Aanvaardbaar geluidsniveau?


Weet dat 3 dB een verdubbeling van geluid is. Een pomp op 40 dB maakt dus ruim 3 x zo veel herrie als 1 op 30 dB.
3dB is een verdubbeling van het elektrisch vermogen. 10dB is gehoormatig een verdubbeling van het volume.:cool:
 
Ik heb de Aquael draaien

WHOUW

Deze zakt naar rond de 30 dB, of zelfs iets eronder, maar meet in de keuken, waar de omgeving al wat meer lawaai met zich mee brengt dus als ik hem verder van de pomp af houdt, zie ik eigenlijk geen verschil.

Met mijn oren moet ik echt moeite doen om hem te horen, en dan denk ik dat ik nog meer de waterflow hoor als een brom van de unit.

Ik heb mijn persoonlijke keuze gemaakt ter vervanging van mijn defecte Hydor.
Is dat de ultramax 2000 die zo stil is??
 
Update; ik heb vanavond de kast bekleed met tegen elke wand en het deurtje isolatie-materiaal van Gamma, en het werkt perfect :) Het aquarium staat dicht bij het bankstel dus het was wel echt irritant. Nu vrijwel stil :) Dank voor de tips!

Enige """enge""" is nu de brandveiligheid, wat als de pomp kortstluit ofzo. Ik denk dat ik er dus maar een rookmelder bij hang, voor de gemoedsrust hahaha...
 
3dB is een verdubbeling van het elektrisch vermogen. 10dB is gehoormatig een verdubbeling van het volume.:cool:


Dat wordt weleens omschreven, maar ik denk dat het feitelijk niet helemaal juist is. 3dB is een verdubbeling. Daarom worden ook in de audio wereld deze waarden +-3 dB of soms +- 6dB gebruikt.

Iets 2 x zo hard horen, daar lijkt 10 dB voor nodig, alhoewel dat per persoon en gehoor als ook signaal verwerking in het brein verschilt. Ik heb beduidend minder nodig om een verdubbeling te kunnen constateren. Dus dat is redelijk sterk individueel
 
Update; ik heb vanavond de kast bekleed met tegen elke wand en het deurtje isolatie-materiaal van Gamma, en het werkt perfect :) Het aquarium staat dicht bij het bankstel dus het was wel echt irritant. Nu vrijwel stil :) Dank voor de tips!

Enige """enge""" is nu de brandveiligheid, wat als de pomp kortstluit ofzo. Ik denk dat ik er dus maar een rookmelder bij hang, voor de gemoedsrust hahaha...
Als het noppenschuim is, dat schijnt redelijk brandveilig te zijn al heb ik het nooit getest. Sowieso zullen wss eerder stoppen eruit vliegen bij kortsluiting en er water overheen gaan ipv afbranden.
 
wilde vandaag de E402 gaan bestellen, maar nu weer twijfel, het bakkie staat achter mijn bank waar ik zit.
dus is een stille pomp een must. en ik wil de kast niet gaan behandelen met foam voor geluid te dempen.

Dus maar weer eens verder zoeken
Zoals biljoenblik hierboven ook zegt: het ene model van hetzelfde merk is het andere niet. Ik heb de e702 en de e902 gebruikt (e902 draait nog) en die maken weinig geluid. Eenmaal de lucht eruit moet ik mijn best doen om er last van te hebben. ;) Maar "your mileage may vary...."

Je kunt het filter ook inwikkelen met een rol noppenschuim of iets vergelijkbaars geluiddempend. Dit heeft mij enorm geholpen om een Fluval FX5 stil te krijgen. Gewoon onder/boven/zijkanten inrollen zoveel mogelijk en dat scheelt heel veel.
Cool idee. :) Alleen, heb jij toen ook het motorgedeelte zo ingepakt? Ik heb zelf de FX4 draaien en zou bang zijn dat dat niet goed is of zo. Dat ding wordt best warm. Of ben ik nu te bang...
 
Ik heb alles ingepakt. Kan me niet voorstellen dat externe filters lucht nodig hebben om te koelen.

Dat zou m.i. een enorme design fout zijn om meerdere redenen. Ten eerste, filters hebben een constante stroom water er doorheen gaan die we willen verwarmen, dus eventuele restwarmte dumpen in het water is een goed idee. Ten tweede is water een enorm veel betere koeling dan lucht. En ten derde, een filter staat meestal in een dichte kast, vertrouwen op luchtverplaatsing om te koelen zou in zo'n scenario meer dan dom zijn. Ik werk niet voor een eheim o.i.d. maar zo kijk ik er naar als techneut.
 
Hmmm ik denk dat je gelijk hebt! Dan ga ik die fx4 maar eens wat beter inpakken. :D(y) Is nu verreweg de grootste brompot...
 
Misschien ook wel goed dat mensen foto's delen en informatie delen hoe ze hun kastje/filter hebben ingepakt/meer geluidsbestendig hebben gemaakt, lijkt mij goede kennis om te delen.

Ook interessante bevindingen van @sschot m.b.t. de Aquael dat deze zo stil is. Ben zelf wel gecharmeerd geraakt van de HYPERMAX 4500 na wat informatie en hem te hebben gezien op Vivarium (https://www.olibetta.nl/aquael/hypermax-4500). Deze is qua geluid silent engine operation 24–44 dB.

Hoeveel doe de Ultramax 2000 officieel @sschot , dit kan ik namelijk niet vinden op de website.
 
Misschien ook wel goed dat mensen foto's delen en informatie delen hoe ze hun kastje/filter hebben ingepakt/meer geluidsbestendig hebben gemaakt, lijkt mij goede kennis om te delen.
Ik moet het nog netjes afwerken, maar ik heb simpelweg deze platen gekocht:

En deze op maat gemaakt, zodat tegen elke wand in de kast een stuk staat. Uiteraard ook op de bodem, zodat de filter er op staat. En dan als laatste een wat hoger stuk wat ik er voor zet en overheen 'vouw'/laat vallen richting de achterkant zodat ook boven het filter de plaat komt. Formaat van mijn kast is 80 hoog, 40 diep en 60 breed. Dus deze platen passen bijna perfect, was weinig op maat snijden.
 
Hoeveel doe de Ultramax 2000 officieel @sschot , dit kan ik namelijk niet vinden op de website.

Ik heb deze ook niet kunnen achterhalen, ook nog niet in contact met de leverancier. Dat het op de doos van de Hyper staat, vind ik persoonlijk super.

Voor de beeldvorming, tot op heden hebben Eheim, Fluval en Oase nog NIET gereageerd op de vraag naar de exacte productie van geluid van hun pompen. Ik denk dat er te weinig tot geen aadacht voor is, en dat Aquael met de Hypermax een mooie richting inslaat!

Aquael heb ik als producent nog niet gecontact, maar Aquael NL heeft van de Ultramax pompen geen cijfers. Dat zeggen ze dan wel eerlijk.
 

Terug
Bovenaan