zwemblaas probleem normale goudvis (alles al geprobeerd)


G

goudvissie

Guest
Mijn goudvis heeft een probleem. Hij blijft drijven en kan niet op de bodem blijven. Nu heb ik al geprobeerd hem te helpen door hem op laag water te zetten. Daar zit hij nu al ongv. anderhalve week op en ik zie geen verbetering. Ook heb ik hem geprobeerd erwtjes te voeren, maar hij eet al twee weken helemaal niets meer en kijkt ook niet op of om naar voedsel.
de goudvis zit op het moment in een 60 cm aquarium. Hij is 15 cm lang. (Ik weet het is veel te klein, maar zolang hij niet beter is ga ik niet op zoek naar een vijver).
hij is esn tijdje terug erg ziek geweest met vinrot en doffe ogen(zie' langdurige ziekte goudvis' bij ziekten). Ook heeft hij altijd al een beetje scheef gezwommen, omdat hij een jaar of 6 geleden twee keer uit een toen nog kleinere bak is gesprongen.
de vis is ongeveer 9 jaar.
Nu is mijn vraag aan jullie: Hoe krijg ik hem weer aan het eten en wat moet ik hem dan voeren? (Hij krijgt normaal gesproken vlokken, maar die zetten wel uit in water. Dat wist ik eerst niet.)
zou een zoutbad helpen? En klopt het dat epsonzout dan het beste is?
 
Als hij al anderhalve week op laag water zit en niet eet zeg ik: einde verhaal.
 
die vis is inmiddels zo vergroeit... niet meer te redden. Ik zou hem uit z'n lijden verlossen..... dit is ook zielig.
 
Hij is niet vergroeid hoor. Hij is zo recht als maar kan en heeft pas sinds 3 weken zwemblaasproblemen. Jammer ik hoopte dat er toch nog iets viel te doen voor hem. Toch bedankt voor het advies.
 
15 cm en 9 jaar dat betekend vergroeid.... zou anders een mooie 30cm moeten zijn.... Succes en sterkte!
 
Recht zijn of niet hoeft niets met vergroeien te maken te hebben. Een goudvis van die leeftijd zou zeker 30-40 cm. kunnen/moeten zijn dus hij is zeker vergroeid door gebrek aan ruimte waardoor waarschijnlijk de zwemblaas bekneld zit. 15 cm. is een normaal formaat voor een goudvis van ca. een jaar oud die binnen zit.
 
Gezien de titel van je topic zie ik niet hoe ik nog kan helpen met advies.
Ik heb dit zelf bij een sluierstaat meegemaakt en kon hem destijds niet redden.
Mijn vis had vele jaren in een te kleine bak gezeten wat hem fataal is geworden (geen wetenschappelijk bewijs maar dat neem ik wel aan).

Heel erg vervelend voor de vis. Hopelijk wordt het geen lange lijdensweg.

Sterkte!
 
Kan een zoutbad met epsonzout niet helpen dan?

Ik heb de vis nog eens goed gemeten. Hij is zo'n 17 cm. Niet dat dat uitmaakt voor evt. vergroeiing zo te lezen.Bij een beknelde zwemblaas zinken de vissen toch juist? Het is trouwens een normale, zilvere goudvis. (Dus niet zo een met een afwijkende vorm)
 
Bij een kapotte zwemblaas zinken ze, bij een niet goed functionerende zwemblaas drijven ze.

Een zoutbad kan hier niet tegen helpen.
 
Helaas, dan kan ik in ieder geval zeggen dat ik alles heb geprobeerd. (Als erwtjes voeren, op laag water zetten, normaal voer voorweken en waterkwaliteit verbeteren echt alles is)
 
En wat is nou de oorzaak,denk?

Voorkomen is beter dan genezen(of dood gaan).
 
Dat wilde ik ook gaan doen na de examens, maar niet met zwemblaas problemen. Ik heb de vis voor mijn verjaardag gekregen 9 jaar geleden en een groter aquarium komt er echt niet in (ouders, zucht...). We zijn verkeerd voorgelicht door de dierenwinkels.

ikwilde al jarengeleden een groter aquarium(toen was ik me niet bewust van het feit dat goudvisen in een vijver horen) en het mocht toen ook al niet.

Ik wil mijn vis echt heeel graag een goed leven geven, maar zelfs toen ik voorstelde een vijver voor hem te zoeken reageerden mijn ouders met:'doe eens normaal, die mensen op internet kletsen maar gewoon. '


Ik probeer alles te doen, maar helaas ligt niet alles binnen bereik. Heeft nu in en vijver plaatsen nog zin? Ik denk niet dat iemand een 'zieke' vis accepteerd.
 
niet in de vijver doen.... die vis gaat het niet halen. Het is al veel te laat......En laat je ouders eens op het forum lezen en de foto's bekijken van goudvissen die hun normale grote hebben bereikt..... Maar ja er zijn helaas veel mensen die denken het is maar een vis..... maar ook een vis heeft gevoel. Nogmaals: ik zou de vis euthanaseren.
 
Nog even een update:

ik heb de vis vlak voor de examens 'geeuthaniseerd' Het was echt een drama en heb de hele avond gehuild, maar het was het beste voor de vis. Nu lijdt hij niet meer en kan hij lekker rondzwemmen hierboven.
 
Was een goeie beslissing.

Maar,, kan hij lekker rondzwemmen hierboven.

Nee,he, dat kan niet.
Water is zacht,zakt hij door heen.
 
in de vissenhemel bertus:

D2IM47CqacG2OH2ielcYmUKwCzxpMRUz.jpeg
 

Terug
Bovenaan