Zwarte plekken op planten.


DeScheveninger

Well-known member
Lid geworden
19 september 2010
Berichten
96
Leeftijd
65
Locatie
Den Haag
Hallo,

Kan iemand mij vertellen wat deze zwarte plekken op deze planten betekenen?Algen?
De zwarte vlekken zijn bijna allemaal weg te vegen maar komen terug.
Zitten o.a. op de echinodorus en glandulifera.
Mogelijk dat ze bepaalde voeding missen?
Normaal doe ik om de paar maanden Kleibolletjes bij de wortels.
Voeg af en toe wat Profito en carbo toe.
Planten die in de bak staan,degene die hierboven staan plus Potagemon gayi en Subulata,deze groeien goed.
Waterwaarden zijn:
Ph 6.8
Gh 4
Nitraat 0.25
Fosfaat geeft iets kleur aan.
Microsiemens 400

Aquarium komt een beetje overeen met Zuid Amerika.




284764anne1marie_0_85_document.jpg

469986anne1marie_0_85_document.jpg
 
Lijkt wel gewone bruinalg.
Sinds wanneer staat je bak en hoelang is de verlichtingsduur?
 
Ben het met John eens en volgens mij zie ik blauwalg op de bodem??
Wat en wanneer voeg je plantenvoeding toe en hoe lang draait de bak??
 
@Seabait,de bak draait al een jaar of 3-4,de verlichtingsduur is zo,n 12 uur per dag al deze jaren,nooit hiervan last gehad.
1 keer per jaar vernieuw ik de 2 verlichtingbuizen,en ja einde van het jaar moet ik ze vernieuwen.
Ja het lijkt ook op bruinalg,je haalt het er zo vanaf met je vingers.

Sinds ik die Echinodorus in de bak heb,zo,n 3 maanden geleden gepland,heb ik deze alg gekregen,hij groeit goed dat is het niet.

@Jessicapilon,ik heb geen last van blauwalg op de bodem,dat wat je ziet is de weerschijn van de groene Gayi planten.
1 keer per week ververs ik zo,n 60liter water,helft osmose,van de 250liter.(rio300)
Na de waterwissel voeg ik de voorgeschreven hoeveelheid Profito en Easycarbo toe,dit doe ik ook al jaar en dag.

Eigenlijk staat de bak er stabiel bij alleen die bruine plekken op de genoemde planten is erbij gekomen de laatste maanden.
 
Ok, en verder niks met de bodem of filter gedaan verder??
Ik begin enigszins te twijfelen of het wel bruinalg is op foto 1. Ik ken iemand die er wellicht wat meer kijk op heeft en zal die vragen eens hiernaar te kijken.
 
Ik doe ook net of ik er verstand van heb hoor! ;)

Misschien een slechte rondstroming van het filter?
 
Je hebt vooral diatomen en een streepje blauwalg.
Dit wijst beiden meestal op een te vervuild systeem waar de bacteri�n niet meer kunnen volgen.
Op dat vlak zou je de filters eens kunnen proper maken, en wat meer water verversen.

Voor de rest zien je planten er niet goed uit, vooral het krullen van de bladeren valt erg op.
als je er al geen hebt, kan je wat meer drijvers toevoegen en wat plantenvoeding toevoegen.
 
backplay zei:
Je hebt vooral diatomen en een streepje blauwalg.
Dit wijst beiden meestal op een te vervuild systeem waar de bacteri�n niet meer kunnen volgen.
Op dat vlak zou je de filters eens kunnen proper maken, en wat meer water verversen.

Voor de rest zien je planten er niet goed uit, vooral het krullen van de bladeren valt erg op.
als je er al geen hebt, kan je wat meer drijvers toevoegen en wat plantenvoeding toevoegen.

Wat is de zwarte aanslag op de bovenste foto eigenlijk dan??
Volgens de TS is dat op de bodem de weerkaatsing van een blad. Mij leek het ook blauwalg zoals ik al had aangegeven.
 
Dat zijn diatomen.
Op de bodem lijkt het toch wel erg veel op blauwalg!
 
Dat wat je op de bodem ziet leek mij ook duidelijk blauwalg toe.
Als ik het goed begrijp dan zijn diatomen niet altijd rood/bruin gelet op de kleur wat er op dat blad zit. Dat is voor mij weer nieuw dus ;).
 
Zoals wel meer het geval is kan het een verzameling van algjes zijn die dan die specifieke kleur geeft.
 
398565anne1marie_0_85_document.jpg

988873anne1marie_0_85_document.jpg

251643anne1marie_0_85_document.jpg


Hallo,

Vandaag een kleine 100 liter water verwisselt.
Tevens die zwarte vlekken zoveel mogelijk van de planten gepoets met mijn vingers wat makkelijk ging.
Heb op die 2 stukken kienhout rechts wel wat draadalg.
1,5 week terug heb ik de pomp verschoond,pomp is van Eheim en een van de grootste uitvoeringen,dus stroming genoeg.
Ik kan toch echt geen blauwalg vinden op de bodem,sommige grotere steentjes hebben een klein beetje alg aanslag heb ik geconstateerd.
Recht heeft de bak wat meer schaduw omdat ik daar het licht iets bedekt hebt.
Zoals je ziet op de foto,s hebben de maanvissen(koppel)het wel naar hun zin,dit is al de 2de keer in een maand dat ze eitjes leggen,1 blad is te weinig ze zijn nu met de tweede bezig.
Drijvers komen eraan dmv de Glandulifeira die als een raket de lucht in groeit.
Voor de rest heb ik met deze waterwissel totaal niets toegevoegd,even afwachten wat er nu gaat gebeuren.
 
Dan heb je vast gelijk en ligt dat aan de foto hoor. Dat kun je soms hebben. Dat zwarte zijn dus wel de diatomen zoals Backplay al aangaf als ze makkelijk zijn weg te wrijven.
Misschien dat je de filter iets te goed hebt schoongemaakt en dat er nu even een tekort aan bacterien is wat kan resulteren in wat diatomen.
Leuk dat je eitjes hebt hoor.
 
Jessica,

Dat zou kunnen dat er een tekort is aan bacterien.
Maar even zien wat er de komende week gaat gebeuren.
 
Zou ik ook doen want in de regel hersteld zo n populatie zich erg snel hoor.
 
Op foto 2, en ook op 1, staat die hoge snelgroeier te zien. Weet je zo de naam want ik heb deze ook maar ben de naam vergeten.
 
Nymphaea glandulifera.
Heb je wel eens een bloem ervan gehad?
 
Komt de aanslag nu weer snel terug of.......................
 
Op de Echinodorus zie ik het weer terug komen,vindt het toch vreemd dat het zo snel terugkomt.
Maar goed even aankijken,vindt het niks om elke dag met je handen in de bak te zitten om die bladeren schoon te maken,kan alleen maar erger worden.
De maanvissen houden de bladeren schoon waarop de eitjes liggen dus dat is weer een meevaller.
 

Terug
Bovenaan