Zwemblaasontsteking bij gup, en luchthappen?


Aqua<3

Well-known member
Lid geworden
15 september 2021
Berichten
106
Leeftijd
21
Helaas weer een probleem met mijn guppen.

Bakmaat:
54 liter, 60cm lang

Hoelang draait je bak?
Sinds 24 augustus, dus al 4 maanden

Waterwaarden:
Ph gemeten met druppels is 8
Ammonia gemeten met druppels is 0

De rest is gemeten met teststrips (ik weet dat die onbetrouwbaar zijn, maar ik probeer langzaam alle setjes in druppels te krijgen)
Nitraat = 0
Nitriet = 0
Chloor = 0

Filters:
Ik heb 1 sponsfilter van aquanova NSF-D200L hier zit een luchtpompje bij die bedoelt is voor 50L. Ook zit er een filter bij die bij de bak hoort, ik weet helaas niet welk soort dat is.

Verversen:
Ik ververs elke week ongeveer een kwart van het water.

Om welke vissen gaat het:
Guppen

Medebewoners:
Geen, het is een groepje van 9 volwassenen guppen (2 Mannetjesen 7 vrouwtjes) en een groep van ongeveer 10 kleintjes van 1 tot 4 weken oud.

Heb je iets veranderd de laatste tijd?
Al 4 maanden zitten er dezelfde 9 vissen in. Alleen 1 maand geleden nieuwe plantjes erbij gedaan.

Ook ben ik een maand geleden begonnen met 1 keer per week verversen in plaats van om de week vanwege het luchthappen.

Ik heb nog geen medicijnen gebruikt want ik denk dat dit hierbij niet nodig is.

Voer:
Ik heb 3 verschillende soorten voer die niet ouder zijn dan 4 maanden, tetra guppy vlokken, Colombia topical flake met spirluna en garnalen erin en topper guppy voer. Het is wel allemaal drijvend voer. Ook voer ik 2x per dag een hoeveelheid die ze in 20-30 seconden op kunnen eten.

Een vrouwelijke gup drijft naar boven en zwemt met haar hoofd schuin naar beneden, het viel me gister nog niet op al moet ik eerlijk bekennen dat ik alleen bij het eten echt heb gekeken en ik gister erg druk heb. Wel had ik nog wat video beelden van eergisteren waar ze nog gewoon normaal zwom. Dit visje hapt ook lucht.

Maar het lucht happen is al 1 tot 2 maanden lang een groot probleem, ook zag ik ze soms schuren dus als ik dat zie ververs ik direct het water. hierdoor ben ik vaker gaan verversen en kleinere hoeveelheden 2 keer per dag gaan voeren. 5 Vrouwtjes happen vaak lucht, deze vrouwtjes vechten vaak onderling. Dit ziet er altijd best heftig uit (klemende vinnen, jagen, tegen elkaar aan "schuren?"). 1 mannetje hapt ook soms lucht maar dit is met name als er net gevoerd is. De andere 3 visjes die zwemmen eigenlijk altijd zoals een gup dat hoort te doen.

Vroeger aten de guppen altijd direct alle kleintjes op, dit gebeurt de laatste tijd niet meer, misschien was dat ook al een teken dat er iets mis is?

Mijn vraag is waar dat luchthappen door zou kunnen komen. want de waardes zijn goed (Nitriet en Nitraat weet ik natuurlijk niet zeker want de teststrips zijn niet altijd betrouwbaar maar het lijkt me sterk dat dit het is want er zijn maar 9 guppen. ) en er is genoeg wateroppervlak beweging. Ook zit er waterpest in wat een zuurstofplanten is dus ik verwacht dat er geen zuurstof te kort is.

Heeft iemand toevallig ook nog een manier om de zwemblaas ontsteking te verhelpen, gezien ik er denk ik vrij vroeg bij is hoop ik haar nog te kunnen redden. Of is het beter om haar te euthaniseren?

Als ze niet de strijd aangaan met haar zwemblaasprobleem hangt ze altijd erg zielig bovenin. (Foto van vrouwtje)

20211209_104325.jpg
 

Bijlagen

  • 20211209_105830.jpg
    20211209_105830.jpg
    163.5 KB · Weergaven: 99
Bekijk eens de kieuwen. Gaan die beide open en dicht. Misschien dat je erachter in kunt kijken als ze open gaan wat voor kleur is dit. Rood, roze/wit of zwarte (plekken). Gapen/bek tuiten.

Kan zijn dat ze last hebben van kieuwworm. Dit geeft ook schuur gedrag en moeite met ademen en bovenin bij voorkeur in de stroming drijven. Dat vis onstabiel is kan verband zijn met het luchthappen.

Is gokken dit. Wil je meer zekerheid kun je afstrijkje maken en onder microscoop bekijken.
 
Bekijk eens de kieuwen. Gaan die beide open en dicht. Misschien dat je erachter in kunt kijken als ze open gaan wat voor kleur is dit. Rood, roze/wit of zwarte (plekken). Gapen/bek tuiten.

Kan zijn dat ze last hebben van kieuwworm. Dit geeft ook schuur gedrag en moeite met ademen en bovenin bij voorkeur in de stroming drijven. Dat vis onstabiel is kan verband zijn met het luchthappen.

Is gokken dit. Wil je meer zekerheid kun je afstrijkje maken en onder microscoop bekijken.

Bedankt voor dit uitgebreide antwoord, en sorry voor deze late reactie. De kieuwen zien er bij allemaal eigenlijk gewoon uit. Ze ademen eigenlijk allemaal regelmatig ( op 1 na die enorm gestrest lijkt en echt altijd tegen het glas aan het luchthappen/belletjes happen is)
Enorm lastig om in die kieuwen te krijgen, aangezien ze eigenlijk vrijwel allemaal normaal ademen.

__

Verder is het zwemblaas probleem opgelost. Heb even 2 dagen geen eten gegeven en wat meer water ververst, geen idee of dat het heeft verholpen maar ze heeft er geen last meer van. In die 2 dagen niet meer voeren merkte ik dat ze veel minder lucht hapte, geen idee waarom want het kan niet aan het voer liggen. Ik voer vaak het voer onderwater en 3 verschillende soorten de ene keer de een de andere keer de ander. Ik verwacht dus niet dat er iets mis is met al het voer.

Verder is dit een close up van het vrouwtje dat altijd lucht hapt. Zou het kunnen zijn dat dit deels ook door stress komt.
Screenshot_20211220-170920_Gallery.jpg


De andere guppen happen ook lucht af en toe maar niet op deze manier en veel minder. Ook kan ik bij dit vrouwtje wel echt in de kieuwen kijken. Dat lijkt rood achtig.

De laatste tijd gaan er ook veel planten dood. Zelfs de waterpest overleeft het niet meer.

Ook heb ik soms het idee dat de stroming van de filters te sterk zijn. Ze kunnen er niet goed tegenin zwemmen, zou dit ook een bron van stress kunnen zijn?
 
Het ging eindelijk weer iets beter in mijn bak, tref ik net weer aan dat hetzelfde visje weer last heeft van een zwemblaas probleem.

Ik denk toch echt dat het aan het voeren licht. Maar ik voer 3 verschillende en het maakt niet uit welke ik voer, ze gaan erna luchthappen.

Het voer is ongeveer 5 maanden oud en wordt gewoon op kamertemperatuur in een kastje gehouden. Ook zorg ik ervoor dat er geen water etc bij komt.

En het luchthappen stopt pas ergens in de nacht wanneer de visjes slapen en het licht uit is.

Iemand nog enig idee wat het zou kunnen zijn?
 
Ik heb geen kennis over guppen ik heb sluierstaarten.

Bij sluierstaarten is het een veel voorkomend probleem dat ze in rare posities kunnen gaan hangen. Dit euvel komt vaak door het spijsverteringsysteem. De darmen raken verstopt. Niet voeren, dan voeren van gepelde dop erwten en/of op zout zetten lost dit probleem vaak op.

Of dit gaat werken bij een gup geen flauw idee.

Zwemblaas problemen kunnen door verschillende oorzaken ontstaan. Soms te verhelpen maar veel al niet. Eenmaal beschadigd of gewoon niet goed ontwikkeld is dit niet op te lossen. Dan is de vraag heeft vis er last van en zodanig dat kwaliteit van leven in geding is.
 
De foto van het eerste vrouwtje, die donkere, toont me dat ze echt op bevallen staat (de overgang buik/staart is hoekig) Guppen hebben veelal de neiging om aan het oppervlak te gaan bevallen maar hebben hier wel een rustig plekje voor nodig. Als ze dit niet vinden kunnen ze de bevalling uitstellen.
Je zegt dat je zuurstofplanten hebt, laat deze gewoon los drijven in de bak, de gup zal hierin gaan bevallen.
Als dit te lang duurt kan dit nadelige gevolgen hebben voor zowel moeder als kroost.
Guppen zijn ook enorm gevoelig aan zuurstof tekort. Maakt niet uit hoeveel planten je hebt.
Steek een bruissteen in je bakje, is het luchthappen verdwenen in 30 minuten tijd, dan weet je je antwoord.
 
Dank voor het meedenken iedereen.

De oorzaak van het zwemblaas probleem zal wel het luchthappen zijn. Vorige keer is het uit zichzelf over gegaan maar ik ben er nu niet zo hoopvol meer in.

Misschien dat ze wel net bevallen is op die foto. Meestal is ze een stuk dikker als ze gaat bevallen.

Zuurstof plantjes hingen al los in de bak, moet er een paar nieuwe bij kopen want ze zijn bijna allemaal helaas dood gegaan.

Het kan misschien zo zijn dat er veel stress was bij de bevalling vanwege weinig schuil plekken.

Al merk ik dat veel van mijn guppen helemaal uit geteld zijn na een bevalling, en dat vaak ook het moment is dat er problemen optreden.
Het zou ook best kunnen dat ze sowieso al erg zwak zijn aangezien het toch wel guppen zijn van aquarium winkel.

Genoeg zuurstof zou er wel moeten zijn, ik heb er een sponsfilter bij gezet voor meer oppervlakte beweging. Hierbij kwam er wel een stuk meer oppervlakte beweging maar ik merkte helaas weinig verschil qua luchthappen.
 
Een sponsfilter creëert weinig opwaartse stroming, een bruissteen doet dat stukken meer.
 
Dan zal ik zeker eens kijken naar een bruissteentje.

Het gekke is alleen als ik niet gevoerd heb dan happen ze die dag geen lucht.

Het zwemblaas probleem is ook weer weg. Heb direct het licht uit gedaan want dan stoppen ze na ongeveer een half uurtje met luchthappen en doet ze minder haar best om echt overeind te blijven en naar beneden te komen. Vanmorgen was het al een stuk minder en sinds 10 uur lijkt er niks meer aan de hand te zijn. Het is misschien niet het beste voor het tijd ritme dat ze gewend zijn maar ik heb zelf het idee dat het licht uit wel helpt omdat ze dan in slaap mode gaan. Nu even niet voeren, een bruisteentje plus een paar (zuurstof) plantjes erbij kopen en dan hopen dat het iets oplost.
 

Terug
Bovenaan