Zwarte schimmel op hout


Salvia

Member
AquaForum Donateur
Lid geworden
7 april 2021
Berichten
18
Leeftijd
45
Hoi allen

Kan iemand mij vertellen wat dit is en hoe ik er van af geraak?
 

Bijlagen

  • 20240117_174050.jpg
    20240117_174050.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 40
  • 20240117_174032.jpg
    20240117_174032.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 39
Dat is een soort alg die zo op je hout zwart uitziet maar ik zie het op je planten ook en dat heb ik ook wel in mijn bakken.
Als de alg maar niet alles overwoekert en als er meer plantengroei is dan word alg vaak vanzelf minder.
Lui als dat ik nu benšŸ˜€zou er niets tegen doen.
 
Baardalg haal je vrij makkelijk weg met je nagel. Direct afvoeren/opzuigen bij je onderhoud.

Echter dit is symptoom bestrijding en pakt de oorzaak niet aan zoals John hierboven aangeeft.
 
Baardalg zoals men hierboven al aangaf. De oorzaak ligt veelal in een slechte verhouding tussen de lichtsterkte, niet de lichtduur (!), en je CO2 level. Het beste is om je lichtsterkte aan te passen op de lichtsterkte vraag van je plantenkeus. Pas dan, en dus daarna (!), ga je kijken of je CO2 niveau passend is of moet er mogelijk CO2 bijgevoegd worden?
 
Ja zo te zien inderdaad baardalg....
Eerste keer dat ik dit voor heb. De co2 is nochtans auto geregeld. Ik ga eens wat spelen met de lichtsterkte. Bedankt voor de tip
Misschien voedingsschema ook wat aanpassen.
 
Deze alg duikt op bij te weinig co2 of bij een circulatie die niet goed is waarbij je dus in beide gevallen een tekort hebt. Ook bij gebruik van co2 kun je deze alg dus krijgen.
Gebruik je een dropchecker?
 
Ja zo te zien inderdaad baardalg....
Eerste keer dat ik dit voor heb. De co2 is nochtans auto geregeld. Ik ga eens wat spelen met de lichtsterkte. Bedankt voor de tip
Misschien voedingsschema ook wat aanpassen.
Misschien wat meer informatie? Dan kunnen we met je meedenken
 
Als de vissen meer moeten zwemmen tegen een stromingspompje in dan zullen ze ook wel meer co2 afgeven
 

Terug
Bovenaan