Bio-CO2 vraag


Een Anubia moet niet in het felle licht staan en verlangd een beschutte plek. Krijgt deze teveel licht dan kan deze het blad niet genoeg beschermen.
 
Een Anubia moet niet in het felle licht staan en verlangd een beschutte plek. Krijgt deze teveel licht dan kan deze het blad niet genoeg beschermen.
De plant keuze in deze hele bak was niet ideaal. Ik heb er wel uit geleerd om meer research te doen naar optimale posities in verband met licht. Mijn volgende bak wordt weer een shallow dus daarom heb ik planten die van sterk licht houden gekozen. De AR mini alsook de Rotala gaan dit leuk vinden en dwerg naaldgras ook.
 
dus daarom heb ik planten die van sterk licht houden gekozen. De AR mini alsook de Rotala gaan dit leuk vinden en dwerg naaldgras ook.
vergeet de alg niet. Die vinden veel licht ook erg lekker...
Sterk licht is prima, zolang je genoeg plantbemesting en CO2 kan leveren
 
Ik heb Tropica plants soil dat veel voedingsstoffen bevat. Ik ben ook aan het twijfelen tussen lean en EI doseren, wat vinden jullie? Ik heb even zitten experimenteren met temperatuur en als ik de temperatuur naar 25 graden breng krijg ik een dikke bel elke 2 seconden in de wasfles. Ik wacht mijn dropchecker af maar hij is bijna lichtgroen nu. CO2 zou dus normaal gezien geen probleem moeten zijn. De inhoud van de bak waar het systeem op komt is kleiner dan deze en dus is de oppervlakte ook kleiner. CO2 ga ik dus meer dan genoeg van hebben. Ik weet gewoon echt niet of ik lean of EI moet doseren, ik lees verschillende meningen…
 
Heb je met 1 van beide al ervaring?
 
Heb je met 1 van beide al ervaring?
Ik doseer gewoon profito nu moet ik toegeven… Ik heb me nog niet zitten verdiepen in het onderwerp sinds enkele dagen. Ik doseer volgens het label dus dat is EI volgens mij.
 
Volgens mij is de combi voedingsbodem en EI niet ideaal maar waarom weet ik zo niet maar daar kan @Cornelius vast iets meer over zeggen.
 
Volgens mij is de combi voedingsbodem en EI niet ideaal maar waarom weet ik zo niet maar daar kan @Cornelius vast iets meer over zeggen.
Een bak opstarten met aquasoil icm een rich-dose bemesting heeft niet de voorkeur.
De bodem is al enorm rijk aan voeding en dan word ook nog eens de waterkolom barstensvol met voeding gebruikt.
Gevolg: snellere kans op melting van planten, grotere kans op algontwikkeling, grotere kans op een nutrientsvergrendeling en een versnelde en grotere uitbraak van opstartalg.
Een rich-dose benmesting ga je pas toepassen als je bak 'gematured' is. En dat is in de regel pas na een jaar en als de soil de 1e tekenen van 'ver-arming' laat zien. Dat wil zeggen als de voeding uit je soil is leeg getrokken door je planten.
 
Dus eerst lean doseren. Heeft iemand links van bemesting die niet te duur is?
 
Alle commerciële voeding is duur. Maar omdat je ook een Tropica soil gebruikt adviseer ik dan ook de voeding van Tropica, de Premium Fertiliser
 
Is deze goed? Heb al goede dingen gelezen hierover. Daarbij valt 1 liter voor 23 euro zeer goed mee.
Er zijn mensen die de produkten van plantedbox heel goed vinden, er zijn ook mensen die dit niet vinden.
Ik behoor tot de laatste groep. Maar als jij daar goede dingen over hebt gelezen; gewoon doen.

Maar je hebt het over bemesting die niet te duur is.

De prijs van deze plantenvoeding is 23 euro per liter .
Als ik de targets bekijk, voor deze AIO lean-dose, dan kun je voor die 15 euro zelf poeders kopen en 9 liter Makro's maken en 1.5 liter Micro's. Dat is afgerond gemiddeld 1,50 per voor een liter.
 
Ik sluit me aan bij Corne en zelf een stockoplossing maken is erg simpel en veel goedkoper en je kan makkelijk bijsturen.
 
Bij welke site bestellen jullie de poeders en kunnen jullie mij zeggen welke poeders ik exact moet bestellen? Ik heb hier geen idee van namelijk.
 
Aquariumbemesting.nl

Kaliumnitraat en Kaliumfosfaat met profito die je al gebruikt.

Deze combi gebruik ikzelf ook met een tropica soil.
 
Bij welke site bestellen jullie de poeders en kunnen jullie mij zeggen welke poeders ik exact moet bestellen? Ik heb hier geen idee van namelijk.
Hierboven staat beschreven waar je het o.a. kunt kopen. Hieronder een recept

Voor de macro:
gebruik een lichtdichte PET fles van 1 liter en vul dit met
29.12 gram KNO3
12.79 gram KH2PO4
62.24 gram K2SO4

Afvullen met 1 liter lauwwarm osmosewater, een minuutje schudden.
doseer wekelijks 14ml op 50 liter

Voor de micro:
23.25 gram Tenso Coctail op 1 liter osmosewater
doseer wekelijks 14ml op 50 liter

Macro en Micro niet op dezelfde dag doseren.

Met dit recept krijg je een kaliumwaarde van 12ppm, een nitraatwaarde van 5ppm, een fosfaatwaarde van 2,5ppm en een ijzerwaarde van 0.25ppm. Dit is trouwens 1 van de 1001 recepten die in omloop zijn.
Voor de meelezers Let op: dit is een lean-dose bemesting en alleen geschikt voor het gebruik icm een aquasoil. In een bakje met mos werkt dit ook prima.
 
Wauw geweldig bedankt.
Voor deze recepten heb je osmose water nodig blijkbaar dus die moet ik even gebruiken maar was van plan om dat toch al te doen. Planten houden doorgaans van zacht water toch? Ik dacht te mikken op KH=6-8 en GH ook zoiets. Moet gewoon even zien of dat goed is voor garnaaltjes.
 
Planten houden niet per se van heel zacht water maar ook niet heel hard. Gewoon gemiddeld is prima. Vergeet niet dat hardheid ook stoffen brengt die ze kunnen gebruiken.
 
Wat is normaal dan qua waarden?
 

Terug
Bovenaan