achterwand van kurk, of andere soort schors?


jurjen13

Well-known member
Lid geworden
6 november 2022
Berichten
248
Leeftijd
47
Locatie
Leiden
Hall

Ik krijg binnenkort mijn nieuwe aquarium en ik zit nu na te denken over de inrichting. Ik wil graag een rivierwand nabootsen, die ik goed kan laten begroeien,

Ik zit nu te denken om hiervoor kurk te gebruiken, heeft iemand daar ervaring mee, of zijn er andere suggesties voor zelfbouwachterwanden die je goed kunt laten begroeien?
 
Je zou de gehele achterwand met een (zwarte) sponsmat kunnen bedekken, er een opvoerpompje achter dat werkt leuk en langdurig.
Dat noemen ze hamburgermatten filter. Groeit vanalles op vast.
Kun je ook de achterruit met siliconenkit en dan lavasplit erop doen.
Kurk elk hout zal uiteindelijk gaan werken.
 
Kit met lavasplit heb ik ook gebruikt in mijn paludarium (of eigenlijk van die zwarte aquariumlijm, geen kit), wil prima, wel een kliederwerkje (ik heb nog lavasplit over wat je zo mag ophalen als je wil). Ik weet niet of ik dat nou echt rivierwand-achtig eruit vind zien. Ik heb ook een stammetje kurk in mijn paludarium staan, ik las dat als je gewoon hele bast hebt dat het niet zo heel snel wegrot omdat het water niet aan alle kanten erbij komt. Ik weet niet of het waar is, het staat nog niet heel lang. Het drijft wel enorm uiteraard, dus goed vastmaken. In het topic over mijn paludarium kun je wel een idee krijgen van hoe het eruit ziet.

Dat met die matten met een filter erachter lijkt me ook een leuke om een keer te proberen. Twee vliegen in één klap en je kan makkelijk planten erop laten hechten
 
Ik heb er wel eens mee geëxperimenteerd, een kurkwand werkte bij mij niet. Wil elke keer gaan drijven, dus je moet het echt goed vastmaken. Ook gaat het toch vrij snel uit elkaar vallen.
 

Terug
Bovenaan