750 liter zeewater pret


Ja enorm kut.. heb best veel vissen verloren... Enige wat k heb kunnen doen is sommige sterkere vissen een zoetwaterbad geven voor 4 minuten.. maar ook dit heeft niet geholpen.

Bleek achteraf velvet te zijn, niet eens normaal stip..

Heb nog poetsvis en garnalen gehaald. vooral de xanthurum liet zich eigenlijk constant poetsen.. maar heeft allemaal geen zin gehad..


Verloren:
Alle dokters
Nemo s
Pincetvis

Bijzonder zuur.. maargoed.. hierdoor natuurlijk ook enorme waarden schommeling, niet goed voor de cyano... Maargoed dat is even het minst van alle problemen.

Zover de vissen die er nog in zitten,
De 5 chromissen, 2 goby s 2poets garnalen en wat slakken en opruimers.. maken het goed, hebben geen symptomen, dus... Nu een kwestie van uv aan laten staan en een maand tot 2 geen vissen inzetten...

Heb wel nog wat stekjes en koralen gescoord ondertussen

Grote zwart witte hamer, bijzonder stuk, over laten komen uit Portugal.. samen met een enkel oortje acans (was presentje van de winkel daar)

Dat is de andere kant van deze mooie hobby.
Velvet is nog wat erger dan witte stip.
Komt helaas toch wel vaak voor. 😞

Sommige houden alles eerst in quarantaine voordat het de hoofdbak in gaat maar dat wil ook niet 100% zeggen dat je het niet in je bak krijgt.

Zelf heb ik een extra bak in huis waarin ik eventueel zieke vissen kan behandelen.
Hopelijk heb ik die voorlopig niet nodig.
 
Velvet is nieuw voor mij en ik begrijp dat het ook in zoetwater kan toeslaan als ik het goed begrijp:


Edit: zeezout zou helpen maar ja daar zwemmen ze al in dus dat zal wel voor de zoetwatervariant gelden.
Als je de witte stippen kan tellen is het eigenlijk altijd witte stip.
Als je ze niet kan tellen velvet.
 
Nee naja enige behandeling is met koper.. en met velvet is het gewoon.. gaat zo idioot snel.. van paar stipjes naar hele vis wit in uitval in 48uur..

Het is begonnen met een vis die ik van een maat van me overnam.. direct 24 uur erna de eerste uitval.. en daar had k eigenlijk weinig argwaan voor.. ik vermoedde agressie, voor je t weet.. gewoon hele vissen spierwit.. zowel klein als groot.. echt binnen enkele dagen alles verloren, daarom ook iets stiller geweest hier...

De uv heeft nu iig een kleinere pomp (600lph op 36watt unit).. powerfilter 3000lph 24/7..

En gewoon wekelijks 15/20% wissels.. vorige week overgeslagen..dus deze week (vanavond) wissel ik 240liter..

Het is gewoon... Kut... Maar het gebeurd gewoon.. er is heel weinig wat je er tegen kan doen, Ja.. quarantaine bak.. ALLE vissen uitgangen (succes) en dan met formaldehyde, of koper behandelen.. vissen daarna zoetwater dippen, en dan weer uitzetten, maargoed.. we gaan.. enigzins tegengeslagen.. gewoon verder
 
K wil eigenlijk positief blijven, maar vond deze van de scopas..
Dit veranderde in een volledig witte vis waar je zichtbaar velletjes aan zag hangen.. en kort daarna dood
 

Bijlagen

  • PXL_20231123_162427278.jpg
    PXL_20231123_162427278.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 54
Nee naja enige behandeling is met koper.. en met velvet is het gewoon.. gaat zo idioot snel.. van paar stipjes naar hele vis wit in uitval in 48uur..

Het is begonnen met een vis die ik van een maat van me overnam.. direct 24 uur erna de eerste uitval.. en daar had k eigenlijk weinig argwaan voor.. ik vermoedde agressie, voor je t weet.. gewoon hele vissen spierwit.. zowel klein als groot.. echt binnen enkele dagen alles verloren, daarom ook iets stiller geweest hier...

De uv heeft nu iig een kleinere pomp (600lph op 36watt unit).. powerfilter 3000lph 24/7..

En gewoon wekelijks 15/20% wissels.. vorige week overgeslagen..dus deze week (vanavond) wissel ik 240liter..

Het is gewoon... Kut... Maar het gebeurd gewoon.. er is heel weinig wat je er tegen kan doen, Ja.. quarantaine bak.. ALLE vissen uitgangen (succes) en dan met formaldehyde, of koper behandelen.. vissen daarna zoetwater dippen, en dan weer uitzetten, maargoed.. we gaan.. enigzins tegengeslagen.. gewoon verder

Ja uitvangen is altijd lastig in draaiende bak maar zal toch moeten als je ze niet wil verliezen.
Heb zelf hier copperpower klaar staan mocht het eens gebeuren.

In elk geval mooi dat je doorgaat velen stoppen nou zo’n tegenslag.
 
Ja uitvangen is altijd lastig in draaiende bak maar zal toch moeten als je ze niet wil verliezen.
Heb zelf hier copperpower klaar staan mocht het eens gebeuren.

In elk geval mooi dat je doorgaat velen stoppen nou zo’n tegenslag.
Ja maar met stoppen bereik je ook niks..
Eerste 9 tot 12 maanden zoutbak is altijd gewoon kut.. daarna over het algemeen stabiel en beter.. zeker met doodsteen is de aanloop periode gewoon kut
 
1000174626.jpg


En weer een goede 220/240 liter wissel just to be sure..

1000174631.jpg
 

Bijlagen

  • PXL_20231203_193915035.jpg
    PXL_20231203_193915035.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 29
Het verhaal gaat, dat meerdere mensen met vissen uit deze zaak, dezelfde issues hebben gehad👀 ... Mega kut, maar dan hebben we iig een goede oorzaak, ik was iig niet de enige.

Kleine update..

De zeo reactor heb k eraf gehaald, elke dag toevoegen en schudden e.d. wordt heel snel vervelend..

Dsr ez carbon dipt me PH teveel naar mijn zin, dus opzoek naar iets wat mij beter gaat bevallen..
Ik heb "als test" de hele serie van Modernreef besteld . 4 kannen voor kh/ca/mg en spoor elementen, met daarbij een oplossing amino's en metalen (complete reef food en polypop)

We gaan weer door.. fotos e.d. volgen!
 
Wat cyano op de achter en zeiwand.. ik behandel deze niet.. en wordt langzaam aan minder.. verder weinig klachten
1000184073.jpg
 
Sprong...in t diepe, maar kon het niet laten
Oei dory....... hopelijk gaat het goed maar heel veel sterven door witte stip het zijn de grootste stress kippen van een zee bak..... deze zou ik niet aanraden ga dan voor een desjardini, dat zijn makkelijkere dokters. In mijn zeewater groepss app zijn er zelfs een aantal van mening dat dory gewoon weg niet meer gehouden mag worden. Benieuwd hoe die van jouw het doet.

( ramen poos niet schoongemaakt )

Mijn bak draait op af en toe all for reef, ( ik doe maar wat ) ik gooi er af en toe wat regen water in en heel soms een schepje zout, ik ben opgestart met dood steen marco's rock, het groeit niet super hard maar ik hoef dan ook amper wat te doen.
 

Bijlagen

  • 20231226_231425.jpg
    20231226_231425.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
Oei dory....... hopelijk gaat het goed maar heel veel sterven door witte stip het zijn de grootste stress kippen van een zee bak..... deze zou ik niet aanraden ga dan voor een desjardini, dat zijn makkelijkere dokters. In mijn zeewater groepss app zijn er zelfs een aantal van mening dat dory gewoon weg niet meer gehouden mag worden. Benieuwd hoe die van jouw het doet.

( ramen poos niet schoongemaakt )

Mijn bak draait op af en toe all for reef, ( ik doe maar wat ) ik gooi er af en toe wat regen water in en heel soms een schepje zout, ik ben opgestart met dood steen marco's rock, het groeit niet super hard maar ik hoef dan ook amper wat te doen.
Dat valt toch reuze mee?
Zeker niet gevoeliger dan bijvoorbeeld een Achilles / naso / witborst/ en nog vele anderen..

Desjardini is een heeeel andere vis uit een heel andere familie (zebrasoma, niet paracanthurus).. maar idd is die wel een stuk makkelijker

Dit is een herplaatser.. terug gebracht naar cfs omdat hij tegroot werdt voor de vorige eigenaar zijn aquarium.dus reeds gewend aan het leven in een glazen kooi, mischien dat dat scheelt
 
Yes . Was wel nodig.. daar ik .04 po4 doseer en nogsteeds 0 meet . Bak buffert ZO enorm veel fosfaat .

Waterwaarden update:
No3: 7.4
Po4: 0.00
Kh: 7.95
Ca: 425
Mg: 1403

Ph verloop snachts 7.84 overdag in de piek 8.05 tot 8.11 afhankelijk van de hoeveelheid mensen in huis.

Vooral die pH dip snacht wil k hoger hebben!

Vanmiddag komt er als het goed is een co2 scrubber binnen voor aan de afschuimer..

En de verwarming.. ik had een superfish led 300watt smart ding erin, die s verbrand, vervangen voor tijdelijk een 300watt gewone jbl, maar die trekt het niet helemaal snachts en laat het een van 25.1 naar 24.1 zakken ondanks constant aan.

Hiervoor komt vandaag een aquamedic controller met 500watt titanium staaf (rated tot 1500liter)

Dit zijn eigenlijk de enige 2 puntjes die er nog zijn..
 
Bak buffert ZO enorm veel fosfaat .
Ik ben geen chemicus maar volgens mij buffert het steen veel fosfaat tot het in balans is met de hoeveelheid in het water.

Ik heb in de 130 liter Reefer ook een 200W want omdat het een open bak is koelt het veel sneller af ook.
 
Xanthurum? Erg mooie vissen.
Zou ik ook nog graag willen toevoegen maar dan tegelijk met een flavescens om eventuele problemen te voorkomen.
Das de reden dat ik ze alle 3 tegelijk inzet..
Kans dat het goed gaat wordt dan flink groter!
Zijn xanthurum.. Picasso . Triostegus

Trio verdomd het alleen mysis te eten, dus die krijgt maar elke dag nori
 
Das de reden dat ik ze alle 3 tegelijk inzet..
Kans dat het goed gaat wordt dan flink groter!
Zijn xanthurum.. Picasso . Triostegus

Trio verdomd het alleen mysis te eten, dus die krijgt maar elke dag nori
Heb nu zelf 3 dokters er in maar verwacht dat het wel goed gaat als ik die 2 er bij zou plaatsen maar dat is toch altijd afwachten.
tot nu toe eten ze alles en dat is maar goed ook aangezien ik ook wel eens wat stipjes op de blauwe dokter zie🫤
 
Verwarming vervangen...
Is een aquamedic 500watt titanium unit geworden .. en stuur deze aan via een temp controller van aquamedic... Ingeplugd in de apex

Dit geeft dubbel redundantie.. als de staaf blijft hangen, zet de temp controller de Verwarming uit .. mochten zowel de Verwarming als de controller falen in de "aan" stand.. dan schakelt de apex deze 1 graden hoger, helemaal af.

Tevens zoals hierboven te zien in de AMP grafiek . Kan ik monitoren hoelaat, en hoevaak hij aanslaat .
 
Verwarming vervangen...
Is een aquamedic 500watt titanium unit geworden .. en stuur deze aan via een temp controller van aquamedic... Ingeplugd in de apex

Dit geeft dubbel redundantie.. als de staaf blijft hangen, zet de temp controller de Verwarming uit .. mochten zowel de Verwarming als de controller falen in de "aan" stand.. dan schakelt de apex deze 1 graden hoger, helemaal af.

Tevens zoals hierboven te zien in de AMP grafiek . Kan ik monitoren hoelaat, en hoevaak hij aanslaat .
Mooi spul allemaal. Heb zelf de verwarming op een Socket van home wizzard zitten.
Zo kan ik bij houden hoevaak hij aanslaat en hoeveel kWh hij verbruikt per dag week maand en jaar etc.
 
Mooi spul allemaal. Heb zelf de verwarming op een Socket van home wizzard zitten.
Zo kan ik bij houden hoevaak hij aanslaat en hoeveel kWh hij verbruikt per dag week maand en jaar etc.
Ja dat s ideaal . K wilde hem eigenlijk direct in apex stekkerblok prikken . Maar schijnt dat niet alle relay s even fijn vinden om 500watt telkens in en uit te schakelen.. daarom gegaan voor een externe controller EN apex als backup
 
Ja dat s ideaal . K wilde hem eigenlijk direct in apex stekkerblok prikken . Maar schijnt dat niet alle relay s even fijn vinden om 500watt telkens in en uit te schakelen.. daarom gegaan voor een externe controller EN apex als backup
Vaak staat het wel aangegeven wat die Max kan schakelen.
Ik heb hier de 2000watt variant op een schego thermostaat.
Misschien beetje overkill maar denk dat het per saldo weinig uitmaakt als ik hem omwissel voor 1000 watt.
 
Vaak staat het wel aangegeven wat die Max kan schakelen.
Ik heb hier de 2000watt variant op een schego thermostaat.
Misschien beetje overkill maar denk dat het per saldo weinig uitmaakt als ik hem omwissel voor 1000 watt.
Nee naja jij hebt er rekening mee gehouden iig..
Er zijn. Er zat die het niet doen, op werk zijn . Klik thermostaat vast, bak gekookt bij thuiskomst..

Apex heeft me vorige bak hier 1x van gered.. ik neem 0 risico meer met verwarming
 
Countdown....
29 weken tot nieuwe (grotere) bak 👀

Mocht iemand 3 ati stratons voor knappe prijs vinden.. over 29 weken heb k ze nodig
 
Neeeeh....
Ik had de 120... Die brak.. en moest toen snel iets anders.. dus heb ik deze 140/70/70 opgehaald .. bak en frame.. gratis van mede hobbyist.. maar.. ik had nooit een bak met deze overloop en dergelijke gekocht..

Des al niet te min.. bak is prima..en ik heb nu een platform om lekker me gangetje te gaan.. en me verder te oriënteren.. dit is nooit mijn "forever" bak geweest..

Ik wilde na de breuk, een aquaja Diamond line 525 hebben maar de levertijd was gewoon te lang voor de dieren.

Het idee is... En het is nog een idee.. niets is final... Maar ik wil weer 100+ liter..

De plek waar hij nu staat past 200/210.. en dan minimaal 70.. maar mogelijk 80 voor/achter.. en dan 70 waterhoogte.. voor een totaal volume van rond de 1200 liter..
Reden om 200/70/70 te gaan.. dat kan ik met 3 ati stratons of 4 coralcares verlichten..

Maargoed.. is voor vd zomer..

Voor nu...genieten van o.a. deze grazende triostegus... Hij at slecht dat ik hem net uitzette.. gelukkig heb ik hem aan het eten gekregen, en graast hij nu graag nori
1000187579.jpg
 

Terug
Bovenaan