Zweefalg ?


D

dice

Guest
Hallo

Mijn bak draait sinds begin november planten staan er sinds kleine 2 weken in en heb last van bruinalg wat nog niet afneemt vooral op me hout en onderkant glas .. me planten groeien goed (nieuwblad)

Nu is me water flink vies vindt ik en dat is zelfs na water wissel nog aanwezig me lampen heb ik al een uurtje terug get naar 10 uur licht achterste balken en de voorste naar 9 uur licht 4xt5 54watt dennerle day en plant balken om en om

Ik geef planten voeding sinds anderhalve week via de ei dit gaat goed en me waardes zijn prima zie foto album van mij

Heb ik nu last van zweefalg of is dit een periode waar ik door heen moet ivm bruinalg explosie en bak nog niet gesetteld is ... ik moet ook elke 2 dagen me ruiten poetsen ivm aanslag op me ruiten beetje witachtig dat overgaat naar bruin groen naarmate ik het langer laat zitten klein weekje

Me bak wordt gefilterd over een 1200xlt 1700 l/h bruto en een 2224 700 l/h bruto beide met witte watten schoon en witte vlies van dennerle en purigen stroming(circulatie) gaat mooi rond en ik zie me korfjes netjes vuil af zuigen maar het is werken met de kraan open lijkt wel :(

Ik moet zeggen dat ik me stoor als ik er 1 meter voor sta en dan richting me lampen kijk dan zie je het heel erg als ik er 2/3 vanaf sta is het nauwelijks zichtbaar ... water is helder maar nog niet goedhelder lichte waas in het water

Ik heb ook 2 kleine algeneters in me bak zitten en als hun snoepen van me hout zie ik wel een wat opvliegen maar dat is niet waar ik me aan stoor .... ik maak me bodem veel schoon niet kolken wel afhevelen ik laat de bodem met rust (filterzand 0.4...0.8 korrel )

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen

Alvast bedankt


A4jEBKqm0q_vvt2lVuPGGK0j1o7mzF5V.jpeg


A4jEBKqm0q_vvt2lVuPGGK0j1o7mzF5V.jpeg
 
Wat zijn de waterwaarden en sinds wanneer heb je er bewoners in? Op de onderste foto vindt ik de bak wel vrij helder moet ik zeggen
 
Wat zijn de waterwaarden en sinds wanneer heb je er bewoners in? Op de onderste foto vindt ik de bak wel vrij helder moet ik zeggen

Hallo

De waardes ga ik vanavond meten ...druppeltest

Bewoners sinds 2a3 weken

7 puntius denisonii
16 rode fantoomzalm
10 sterbai
10 bijlzalm
Koppel atennebaarsje

De sterbai.s en de atenne baarsje zitten er al sinds eind november in

En tussen de puntius en de zalmpje zit eeen week tussen

Bak is ook mooi helder maar je ziet gewoon veel in me eater van dichtbij .....

Ik ben er wel achtergekomen dat de grote pomp vuiligheid door liet dus ik naar de winkel gegaan net en gelijk orginele witte watten gehaald ivm mooi op maat ipv zelf plukjes erinstoppen dus bij thuiskomst de filter opengemaakt .... nou ik zag gelijk dat me mandjes tevol zaten en niet mooi gevuld met wittewatten (kieren) hmmm raar ...... ik.heb niks gespoeld alleen de witte watten leurig vervangen en gekeken of het allemaal netjes paste en niet tevol zat kwa filtermateriaal dus nu maar even dagje afwachten :)
 
Een witte waas zie je vaak bij plots veel vuil/belasting en dan heb je veel heterofobe bacterien als ik het goed schrijf. Ook wel bacteriebloei genaamd maar op de onderste foto zie ik dat niet echt. Bruinalg zie je wel vaker in het begin en dat gaat vanzelf wel weer weg en is meer een kwestie van geduld.
Misschien dat de filtering nu beter gaat en het alsnog is opgelost.
 
Een witte waas zie je vaak bij plots veel vuil/belasting en dan heb je veel heterofobe bacterien als ik het goed schrijf. Ook wel bacteriebloei genaamd maar op de onderste foto zie ik dat niet echt. Bruinalg zie je wel vaker in het begin en dat gaat vanzelf wel weer weg en is meer een kwestie van geduld.
Misschien dat de filtering nu beter gaat en het alsnog is opgelost.

Ja idd wat je zeg over de heterfobe bac .... ik denk zelf dat dat ook een onderdeel is ... wat kan je daar het best tegen doen eigenlijk ? En de bruinalg ja is een opstart iets ( evenwicht) en dat is nog niet inorde nee dat kan even duren idd
 
Die krijg je door teveel aan voeding voor deze bacterien en dat gaat vaak vanzelf weer over. Zoek maar eens op bacteriebloei;)
 
Die krijg je door teveel aan voeding voor deze bacterien en dat gaat vaak vanzelf weer over. Zoek maar eens op bacteriebloei;)

Okee .... en welke voeding nemen deze bac tot zich ?
 
Goede vraag. Je ziet het ook wel bij het weer opstarten van een filter na schoonmaken. Deze stoot dan soms veel stof/vuil uit.
 
Zie foto van 5 minuten geleden als je goed kijk zie je lichte waasje...alleen me 2 achterste balken staan nu aan ....ik moet wel even toezeggen dat ik gister om 21.00 easylife start heb toegevoegt ivm dat me filter is opengeweest dus even wat tiegevoegt om het een handje tehelpen .... het waasje wat je nu ziet is alleen goed zichtbaar als ik vanaf de zijkant inkijk

swgWRX1qIdTZqG-d6gtJqZFE_Du2YouF.jpeg
 
Goede vraag. Je ziet het ook wel bij het weer opstarten van een filter na schoonmaken. Deze stoot dan soms veel stof/vuil uit.

Ik heb het stuk even doorgelezen idd ..... ik heb ook even een foto geplaats boven dit bericht
 
Lijkt me inderdaad wat bacteriebloei.
 
Ja dat gaat vanzelf weer weg in de regel hoor.
 
Ja dat gaat vanzelf weer weg in de regel hoor.

Ik heb sinds een paar dagen uv.c aan gezet en vandaag al het hout geboent buiten de bak dat was heel glibberig en vies wat een bruine troep kwam daar van af en wat een bende zeg achter het hout dus gelijk afgezogen .... en een eheim 2215 bij gezet vol met grove en veeeel fijne watten korf links voor geplaatsen enaan voer ook met de andere stroming mee ... ik zag na 2 uur al verbetering .... ik hoop dat het morgen nog beter is en de witte waas is denk ik idd bac bloei wordt met de dag steeds iets minder ...
 
Ja dat gaat vanzelf weer weg in de regel hoor.


Het watwr begint helder teworden ;) ...... en ik heb de grote 1200xlt op 50% gezet dus water verzet zich rustiger nu
 
mh gebruik maar eens purigen in de losse eheim....! doet wonderen.
 
mh gebruik maar eens purigen in de losse eheim....! doet wonderen.


Ja idd purige heb ik sinds aantal weken nu in de grote potfilter ... en 2weken uv-c aan nu en me water is kraaaakhelder nog nooit zo mooi geweest zweefvuil niks van tezien meer .... gelukkig ben ik er vanaf .... bac bloei of zweefalg is bij mij verdwenen sinds 3taldagen nu ivm uvc en purigen :)
 

Terug
Bovenaan