt mooi hè. Ziet er goed uit hoor. Mooie bak zo 👍
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Misschien een suffe vraag, maar plak je zulke folie aan de binnenkant op het glas van het aquarium of aan de buitenkant op het glas?
 
Zijn alle soorten verf geschikt voor aquaria/paludaria?
 
Zijn alle soorten verf geschikt voor aquaria/paludaria?
Het beste is matte verf. De meeste gebruiken denk ik schoolbordverf. Heb ik ook gebruikt, en na 2x is dat aardig goed dekkend ook.
 
Zijn alle soorten verf geschikt voor aquaria/paludaria?
Ik neem aan dat je dit voor de buitenkant bedoeld.

Edit: ik zie dat je al een topic hebt met uitleg.

 
Laatst bewerkt:
Terugkijkend, was van de 3 opties, privacyfolie, juwel poster en schoolbordverf, de laatste zeker de beste keuze.
Totaal geen spiegeleffect, supersnel droog, mini potje was genoeg, en nu geen omkijken meer naar, terwijl posters altijd toch wat loslieten bij de randjes.
 
Mag ik vragen waar de folie voor is? Heeft dit wellicht een voordeel voor je bak?
 
De een heeft een achterwand in de bak en de ander verft de achterkant van de bak en weer een ander plakt er een poster of folie op. Zo kijk je niet door de bak heen en veelal oogt het ook nog mooi.
 
Hier ook fan van schoolbordverf. Altijd gedoe met die posters en folie.
 
Met verven word neem ik aan de buitenkant van de achterkant geschilderd? Wellicht domme vraag, maar ik ben het van plan en wil het zeker weten!
 
Ik gebruik folie omdat het er dan ook weer makkelijk af kan.
 
Hier ook een folie fan. Die kun je echt heel goed erop krijgen.


Glas en folie flink nat maken met de plantenspuit, evt. met beetje afwasmiddel erin. Dan kun je de folie goed schuiven over de ruit. Echt heel goed nat maken.
Dan met een raamwisser het water er tussenuit trekken. Bobbels lucht eruit halen door de folie nog even op te tillen tot de bobbel, nog eens glas en folie flink nat spuiten en weer met de raamwisser erover.
Luchtbellen kun je er zo echt allemaal uit halen. Mochten er toch mini belletjes in zitten, laten zitten. Dit trekt weg!

Je zult als je aan de binnenkant van je aquarium kijkt overal een grijze aanslag zien, dat is vocht onder de folie. Als je met een trekker en ook nog bankpasje bv het water er goed onderuit hebt weten te halen, trekt die grijze was echt helemaal weg.


Al eens aan matte (statische) folie gedacht?
Kan heel erg mooi zijn met wat licht achter de bak.
 
Ik wil de pret hier niet bederven maar ik heb nog nooit folie zonder gezeik erop kunnen krijgen. Plakfolie beland snel in de kliko en met water of die speciale "lijm" heb ik toch altijd luchtbellen.
Zal wel aan mn linkerhanden liggen.
 
Vaak :unsure:


Aha, dus jij hebt de voor- en achterruit wel eens door elkaar gehaald:DD
Nee, nee, ik hield de zijruiten en de voorruit eerst van de bodem los en legde die even aan de kant en dan bleef de achterruit over en zo kon ik me niet meer vergissen:ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Ik heb besloten om schoolbordverf aan te brengen op het aquarium. Raden jullie vooraf ontvetten nog aan?
 

Terug
Bovenaan