Zwarte tetra's of keizertetra's


R

Rudolf IV

Guest
Beste Aquarianen,

Ik heb gisteren mijn nieuwe aquarium ingericht (ruim 100 liter), en ik wil hier waarschijnlijk in:

1m Ancistrus dolichopterus (Borstelneus)
6m/6v Aphyocharax anisitsi (Roodvinzalm)
3m/7v Nematobrycon palmeri of 5m/5v Gymnocorymbus ternetzi (Zwarte tetra)
Evt. later nog wat vuurgarnaaltjes

Kan iemand mij adviseren in de keuze tussen de keizertetra's en de zwarte tetra's?

mvg,
Rudolf
 
De keizertetra is een wat gevoelige vis die in elk geval, zeker in een wat kleinere bak, rustige medebewoners nodig heeft. De roodvinzalm is dan zeker NIET op zijn plaats.
De rouwtetra (niet zwarte tetra, dat is weer een andere) kan wat beter tegen allerlei beweeglijke medebewoners en is ook wat robuuster.

Persoonlijk zou ik in het laatste geval gaan voor Megalamphodus megalopteres, die zijn en BLIJVEN zwart ( rouwtetra wordt later als ze volwassen zijn grauwgrijs), blijven iets kleiner en leveren prachtige schijngevechten! Ook zou ik niet kiezen voor een Ancistrus, maar voor een aantal Otocinclus, en dat mogen er gerust 10 of zo zijn.
Als blik vangers dan een paar mooie renslakken erbij en wat garnalen en je hebt een heel mooi en vooral houdbaar bestand!
 
Oké. Ik had gehoord dat de otocinclus een visje is met een hoog uitvalspercentage, dus weet niet of ik die ga doen. Persoonlijk vind ik een schooltje corydorasjes leuker. Misschien doe ik toch één scholenvisje ipv twee. Dus dan zou het worden:

Schooltje Corydoras (weet nog niet welke soort)
Rouwtetra/zwarte of rode fantoomzalm/Keizertetra (ik weet niet of die wel samenkan met de corydoras)
Evt. nog wat garnaaltjes en/of slakjes.
 
Ik heb alleen wel grind (1-3 mm) en volgens mij niet afgerond. Daar kunnen toch geen corydorasjes op?
 
Als je wat grind tussen je vingers neemt en het scherp aanvoelt, dan kun je ze beter niet nemen.
 
De Aphyocharax anisitsi kan je beter sub-tropisch houden. 22 graden is warm zat.

Voor 100 liter vind ik Keizertetra's ook wat te groot.

Er is daarvan ook nog een zwarte variant.
Q1Cp_Dgr-rqDfNHEl83w0cY4HKDbpua1.jpeg
 
Cory zijn GEEN algeneters, maar alleseters. Ik heb al meer dan 40 jaar heel wat soorten gehouden en op allerlei bodems, er is slechts 1 bode mdie absoluut ongeschikt, LAVAstenen, die zijn zo scherp dat de Cory's zich daar de baarddraden aan afschuren. Als je Cory's gaat nemen, let dan op het volgende:
Er zijn soorten die vrijwel alleen op de bodem blijven, maar er zijn ook heel wat soorten die door je hele bak zwerven. En als daar dan al 1 of 2 schooltjes rondzwemmen, wordt het daar wel erg druk.
Oto's kopen is niet zo heel moeilijk, let goed op de volgende dingen: 1 ) Is hun buikje ROND (ze hebben goed gegeten) 2) zwemmen ze rustig door de hele bak ( dus geen stress meer van het vangen en reizen) 3) Willen ze graag samen rondzwemmen, waar de 1 eet wil ook de ander eten!
Als je hierop let, zal de uitval minimaal zijn. Ik heb zelf Oto's die zijn al bijna 7 jaar oud, nog 9 stuks, uit een school van 11.
 
Ok, het grind is niet zo scherp, maar ik heb wel twee grote lavastenen in mijn bak (ik heb trouwens gisteren gemerkt dat hij lek is:help:) zijn die grotere stukken (groter dan 10 cm) wel goed? Ik weet nog steeds niet zeker of ik een schooltje C. Julii of een A. Dolichopterus wil. Het scholenvisje ben ik ook nog niet helemaal over uit, maar ik hou jullie zeker op de hoogte...
 
O nee! Wat klote dat hij lek is!

Je zou van de lavastenen de scherpste puntjes kunnen weg vijlen. Dat heb ik ook gedaan voor in mijn garnalen bakje.
Gebruik wel een oude vijl, want hij is zo bot ;)
 
ok, ik zal eens kijken of ik een oude vijl heb, de stenen zijn niet zo scherp en ik wil er plantjes op laten groeien. maar dan kunnen er dus wss wel cory's op? En ik ga zsm aquariumkit halen. Gelijk ff alle kitnaden opnieuw doen. De bak is al zo'n 10 jaar oud, ik heb hem 2e hands. (hij was gratis, de vorige eigenaar (een kennis) had problemen met kalkstrepen) Maar weer ontopic, ik wil, naast de cory's of de Borstelneus nog 1 schooltje. Ik zat te denken aan:
Kardinaaltjes
Roodvinzalmpjes
Vuurneons
Rouwtetra's
Keizertetra's
Zwarte fantoomzalmpjes
Gewone potloodvisjes (N. beckfordi)
Zwaarddragers (Zijn denk ik te groot voor mijn bak)

Hier wil ik er 1 (of hooguit 2) van kiezen. Welke zouden jullie adviseren?
Er komen mss later nog wat vuurgarnaaltjes bij.
En zouden de Corydoras julii erbij kunnen? of toch de Borstelneus?

Rudolf
 
Wat is eigenlijk de afmeting (in cm) van je bak? Misschien lees ik eroverheen maar kan het even niet vinden ;)
Heb je ook een foto?
 
foto heb ik niet, maar het is een 80 cm en hij is 35 diep en waterhoogte wordt 40 cm... Netto zo'n 100 liter
 
Vanmiddag de hele bak leeggehaald, nu de oude kit eraf aan het halen. Ik heb hier twee soorten kit: Zwaluw silicone-no (doorzichtig) en sikaflex 291i, (zwart). mijn bak is ook zwart. welke adviseren jullie? of kan ik beter een andere kopen? (mijn budget is niet zo groot, dus doe het liever meet een van deze, maar het welzijn van visjes gaat voor)
 
Het kitten van een aquarium is best wel een karweitje en niet zo simpel, maar als je het goed kunt dan is dat wel de goedkoopste oplossing uiteraard.

In een 80 cm bak kun je makkelijk een borstelneus en een groepje cory's kwijt.
De julii wordt echter nooit verkocht, wel onder die naam, maar dan is het in de meeste gevallen de Trilineatus.

Voor de middenlaag kun je kiezen voor een grote school visjes of 2 wat kleinere schooltjes.
Aangezien je ook garnaaltjes misschien wil gaan houden zou ik voor een wat kleiner scholenvisje gaan, ivm opeten van de baby's.

Zwaarddragers zou ik zelf niet doen, ze zijn levensbarend en je hebt binnen de kortste keren je bak overbevolkt.

Leuk project om je aquarium opnieuw op te starten!
 
Als je later nog vuurgarnalen erbij wil en je kiest voor rouwtetra's zou ik maar met een beste kolonie beginnen. En goed veel schuilmogelijkheden.
 
Kan ik ook een koppel Borstelneusjes en een schooltje Cory's?
(De julii die ik in de LFS zag, vond ik iig mooi, ook al blijkt het de trillineatus te zijn;)
als ik die beide heb, komen er denk ik geen vuurtjes meer bij, dus de rouwtetra valt nog niet af, de zwaarddrager dus wel.
Ik neem liever één grote school dan twee kleinere, zeker als er cory's op komen.
Roodvinzalm, keizertetra, vuurneon en potloodvisje worden het waarschijnlijk niet, dus blijft er over:

Kardinaaltjes
Rouwtetra's
Zwarte fantoomzalmpjes


+ bodemvisjes: schooltje cory's en/of koppel A. Dolichopterus (borstelneus)

Als iemand nog suggesties heeft voor schooltjes, reageer gerust, ik kijk ook nog verder voor andere leuke soorten

Rudolf
 
Minder is meer bij scholende vissen wat betreft het aantal soorten. Hoe kleiner de vis hoe meer exemplaren je over het algemeen kan houden. En dat zorgt weer voor een mooier school effect. Ruim 100 liter water dan heb je zeker ook een 80 cm bak? Ik denk dat als je rouwtetra's, kardinalen en fantoomzalmen gaat combineren het net een dierentuin is. Maar dat is persoonlijk. Die ruim 100 liter water overigens zal ook wel bruto zijn denk?
 
De ruim 100 liter is idd bruto (106, om precies te zijn) en ik wil 1 van de 3 visjes kiezen (rouwtetra's, kardinaaltjes en zwarte fantoomzalmen), niet allemaal, sorry voor de onduidelijkheid

en als ik mn aquarium niet meer waterdicht krijg, koop ik een nieuwe, dat wordt waarschijnlijk de Juwel Rio 125 (en heel misschien de 180) die zijn beide net iets groter

Welke van de 3 schooltjes zou je adviseren?

Rudolf
 
Ik heb zelf de Hyphessobrycon Megalopterus. Een school van 15 om precies te zijn. Zijn mooie visjes. Veel mensen vinden ze niet mooi omdat ze niet kleurrijk zijn, maar ik vind juist die zwart/blauwe kleur heel gaaf. De mannen is pronken er altijd lustig op los. Mooi gedrag om te zien. Ze scholen opzich wel goed vind ik. Hopelijk heb je hier wat aan ;)

Moon
 
Oké, bedankt, het is momenteel idd de meest kanshebbende...
Alleen jammer dat ze zo lastig kweken, dat lijkt me ook leuk om te zien
 
De ruim 100 liter is idd bruto (106, om precies te zijn) en ik wil 1 van de 3 visjes kiezen (rouwtetra's, kardinaaltjes en zwarte fantoomzalmen), niet allemaal, sorry voor de onduidelijkheid

en als ik mn aquarium niet meer waterdicht krijg, koop ik een nieuwe, dat wordt waarschijnlijk de Juwel Rio 125 (en heel misschien de 180) die zijn beide net iets groter

Welke van de 3 schooltjes zou je adviseren?

Rudolf

De rustigste van de 3, de kardinalen! Maar ik denk dat dit ook persoonlijk is. Vind het alle 3 mooie vissen.
 
idd, ik zal zelf ook eens wat gaan lezen, denk dat ik er vanavond wel uit ben.

enne.. de Ancistrus wordt het waarschijnlijk, de cory's mss er nog bij, maar weet het nog niet

Rudolf
 
Rudolf, doe jezelf een plezier en koop GEEN Anchristussen. Deze vissen zullen als ze wat groter zijn heel veel jonkies krijgen, die je aan de straatstenen niet kwijt kan.
Ze moeten veel algen hebben, hebben ze dat niet dan gaan je zachte planten en alles wat op Echinodorus ( planten) lijkt er onherroepelijk aan. Is niks aan te willen.
Zijn geen vissen om te houden in een 100 liter bak, als je die tenminste ook nog mooi wil beplanten.
Als je dit soort vissen leuk vindt, neem dan een stuk op 3 Rhinoloricara vs "red". Zijn erg leuk, lusten graag algen maar slopen niks, want eten ook overgebleven voer.
 
oké, bedankt voor het advies, zal ik zeker meenemen.

Voor de Cory's heb ik er 3 geselecteerd, waarvan 1tje het wss wordt. Dit zijn de:

C. trilineatus (liever de julii, maarja, die zal er niet zijn in de LFS)
C. habrosus
C. paleatus

Welke wordt geadviseerd?

Als schooltje komt er 1 van de volgende 3 wss bij:

Paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra)
Gymnocorymbus ternetzi (rouwtetra)
Hyphessobrycon megalopterus (zwarte fantoomzalm)

En denk ik nog wat vuurtjes tegen de algen

Rudolf
 
Trouwens, kun je de Ancistus geen algentabletten of ander voer geven zodat hij de plantjes met rust laat?
 
Ik denk dat ik eruit ben: Het worden de Corydoras Trilineatus en de Hyphessobrycon Megalopterus.

mvg,
Rudolf
 
Ik denk dat ik eruit ben: Het worden de Corydoras Trilineatus en de Hyphessobrycon Megalopterus.

mvg,
Rudolf

mooie keuze. Als je wilt dat je fantoomzalmen echt opvallen zou ik voor wat lichter gekleurde planten gaan. Krijg je veel meer contrast.
 
Ok, kan daar trouwens nog een of twee borstelneuzen bij, nog wat garnaaltjes, allebei of niets?
 
Ok, kan daar trouwens nog een of twee borstelneuzen bij, nog wat garnaaltjes, allebei of niets?

Garnalen kan sowieso wel. Zou dan wel voor grote garnalen gaan. Meervallen houden van stroming weet niet of je dat een beetje voor mekaar hebt.
 
Zal wel lukken. Ik heb deze week mn aquarium opnieuw gekit, hoop dat hij nu waterdicht is, als ik een nieuwe moet kopen weet ik niet hoe ik het ga regelen, maar als deze waterdicht is, komen er 2 interne filters van elk 400 l/uur op (bruto, dus er gaat wel de helft vanaf)
 
oké, dan worden het waarschijnlijk vuurtjes

De man in de LFS zei dat ik er wel een stuk of 7 borstelneusjes in kon houden, terwijl ik had gelezen dat je er eentje in een 80 cm kon houden. Vandaar. (denk dat het een van de vele verkopers is...:(
 
oké, dan worden het waarschijnlijk vuurtjes

De man in de LFS zei dat ik er wel een stuk of 7 borstelneusjes in kon houden, terwijl ik had gelezen dat je er eentje in een 80 cm kon houden. Vandaar. (denk dat het een van de vele verkopers is...:(

de man van de lfs is zelf een borstelneus:br: haha zonder gekheid de zalmpjes lusten vast ook wel jonge garnalen. Zou dan wel goed schuilplaatsen maken. Veel mos is dan handig.
 
idd, ik heb nu 1 boogje met javamos, maar wil nog niet echt op het kienhout groeien. (momenteel staat de hele bak leeg, kijken of hij waterdicht is) Hebben jullie nog tips hoe javamos wat sneller op iets vast groeit???
 

Terug
Bovenaan