Zwarte gup


A

Ami

Guest
Hallo forumleden

Ik ben onlangs naar een petsplace geweest voor wat accessoires, en zag toen in 1 van de bakken 2 gitzwarte guppen. Eentje had wel een wit buikie. Ze hadden allebei staarten van een tuxedo gup. Vond hem wel apart. Wil wel 1 halen, maar weet niet zeker of dit wel een bestaande soort/kleur is. Aangezien ik hier en daar lees dat mensen vissen inspuiten met kleuren enz.

Weet iemand wat voor soort deze is. Hij had geen marmer achtig huid, maar mat.
 
Dat is een hele bekende kweekvorm. Als je ze koopt koop meteen dan ook de hele voorraad kast medicatie leeg want dat zal je nodig hebben. ;)

Ze worden in vrij zuur water opgefokt wat blauw ziet van de medicatie. Daarnaast is het zeer verre inteelt. Alleen in zeer schoon water (2x per week 50% water wissel is aan te raden), bij een hoge temperatuur (26/27 graden) en zeer goede voeding (een Guppy of Malawivlok) dan kan je ze met veel geluk nog een paar maanden in leven houden.

LLz24ndJE2kY-rS5DErJ0ovGWcqUGwbB.jpeg
 
:eek: dat wordt hem dus niet

Bestaat er een lijst van guppen waar ik dit soort info uit kan halen, kan ik me in verdiepen.
Ik heb nm cobra snakeskin ( gele ) gehad en die zijn alle twee overleden. Ik weet niet of dat ook een moeilijk soort is.
 
Eigenlijk geld dat voor elke gup in de handel en voor deze nog iets zwaarder.

Wil je goede guppen dan kan je beter contact opnemen met http://www.casadiguppy.nl . Veel duurder maar dan heb je ook wat. ;)
 
Nou Ami,

Dit is een moscow black om wat gerichter te zijn. Het valt overigens wel mee qua onderhoud ervan hoor. Ik heb zelf ook wat moscows hierzo en ik heb geen specifieke behandelwijze voor ze in de bak.

Maar wat Botia stelt over Casadiguppy klopt wel. Jef heeft fatsoenlijke kwaliteit en zekers de moeite waard om vissen van hem over te nemen. Voor Jef durf ik wel persoonlijk voor in te staan.

Grtz, "S"
 
Goeie moscow blacks vragen geen bijzondere verzorging.

De meeste guppy's uit de groothandel hebben in mijn beleving een beperkte houdbaarheid, uitzonderingen daargelaten.
Hieronder een foto van een jong mannetje uit m'n eigen strain.

groet, Marco


6055fdd1-3ff7-487b-b134-6b882c681d89_zps652840bd.jpg
 
Ja die zocht ik "moscow black".
Zal dan kijken of iemand in mijn omgeving die dan zelf heeft gekweekt ipv een dierenwinkel.
 
Hallo

Is een tuxedo black een sterkere kweekvorm dan de moscow black?
Ik heb nu een tuxedo blue en die ziet er groter en sterker uit dan de rest van de soorten die heb.
Ik had wel snakeskin guppen, maar die hebben allemaal een korte leven gehad.
 
Wat bedoel je met tuxedo black? Tuxedo's zijn nl. zwart. Af en toe wordt een hele donkerblauwe ook wel tuxedo genoemd. Maar feitelijk is een tuxedo zwart. Of heb je er eventueel een foto van? Ben nl. wel ff benieuwd geworden wat je er dan mee bedoeld...

Wat je hier op de fot ziet is een full black moscow. Want heel eerlijk gezegd waren de reguliere moscows niet voorzien van een volle dekking van de kleur. De normale moscows als grootstaartige sierguppen zijnde waren nl. in eerste instantie middel- tot donkergrijs op het lijf tot aan de schouderpartij en de rest was dan de grijze-bruine basis voordat de kleuring optrad.
De laatste jaren kwamen de full covered guppen en die werden dan populairder om te gaan houden dan de originele moscows. Je hebt zelfs bij de kortstaartigen moscows die meerdere kleuren op het lijf dan enkel ��n kleurstelling.

Grtjs. "S"
 
Hoi Amy,

Ik heb net de clip gezien. Dit is feitelijk ook een moscow. De originele moscows zijn nl. niet geheel bedekt met de kleuring. De moscows die wij hedendaags kennen zijn "full coloured". De black moscow zoals in de clip wordt ook wel "half black" danwel "tuxedo" genoemd om het verschil met de "full coloured" te maken. En zoals eerder door mij gesteld is geworden zijn de originele moscows "half grey" van vroeger uit.
 
Ik zal je hier eens drie moscows laten zien die totaal van elkaar verschillen...

Full blue moscow
3uRLGxS5jAO90s3g6IspRfccy1PpZrlc.jpeg


Roundtail moscow filigran
3uRLGxS5jAO90s3g6IspRfccy1PpZrlc.jpeg


Red moscow (wordt ook wel pink paradise genoemd)
3uRLGxS5jAO90s3g6IspRfccy1PpZrlc.jpeg


En zo zijn er nog meerdere varianten die onder de noemer moscow vallen.

De full blue moscow op de eerste foto is zelfs behoorlijk groot te noemen.

Grtjs, "S"
 
Ok� duidelijk.
Maar is er dan wel een onderscheid tussen die twee soorten, betreft sterkte?
Ik begrijp dat de full coloured een kweekvorm is van de tuxedo, en als ik het goed begrijp is elk kweekvorm waar dus een ander soort uitkomt zwakker. Is dit juist?
Vind allebei soorten mooi en zag in een dierenwinkel de half black en de full coloured black, maar heb ze niet genomen aangezien ik geen ervaring heb met die winkel.
Nou heb ik een kweker gevonden die de full coloured heeft en ik gelezen hebt dat ze ziekte gevoelig zijn, en niet echt weet wat waar is en of ze hetzelfde levensduur hebben als een normale gup.
 
Op zich mag het geen verschil uitmaken. Maar de gekweekte versies vanuit thailand waar vele groothandels ze van hebben zijn idd wat gevoeliger. Maar dat heeft meer te maken met het water waarin ze worden grootgebracht.

Daarnaast is het wel zo dat bij hybridestammen die door worden gekweekt en geen goede selectie bij elke generatie kennen, worden in het algemeen wel wat zwakker.

Vandaar!

Grtjs, "S"
 
Bij ons op school bij de congi�rge zwemt in het aquarium al ruime tijd zo'n zwarte gup, erg mooi beest om te zien. Het gekke is dat zij niks doen aan zout toevoegen of water verversen ofzo. Het bestand is ook echt een rommeltje, gewoon wat random visjes bij mekaar gezocht.
 
Ik zal je heel eerlijk bekennen dat ik mij ook niet hou aan de zg. verplichte waterwissels van een bepaald percentage op periodieke basis zoals de zg. literatuur ons dat oplegt. Ik vul meer bij dan dat ik echte waterwissels pleeg. Nu is dat in zekere zin ook wel een waterwissel. Maar dat komt meer omdat er dan water verdampt.

Het kan absoluut goed gaan een aquarium met geen echte waterwissels. Als het balans maar goed zit! Ik zal met zo'n uitspraak wel wat mensen op de kast jagen. Ieder zijn/haar mening hierover... toch? Maar ik meen het wel!

Ook zout behoeft niet zo regelmatig gebruikt te worden. Da's afhankelijk van de situatie die er dan heerst of er behoefte aan zout is of niet.

Mensen die wel eens bij me komen en dan de bakken zien, denken vaak dat ik er dan zo druk mee ben met o.a. waterwissels, parameters bijhouden, etc, etc... Niets is minder waar! Ik heb momenteel zo'n 60 bakken binnen draaien en ik hou nog steeds genoeg tijd over om mijn sociale leven in te vullen danwel aan andere hobby's tijd te besteden. En toch draaien de bakken prima!
 

Terug
Bovenaan