zweefvuil


V

visje@water

Guest
Ik heb erg veel last van zweefvuil in mijn rio400 en stoor me er erg aan omdat het er gewoon niet uit ziet.

wat kunnen redenen zijn van zweefvuil?

ik filter met een jbl e1501 buitenfiler

ik heb onderin keramische buisjes, dan een mandje met keramische bolletjes, dan een mandje half gevult met dezelfde keramische bolletjes en daar boven op een dikke laag witte filterwatten. helemaal bovenin een grove en fijne blauwe spons. is dit goed zo?

ik trek de watten altijd eerst uit elkaar en spoel ze daarna goed uit onder de kraan, toch schiet er dan nog een hoop witte zooi door de bak.

ook zag ik dat er wat drek in de slangen zat als ik er met een lampje opschijn, zouden deze al verstopt kunnen zitten?

de instroom heb ik ongeveer 5 cm boven de bodem hangen, de uitstroom ongeveer 5cm onder het wateroppervlak en wijst een beetje schuin door de bak van linksachter naar rechtvoor zeg maar.

ik verschoon wekelijks ongeveer 30% van het water.

mijn aquarium draaid nu ongeveer 3maand en maak gebruik van een voedingsbodem, in het begin had ik er geen last van.

op het moment heb ik gewoonweg teveel vis in mijn bak zitten en daar komt dit weekend nog verandering in, maar vraag me af ofdat dit de reden is van zoveel zweefvuil.


GPeqXHdQKd0vfAfC6J4ngIJ77-Gcsabs.jpeg
 
Je moet die watten niet uit elkaar trekken.
Gewoon uit de zak,stuk afknippen en er in doen.
Jij maakt het OPEN. in plaats van gesloten.

Waarom die watten in tussen laag?
laag witte filterwatten. helemaal bovenin een grove en fijne blauwe spons. is dit goed zo? Niet dus.
Grof en fijn lager,watten boven.
 
ik trek ze uit elkaar omdat dat op de verpakking staat.

gaat om deze watten.

z3FgK3JxZmrEJ2zCMTfgN8zY053jz0BF.jpeg


z3FgK3JxZmrEJ2zCMTfgN8zY053jz0BF.jpeg


ik heb de watten in de middenlaag op advies van mijn lfs, ook past er geen laag meer boven op de blauwe sponzen en deze zitten in een speciaal mandje dus kan ze geloof ik ook niet verplaatsen

z3FgK3JxZmrEJ2zCMTfgN8zY053jz0BF.jpeg


of ik moet een laag keramische bolletjes er helemaal uit halen, dan daar de mandjes voor blauwe spons in doen en dan helemaal bovenin een mandje met alleen witte filerwatten.
 
Ja,mooi niet doen.
Gaat alles er nog door.
Eheim heeft ook witte stukken.
Is vast materiaal.
Net als wat in de afzuigkap zit.

O,wacht even, dat is different cook.
Dan wel er tussen.
Denk Eheims.

Die 2 vakken welk goed gevuld he. zie er een gat rechts.
 
ik had mijn bericht nog geedit weet niet ofdat je dat gelezen hebt, jij zegt watten helemaal bovenin. maar dan moet er een laag bolletjes uit, kan dit zomaar?
 
goed opgemerkt van dat gat was met nog niet opgevallen, zal wel dubbel zitten.

edit: zat idd dubbel.

boven op de blauwe spons link en rechts is nog veel ruimte daar zou eventueel ook nog een laag watten op kunnen? of heeft dat geen nut?
 
Is dat niet de instroom? ik ga even neuzen.

opzij is instroom.
Midden uitstroom.

Dan hoort het zo.
 
ok heb de uitelkaar getrokken watten verwijderd en daar 3 lagen geknipte watten ingedaan. afwachten dan maar.
 
Ik heb de e901 en heb de bovenste waten links en rechts eruit gehaald en daar watten in gedaan
 
@bertus haha niet gauw goed he, heb het mandje gewoon helemaal gevult. 1 laagje genoeg dan?
 
Links en rechts is toch de instroom, Dus grof?

Welja. zelf ondervinden,daar leer je van.
 
had niet verwacht zo snel verschil tezien, bedankt bertus!


zIRU9OGxhrO1v0Ek7tjobHgveYs9i4Rg.jpeg


zIRU9OGxhrO1v0Ek7tjobHgveYs9i4Rg.jpeg


op de foto lijkt het helemaal weg maar is nietzo, is ook nog maar een uur geleden ofzo :p

toch raar dat ze op de verpakking zetten dat je de watten uitelkaar moet trekken.
 
Zo h�! Dat is een flink verschil. Die watten kan je ook bij de action kopen. Voor in de afzuigkap. Het is tevens allemaal 100% polyester ;)
 
toch iets te vroeg gejuicht, begint alweer erger te worden en het erover gehad in mij lfs. Die zei dat ik beter een spraybar kon gebruiken in plaats van dat hulpstuk met sleufje waar het water door klettert, en dan ongeveer op 45graden naar de bodem laten wijzen. zodat het vuil richting de instroom word gedreven.

dit vandaag geprobeert maar dan moet ik mijn planten weer gaan verzetten omdat die helemaal omver worden geblazen, dus vraag me af of hier iemand ervaring/tips over heeft?
 
je bedoelt dat als de watten vol komen te zitten ze steeds beter vuil tegen houden bertus?
 
maar die is toch allang ingedraaid, word dat nog zoveel minder dan door die laag witte watten?
 

Terug
Bovenaan