Zwarte onderkant stenen


P

poecillia

Guest
Mijn Tangayika bak draait nu een maand of twee prima.. Ik gebruik in deze bak breuksteen/ zandsteen die hier in de omgeving gebruikt wordt als oever versterking. Ik heb wat testjes gedaan met deze stenen en ze beïnvloeden de waterkwaliteit niet. Maar vandaag verschoof ik wat stenen en zie ik dat ze onder het zand zwart zijn. Ik was bang voor rotting, maar ruik geen rotte eieren lucht. Het ruikt/proeft ook niet bijzonder. Wat kan de reden zijn van deze uitslag en moet ik me zorgen maken voor de waterkwaliteit?
IMG_20200725_115439.jpg
 
Toevoeging: Ik heb nog even in mijn andere aquarium gecheckt en onder een steen van andere herkomst trof ik de zwarte uitslag ook aan. Kennelijk is dit een anaerobe bacterie/reactie. Ik gebruik overigens gewassen aquarium zand.
 
Komt omdat er geen doorstroming onder de steen, niks loos, heb dat hier ook met stenen
 
Voor de stenen in het grind is het ook vrij donker valt me op.
 
Ben absoluut een smetvrezend aquariumliefhebber en ondanks dat het mij niets ernstigs lijkt zou ik mijn stenen niet van een dijkversterking gebruiken. Nou woon ik ook bij de hoogovens in de buurt. Als ik daar stenen van gebruik kan ik waarschijnlijk fotonegatieven ontwikkelen in mijn aquarium?
 
Ben absoluut een smetvrezend aquariumliefhebber en ondanks dat het mij niets ernstigs lijkt zou ik mijn stenen niet van een dijkversterking gebruiken. Nou woon ik ook bij de hoogovens in de buurt. Als ik daar stenen van gebruik kan ik waarschijnlijk fotonegatieven ontwikkelen in mijn aquarium?
Ik heb de stenen gekookt voordat ik ze gebruik. De oeverversterking wordt gebruikt in een natuurgebied met hele goede waterkwaliteit. Daar gooien ze geen chemisch afval in.

Voor de stenen in het grind is het ook vrij donker valt me op.
Klopt de zwarte aanslag zit ook in het zand. Dit zand is redelijk fijn. Het zand in het andere aquarium is filterzand. Ik moest daar flink graven om de zwarte laag tegen te komen.

Toch zou ik wel wat meer willen weten van deze aanslag. Wat is het voor bacterie, waar leeft deze van en is het tijdelijk?
 
Nu ben ik een aardige steengebruiker in bakken, maar dit heb ik nog niet eerder gezien (ook niet online :)))
 
Ik heb de stenen gekookt voordat ik ze gebruik. De oeverversterking wordt gebruikt in een natuurgebied met hele goede waterkwaliteit. Daar gooien ze geen chemisch afval in.


Klopt de zwarte aanslag zit ook in het zand. Dit zand is redelijk fijn. Het zand in het andere aquarium is filterzand. Ik moest daar flink graven om de zwarte laag tegen te komen.

Toch zou ik wel wat meer willen weten van deze aanslag. Wat is het voor bacterie, waar leeft deze van en is het tijdelijk?

de bacterie heet SRB, sulfate reducing bacteria en is inderdaad anaeroob.

helaas, de voerversterking is niet per definitie goed, in zeeland hebben ze prachtig onderwaterleven jaren geleden de das omgedaan met oeverversterking...hetgeen slakkorels waren van hoogovens.
 
de bacterie heet SRB, sulfate reducing bacteria en is inderdaad anaeroob.

helaas, de voerversterking is niet per definitie goed, in zeeland hebben ze prachtig onderwaterleven jaren geleden de das omgedaan met oeverversterking...hetgeen slakkorels waren van hoogovens.
Bedankt voor de informatie. Ik heb even zitten nadenken en denk dat het volgende aan de hand is. De stenen zijn nogal poreus en hebben geruime tijd buiten gelegen. Ik denk dat zich veel organisch materiaal in het oppervlak van de steen verzameld heeft dat ik gedood heb door het te koken. Vervolgens zijn de stenen deels onder zand geplaatst. De delen die met zuurstofrijk water in contact zijn gekomen zijn normaal ontbonden met aerobe processen
Bij de delen onder het zand is een bacteriebloei van SRB op gang gekomen.

SRB moet je niet willen in je aquarium, ze genereren H2S wat giftig is voor het onderwaterleven. Nou hoop ik dat de voedingsbron in het oppervlakte van de steen beperkt is en dat het SRB proces stopt doordat het geen voeding meer krijgt. Hoewel de steen echt gitzwart is lijken de vissen er geen last van te hebben en ruik ik ook geen H2S. Maar ik hoor graag advies hierover.

Over de herkomst van de stenen: ik weet dat ze in de omgeving van Koblenz uit een groeve worden gewonnen. Het is absoluut geen afvalproduct. Het onderwaterleven met een dikke laag aufwuchs op de stenen ziet er gezond uit.
 
SRB moet je niet willen in je aquarium, ze genereren H2S wat giftig is voor het onderwaterleven. Nou hoop ik dat de voedingsbron in het oppervlakte van de steen beperkt is en dat het SRB proces stopt doordat het geen voeding meer krijgt. Hoewel de steen echt gitzwart is lijken de vissen er geen last van te hebben en ruik ik ook geen H2S. Maar ik hoor graag advies hierover.
Tja, dit is idd een lastige. Ik snap je dilemma. Waar ik persoonlijk dan bang voor zou zijn is dat dit van de ene op de andere dag om kan slaan. Het kan ook mogelijk goed blijven gaan, maar neem je dat risico? Persoonlijk denk ik dat ik de keuze zou maken om ze eruit te halen en een gedeelte van het zand waarin het ook zit uit zou spoelen en dan vervangen met wat andere stenen.

Daarna zou ik een korte periode van 1-2 weken extra waterwissels doen en meten. Want de kans dat er wat verstoord is is groot.

Succes in ieder geval,

Gr. Ed
 
Hier een leuk stukje al moet je denk ik wel wat scheikundige kennis hebben:

Inderdaad een leuk en interessant artikel. Ik heb dus kennelijk de Desulfovibrio. Het zwarte komt van ijzer sulfide. Misschien zit er ijzer in de steen. Op zich is FeS beter dan H2S.

Tja, dit is idd een lastige. Ik snap je dilemma. Waar ik persoonlijk dan bang voor zou zijn is dat dit van de ene op de andere dag om kan slaan. Het kan ook mogelijk goed blijven gaan, maar neem je dat risico? Persoonlijk denk ik dat ik de keuze zou maken om ze eruit te halen en een gedeelte van het zand waarin het ook zit uit zou spoelen en dan vervangen met wat andere stenen.

Daarna zou ik een korte periode van 1-2 weken extra waterwissels doen en meten. Want de kans dat er wat verstoord is is groot.

Succes in ieder geval,

Gr. Ed
Ik was bang dat het ook in mijn deels biologische filter zou zitten en heb dit vandaag maar eens schoon gemaakt. Maar dat ziet er prima uit. Ik heb wel meer stenen gevonden met de zwarte laag. Alle stenen eruit gaat me nu te ver. Ik ga er nu maar vanuit dat de voeding voor deze bacteriën eindig is en dat de anaerobe stukken beperkt zijn. Zodra ik bellen zie of waterstof sulfide ruik grijp ik in.
 

Terug
Bovenaan