Zwemblaas probleem?


A

Azerox

Guest
Hallo,

Sinds vandaag is ineens iets mis met mijn sluierstaart.

Ze is ongeveer een jaar oud nu en 12cm.

Ze lijkt niet meer goed te kunnen zwemmen en drijft dus naar boven. Ik zag haar ineens op de kop bij de pomp hangen.

Toen ik naar haar toe ging zwom ze weg maar zag ik direct dat ze ging drijven en zichzelf niet meer in controle heeft.

Wat kan ik nu het beste doen?

Ik heb haar al in een klein laagje water gedaan zodat ze maar net kan zwemmen (dit zou kunnen helpen). En sommige zeggen dat je de luchtblaas moet doorprikken.

Alvast bedankt voor advies.

Mvg, Arjan
 
Update: Ik heb haar gisteren uit de bak gehaald, op een natte washand gelegd en rustig haar buikje gemasseerd. Daarna in een emmer met laag water gehouden voor een uur of 2 zodat ze niet kon kantelen. Toen ik op bed ging heb ik haar weer in de bak gedaan en leek het nog niet heel goed, wel beter. Vanochtend wakker en ze zwemt weer normaal. Hopelijk blijft het goed.
 
Ik heb nog nooit gezien dat een zwemblaasprobleem permanent opgelost werd, daarom maak ik zulke vissen af als ze echt de controle verliezen en geen prettig leven meer hebben.

Ik duim voor je, maar ik ben bang dat de vis binnenkort weer drijft.
 
Soms wordt een zwemblaasprobleem veroorzaakt door een verstopping, niet zo zeer door een deffect aan de zwemblaas. De darmmassage kan in dit geval wel eens op die manier de oplossing zijn geweest.

Bij verstoppingsproblemen helpt het voeren van (schilloze) doperwtjes ook nog wel eens.
 
Ik ben geen goudvisexpert, maar volgens mij zijn het twee totaal verschillende zaken :

- Zwemblaas : het "orgaan"" waarmee de vis de hoogte in het water en de balans mee "bepaalt"
- Maag/Darmen : we weten waar dat voor dient.

De onbalans e.d. kan volgens mij door twee dingen veroorzaakt worden :
- Een zwemblaasprobleem (ontsteking ed): dit belangrijke orgaan NOOIT doorprikken,
- Een maag/darm-probleem waardoor er gassen / vloeistoffen zich ophopen in de vis, het volume toeneemt en de vis gaat
drijven. Ook dit zou ik niet doorprikken, alhoewel dit wellicht wel mogelijk is.
Het oplossen van de verstopping door bijvoorbeeld doperwten kan is in dat geval een goede optie.

Kortom een "zwemblaasprobleem" is vaak geen "zwemblaasprobleem".

Nou lees ik de laatste tijd dat veel mensen goudvissen "verwennen" met muggenlarven. Zoals gezegd ben ik geen expert, maar hebben deze vissen juist niet mer behoefte aan (vrij) veel plantaardig voer i.p.v. dierlijk voer? @jones ?
 
Een verstopping kan er toe leiden dat een zwemblaas in de knel komt te zitten en daardoor niet goed zijn werk kan doen.
 
Duidelijk. Maar ook dan is het doorprikken van de zwemblaas dus pertinent geen optie.
 
Bedankt voor de reacties.

Ik hoop dat het iets anders was en dat de massage haar geholpen heeft.

Anders hak ik haar doormidden met een bijl (snel en minste pijn).\

Klinkt heel grof, maar ik ben heel wijs met haar (als ze me ziet is ze helemaal happy). Ik denk dat als het aanhoudt er geen andere optie is.

Ik laat het hier wel even weten.
 
Ik zit nu op me werk maar me vriendin zegt net dat ze met ze allen lekker op de bodem aan het chillen zijn. Ik zag vanochtend al dat de achterkant niet meer naar boven drijft maar dat ze weer stabiel is. Hopelijk blijft het zo.
 
AadMec zei:
Nou lees ik de laatste tijd dat veel mensen goudvissen "verwennen" met muggenlarven. Zoals gezegd ben ik geen expert, maar hebben deze vissen juist niet mer behoefte aan (vrij) veel plantaardig voer i.p.v. dierlijk voer? @jones ?

Sluierstaarten zijn alleseters en hebben zowel plantaardig als dierlijk voer nodig. Dierlijke voeding is een essentieel onderdeel van hun dieet en zal zeker niet de veroorzaker zijn van verstoppingen.

Het kan goed dat het drijven veroorzaakt werd door verkeerde voeding, bepaalde merken staan er om bekend dat ze balans problemen veroorzaken.
 
Niets aan toe te voegen, Laura. :)

Goudvissen hebben trouwens geen maag, Aad. ;)

Met z'n allen 'chillen op de bodem' is trouwens niet normaal hoor. Ze horen constant wel wat te doen. Zwemmen, in de bodem rommelen, plantjes plukken, met elkaar flikflooien. Kan je wat meer info geven over de bak, filtering, verversingen, maat van de vissen etc.?
 
Over welke muggenlarven hebben we het hier?

Diverse dwergcichlidenliefhebbers weren rode muggenlarven. Van een labyrinthvissenkweker hoorde ik dat rode muggenlarven te zwaar verteerbaar (niet per se door het vetpercantage, is een fabel dat dat hoog zou zijn) zouden zijn voor o.a. Trichogaster/Colise soorten. Laatst iemand met grondels die een link legde met rode muggenlarven.

Niet om op de zaken vooruit te lopen, maar wel om aan te geven waarom ik die vraag stel.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Over welke muggenlarven hebben we het hier?

Diverse dwergcichlidenliefhebbers weren rode muggenlarven. Van een labyrinthvissenkweker hoorde ik dat rode muggenlarven te zwaar verteerbaar (niet per se door het vetpercantage, is een fabel dat dat hoog zou zijn) zouden zijn voor o.a. Trichogaster/Colise soorten. Laatst iemand met grondels die een link legde met rode muggenlarven.

Niet om op de zaken vooruit te lopen, maar wel om aan te geven waarom ik die vraag stel.

~ Ivo

Dat heb ik ook begrepen. Veel problemen met Goeramis komen in mijn beleving in ieder geval voort uit een teveel aan dierlijke eiwitten t.o.v. een te weinig aan groenvoer.

Maarrrrrrrrrrrrr ik ga me niet meer in de goudvissen "mengen" hahaha
 
Ik geef ze gewoon voer dat zinkt, vinden ze lekker. Maar ze lijkt zich weer goed te vermaken. Het lijkt zover te hebben geholpen die massage :)
 

Terug
Bovenaan