Zwarte stip ziekte


Kellykellyy

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2022
Berichten
242
Leeftijd
29
Even kort uitleggen.
2 nieuwe mbuna’s gekregen, netjes in quarantaine gezet, na een week vinrot en schimmelbek te zien bij de 1, de ander alleen wat vinrot en openstaande schubben.
De vis met vinrot en openstaande schubben is na een kuurtje bactopur op het eerste zicht goed hersteld
Echter zie ik net dat bij de andere vis nog geen verbetering te zien is en (nog erger) zwarte stip ziekte heeft ontwikkeld

Is dit te behandelen? Dit zijn blijkbaar larven van de platworm, moet ik die andere wat erbij zit in quarantaine ook mee behandelen?

Als er medicatie voor is wil ik dat graag vandaag ophalen zodat ik een waterwissel kan doen en gelijk behandelen opnieuw in quarantaine.

Ze hebben beide bij aankomst hier al esha 2000 en esha exit gehad, nadien bij het zien van de vinrot en schimmel 90% waterwissel gedaan en bactopur erin, die zou er vandaag uit mogen maar na het zien van de ene vis denk ik niet dat hij gewoon proper water nodig heeft
 
Heb je foto s want de term zwarte stip ken ik niet.
 
O ja dat kan Antje maar de term zwarte stip was nieuw voor mij.
 
Ik heb m meegenomen naar de winkel 😅 konden ze daar even kijken, hij heeft dus niks, ze liet me de visjes kijken in de winkel en die hadden allemaal dezelfde vlekjes in de staartvin (niet de winkel vanwaar die van mij komt)
Blijkbaar krijgen sommige zwarte vlekjes op hun hoofd of in de vinnen als ze niet ‘zuiver’ van ras zijn als ik het zo goed begrepen heb, heb er zo nog eentje zitten die zwart gevlekt is 😅
 
Mooi dat je je niet ongerust hoeft te maken dan.

Inderdaad, ik wou eerst medicatie gaan ophalen maar dacht toen ineens neem beter de vis mee kunnen zij hem even goed bekijken, ik ben wel van plan hem in de quarantaine bak te houden tot de vinnen goed hersteld zijn en hij goed eet want hij eet sinds 2 dagen nog maar en dan ook nog maar 2 hapjes, maar gaat de goede kant op denk ik. Die dame heeft me wel een vitamine kuurtje meegegeven, dat doen ze na een baktopur behandeling, wist ik niet
 

Terug
Bovenaan