Zwartwater effect verdwijnt binnen 1 dag!


C

Centaurius

Guest
Hoi,
Aangezien ik al weken zonder succes mijn 180l aquarium naar blackwater probeer te converteren heb ik onlangs besloten om een commercieel middeltje te gebruiken. Ik koos voor het Duitse middeltje Discusfood Natural Humin, aangezien daar expliciet bij stond dat je de dosering ook flink kunt ophogen om het gewenste zwartwater effect te krijgen zonder dat vissen er last van krijgen. En dus, dit spul gisteren in mijn aquarium gedaan (gelijk 1,5x de ‘normale’ dosering erin gedaan) en jawel, het water werd bruin.
Toen ik vanmorgen echter weer keek was het gehele effect al bijna weg! En dat terwijl er op het etiket staat dat het permanent zou moeten zijn bij een wekelijkse toevoeging van 6ml... Waarom gaat het bij mij dan binnen 24 uur weg? Er zit geen actieve kool in mijn filter.

Hier zijn wat voor-na foto’s:

EB236EEF-F1D4-4B01-B363-C3CF87BEF3ED.jpeg


AEBAE567-470E-4643-B940-8E74413BA274.jpeg
 
elze kegels zou echt moeten werken maakte mijn water echt goed donker
 
elze kegels zou echt moeten werken maakte mijn water echt goed donker

Deze heb ik inderdaad ook al geprobeerd, helaas konden mijn tetra’s hier op de een of andere manier niet tegen... Vandaar dat ik over ben gegaan op een commercieel middeltje.
 
Volgens mij gebruiken leden ook wel iets als rooibosthee.

Klopt, dit heb ik ook voorbij zien komen. Ik ben alleen bang dat de kleur van thee ook snel zal verdwijnen, aangezien mijn huidige spul veel sterker is dan thee en toch op de een of andere manier wordt geneutraliseerd binnen een dag. Ik snap alleen niet wat het geneutraliseerd zou kunnen hebben...
 
Hoe het kan weet ik niet maar zover ik lees moet die thee prima werken hoor.

Ik snap dat het prima zal werken onder normale omstandigheden, mijn huidige spul zou ook prima moeten werken. Probleem is alleen dat er iets in mijn aquarium zit dat de kleur blijkbaar absorbeert. Dan kan ik wel proberen om allerlei verschillende dingen in mijn aquarium te doen om het water te verkleuren maar als het effect weg is na 1 dag heeft het weinig zin...
 
Ik denk dat je water nog niet verzadigd is van de kleurstof, en ook dus je filter niet, ik zou nog even volhouden en kleine beetjes bijvoegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Klopt, dit heb ik ook voorbij zien komen. Ik ben alleen bang dat de kleur van thee ook snel zal verdwijnen, aangezien mijn huidige spul veel sterker is dan thee en toch op de een of andere manier wordt geneutraliseerd binnen een dag. Ik snap alleen niet wat het geneutraliseerd zou kunnen hebben...

Heb in het verleden ook Rooibos geprobeerd maar meestal werd het na een week iets minder, niet veel. Na het verversen voegde ik weer wat Rooibos toe.
 
Ik denk dat je water nog niet verzadigd is van de kleurstof, en ook dus je filter niet, ik zou nog even volhouden en kleine beetjes bijvoegen.

Oké, ik heb nu nog wat toegevoegd, dan maar eens kijken hoe het er morgen bij staat...
 
Volgens mij gebruiken leden ook wel iets als rooibosthee.
Biologisch rooibos en biologische zwarte thee. Of een combinatie, net welke kleur je wenst.

Ik heb ook een commercieel middel geprobeerd. Negrocel(l?) In tegenstelling tot de rooibos verdween ook die kleur met een paar dagen, ondanks dat er geen koolstof of Purigen in het filter zat.
 
Deze heb ik inderdaad ook al geprobeerd, helaas konden mijn tetra’s hier op de een of andere manier niet tegen... Vandaar dat ik over ben gegaan op een commercieel middeltje.
oke je hebt ook verschillden kwaliteit mischien licht het daar aan.
 
Klopt, dit heb ik ook voorbij zien komen. Ik ben alleen bang dat de kleur van thee ook snel zal verdwijnen, aangezien mijn huidige spul veel sterker is dan thee en toch op de een of andere manier wordt geneutraliseerd binnen een dag. Ik snap alleen niet wat het geneutraliseerd zou kunnen hebben...

Ik snap dat het prima zal werken onder normale omstandigheden, mijn huidige spul zou ook prima moeten werken. Probleem is alleen dat er iets in mijn aquarium zit dat de kleur blijkbaar absorbeert. Dan kan ik wel proberen om allerlei verschillende dingen in mijn aquarium te doen om het water te verkleuren maar als het effect weg is na 1 dag heeft het weinig zin...

Daar zeg je naar mijn idee wel 2 essentiële dingen. Als het geabsorbeerd wordt dan blijft die kleur ergens en zou je het terug moeten zien.
Wordt het geneutraliseerd dan kan het zijn dat het verdwijnt.

Ik weet niet wat je waterwaarden zijn maar ik kan me indenken als je een pH hoger dan 7 hebt dat dit product weg reageert als het een zuur is.
 
Daar zeg je naar mijn idee wel 2 essentiële dingen. Als het geabsorbeerd wordt dan blijft die kleur ergens en zou je het terug moeten zien.
Wordt het geneutraliseerd dan kan het zijn dat het verdwijnt.

Ik weet niet wat je waterwaarden zijn maar ik kan me indenken als je een pH hoger dan 7 hebt dat dit product weg reageert als het een zuur is.

Ik bedoel in beide gevallen neutraliseren, ik zie de kleur nergens terug. Mijn huidige pH is 6,5. Het spul verandert de pH van het aquariumwater niet dus volgens mij is het ook geen zuur.
 
Vind het alsnog werkwaardig dat zo'n kleuring er binnen 1 dag uittrekt, dat het water nog wat moet verzadigen snap ik maar dat daadoor alle kleur ineens weg is?
 
Welke filter technieken pas je toe?

Toevallig iets met oxydators (peroxides)
UVC straler?
Zeolieten?
Ozon?

Zeer sterke verlichting? Waar uv aandeel in zit?
 
Maak je gebruik van een watervoorbereider?

Is dat aquasoil op de bodem?
Misschien neutraliseert de soil of de toevoegingen die er inzitten het effect?
 
Welke filter technieken pas je toe?

Toevallig iets met oxydators (peroxides)
UVC straler?
Zeolieten?
Ozon?

Zeer sterke verlichting? Waar uv aandeel in zit?

Ik gebruik alleen normale filtersponzen en keramische filtermedia. Ik heb LED verlichting zonder UV.
 
Maak je gebruik van een watervoorbereider?

Is dat aquasoil op de bodem?
Misschien neutraliseert de soil of de toevoegingen die er inzitten het effect?

Als bodem gebruik ik inderdaad Tropica aquasoil. De soil veranderd in het begin inderdaad wel de waterwaarden maar naar mijn weten fungeert het niet als soort ‘filter’ dat dingen neutraliseert. Ik kan het mis hebben natuurlijk, ik zal er nog wat meer onderzoek naar doen.
 
Geen idee ik heb er gewoon flink wat in gedaan en gooi er zo nu en dan wat bij.
 
Weten we zeker dat het niet die soil is? Vaak zijn bakken met zulke soils rete helder dus kan me voorstellen dat....
 
Weten we zeker dat het niet die soil is? Vaak zijn bakken met zulke soils rete helder dus kan me voorstellen dat....

Dit zou inderdaad best kunnen, ik heb alleen geen idee hoe ik daar achter kan komen. Op internet kan ik niets vinden over de soil behalve dat het pH en KH verlaagt...
 
Dit zou inderdaad best kunnen, ik heb alleen geen idee hoe ik daar achter kan komen. Op internet kan ik niets vinden over de soil behalve dat het pH en KH verlaagt...

Men neme 2 glazen met aquariumwater en voegt dezelfde hoeveelheid Natural Humin toe, aan de ene voeg je soil toe en aan de andere niet. Even roeren, laten staan en wachten.
Is naar mijn idee een snelle manier om het te controleren.

Mocht de kleur bij beiden even snel weg zijn zal er waarschijnlijk wat anders aan de hand zijn.
 

Terug
Bovenaan