Zwervende lotus


kouwtje

Well-known member
Lid geworden
18 september 2009
Berichten
843
Locatie
Eindhoven
Hoi allemaal,

Deze vraag is vaker gesteld, helaas heb ik de oplossing nooit gevonden.....

Voor de zoveelste keer probeer ik een Thaise lotus in mijn aquarium te houden.
Ik vind ze zo mooi.....
Eigenwijs als ik ben, omdat ik weet dat mijn grondbewoners (cory's en een ancistrus) gezellig gaan voetballen met de knol.

Ik had 'm keurig in het grind gezet tussen de uitlopers van mijn spiderwood, op een 'zichtlocatie'.
uurtje later: weg lotus.
Inmiddels heeft 'ie alle hoeken van de bak gezien en een plekje gevonden tegen de achterwand, achter het spiderwood.

Niet in het grind dus ook.

Wie heeft dé oplossing? Of moet ik het maar opgeven en 'm laten waar hij is (en dus ook los)?

Vision half januari 2017 (7).jpg
 
Kun je geen pijpje siporax om de wortels doen zodat hij beter blijft zitten?
 
Hij heeft nog geen wortels:p
Maar dit houd ik zeker in gedachten.....
Hoe zou ik dat moeten bevestigen,@jessicapilon en @sschot ? met visdraad ofzo?
 
Dat kan je ook nog over wegen, bol met visdraad aan steentje of hout, blijft hij in ieder geval op zijn plekje
 
Ik zal het weekend eens gaan knutselen... dank u!
 
Ok, bedriegen mn ogen me voor de zoveelste keer dus:stom:.
Nou, dat valt mee hoor John.
Wat jij aanziet als wortels van de lotus, zijn wortels van de anubia daarboven op het hout.
Dus het ligt niet aan jouw ogen hoor, hou het maar op de lichtval.:cool:
 
Geplastificeerd kippengaas, deze ruim over de knol doen met de randen plat onder de bodumsubstraat stoppen, eventueel met wat steentjes erop.
 
Mijn is het ook gelukt met mijn cichliden erbij dus moet te doen zijn.

Ik er eerst een terracotta pot(je) overheen gezet. (wel lekker in je substraat duwen).
Toen de eerste blaadjes kwamen de onderkant van de pot eruit geslagen zodat hij kon groeien. Laten pot in tweeën moet slaan anders om te verwijderen.
 
Mijn is het ook gelukt met mijn cichliden erbij dus moet te doen zijn.

Ik er eerst een terracotta pot(je) overheen gezet. (wel lekker in je substraat duwen).
Toen de eerste blaadjes kwamen de onderkant van de pot eruit geslagen zodat hij kon groeien. Laten pot in tweeën moet slaan anders om te verwijderen.
Dat is ook een hele goede tip!
Ik heb hetzelfde gedaan met andere planten die met steel in de grond moesten en steeds loskwamen door de grondelende vissen. In dat geval een plastic plantpotje gebruikt dat ik op maat heb geknipt, steeltjes erin en in de grond. dat ging goed.
Vond het voor de knol geen optie, omdat die zoveel groter is, maar ik ga het proberen!
Tnx!
 
Wat ook kan is een paar steentjes om de knol heen leggen.
 
Gelukt! Pijpje siporax deed de truc.
Inmiddels had ie toch wortels gekregen.
Ben benieuwd of ie nou wel blijft staan.


Lotus.jpg
 
Als een lotus een tijdje drijf zal hij vanzelf wortels vormen. Dat kun je gerust afwachten, om als de wortels er eenmaal zijn hem daarmee te verankeren.
 
Precies, hij heeft een dag of 5 rondgezweefd, en had nu dus wel wortels.
Deze zitten nu aan een stukje siporax in het grind. tot nu toe blijft hij mooi op zijn plaats.....
 

Terug
Bovenaan