Zwarte plekken Javavaren


Rastaman

Well-known member
Lid geworden
1 november 2020
Berichten
209
Leeftijd
79
Deze javaren heb ik vanaf de start maar eigenlijk vanaf begin zaten er zwarte vlekken op. Voor de rest nauwlijks dode bladeren, af en toe laat een deel blad los als de zwarte plek overdwars het blad "doorsnijdt". Groeien doet ie ook niet echt maar ik geloof dat het een trage groeier is(?). Maar goed, ik vraag mij dus af wat zijn die zwarte plekken? Is dat normaal? Moet ik ingrijpen? Hoef ze niet per se weg die vlekken als het verder geen kwaad kan.

 
Javavaren (Microsorum pteropus) is inderdaad een langzaam groeier. Wanneer je de plant te warm zet treden er vaker zwarte plekken op. Maar je ziet ze bijna altijd wel, zeker op ouder wordende bladeren. Niet te verwarren trouwens met sporenhoopjes die ook op de bladeren voorkomen. Wanneer je wat (donker-)bruinachtige vlekken ziet zijn dat plekken waar de plant jonge plantjes vormt. Zo genaamde adventief planten dus. De plant houdt van wat bewegend water van zo tussen de 20 en 28 graden. In de bodem planten verdiend geen voorkeur. Beter is om ze te hechten aan houtdecoratie, schors o.i.d. De licht intensiteit tolerantie is erg groot, tot een gemiddelde lichtsterkte. Hoewel ze in mijn bak met een hoge lichtintensiteit, gek genoeg, het licht juist opzoeken.
 

Terug
Bovenaan