Zweefvuil op en in planten


sschot

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2015
Berichten
3,811
Locatie
Krimpen aan den IJssel
Goedenavond,

Ik wil een probleem voorleggen, waarbij ik benieuwd ben of dit een "bekend" probleem is met een eenvoudige oplossing. Mijn speurwerk heeft helaas het passende antwoord niet opgeleverd.

In mijn opgestarte bak ging het is basis prima, alleen had ik grote problemen met de PH waarde welke telkens opliep, waarbij dit tot
echt grote hoogte ging, ph 8.5.

Na veel zoeken, lezen en checken was ik er achter dat de oorzaak hiervan lag in de caviar bodem welke ik in het aquarium had toegepast. Conform de aquariumzaak kon dit eigenlijk niet bestaan, maar omdat alle andere oorzaken uitgesloten waren toch besloten om na 2 maanden de bodem er volledig uit te halen en een nieuwe bodem te plaatsen.

Dit proces heb ik gedaan met de planten in het aquarium. De bende die dit met zich mee brengt is fenomenaal, wat tot gevolg had dat ik een forse alg ontwikkeling heb gekregen.

Echter, nu is de huidige stand van zaken:
ph 6.7
kh 4
gh 6
po4 ongeveer 0,25
no3 ongeveer 15

Ik voeg CO2 toe en filter over turf. De algenexplosie is gestopt maar
de algen zijn nu aan het afsterven (baardalg).

Het probleem is nu dat ik structureel zwart/donderbruin vuil op mijn planten heb, voornamelijk op de eikenbladvaren en de cabomba.

Ik kan deze iedere keer "er af slaan" waarna dit door de bak dwarrelt, voor een groot deel in het filter verdwijnt, maar uiteindelijk ook weer op de planten valt.

Nu was mijn persoonlijke idee, als ik dit een aantal dagen vol houdt, dan zal het toch wel verdwenen zijn.

Echter het lijkt maar terug te komen (en een soort van aan te groeien) ongeacht mijn verwoede pogingen het te verwijderen.

Is dit iets bekend? Is hier een passende oplossing voor?
Ik kijk vol belangstelling naar feedback die mij kan helpen hierbij.

Op voorhand mijn dank.
 
Avond.

Hoe groot is je bak en welk filter heb je met welk filtermateriaal precies?
 
De bak heeft een afmeting van

120 x 50 x 60

Het filter is een Eheim Pro 3 600

onderste bak siporax
tweede bak turf
derde bak mech pro
vierde bak substrat pro + vlies
bovenop grove blauwe spons

de uitstroom zit rechtboven en spuit horizontaal naar links toe
de aanzuig zit links beneden achterin het aquarium
 
Als je witte watten in het filter doet zal het al een stuk schelen.
Vaak heb je in een opgestarte bak bruinalg maar dat laat normaal gesproken niet vanzelf los dus zou ook wat anders kunnen zijn.
Heb je toevallig hout in de bak dat een beetje kruimelig is?
 
Ik wil alleen even iets zeggen over de indeling van je filter. Die is niet helemaal logisch.

Je moet van grof naar fijn filteren, en van mechanisch naar biologisch.

Dus de onderste bak mech pro, de 2e bak siporax, de 3e bak substrat pro, de 4e bak je waterbehandeling (turf in jou geval) daarbovenop je witte filtervlies.
De allereerste bak met blauwe spons is je prefilter. Kun je af en toe even schoonmaken. Zo hoef je de overige bakken niet schoon te maken.


Verder regelmatig water verversen en plantenvoedsel toevoegen.
Vergeet daarbij niet om evt bidemvuil af te hevelen.
 
@john ik heb zeker hout in de bak staan, of dit kruimelig is ga ik checken, want dat weet ik niet zo direct.
Ik zal tevens eens kijken naar witte watten welke ik aan het filter kan toevoegen. Hopelijk dat dit helplt zonder te veel extra weerstand en dus afremming van het filter.

@marcel ik heb de originele eheim configuratie aangehouden, waarbij ik alleen 1 x siporax heb vervangen door turf, vandaar deze configuratie. En siporax is officieel eheim mech pro, maar dat drijft en vind ik zo irritant werken dat ik dit door siporax heb vervangen.

En terugkijkend naar mijn opgave, hier is een foutje ingeslopen, mech pro = bio mech

Verder ververs ik op woensdag 40 liter waarbij ik middels een vuilkorf de bodem afhevel.
Op zaterdag ververs ik 60 liter waarbij ik de bodem afhevel.

Iedere dag voeg ik Easy Life profito toe en de laatste week ben ik begonnen om PO4 toe te voegen omdat deze hiervoor structureel op 0 zat en de plantengroei stagneerde. Nu is het nog zoeken hoe ik de PO4 stabiel rond de 0,5 ga krijgen, dus dat ben ik nog aan het uitzoeken.

Bij mijn eerst volgende filterbeurt zal ik de configuratie eens veranderen om te kijken wat dit voor effect met zich mee brengt.

Wat ik er van zal maken om te kijken is:
onderste siporax
2de bio mech
3de substrat pro
4de turf + filtervlies
prefilter blauw

Ik zal binnenkort eens proberen een foto te maken, misschien dat een foto kan verduidelijken wat er ligt, waardoor de oorzaak achterhaald kan worden.

Alvast dank voor jullie feedback en informatie!
 
Kun je een foto posten van de planten met het vuil??
 
Hierbij wat foto's.

Ik heb voor het eerst andere turf gebruikt, en mijn water is behoorlijk verkleurd
nu, wat de foto kwaliteit niet helemaal ten goede komt, maar ik hoop dat het voldoende
duidelijk is.

Cabomba met vuil
496944sschot_0_82_img_9893.jpg


Cabomba met vuil 2
432588sschot_0_82_img_9894.jpg


Eikenbladvaren met vuil en alg
563595sschot_0_82_img_9895.jpg


Afstevende baardalg op Valisneria
794315sschot_0_82_img_9900.jpg


Valisneria
428376sschot_0_82_img_9901.jpg

715535sschot_0_82_img_9902.jpg


Ik hoop dat het voldoende "helder" is.

Heeft er iemand ervaring met de toepassing van het voorfilter op de externe eheim?
 
Ik betwijfel of het vuil is want je hebt de bodem kortgeleden vervangen. Denk eerder aan bruin/blauwalg maar de foto is niet echt heel duidelijk. Als je de bodem vervangt dan raak je de bacteriecultuur kwijt dus. Tgv daarvan kun je dan nu wel blauwalg of bruinalg hebben in je bak. Is wat op de planten zit wat vettig zeg maar en er makkelijk af te wrijven??

Weet je de waterwaarden en wat voeg je toe aan de bak qua voeding?
 
De waterwaardes staan aan het begin van mijn post, zie boven.
Het is redelijk makkelijk te verwijderen, als ik met een buisje door de planten wapper dan komt het al los en gaat het drijven. Of het vettig is zal ik controleren.

Wat ik aan voeding toe voeg heb ik ook beschreven, zie hierboven.

Blauwalg zou neigen naar te veel fosfaat, terwijl mijn waarde juist 0 was en ik deze nu licht verhoog. Bruinalg zou op zich wel kunnen.

Ik verlicht op dit moment 10 uur met 2 TL's en 9 uur met 4 TL's. Deze zijn wel een goed jaar oud, dus zeker niet meer optimaal. Binnen 1 tot 2 weken komt er JBM Aqua LED boven de bak te hangen, waarbij ik reken dat het in ieder geval niet vanuit te weinig licht kan komen.

Zou de verlichtingsduur iets verlengen (mede door de turf verkleuring) een optie zijn om als het bruinalg is deze te bestrijden.....?
 
Door een teveel aan fosfaat krijg je geen blauwalg. Alleen een tekort veroorzaakt algen en mijn po4 is meestal tussen de 3 en 4mg.

Op de foto lijkt het me wat blauw en/of bruinalg toe en dat komt denk ik omdat de bacteriecultuur een klap heeft gehad met je nieuwe bodem.
Zou zeker niet meer licht geven want dat hebben de algen ook graag. Zelf zit ik hier op 8-9 uur boven de bakken.
Aangezien je po4 ook 0 is geweest is het zaak dat nu op peil te houden en dat mag best 1,0 zijn hoor .
Dit is een goede link over blauwalg en daar kun je verder ook veel goede info vinden. ook wat veel/teveel voedingsstoffen eventueel betekenen.
http://www.aquascaping-blog.com/blauwalg
 
Thanks ik ga mij hierin verdiepen en kijken wat ik hiermee kan!

Alvast bedankt voor de support en input!
 
Graag gedaan en als je nog vragen hebt dan moet je ze stellen hoor.
 
biljoenblik zei:
Je moet van grof naar fijn filteren, en van mechanisch naar biologisch.

Lijkt mij juist eerder van fijn naar grof.

Eerst de meeste rommel eruit (fijn filter) die je af en toe kunt schoonmaken, daarna maakt het volgens mij niet zo veel uit of je dan van grof naar fijn of van fijn naar grof gaat.

Maar het lijkt me zinvol om de laag die je gemakkelijk kunt verwijderen om schoon te maken juist fijn te houden zodat de rest van het fiter niet met "grof" materiaal wordt belast en kan verstoppen.
 
Ik heb bij de Eheim grof onderin en de fijnste boven. Zo moet het water dus eerst door de grove spons heen.
Eerst grof om vuil uit te filteren en dan worden de sponzen steeds fijner. Helemaal onderin heb ik pijpjes om het hele grove eruit te houden.
 
Ik maak een denkfout....bij de eheims zit dacht ik de uitstroom onder de afneembare kop waardoor je de fijne filterwatten kunt verversen/schoonmaken zodat je niet helemaal onderin hoeft te gaan.

Zelf filtreer ik voornamelijk biologisch waarbij de instroom zijde gemakkelijk te bereiken is en daar dus het fijne spul heb zitten. De locatie van het fijne filter is dus afhankelijk van de plaats waar deze te bereiken is.
 
Nu dat ik nog een keer alles lees zie ik dat je filtervlies gebruikt dus dan zouden witte watten eigenlijk niet meer nodig hoeven zijn.
Zo aan de foto's te zien is het zeker een algengroei zoals andere John ook aangeeft.

Is maar net waar je de voorkeur aangeeft Zap maar over het algemeen hebben de meeste mensen toch het fijne materiaal waar als laatste het water doorgaat voor het in de bak komt als laatste in het filter.
 
Ja de watten zitten bij de Eheim bovenin hier en dus als laatste. Vandaar ook grof onderin.

@John
Ja zoals ik het kan zien op die foto lijkt het me die alg en geen los vuil wat ergens weg zou moeten komen. En gelet op de nieuwe bodem is dat dan ook wel weer verklaarbaar dacht ik.
 
Nog even wat plaatjes geschoten waarbij het beter inzichtelijk is.

Ondertussen ben ik er wel van overtuigd dat er sprake is van alg.

Ik vermoed dat het bruine alg is en geen blauwe alg.

Theoretisch door de boel op orde te houden en iedere keer te verwijderen, zou
dit "gewoon" goed moeten komen.

788459sschot_0_82_img_9912.jpg


295349sschot_0_82_img_9913.jpg


556849sschot_0_82_img_9914.jpg


861154sschot_0_82_img_9915.jpg


Ik ga in ieder geval voor de time being nog waterpest toevoegen, zodat ik tenminste een plant heb die zijn best gaan doen:)
 
Nu de rust is weer gekeerd en het evenwicht voldoende hersteld is, is de bruine alg ook bijna volledig verdwenen. Alleen op mijn eikenbladvaren tref ik nog een klein beetje aan, maar dit "groeit" niet zo snel aan als eerder. Over het geheel oogt de bak weer fris, zijn de planten kleuren weer helder groeien de planten weer redelijk fors.

Probeer te zorgen dat ik de fosfaat nitraat verhouding op 1:10 houd ongeveer. Vind het lastig meten met de kleuren, het blijft een beetje schatten, maar ik zie groeiende planten, ben mijn baardalg kwijt en de bruine alg bijna.
 
Dat gaat dus de goede kant op :)

Houd je waarden in de gaten en alles zou goed moeten komen en heb je straks een stralende bak.
 
Mooi dat het goed gaat. de verhouding is minder belangrijk. Als er maar voldoende no3 en po4 inzit. Dan mag bv de verhouding ook wel 1:15 zijn.
1mg fosfaat en 20mg nitraat is ook prima dus.
 

Terug
Bovenaan