Met een kl***app kunnen wij hier weinig. Omschrijf zo precies mogelijk je probleem met daarnaast wat je al gedaan hebt?
Ok, Hier komt de uitgebreide versie, sorry het is een heel lange.
Verbindingsproblemen Jecod / Jebao pompen.
Hopelijk zijn er hier ook IT-specialisten. Heb al veel forums doorgespit (waaronder deze) en alle tips geprobeerd. Mijn excuses maar dit wordt een lange tekst.
Ik heb 5 pompen die allemaal zouden moeten kunnen werken met een van beide wifi netwerken en access point:
Jebao MDC-3500 opvoerpomp
Jebao MDC-6000 boosterpomp
2x Jecod ALW-20 golfopwekker
Jebao MD-4.4 doseerpomp
Om het meer duidelijk te maken, alle pompen werken via een app genaamd Jeboa Aqua.
Om in wifi modus een verbinding te maken moet je smartphone verbonden zijn met je thuisnetwerk, schakel je de pomp op wifi (op de meeste pompen 5 sec. op een knop drukken). Je opent de App, vervolgens kies je connecteren via wifi, en vult de gegevens van je wifi thuisnetwerk in. Daarna wordt er gescand naar het apparaat. Als alles goed gaat verschijnt dan de pomp en kan je selecteren om te koppelen.
Om in AP modus een verbinding te maken dien je de pomp eerst in AP modus te zetten (op de meeste pompen 10 sec drukken op een knop). Vervolgens zoek je met je Smartphone in verbindingen-wifi naar de pomp en maak je een rechtstreekse verbinding. Je opent de app, kiest de optie verbinden via AP en begint te scannen. Zodra de app de pomp gevonden heeft maakt deze automatisch verbinding.
Ik heb eerst de 2 opvoerpompen gekocht. Hiermee was de installatie nog met de oude app en kon ik via mijn mobiele telefoon (Samsung A52) probleemloos verbinding maken met mijn thuisnetwerk. Daarbij gebruikte ik de wifi van de modem/router van mijn internetprovider (Telenet België).
Omdat dit zo goed ging, kocht ik de 2 wavemakers en de doseerpomp.
Met geen van deze pompen kon ik echter verbinding maken met de modem/router van mijn internetprovider. Ik probeerde het verder van de modem af, probeerde het dichtbij de modem, maar het mocht niet baten. Het directe toegangspunt (AP) tussen de wave-makers en mijn smartphone lukte wel.
Ik heb toen de 2,4GHz en 5GHz signalen gesplitst in de instellingen van mijn modem en het 5GHz signaal volledig uitgeschakeld. Ik probeerde opnieuw verbinding te maken met de pomp op mijn thuisnetwerk (opnieuw dichtbij en verder weg van de modem), geen soelaas.
Vervolgens installeerde ik de app op verschillende Android apparaten (Smartphone Partner, Smartphone oudste dochter, eigen tablet, tablet oudste dochter, tablet jongste dochter). Op de tablet van mijn jongste dochter kon ik vervolgens verbinding maken met de wavemakers via mijn wifi-thuisnetwerk.
Omdat het wifi-netwerk toch al niet zo fantastisch goed was, besloot ik een mesh-netwerk aan te leggen. Merk op dat mijn provider of andere providers in België niet echt de optie geven om een eigen modem/router te kiezen. Er is een wet aangenomen die dit mogelijk maakt en die op 01 november 2024 ingaat.
Wat wel kan is een 2 router plaatsen na de modem/router van de provider.
Mijn keuze is de TP-Link mesh ax3000 poe mesh wifi (deco x50-poe).
Dit voornamelijk voor de 6GHz en de poe (power over ethernet).
De configuratie van mijn netwerk is als volgt;
Modem router van de provider - Master mesh TP-link X50 - TP-Link switch met poe (model TL-SG2428P) - 3 x slave mesh TP-link X50 (elk op een eigen poort direct op de switch, dus geen doorverbindingen).
De router/modem, master TP-Link X50 en switch bevinden zich op de begane grond van het hoofdgebouw. De 3 slave mesh TP-Link X50 bevinden zich op de 1e verdieping van het hoofdgebouw, de 2e verdieping van het hoofdgebouw en de 1e verdieping van het bijgebouw.
Ik heb de wifi van de modem/router van de internetprovider uitgeschakeld om interferentie te voorkomen. Dit werkt allemaal perfect, ik heb nu overal in huis perfect wifi dekking.
Nadat ik het nieuwe thuisnetwerk had geïnstalleerd, probeerde ik opnieuw verbinding te maken met de wavemakers op mijn wifi-thuisnetwerk, wederom zonder resultaat. Merk op dat de Jebao Aqua app sindsdien was bijgewerkt.
Ik heb het 5GHz signaal van de Mesh TP-Link X50 uitgeschakeld, wederom zonder resultaat.
Heb ook mijn smartphone de update gegeven van Android 13 naar 14 en opnieuw getest, zonder resultaat.
Ik heb de wavemakers in AP-modus gezet en met een wifi-analyser (toont alle beschikbare wifi-netwerken in je omgeving) gecontroleerd of hij zichtbaar was, wat het geval was. Ter verduidelijking, de pomp in wifi-modus is ontvangend en dus niet zichtbaar als wifi-signaal, de pomp in AP-modus is zendend en dus zichtbaar als wifi-signaal. De bijgevoegde afbeelding toont de kanalen van de Jeboa (0-3) in AP modus, mijn wifi-netwerk (4-8) en mijn smartphone (9-13). De kanalen van de TP-Link Mesh kunnen niet worden ingesteld. Ook zijn de kanalen van de Jebao deze waarvan hij dus zendt, ik weet niet of hij over de volledige kanaalbreedte kan ontvangen.
De tablet van mijn jongste dochter er weer bij gepakt (die maakte wel verbinding op het oude netwerk met de oude app), deze had inmiddels ook de update Jeboa App ontvangen. Getest om verbinding te maken en dit werkt niet meer.
Ik heb toen van de smartphone van mijn partner een AP gemaakt (waarbij de smartphone een router werd). Mijn smartphone ermee verbonden en opnieuw geprobeerd om via het wifi-netwerk (van de smartphone van mijn partner) verbinding te maken met de wave maker. Dit lukte vreemd genoeg.
Ik veranderde mijn Windows 10-laptop in een AP en probeerde opnieuw verbinding te maken. In eerste instantie lukte het niet om een wifi-verbinding met de wave maker tot stand te brengen.
Ik had ergens gelezen dat je locatie autorisatie van de Jebao app moet toestaan, in de app instellingen van android. Dit toegestaan en opnieuw geprobeerd om via het AP-netwerk van mijn laptop een wifi-verbinding met de wave maker tot stand te brengen. Dit werkte weer.
Toen had ik het idee, als ik de app op mijn windows PC kon draaien, die een lan verbinding heeft en een wifi verbinding met mijn thuisnetwerk, misschien kon ik op deze manier een verbinding maken. Ik installeerde een Android emulator BleuStacks, installeerde vervolgens de Jeboa Aqua app op Bleustacks en startte vervolgens de app. De app crasht echter tijdens het opstarten. Wat ik ook probeer, de app wil niet opstarten. Dus weer geen oplossing.
Met behulp van een USB-C ethernetadapter heb ik een directe LAN-verbinding gemaakt op de switch met mijn smartphone. Hiervoor moest ik echter eerst de wifi en het mobiele netwerk op mijn smartphone uitschakelen. Zodra deze lan-verbinding tot stand was gebracht (onder andere getest met de browser), schakelde ik de wifi van de smartphone weer in. In de instellingen van de mesh TP-Link X50 gecontroleerd of er een verbinding zichtbaar was via zowel wifi als LAN van mijn smartphone, wat het geval was. De Jebao Aqua app opnieuw opgestart en geprobeerd verbinding te maken, vreemd genoeg gaf de app aan dat er geen wifi netwerk werd gedetecteerd en ik dus geen verbinding kon maken met een pomp. Waarschijnlijk geeft de smartphone dus voorrang aan een LAN-verbinding boven een wifi-verbinding. Op het moment dat ik de LAN-verbinding fysiek verbrak, was het wifi-netwerk direct zichtbaar in de app. Vervolgens probeerde ik, bij het begin van het scannen naar een pomp, de LAN-verbinding meteen weer te verbinden. Echter weer zonder resultaat.
Om alles nog eens te controleren, probeerde ik alle 5 de pompen opnieuw aan te sluiten op mijn thuisnetwerk, zonder resultaat. Sterker nog, sinds ik de nieuwe app heb geïnstalleerd, kan ik niet eens meer een AP-verbinding maken met beide opvoerpompen. Ik kan wel een ap wifi-verbinding maken tussen mijn smartphone en de boosterpompen, ik kan het wifi-signaal van de boosterpompen zien met een wifi-analyser, maar het lukt niet om de pompen te koppelen in de app. De app blijft zoeken naar de pompen.
Zoals je ziet, heb ik al veel geprobeerd met beperkte IT-kennis.
Hopelijk heeft er nog iemand een idee, alvast bedankt voor de reacties.