zwarte fladder vis?


L

Lique

Guest
Willen jullie eens kijken naar het volgende joetjoepfilmpje

Ik ben via MP in gesprek met de eigenaren van deze bak die er GELUKKIG mee stoppen.
De combinatie van vissen in die bak kan echt niet. En de inrichting ook niet. Ik heb al 3x gevraagd wat de temperatuur in die bak is en daar kletsen ze elke keer vrolijk omheen. Zucht.

Ik ga er zondag heen om te kijken wat ik van ze kan overnemen.

Wil graag weten wat die zwarte fladder vis op de achtergrond is. Dat weten zij namelijk ook niet. Als ik dat niet kan hebben in mijn bak kan ik ze iig helpen met info over die vis zodat ze er op MP wat mee kunnen. Alles in het belang van de beestjes..

Alvast bedankt!
 
Dat is een "black ghost" mesvis, Apteronotus albifrons. Wordt maar een cm of 40 � 45 (!!) en heeft minimaal een 550-600L bak nodig.

Dit is een vis die m.i. niet zomaar verkocht zou mogen worden :mad: , maar hij is apart om te zien en vooral ook erg goedkoop (2 euro 50?) dus deze mesvissen hebben pech :stom:
 
Ik vind het een beetje raar dat je zegt dat je blij bent dat ze er GELUKKIG mee stoppen.
Je weet niet hoe die mensen met het Aquarium en de bewoners zijn omgegaan.
Misschien hebben ze elke week water vervangen en zijn ze heel goed omgegaan met de vissen.
Dat jij er anders over denkt kan maar ga geen verwijten maken naar andere als je niet alles weet hoe de huisvesting geweest is van de vissen.
Als ze niks zeggen over de temp in de bak komt misschien door de vraag die je stelt.
Niet iedereen weet alles van en over de juiste manier van een Aquarium houden daar ben ik er zelf ook een van.
Maar om nou meteen een oordeel te geven . Wie is er niet ooit begonnen met een RONDE viskom en te veel vissen erin.

No hard Feelings .

p.s.

Ik ken de mensen niet dus dat is niet de reden dat ik dit zeg.
 
Goed omgaan met de vissen kan niet met zo'n visbestand. Ze passen absoluut niet bij elkaar. Dan kan je wel wekelijks waterverversen maar het blijft een belabberde situatie.
 
@Taropi

Ik wist dat de discussie deze kant op zou gaan, dat is het resultaat van 20 jaar forum en moderator ervaring.
Op het gevaar af dat we off topic afglijden wil ik er nog wel het volgende over kwijt:
Ik heb foto's van die bak gezien. En ik weet de inhoud ervan. Nog afgezien van die mesvis (kunnen ze die niet beter aan Sealife doneren!?) zet je geen maanvissen, een discus (!) bijlzalmpjes en algeneters bij goudvissen. Sheesus.
Al ververste je het water dagelijks. Deze vissen kunnen niet bij elkaar. Nog afgezien van de temperatuur (goudvissen koud, maanvissen warm) kun je zien dat er een harde stroming is waar de maanvissen en de discus moeite mee hebben.
De enige plantjes die erin zitten zijn twee suffe zuurstofplantjes nog aan het klemmetje.
Dus ja. GELUKKIG stoppen deze mensen met een aquarium.
Je kunt je heden ten dagen niet meer verschuilen achter een simpel 'ik weet ook allemaal niet hoe het werkt'.
Even googelen, de moeite nemen om je te laten informeren door de wijzen op dit forum en je weet binnen 1 dag globaal de do's en don'ts wel.

Vroeger, in de jaren 70/80 was zo'n vissenkom 'mode'. Toen hadden we nog niet zo'n informatie tijdperk als nu.
Als je nu nog steeds 20 guppen en een goudvis in een vissenkom zet (en het gebeurt!!) dan kan je je niet meer verschuilen achter een simpel 'ik wist het niet'. Die moet je vervangen door: "ik ben te lui om wat te leren en te ego�stisch om me om levende wezens te bekommeren".

Mensen die goudvissen bij maanvissen zetten en er een discus en mesvis en wat niet nog meer tussen gooien kunnen beter een waterbakje nemen waarin glasgeblazen nepvisjes aan een touwtje hangen. Hebben ze kitch en kleur en ze hoeven er niet voor te zorgen.

Einde preek.

Ik ga aanstaande zondag naar die mensen toe.
Ik zal er verder niets over zeggen. Ze vinden nl. zelf dat ze een Amazone biotoop hebben. En vroegen een foto van mijn bak zodat ze konden zien waar hun vissen terecht komen.
Heb ze gezegd dat ik geen toezegging doe dat ik vissen van ze meeneem. Ik wil ze eerst zien. En ter plekke beslis ik.

Ik zal ze informeren over de mesvis. Die ga ik niet redden, sorry. Ik denk dat ik ze idd adviseer om Sealife te bellen. Die hebben nl. wel een hele grote amazone biotoop. Wie weet willen ze 'm nog hebben ook.
Ik zal ze ook informeren over dat ze de pomp en de bak nog niet in de verkoop moeten gooien als ze nog vissen in de bak hebben zitten. Ze willen het spul nl. erg graag kwijt allemaal (en voor teveel geld).
 
Nog wat meer info over die mesvis:

-je kunt er maar 1 per aquarium houden
-het is een roofvis, die kleinere medebewoners kan opeten (dat bekje kan verbazend ver open)
-het is een vis die heel veel schuilplaatsen nodig heeft
-hij ziet slecht en is te traag om voedsel te pakken bij snelle medebewoners. Voeren dient in schemering/donker te gebeuren, en dan levend of diepvries voer
-de meest emesvissen zijn dan ook ondervoed
-hij kan wel 18 jaar oud worden
 
ugh :(

Zo te lezen is deze mesvis het topje van de ijsberg onder de mishandelde ondervoede vissen. In die bak van hun is nl. niets waar een mesvis blij van wordt.
Ik ga die mensen alleen informeren dat het een mesvis is en dat ie 50 cm wordt en dat ze voortaan in het donker moeten voeren.
Over dat ze 'm niet goed behandelen willen ze toch niets weten, dat voel ik al aan m'n aquariumwater.

Ik bedoel als je een bak met 2 armetierige plukkies groen nog in het klemmetje, met goudvissen, een mesvis een discus en maanvissen en nog wat klein grut een amazone biotoop noemt... Dan ga ik daar mijn handen niet meer aan vuil maken en dan hoop ik dat de goudvissenliefhebbers op MP ze snel los maken van alle visjes.
 

Terug
Bovenaan