zwemblaasontsteking (?) sluierstaart


M

Moonflower

Guest
Beste forumbezoekers,

Zo'n 4 jaar geleden heb ik een mooie sluierstaart aangeschaft �n een ryukin sluierstaart. De ryukin had vanaf het begin al zwemblaasproblemen en andere ziektes, ook mist hij een helft van zijn staart (nooit gezien in de dierenwinkel) en hij zwemt constant scheef... Toch heb ik hem in leven weten te houden en hij vormt samen met de andere sluierstaart een onafscheidelijk paartje.

Afgelopen zomer een 180 liter bak voor ze gekocht aangezien ze door blijven groeien.

Nu, zwemt de altijd gezonde sluierstaart de laatste maand niet meer en drijft constant boven met haar buik omhoog (ZELFS in een emmer met een klein laagje water kan ze niet rechtop blijven!!)
Ik weet niet meer wat ik moet doen! Heb al vanalles geprobeerd, doperwtjes lusten ze niet, heb collo�daal zilver tegen parasieten gegeven, een paar dagen niet gevoerd... en ze zitten nu in een emmer met een zoutoplossing...
Maar ze blijven drijven(en met name de 'gezonde' sluierstaart)....

Ik vind dit heel zielig en verdrietig ;( ... en heb me al op verschillende forums ge�nformeerd over de oorzaken, maar DE oplossing heb ik nog niet... kan iemand me helpen?
 
Een drijfprobleem kan te maken hebben met een ziekte: bacterieel of bijv. parasieten. het kan ook te maken hebben met voedsel, sommige sluiers gaan bij een bepaald soort voedsel drijven, maar kunnen ook gaan drijven omdat ze
te gulzig eten (bij drijvend voer) en daardoor veel lucht binnenkrijgen.

MAAR een drijfprobleem kan ook ontstaan doordat er iets mis is met de zwemblaaas. Je zou de laagjesmethode kunnen proberen, zodat de zwemblaas zich opnieuw kan stabiliseren> Vissen in een klein laagje water en dan elke dag een klein beetje water bijvoegen.

Als ik dit zo lees ben ik echter bang dat dit zwemblaasprobleem niet meer te verhelpen is.
 
Re: help, zwemblaasontsteking (?) sluierstaart

Dank jullie wel voor de reacties... :)
Ik geef ze zinkend voer en rode muggelarven...
Daarnaast gebruik ik collo�daal zilver tegen parasieten en schadelijke bacteri�n (hier heb ik zeer goede ervaringen mee trouwens)...
Ik zal de laagjes methode in een emmer water nog eens proberen, ...

Ik wil geen euthanasie op ze plegen, dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen!!!
 
Re: help, zwemblaasontsteking (?) sluierstaart

Als niks meer helpt en ze blijven drijven, dan is euthanasie plegen waarschijnlijk
wel het meest diervriendelijk (mits je het op een snelle manier doet natuurlijk).

Een sluierstaart die alleen maar kan drijven heeft geen viswaardig leven.
Vaak gaan ze ook lelijke plekken ontwikkelen omdat door het drijven de huid
constant met droge lucht in aanraking komt.
 

Terug
Bovenaan