zweef alg of...?


J

Jurgend71

Guest
Zou ik nu wat last hebben van zweef alg of kan het zijn dat het water een licht groene schijn heeft door de eenden kroos (drijfplantjes)? oppervlak ligt er vol van.. :S
 
Zowel het een, het ander, alsook allebei samen kan.

Neem een glas en doe daar water uit je bakkie in. Schijn nu met een sterke zaklamp opzij door het glas ( bv van links naar rechts) en kijk goed met een loupe, je zult dan kunnen zie nof er zweefvuil is.

nee meen emmer en schep (tijdelijk) zoveel mogelijk kroos van je bak weg. Kijk nu naar het water.
Groene schijn weg? Dan was de kroos verantwoordelijk hieraan.

allebei bingo? dan wat kroos op oppervlak laten ( 40%) en waterwissel 50%, daarna planten blijven bekijken, deze moeten nu beginnen beter te groeien, waardoor de voeding voor de "groene waas"verminderd wordt.

Greetzz BigSmoke
 
@ Bigsmoke..thx voor de tip
Ik heb zaterdag namiddag 50% water ververst en het was eerst wat minder maar nu is het denk ik terug groener..
heb een foto genomen zie hier

_DSC0956.jpg


als het zweef alg is wat doe ik het best dan om het weg te krijgen?

heb vandaag ook water eens getest
PH 6.8
KH 7�
GH 8�
NO2 0
NO3 25mg/L
PO4 1mg/L
FE 0,3 mg/L -->de profito wat opvoeren ik gaf tot nu 24ml/week!
CO2 33mg/L*
temp 20�-21�

* co2 toevoeging via CO2 systeem (gasfles) wordt verdeeld door een JBL taifun!

alvast bedankt voor de hulp!
Jurgen
 
ik ga al de eenden kroos weg doen en een andere drijfplant in doen.. welke drijfplanten raad u aan ..is een Azi� biotoop, zou graag een drijfplant van Azi� hebben..

heb nog 2 foto's van opzij genomen.. is beter te zien... ik denk toch licht zweef alg.. :doubt:

_DSC0958.jpg


_DSC0957.jpg


alvast bedankt..
 
misschien de:
Hygroyza aristata
Pistia stratiotes
Sumatravaren
 
een uvc lamp erop zetten en je bent binnen de week afhangelijk van de sterkte van het uvc filter en lamp

als je een buitenfilter hebt dan kan je een externe uvc lamp op je leiding koppelen en anders kan je een klein interfiltertje met uvc lampje in je bak hangen

ik zelf heb indertijd vanalles geprobeerd tegen waterbloei en heb uiteindelijk een eheim uvc lamp gekocht en die tussen mijn stroom van mijn buitenfilter gestoken en was er in twee dagen vanaf en laat ze nu iedere nacht paar uurtjes branden en water is kraak helder en veel gezonder voor de vissen je moet maar eens google op uvc in aquarium
 
40% waterwissel en daarna bak verduisteren voor 3 dagen, filteren over kool. Geen co2 toevoegen en geen bemesting daarna weer 40% waterwissel en dan stockoplossing ( 1 gram op 50 ml) K2HPO4 (=kaliumfosfaatzout) toevoegen op elke 100 liter WATERinhoud van je bak 8 ml.

Poot (tijdelijk) een paar grote bossen snelgroeiende planten en pas als deze weer goed gaan groeien weer CO2 gaan toevoegen.

(veel) Minder gaan voeren, alleen 1 x per dag wat in 10 minuten op is. Geen levendvoer of diepvries.
Gebruik liever granulaatvoer ( bv duplarin) 6 dagen voeren, 7de dag niet.

Greetzz Bigsmoke
 
waar kan men filtervliezen krijgen?
Het schijnt goed te zijn tegen zweef alg om uit te filteren..

Ik heb 50% water ververst, water test gedaan PO4/NO3 is in verhouding... ik heb de bak verduisterd voor 3 dagen.. dan ga ik filteren over kool/filtervliezen ...
dan terug iets verversen..

mag ik profito en nitrox B en fosfox b blijven toevoegen tijdens dit proces of filtert de kool dit ook uit?
 
Waterverversen helpt Niet.
Zit weer silicaten in.

Ik gebruik een Aquael 500 UV, tegen algbloei.
2 dagen is het weg.
Filter heb ik ook weer gewoon in gebruik in de bak.

Wat jij nu allemaal doet helpt niet.
 
Bertus zei:
Waterverversen helpt Niet.
Zit weer silicaten in.

Ik gebruik een Aquael 500 UV, tegen algbloei.
2 dagen is het weg.
Filter heb ik ook weer gewoon in gebruik in de bak.

Wat jij nu allemaal doet helpt niet.
Bertus heeft gelijk heb het ook al een paar keer gehad en het enige wat goed helpt is uvc
Plus het haald ziekte verwekkers uit het water
 
gebruiken jullie dan die bv/aquael 500 UV filter samen met de gewone bio filter dan? en gebruiken jullie deze constant of alleen inzetten bij problemen?

alvast bedankt
 
Ja, heb er zelfs 2.
En ik laat ze gewoon meedraaien met mijn externe.
Deze maak ik om de 2-3 dagen schoon.
Werkt als een gewoon binnenfilter.
De nieuwe ! hebben 2 stekkers. 1 x filter, 1 x uv.
Dus uv kan je ook uitschakelen.
 
is het dan niet mogelijk om op een bepaalde manier alleen UV lamp te laten branden in de bak? samen met men interne biofilter (wat ik heb)..of kan men dit niet krijgen?
 
En dan? Dan doet hij alleen dat plekje.
Uv zie je niet,he.
Zit opgesloten,voor het oog.

Water moet wel langs het UV stromen,he.

E zijn er ook ,die je tussen de uitstroomslang kunt zetten.
Als jij die op de uitstroom van je intern kan koppellen.
WWW.Aquaplantsonline.nl

Kijk bij UV.
 
Aquael Mini UV sterilizer (binnen)



Aquael Mini UV sterilizer (binnen)

Zoom


Model: 0028870
Spaarpunten: 19

Prijs: �23,00
Excl. BTW: �19,01
Prijs in spaarpunten: 634



Aantal: - of toevoegen aan - Verlanglijst
Product vergelijk


1 beoordeling(en). 1 beoordeling(en). | Beoordeel


More Sharing ServicesDelen Share on emailShare on print Share on facebook Share on twitter




Omschrijving Beoordelingen (1)

Info:
Aquael Mini UV sterilizer.

Is een uniek apparaat welke geinstalleerd kan worden op de uitlaat van de filter.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vier zeer zuinige UV led bevinden zich in de behuizing van het opzet stuk.
Het apparaat kan zeer gemakkelijk geinstalleert worden op Aquael filters.
Maar kan ook zeer eenvouding vast gemaakt worden aan de uitstroom van andere kleinere binnenfilters, zoals bijvoorbeeld (superfish, Juwel etc) Dan gebruikt u een stukje slang als verloop stukje.
U kunt voor de Mini UV een stukje slang van 12-16 mm gebruiken.
Het vernietigd protozoa welke voor troebel water kunnen zorgen (bv waterbloei, roetalg).
Het apparaat verreist geen speciaal onderhoud.
En kan uitstekend gebruikt worden voor problemen in de kleine aquaria zoals de garnalen aquaria.
Zeer lage wattage, minder dan 1 watt.
Heel gemakkelijk te installeren.
 
Schijnbaar nieuw, Nog nooit gezien. wel handig.
 
hartelijk dank voor de ze info bertus ;-)
ga eens zien en aanschaffen want wil een mooie bak ook al vergt het enige inspanning :)
 
Ja, heb nu ook en paar keer achtereen Bacteriebloei in de kamerbak.
Raakt de instroom dicht met komkommer slijm.
Dan is er te weinig stroming,en zie je de bak ook wit worden.
Gelijk een Filter bijgezet voor de nacht.(ingedraait).
Vanmorgen gekeken,filter opzij.
Instroom open boven een teiltje,Niets, potjedicht.
Door geraagt,en LOPEN.
Nu weer heldere bak. .....

Zo,nu jij nog.
 
Ik ben ook volledig pro uvc heb op mijn buiten filter een eheim reflex uvc geplaatst
Wel iets duurder in aankoop maar heb hem nu geschakeld met een klok en laat hem iedere nacht een paar uurtjes branden

Enige nadeel als je dat zo doet gelijk ik dan moet je iedere dag plantenvoeding toedienen ipv wekelijks want uvc verbrand de chelaten waardoor het niet meer opneembaar is voor planten
 
UVC is een technische oplossing, maar om nu te stellen dat het door mij aangereikte proced� niet werkt vind ik werkelijk erg kort door de bocht! Wat ik de TS aangeef is een methode die wel degelijk en zeer goed werkt, zonder dat er kosten gemaakt hoeven te worden.

Wat ik tegen het gebruik van een UVC heb is heel eenvoudig, dit HULPMIDDEL bestrijdt de symptomen van de verkeerde waterwaardes en bemesting methode, maar daarmee blijft het probleem steeds op de loer liggen.
Als je het probleem definitief wil oplossen, dan zul je je waterwaardes, verlichting en bemesting moeten aanpassen, zodat de voorwaarden voor het optreden van waterbloei en andere alggroei worden geminimaliseerd en dat is heel wat anders dan een lap erop zetten om de algen en andere micro organismen te doden......!!!

Zeker van de hier al langer rondstruinende AF-leden had ik intussen wat meer nuancering in hun reply's verwacht. Een methode is nooit zwart of wit, noch alleenzaligmakend, maar om dan gelijk te stellen dat een advies niet deugt, zonder dat met redenen te omkleden, schept veel verwarring bij de TS en daar is niemand bij gebaat.

Greetzz BigSmoke
 
Helemaal met je eens.

Laat hem dan Beide oplossingen proberen.


En gooi er een zooi snelgroeiers in.
Die consumeren ook veel voeding.Teveel voeding.!!
 
enkele bijkomende vraagjes
wat voor bodem heb je gebruikt?
hoelang en hoeveel watt aan verlichting heb je boven je aquarium?
zie je verschil in troebelheid bij start verlichting-einde verlichting?
is co2 en profito de enige plantenvoeding die je toevoegt?
wat voor filtermateriaal gebruik je en hoeveel onderhoud krijgt je filter?
 
Ik heb een voedingsbodem van JBL ProfloraStart Set 200 erin met donkere grint.deze is nu een 4,5 maand erin..
licht = 2x 39w, reflectors eraf gedaan en deze branden 9u/dag.
zijn de lampen die erin zaten is een aquarium van ferplast,de Dubai 100.
Is een binnen bio filter (pomp van 500L/uur)van Ferplast

BluWave05-op.jpg


met deze materialen dat u op foto ziet erin, enkel het laatste dus de actieve koolmousse heb ik vervangen door witte filterwatten.
Ik maak 1x/maand de filterwatten en de blauwe mousse schoon, gewoon uitspoelen.

Ik doe 2x/week 20ml (totaal 40ml/week) profito erin.
Dus ook CO2 (gasfles) en ik doe stock oplossing in voor de NO3 en PO4 op waarde te houden.
Ik zorg ervoor dat men NO3 20mg/l is en de PO4 2mg/l
ik meet wekelijks deze waarden om te zien of ik moet aanvullen of niet, deze zakt nooit onder de NO3 10mg/l en de PO4 1mg/l
dus ik vul dan aan tot dat het beide weer PO4=2 en NO3 20mg/l is!

Ik ga het zo eens proberen
zweefalg/bloeialg

Ik heb de materialen besteld..

ga eerst wat water verversen..
dan dit toepassen als in artikel...
bemesting stoppen, CO2 stoppen... licht uit en afplakken voor 3 dagen.

Ik hou jullie op de hoogte of het gewerkt heeft of niet met foto's om verschil te zien..
 
Zet jij er eens een buitenfilter bij.

Volgens mij is dat filter gewoon niet toereikend.

Om de maand de witte en de blauwe schoonmaken?
Is OOK te te weinig.

Juist met alg bloei om de 2 dagen de witte zo al.
Wat hij binnenhaalt,blaast hij weer in de bak.
 
eigenlijk doe je weinig fout :thumbs:

zonder extra investeringen zou ik

-de lichtperiode iets korter durven maken tot 7-8uur

-week geen profito doseren en aanzien of dit geen beterschap brengt

-de witte filterwatten zeker reinigen voor die dichtraken en zo de doorstroming van je filter minderen
 
Bertus zei:
En gooi er een zooi snelgroeiers in.

Maar geen kroos .. Want dat is waarschijnlijk je grootste oorzaak geweest..
 
@Tom zei:
Bertus zei:
En gooi er een zooi snelgroeiers in.

Maar geen kroos .. Want dat is waarschijnlijk je grootste oorzaak geweest..

Ja,denk het ook... met de stockoplossing gaat nochtans alles goed.. mijn P04 en NO3 is mooi stabiel.. :thumbs:
Ik ga binnen kort nog wat bestellen :D
 
Ik denk dat ik nog een oorzaak heb gevonden..
Ik had al enkele dode parel danio's uit de bak gehaald maar blijkbaar zaten er nog een paar dode die ik nog niet gevonden had.. was al ver ontbonden en witte haren erop..
dus rottend materiaal in de bak.. waarschijnlijk heeft dit men algenbloei mede veroorzaakt.. :stom: :(
hoe het komt dat plots al men rasbora's sterven is mij een raadsel..
alle waterwaarden zijn goed.. alle andere vissen zwemmen normaal rond en vertonen geen ziekteverschijnselen..

van de 20 parel danio's die ik had heb ik er nog maar 6 over..en die doen het blijkbaar goed..

de microvezels om in de filter te plaatsen zijn gearriveerd en de clean up van dennerline vandaag de methode toegepast..

- licht uit en bak volledig verduisteren voor 3 dagen
- clean up toegevoegd ( clean up )

- filter --> laatste deel van de filter spons met daarrond microvezel matten ( microvezel )

- toevoeging profito en stockoplossing al een week stopgezet!

- CO2 stopgezet!

- tijdens deze 3 dagen alle dagen de microvezel en spons uitspoelen!

we gaan zien wat het wordt, ik hou jullie op de hoogte
 
Jurgend71 zei:
mag ik profito en nitrox B en fosfox b blijven toevoegen tijdens dit proces of filtert de kool dit ook uit?

Kool heeft er weinig invloed op en ik zou het 2 dagen niet doseren.
Als de planten het normaal ook elke dag krijgen, moet je dat ook blijven doen..
 
De methode die bigsmoke aandraagt werkt, maar duurt langer, kost geen geld, maar wel meer tijd..
Op zijn methode heb ik het voor elkaar gekregen om er vanaf te komen...

Echter, de 2e keer dat ik waterbloei kreeg (jaren later hoor) heb ik een uv filter erachter gezet en binnen 3 dagen weg...
Simpeler, weinig tijd, kost wel geld,....

En nu ligt er een uv filter ergens in de kast die niet wordt gebruikt, maar misschien ooit van pas kan komen.
Ik kon in de winkel ook huren, 20,- ( dacht ik hoor, pin me niet vast op een euro) voor 3 weken....
In die tijd ben je er toch zeker wel vanaf?

Succes!!
 
Kan je ook als gewoon filter gebruiken,hoor.
Mag gewoon mee blijven draaien.
 
Bertus zei:
Om de maand de witte en de blauwe schoonmaken?
Is OOK te te weinig.

BS. Het blauwe schuim zou ik op een andere plaats zetten en helemaal met rust laten..
 

Terug
Bovenaan